Poslední závod sezóny je za námi, můžeme bilancovat. Jak si vedli týmoví kolegové v interních duelech během Velké ceny Brazílie?
Red BullSebastian Vettel patnáctým pole-position překonal historický rekord Nigela Mansella v počtu kvalifikačních vítězství v sezóně, vyhrál letos 78,9 % všech kvalifikací. Brit k tomu však měl jen 16 pokusů a má vyšší relativní úspěšnost, když ovládl 87,5 % sobotních částí v roce 1992. Už v pátém kole u něj Red Bull diagnostikoval potíže s tlakem převodovkového oleje a už jistý mistr světa musel zvolnit.
Webber v kvalifikaci zaostal o 0,18 sec a v úvodní fázi závodu za svým mladším kolegou výrazně zaostával: po dvou kolech o 2,2 sec, po desíti kolech ještě 3,8 sec. Poté, co Vettel musel výrazněji zvolnit, pustil Australana před sebe. Ten si pak bez problému dojel pro své letošní první vítězství. Naposledy se takto radoval před 25 velkými cenami minulý rok na Hungaroringu. Posunul se na třetí místo před Alonsa, jemuž tím vyfouknul účast na galavečeru FIA.
McLarenLewis Hamilton v Brazílii v kvalifikaci nebyl dostatečně rychlý, proto na startovním roštu stál ve druhé řadě až za Jensonem Buttonem. Byla to však jeho teprve pátá porážka v letošní sezóně. V závodě musel odstoupit zrovna v momentě, kdy si přichystal útok na Felipeho Massu, s nímž zakopal válečnou sekeru.
O problému s převodovkou, kvůli němuž musel odstoupit, řekl: "Objevilo se to celkem brzy - měl jsem problémy s jedničkou a dvojkou - a znamenalo to, že jsem začínal ztrácet docela hodně času a Fernando s Jensonem mi mohli ujíždět. Nemohl jsem kvůli tomu dobře a čistě řadit. Pak jsem přišel o sedmičku, nato se to celé pokazilo."
Button se v úvodu nechal snadno předjet Alonsem kvůli úlomkům na dráze před zatáčkou číslo šest, přes které nechtěl projet. Jako jediný ze všech se rozhodl obout tvrdší ze dvou nabízených směsí ve více než jednom stintu. Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou gumou v trénincích činil až 0,8 sec na kolo, v závodě se však pohyboval pouze kolem půl sekundy na kolo - krom Ferrari, které se na tvrdších pneumatikách tradičně trápilo. Jenson byl po přezutí na tvrdší směs v 31. kole stejně rychlý jako Fernando na té měkčí.
Jenson v závěru zabral a Fernanda v pohodě předjel. "Chtěl jsem ho vzít zatáčce č. 1, protože předjíždění bez DRS je větší legrace. Přichystal jsem si ho však a předjel jej na výjezdu za třetí zatáčkou poté, co jsem se dobře zavěsil na rovince," uvedl Button.
Nato se jal se stahovat vedoucí duo Red Bullu. Vettelovi však převodovka vydržela, a tak se Jenson postavil alespoň na bronzový stupínek na pódiu a uhájil pozici druhého nejlepšího pilota roku 2011.
FerrariFernando Alonso naložil Felipemu Massovi na jeho domácí trati v kvalifikaci téměř půl sekundy a sezónu zakončuje vítězstvím v poměru 15:4. Do závodu výborně odstartoval a v 11. kole postoupil na třetí místo, na tvrdší směsi ale v závěru ztrácel a finišoval jako čtvrtý s více než 31 sec náskokem před svým kolegou.
Během závodu měl problém také s DRS: "DRS se nechtělo aktivovat. S ostatními jsem těsně bojoval, při předjíždění by mi však pomohl k několika desetinám." S odsunem na čtvrté místo v šampionátu si hlavu nedělal: "Rozhodně to není velký problém. Ve skutečnosti se počítá pouze to první místo."
