Než se vydáme do Malajsie, je čas se krátce ohlédnout za vzájemnými souboji týmových kolegů. Jak si proti sobě vedli v sobotní kvalifikaci a v nedělním závodě?
KvalifikaceNejvětší rozdíl byl mezi týmovými kolegy u Lotusu - Kimimu Räikkönenovi vůbec nevyšla úvodní část a překvapivě jako první vypadl. Romain Grosjean byl v Q1 o 1,26 sec rychlejší.
Druhý největší odstup jsme pozorovali u Ferrari: Fernando Alonso přes brzký konec po smyku nadělil Felipemu Massovi celou sekundu. Scuderia by měla urychleně řešit nejen problémy se svým vozem, ale také se svým jezdeckým složením.
Nejtěsnější souboj svedlo duo Red Bullu: Mark Webber doma zanechal dobrý dojem, v sobotu svého kolegu, dvojnásobného úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela porazil těsně o 17 tisícin sekundy.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
ZávodZastávkám v boxech a přehledu strategií jsem se již věnoval v tomto přehledu s grafickým znázorněním stintů zde. Přesto bych se ještě rád krátce věnoval tomu, proč Jenson Button ovládl závod a jak dobrou strategií s trochou štěstí připravil Sebastian Vettel o místo Lewise Hamiltona.
První závod byl testem toho, jak nová pravidla po zákazu výfuků u podlahy a nové pneumatiky ovlivňují jeho průběh. Díky novému profilu Pirellek šlo vidět, že piloti na to mohou tlačit více než loni, kdy se pneumatiky - byť byly tvrdší, na svých okrajích opotřebovávaly rychleji.
Nový tvar profilu přední pneumatiky poskytuje rovnoměrnější rozložení tlaku v oblasti styčné plochy. Pomáhá to s opotřebením a přilnavostí, zlepšuje to přesnost řízení. Zadní pneumatika je na okrajích mnohem hranatější, což znamená, že může být využita větší šířka, což zároveň snižuje zátěž a prodlužuje její životnost.
Tyto změny umožňují využití měkčích směsí, aniž by tím byla narušena trvanlivost. Jejich výkonnost přesto prudce poklesla, pokud vůz zůstal na trati příliš dlouho.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Před závodem se čekalo, že většina zvolí dvě zastávky kolem 19. a 39. kola se strategií měkká - měkká - tvrdá směs. McLaren závod kontroloval z prvních dvou míst až do výjezdu safety caru. Oba museli dle šéfa týmu Martina Whitmarshe těžce šetřit palivo kvůli tomu, že natankovali příliš agresivně. Button se na startu dostal před Hamiltona, což znamenalo, že si jako první mohl vybrat, kdy zajede do boxů.
U mechaniků se objevil v 16. kole a přezul překvapivě na pomalejší středně-tvrdou sadu. Znamenalo to, že Hamilton musel vydržet na dráze o kolo déle, ale to se již potýkal se silnou degradací - v 16. i v následujícím kole, kdy mířil do boxů, ztratil 3,4 sekundy. Co bylo ještě horší, ve svém out-lapu ztratil další 1,4 sekundy a zpět se zařadil až za Räikkönena s Pérezem, který jel pouze na jednu zastávku. Než Mexičana předjel, byl Button již o 11 sec před ním.
Tou dobou na něj Vettel stáhl sedm sekund a ideálně načasoval svou zastávku - na 16. kolo, těsně před výkonnostní propad svých pneumatik, čímž se pak dostal 2 sec za Hamiltona. Vettel zvolil měkkou směs, zatímco oba McLareny jezdily na středně-tvrdé.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle průměrného kola v závodu(do něho není započítáno první kolo, in-/out-lapy, kola za safety carem)
Protože Hamiltona s Buttonem dělilo před druhou zastávkou v 36. kole 11 sec, rozhodl se tým povolat je oba do boxů ve stejném kole, což klade vysoké nároky na sehranost mechaniků, ale při závodech o více zastávkách může být výhodou (když kolo navíc na odcházejících gumách stojí příliš mnoho času, jako v případě Lewisova prvního stintu). Oba piloti zajížděli stejné časy, ale Hamiltonovo kolo po výjezdu z boxů bylo o 3 sec pomalejší než Buttonovo.
Red Bull viděl, co McLaren dělá, ale nechal Vettela ještě kroužit, protože byl v tu dobu rychlejší než oba stříbrné vozy - ty navíc zpomalil vyjíždějící safety car poté, co Petrov odstavil svůj Caterham na cílové rovince. Kde jinde by se měl dát vůz snadněji uklidit?
K údivu všech však komisaři povolali nákladní vozidlo odněkud z Tramtárie a celé startovní pole se za ním dlouho vleklo hlemýždím tempem - nejenže kvůli extrémně nízké rychlosti docházelo k nebezpečným situacím, ale vozy se dostaly zcela mimo provozní podmínky. Vytěžily z toho Red Bully, Vettel se po zastávce z boxech objevil před Hamiltonem.
Graf - Srovnání časů na kolo nejrychlejší pětice(pro zvětšení klikněte)
Krátce se zmíním ještě o Pérezově strategii, který se rozhodl stavět pouze jednou, což dle propočtů vycházelo za celý závod o 20 sekund pomaleji než klasická dvousekundová zastávka s jízdou na čistém vzduchu. Přední závodníci o tom ani neuvažovali. Mexičan v Melbourne přitom loni s úspěchem tuto strategii uplatnil, když dojel na sedmém místě (ačkoliv byl poté Sauber diskvalifikován kvůli ilegálnímu zakřivení horní klapky zadního křídla).
Z jeho rychlosti v době, kdy vozy na čele zajížděly do boxů, bylo zřejmé, že středně-tvrdá pneumatika vydrží nejen déle, než měkká, ale zároveň je velmi rychlá (kolem 16. kola zajížděl časy na hranici 1:33 min), což zřejmě ovlivnilo rozhodnutí stratégů McLarenu, kteří svým pilotům při prvních zastávkách nasadili právě tuto směs.
Stejně se rozhodl také Webber, poté i Alonso. Sauber svůj úvodní stint natáhl na 23 kol, což bylo více než zvládl Alonso se svým Ferrari na čerstvých středně-tvrdých pneumatikách. Pérezovi se tato volba opět vyplatila, když po startu z 22. místa (po penalizaci za výměnu převodovky) projel cílem jako osmý v pořadí.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.