Jak si vedli piloti ve vzájemných soubojích se svými týmovými kolegy v kvalifikaci a v závodě?
Red BullRed Bull a Sebastian Vettel nezadržitelně vládne letošní Formuli 1. Vyhrál již svou 11. kvalifikaci v sezóně a stylem start - cíl si s přehledem dojel pro vítězství, přestože jej safety-car uprostřed závodu připravil o vybudovaný osmnáctisekundový náskok. Byť jej od druhého Jensona Buttona na McLarenu dělilo pouze 1,7 vteřiny, v závěru šetřil vůz a situaci měl pod kontrolou.
Mark Webber opět předvedl svůj slabší start, ale v závodě byl rychlý a využil Alonsových trablí s vysokou degradací pneumatik Pirelli. Po prvních zastávkách, kdy do boxů zajel o tři kola po Španělovi, byl ještě za ním, po restartu však Alonsa překvapivě snadno v pomalé desáté zatáčce předjel. Devatenáct kol před koncem sice stáhl Buttona na rozdíl menší než 3,4 sec, blíže k němu se však již nedostal a postupně ztrácel.
McLarenLewis Hamilton podlehl Buttonovi letos teprve potřetí, tentokrát k tomu přispělo selhání techniky, resp. tankovacího zařízení ke konci Q3, kvůli němuž nemohl vyrazit ke svému druhému pokusu na čím dál rychlejší okruh. Piloty McLarenu ve druhé řadě na roštu dělilo pět tisícin sekundy. Hamilton si přitom již v Q1 přejezdem přes obrubník poškodil část podlahy a v na konci Q2, kdy poprvé nasadil super-měkkou směs, mu praskla pneumatika, kterou FIA McLarenu nepovolila vyměnit.
Ze čtvrtého místa měl dobrý start, ale při svém pokusu o objetí Webbera zleva byl až příliš opatrný a brzy sundal nohu z plynu, díky čemuž se propadl na sedmou příčku, o další místo ho na konci DRS zóny snadno připravil Michael Schumacher. Po prvních zastávkách ve stejném místě však Hamilton při souboji s Massou probrzdil a došlo ke kontaktu. Přišel při něm o část předního křídla, Massovi tím způsobil defekt, za což si vysloužil penalizaci v podobě průjezdu boxy.
Pilot McLarenu s poškozeným křídlem zůstal na trati zbytečně o kolo déle. Po odpykání si trestu byl v 16. kole až na 19. pozici, téměř 6 sec za Massou. Díky safety-caru a famózní stíhací jízdě, během níž předjel Massu a dvakrát Péreze, Sutila, Rosberga i Di Restu, skončil na konec na pátém místě.
Jenson Button, který před závodem bral léky kvůli dehydrataci a nevolnosti, se hned po startu posunul před Webbera, po celou dobu jezdil za Vettelem, který si budoval náskok. Zvrat přišel až v posledním stintu, kdy od 52. do 57. kola stál Sebastiana o 6,2 sec. Vettel v závěru toužil zajet povolit opratě svého vozu a zajet nejrychlejší kolo, když ale žádal tým o svolení, jeho inženýr mu rádiem suše vzkázal: "Ať tě to ani nenapadne." Po přetahované za hustého provozu nakonec projel cílem o 1,7 před McLarenem.
FerrariScuderia nebyla v Singapuru tak konkurenceschopná, jak očekávala. Alonso nadělil v kvalifikaci Massovi skoro sekundu, s pátým místem byl spokojený: "Myslím, že to bylo mé vůbec nejlepší kolo v Q3 za celý rok." Na startu se posunul před Webbera s Hamiltonem, v závodě se ale postupně propadal.
Felipeho Massu z míry vyvedl Hamilton již v sobotu poté, co jej po vyjetí z boxů předjel. Po kolizi ve 12. kole nedělního závodu Britovi nemohl přijít na jméno, frustrovaný byl i ze ztraceného času za Williamsem svého krajana: "Ztratil jsem nějaký čas za Barrichellem a pak jsem musel nechat předjet Vettela, takže jsem byl o kolo zpět bez šance na to, abych dojel sedmý, byť se Sutil a Rosberg přede mnou na svých pneumatikách trápili." Nakonec se musel spokojit až s devátou příčkou.
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci
Force IndiaAdrian Sutil snížil kvalifikační skóre se Sergiem Pérezem na 6:8, když byl v Q2 o čtyři desetiny sekundy rychlejší. V Q3 už Force Indie nevyjely - neměly co získat: Mercedes by nepřekonaly, a tak raději šetřily pneumatiky pro závod.