Felipe byl pilotem z top tří týmů, který vsadil na pomalejší dvouzastávkovou strategii. Musel. Jednak pokazil kvalifikaci, když musel podruhé vyjíždět v Q2, a k tomu se přidala smůla, když v sobotu večer mechanici objevili defekt na ušetřené měkké sadě. K duelu s Hamiltonem, který ve mně vzbuzoval úsměv, jak souhra okolností svedla opět dva piloty jako magnety k sobě, nakonec kvůli Britovým problémům s převodovkou nedošlo. Brazilec si poté snadno dojel pro páté místo.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Force IndiaZávěr sezóny zastihl Adriana Sutila ve skvělé formě. Na rozdíl od Paula di Resty postoupil do Q3, přičemž byl v Q2 o 0,323 sec rychlejší, a spanilou jízdu završil v závodě, když se svou Force Indií finišoval na šesté příčce před Mercedesem Nica Rosberga. Splnil tím svůj cíl: skončit v šampionátu na devátém místě, když v hodnocení přeskočil Nicka Heidfelda i bodujícího Vitalije Petrova.
Indická stáj pokračovala ve svém trendu rozdělení strategie mezi piloty v rámci diverzifikace rizika v případě 71% pravděpodobnosti vyjetí safety-car. I tentokrát jel tu defenzivní a pomalejší mladý Di Resta (podobně jako u Mercedesu Rosberg), u něhož se v polovině závodu u převodovky také začaly objevovat problémy, a musel trochu ubrat. Svůj náskok před Kobajašim ale udržel, v cíli mu náležela slušná osmá pozice.
MercedesNico Rosberg letos Michaela Schumachera v kvalifikacích jasně předčil, sezónu uzavírá poměrem 14:2. Kdyby v poslední sobotní části zajel stejné kolo jako v Q2, postavil by se na roštu před Alonsa. V průběhu velké ceny jej tým přes vysokou degradaci pneumatik ponechal na dvouzastávkové strategii, díky čemuž se stal zranitelný pro Sutila, proto se nakonec musel spokojit až se sedmým místem.
Z mého pohledu bylo chybou to, že jej k první návštěvě mechaniků Mercedes povolal již v 16. kole - což je při této strategii moc brzo (většina ostatních stavěla minimálně o 4 kola později). Inženýři mu proto řádně protáhli druhý stint, takže se dostal na úroveň ostatních týmů se stejnou strategii, ale na Sutila to stejně nestačilo, Force India byla v Brazílii nad síly Stříbrných šípů.
Schumacher se letos dle průměrné závodní rychlosti Rosbergovi minimálně vyrovnal. Jeho nadějím učinil přítrž při vzájemném souboji Bruno Senna, když mu po prohrané zatáčce řízl levou zadní pneumatiku. Po pomalém kole a návštěvě mechaniků sedminásobný šampion dělal, co mohl, a cílovou pásku protnul jako patnáctý.
SauberKamuj Kobajaši byl v kvalifikaci o 5 setin rychlejší, rok 2011 však vyznívá v jeho neprospěch 7:10. Saubery sotva postoupily do prostřední části a v šampionátu uhájili sedmou pozici před Toro Rosso. Japonský samuraj v závodě držel slušnou rychlost a vyválčil dva body, na které největší soupeři Alguersuari ani Buemi nedosáhli.
Pérez se v neděli kvůli svému nastavení pro déšť velkou cenou protrápil: "Zadní pneumatiky měly tendenci se přehřívat. Auto se obtížně ovládalo." V polovině se dostal do smyku, cílem projel jako třináctý.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
RenaultBruno Senna, který v Belgii nahradil Nicka Heidfelda, domácí fanoušky v sobotu nadchnul postupem mezi deset nejrychlejších pilotů. V Q2 byl o tři čtvrtě sekundy rychlejší než Petrov, jenž byl ale celkově úspěšnější - 5:3.
Brunovi se podařil start, kde předjel Schumachera. Za kolizi při pozdější výměně pozic dostal trest v podobě průjezdu boxy, což jej připravilo o šanci na slušný výsledek. Cílem projel až za Kovalainenovým Lotusem.
