Za ranního kuropění u nás, za oceánem v hodině, kdy se mohou uvádět v televizi pořady s hvězdičkou - kvalifikace na 22. Grand Prix letošního roku byla hodně dramatická, plná taktizování a také další velké bouračky, po níž kredit jednoho z nadějných nováčků opět poklesl.
Nadále jsme v ulicích „města hazardu“, či spíše v boxech, mohli vidět mechaniky s kulichy na hlavách - teploty opravdu nebyly vysoké: vzduch 12°C, vozovka oproti třetímu tréninku chladnější (14°C), zato povylezla vlhkost vzduchu (25 %) a mírně zesílil i vítr 3,2 km/h jihozápadním směrem. Byla otázka, zda se mechanikům Aston Martinu podaří dát dohromady Strollův monopost, jinak se 19 ostatních vozů pustilo do boje o startovní pozice.
Q1 - 18 minutPiloty vedl George Russell, vítěz posledního tréninku. Většina pilotů ale záhy zjistila, že první pokusy bude třeba zajet až ve druhém rychlém kole po sobě, jinak se časy pohybovaly daleko za dosaženými výkony ve třetím tréninku. Byl to případ Verstappena, Péreze, Leclerca, Piastriho, Alonsa, Colapinta či Gaslyho. Navíc piloti Ferrari, Haasu a Hamiltona s výjezdem na trať otáleli, na Strollově voze se nadále pracovalo.
Mercedes nadále třímal pochodeň nejlepšího vozu, ale záhy mu začali šlapat na paty ostatní. Ovšem bylo zjevné, že trať vůbec nevyhovuje Pérezovi, jehož výkony byly tristní a dokonce se před něj dostal i „věčně poslední“ Zhou! Verstappen se zmátožil a v jednu chvíli dokonce byl na čele, ale nakonec ho za sebe odsunuli Russell a Hamilton. Haasům vyšel jejich risk - vyjely na trať až po osmi a půl minutách, i když se zpočátku zdálo, že přetaktizovali - nakonec se dokázali posunout do TOP 10 a své pozice uhájili.
Chmurná nálada musela panovat u Williamsu, protože Albon zajel čas 1:34,425, jenž by v té době stačil na postup - ale přišly opět tolik neoblíbené traťové limity a Alex o svůj výkon přišel. Dodejme, že to byl v kvalifikaci jediný případ. Daleko horší byla situace v Red Bullu, kde Pérez opět nezvládl situaci a kvalifikace pro něj skončila už v Q1: na dvojici Zhou-Lawson ztrácel 0.068 resp. 0,078 vteřiny, ovšem na čas vedoucího Russella (1:33,185) bez tří setin celou vteřinu. Nakonec se na trati v samotném závěru Q1 objevil i Stroll a narychlo absolvoval jediný a neúspěšný pokus.
Do Q2 nepostoupili: Pérez, Alonso, Albon, Bottas, Stroll.
Q2 - 15 minutTentokrát do boje vyrazil jako první Verstappen, následován Russellem a Hülkenbergem. První pokusy už byly důraznější, což ovšem neplatilo pro Ferrari, které čekalo téměř čtyři minuty, než se jeho piloti vydali na trať - a jejich časy byly více než bídné. Na opačném konci kraloval Hamilton časem 1:33,136 a nejblíž se k němu dostal Piastri - byl o pouhou tisícinu pomalejší.
Maranellští hoši si svou situaci komplikovali sami - Sainz jr. první rychlé kolo začal chybou, proto ho vypustil, Leclerc byl hodně pomalý. Riziko se tím jenom zvětšovalo, protože stačily žluté vlajky nebo nějaký karambol - což na městském okruhu není nic výjimečného - a bylo by po nadějích. Nakonec ale proběhly bez potíží i druhé pokusy a Hamilton nadále držel standardu Mercedesu vysoko - jeho čas 1:32,567 jednak nikdo nepřekonal a jednak potvrdil, že trať je stále „rychlejší“.
Poslední, kdo usiloval o zlepšení času v rychlém kole už po po vypršení času, byl Colapinto. Argentinec jedoucí v těsném závěsu za Gaslym ale nezvládl zatáčku 16, chytil levými koly bariéru, svůj vůz poslal do svodidel na protější straně a další stovku metrů už klouzal se sešrotovaným monopostem. Bez zranění se z něj vysoukal a vlastně bylo pro ostatní štěstí, že už byl na trati jako poslední (před ním jedoucí Gasly ještě stihl projet cílem, Lawson nepovedený pokus vzdal). Bylo nutné opravit TecPro bariéru, takže začátek Q3 se posunul na 23:09 místního času.
Do Q3 nepostoupili: Ocon, Magnussen, Lawson, Zhou, Colapinto.
Q3 - 12 minutS avizovaným zpožděním vyrazila na trať devítka pilotů - Russell vyčkával v boxech. První Verstappen ale nejel dost rychle, proto uvolnil místo Piastrimu a australský mladík stanovil limit na 1:33,520. Bylo ovšem jasné, že kdo chce figurovat v prvních dvou řadách, musí se dostat pod 1:33,0. Russell se výkonem 1:32,811 dostal na provizorní pole-position, ale trápily ho dvě věci: v zatáčce 5 „lízl“ levou stranou bariéru, což hned hlásil do boxů. Poté se mu zdálo, že vyjel příliš brzy: „Chtěl jsem spíš být vzadu, myslím, že jsme vyjeli předčasně. Trať se stále více ohřívá.“ Nicméně po prvním kole vedl, za ním se seřadili Sainz jr., Verstappen, Norris, Piastri, Gasly, Hülkenberg, Leclerc, Cunoda a Hamilton. Monačan byl hodně široký v zatáčce 8 a ztráta byla v tak vyrovnané konkurenci citelná.
Těsně před závěrem se vydala smečka na lov časů podruhé - první Piastri a Norris, poslední Russell a Verstappen. A záhy Mercedes věděl, že jedno želízko v ohni ztratil, protože Hamilton hlásil problém se zadní částí vozu. Nakonec mu nebyl zaznamenán ani jeho druhý pokus (1:35,181), ačkoliv nikde nebylo uvedeno, že by se nějak provinil. V samotném závěru to vypadalo hodně dramaticky - nejdřív provizorní první řadu držela stáj Ferrari: Leclerca překonal Sainz jr., pak se mezi ně vklínil Gasly, aby nakonec všem vypustil rybník Russell. Mercedesy tedy budou mít vůz na obou pólech startovního roštu. Russell se z této výhody letos raduje už potřetí.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.