Sutil jel konvenčnější strategii než Di Resta, jenž startoval na tvrdší směsi a absolvoval na ní vůbec nejdelší úvodní stint, a proto na příkaz týmu svého týmového kolegu ve 26. kole pustil před sebe, na což doplatil o tři kola později, když piloti zajížděli po výjezdu safety-caru do boxů. Tým povolal k mechanikům oba vozy najednou a Adrian musel chvíli čekat, proto se propadl za Rosberga, kterého už do konce velké ceny nepředjel. Poslední stint měl náročný, protože musel na jedné sadě měkkých pneumatik dojet až do cíle.
Di Resta odjel svůj životní závod, když si hlídal svůj náskok na Rosbergův Mercedes a finišoval jako šestý za Hamiltonem. Jeho strategie začít na tvrdší ze dvou směsí byla trefou do černého - zatímco Rosberg stavěl už v 9. a většina kolem 11. kola, Skot kroužil bez přestávky až do kola 19. - s velmi slušnou rychlostí, vždyť už od 6. kola jeho časy začaly být lepší než ty Sutilovy na super-měkké směsi.
To samozřejmě neuniklo pozornosti všech týmů, které proto tvrdší směs svým pilotům nasadili při první možné příležitosti. Krátce po Di Restově první zastávce musel Rosberg měnit super-měkkou směs podruhé (ve 21. kole - grafický přehled stintů najdete zde).
SauberSergio Pérez je letos v kvalifikacích dvakrát úspěšnější než jeho kolega Kamuj Kobajaši - 8:4. Japonec boural v prostřední části kvalifikace a na svého kolegu v závodě ztrácel průměrně přes 0,4 sec. Šance si zhatil zdržováním Buttona. McLaren bojující o vítězství za sebou držel déle než jedno kolo, přesto byl penalizací "velmi překvapený. Neviděl jsem žádné modré vlajky," dodal o kolo zpět jedoucí pilot.
Pérez se statečně bil s jezdci Mercedesu. Rosberg při nájezdu na startovní/cílovou rovinku vystrčil v první zatáčce mimo trať, což se obešlo bez penalizace. Poté si jej v osmé zatáčce "podal" Schumacher, který trestuhodně nedobrzdil svůj vůz v místech, kde se předjíždět nedá, a skončil ve zdi. Pérezovi způsobil defekt stejně jako Hamilton Massovi, v tomto případě ale komisaři nad sedminásobným mistrem světa přimhouřili oči a pouze jej napomenuli. Mexičan si pak ještě užil souboj s mystifikovaným Sennou, který byl o kolo zpět, ale po chybné instrukci týmu se po restartu rval jako lev. V cíli bral Pérez bod za desáté místo.
WilliamsV Singapuru v kvalifikaci letos poosmé vyškolil Barrichello, nad jehož další závodní kariérou v F1 se stahují hustá mračna. Williams naposledy se Samem Michaelem na pitwallu diverzifikoval strategie a nechal Rubense celou druhou polovinu kroužit na jedné směsi pneumatik, které mu 7 kol před cílem začaly odcházet, proto se začal propadat mimo bodovaná místa.
Maldonado vydělal na druhé zastávce před výjezdem safety-caru, posunul se díky tomu na desáté místo, které však ve zbývající části závodu neudržel, když dojel hned za body.
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol závodu
Toro RossoSébastien Buemi byl v Singapuru úspěšnější než Jaime Alguersuari, jenž v kvalifikaci na Švýcara ztratil přes 1,2 sec. Vůz STR6 zde byl ale mnohem méně konkurenceschopnější než v Monze, dvanácté místo Buemiho v cíli bylo maximem.
Alguersuari se dlouho trápil za Lotusem Jarna Trulliho - po zastávce v boxech vyjel opět za ním, což Španěla frustrovalo, až při zoufalém pokusu způsobil Lotusu defekt. Komisaři mu za to vyměřili trest v podobě průjezdu boxy, nad nímž Alguersuari nechápavě kroutil hlavou: "Opravdu si nejsem jistý, za co jsem to dostal, protože jsem měl s Trullim jen velmi lehký kontakt." Nakonec byl klasifikován na 21. místě se ztrátou pěti kol na vítěze jako poslední z klasifikovaných pilotů.