Vitalijovi start také vyšel, když se posunul na 12. příčku, po své druhé zastávce ale ztratil čas za Alguersuarim, proto bral v cíli pouze jeden bod, jinak by dojel před Kobajašim. "Zajeli jsme do boxů docela brzy a myslím si, že jsme za oběma Toro Rosso následně ztratili, protože je bylo velmi těžké předjet," stěžoval si Petrov znovu na strategii. Po angažování Räikkönena u Renaultu nemá nic jistého, o závodní sedačku momentálně v zákulisí bojuje s Romainem Grosjeanem.
Toro RossoJaime Alguersuari pošesté předčil Sébastiena Buemiho, který láteřil: "Na kvalifikaci jsme se nepřipravili dobře. Dopoledne jsem nemohl jezdit. Vzhledem k tomu, že v prvním tréninku s mým autem jezdil Jean-Eric [Vergne], měl jsem k dispozici o víkendu opravdu jen několik kol. Musíme se z chyb poučit, abychom se jich znovu už nedopustili."
Do závodu startoval za svým kolegou, ale ani jeden z nich nedokázal udržet Kobajašiho za sebou a získat body. Švýcarský tým z Brazílie odjížděl zklamaný, protože doufal, že Sauber přeskočí.
LotusBritskému týmu, který se přejmenovává na Caterham a který uhájil 10. příčku v šampionátu konstruktérů, s čímž souvisí odměna ve výši 25 mil dolarů (v přepočtu kolem 48 mil. Kč), hodně pomohlo nové křídlo připravované pro budoucí monopost. Heikki Kovalainen byl po svém prvním pokusu šestnáctý před Brunem Sennou, nakonec na postup nestačil.
Mezi piloty Lotusu byl letos v kvalifikacích nejmarkantnější rozdíl, Fin si s Trullim poradil 16:2. Ital byl v cíli o 40 později než jeho mladší kolega a jeho místo je přes podepsaný "cár papíru" na rok 2012 v ohrožení. Do jeho sedačky chce příští sezónu posadit Helmut Marko jednoho ze svých mladíků (zřejmě Daniela Ricciarda) za levnější KERS, který má Lotus odebírat právě od Red Bullu.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol(nejsou do nich započítána úvodní kola ani in-/out-lapy)
Krátce se ještě zastavme u posledních týmů, které do cíle nedojely s oběma vozy. Rubens Barrichello je u Williamsu v závěru sezóny jako politý živou vodou. V kvalifikaci vybojoval 12. místo na startu, zatímco Pastor Maldonado hned v první části vypadl. Mladík z Venezuely s velkým věnem se v 27. kole poroučel po vlastní chybě - přetáčivý smyk zakončil polibkem zdi lemující zatáčky 6 a 7.
U HRT Daniel Ricciardo, na něhož v úvodní části víkendu Jan Charouz ztratil jen 6 desetin, v kvalifikaci podlehl podstatně zkušenějšímu Vitantoniovi Liuzzimu, celkově 3:5 a v cíli byl klasifikovaný jako poslední. Ital musel odstoupit kvůli selhání alternátoru deset kol před koncem, v tu chvíli měl na Ricciarda náskok 4 sekund. Po angažování Pedra de la Rosy do španělského týmu ale ani on nemá své jisté. Tým čeká na vysokou finanční nabídku, což by mohl znovu splnit některý mladík z juniorky Red Bullu.
Jerome d'Ambrosio ve svém posledním vystoupení za Virgin porazil v kvalifikaci Tima Glocka, ročník 2011 pro něj nicméně vyznívá nepříznivě 5:14. Tým jej příští rok nahradí Charlesem Picem. Timo Glock prožil frustrující víkend a po chybě mechaniků, kteří mu špatně upevnili zadní kolo, se snažil chytnout první dostupné letadlo z Brazílie do Německa.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)
Graf č. 2 - Vývoj bodových rozdílů mezi nejlepšími pěti piloty sezóny
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.