RenaultOd desíti k pěti to jde taky s Renaultem, který nestihl do Singapuru dodat zcela nové přední křídlo a dolů musely v horku i další novinky: upravené bočnice a kryt motoru. Bruno Senna dokládá, že má talent, když Petrovovi nadělil v Q1 téměř sekundu a na rozdíl od svého ruského kolegy postoupil dále. Závod si zkomplikoval po první zastávce v desátém kole, kdy zbytečně narazil do zdi a připravil se o přední křídlo, k mechanikům musel znovu, zpět se vrátil na 22. místě. Přes čtyři zastávky se nakonec za velké degradace pneumatik propracoval na příčku patnáctou.
Petrov se závodem protrápil na sedmnácté místo za Kovalainena, poprvé dojel zelený Lotus před svým černým soupeřem stáje Lotus Renault GP. Před D'Ambrosiův Virgin se přitom dostal až v 53. kole. Šéf týmu Eric Boullier pěkně rudnul: "Rozhodně jsme nečekali, že naše výkonnost bude tak rozpačitá. Vidět dnes naše vozy, které se očividně trápily s přilnavostí za modrých vlajek, tak nízko v pořadí, je bolestivou zkušeností."
HRTMladý talent Red Bullu Daniel Ricciardo podruhé za sebou v kvalifikaci překonal Vitantonia Liuzziho, na něhož nebylo třeba efektivně uplatňovat penalizaci za úvodní karambol z Monzy, protože byl stejně nejpomalejší. Závod si Ricciardo ale pokazil hned v úvodu, když po vlastní chybě přišel při kontaktu s Glockem v osmé zatáčce o přední křídlo. Safety-car mu pomohl dostat se na dostřel svého kolegy.
Ten musel ale znovu do boxů po poškození předního křídla, když se vlivem nedostatečné přilnavosti na sjetých pneumatikách dotkl v závěru zdi. Liuzzi projel cílem o minutu později než jeho týmový kolega.
Tabulka č. 3 - Srovnání dle "čistých" průměrných kol(nejsou do nich započítána úvodní kola, in-/out-lapy ani kola za safety-carem)
Týmy s neklasifikovanými piloty
MercedesU Mercedesu si v kvalifikaci vybojoval lepší pozici na startu Rosberg, ale vzhledem k tomu, že Schumacher v Q3 žádné měřené kolo nezajel a v Q2 byl lepším, jsem vítězný bod Nicovi nepřičetl.
Mladší z jezdecké dvojice Mercedesu po kontroverzním startu, kdy si zkrátil druhou zatáčku, vše napravil tím, že Massu pustil zpět před sebe a rádiem dostal potvrzeno: "Co se týče krácení té zatáčky, vše je OK." V závodě se před něj párkrát dostal Hamilton, čímž mu přisoudil sedmou pozici. Rosberg nebyl schopen s Di Restou před sebou nic udělat: "Trápil jsem se se zadní částí v závodě, našemu autu tahle náročná trať vůbec neseděla." Mercedes měl větší problémy s degradací než soupeři kolem něj.
Schumacher závod skončil ve 29. kole po naivním pokusu o předjetí Péreze. Své nedobrzdění a nabourání do zádi Sauberu označil za "nedorozumění" - že by Mexičan nerozuměl tomu, že má staršího pilota automaticky pustit před sebe?
LotusKovalainen v sobotu překonal Trulliho o 64 tisícin a v neděli si užil úspěšný závod. V horečné snaze překonat Petrova ohrozil v boxech vedoucího Vettela, který stavěl ve stejný okamžik. Tým si za to vysloužil po závodě pokutu. Cílem Heikki projel na solidním šestnáctém místě před Petrovem, D'Ambrosiem, oběma HRT i Alguersuarim. Trulli musel ve 48. kole odstoupit ze závodu po problémech s převodovkou.
VirginTimo Glock se letos podvanácté ukázal být v sobotu rychlejší než Jerome d'Ambrosio, v závodě se však poroučel po 10 kolech jako první ze všech. Mohla za to rána od Ricciardo z prvního kola, v němž došlo k rozhození sbíhavosti zadních kol. "Auto se opravdu obtížně řídilo, už jsem se nemohl udržet na dráze. Řízení nebylo přímočaré, ujíždělo dost doprava a vůz se ve všech levotočivých zatáčkách fakt špatně řídil. Rychle mi odcházela pravá zadní pneumatika a pak mi najednou při brzdění ustřelila záď, a když jsem trefil zeď, myslím, že jsem ulomil zadní zavěšení a bylo to."
D'Ambrosio jej předjel hned na startu, po předjetí Kovalainenem i Petrovem finišoval jako osmnáctý.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu (pro zvětšení klikněte)
Graf č. 2. - Vývoj bodových odstupů v šampionátu mezi pěticí nejlepších pilotů
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.