Za ranního kuropění u nás, za oceánem v hodině, kdy se mohou uvádět v televizi pořady s hvězdičkou - kvalifikace na 22. Grand Prix letošního roku byla hodně dramatická, plná taktizování a také další velké bouračky, po níž kredit jednoho z nadějných nováčků opět poklesl.
Nadále jsme v ulicích „města hazardu“, či spíše v boxech, mohli vidět mechaniky s kulichy na hlavách - teploty opravdu nebyly vysoké: vzduch 12°C, vozovka oproti třetímu tréninku chladnější (14°C), zato povylezla vlhkost vzduchu (25 %) a mírně zesílil i vítr 3,2 km/h jihozápadním směrem. Byla otázka, zda se mechanikům Aston Martinu podaří dát dohromady Strollův monopost, jinak se 19 ostatních vozů pustilo do boje o startovní pozice.
Q1 - 18 minutPiloty vedl George Russell, vítěz posledního tréninku. Většina pilotů ale záhy zjistila, že první pokusy bude třeba zajet až ve druhém rychlém kole po sobě, jinak se časy pohybovaly daleko za dosaženými výkony ve třetím tréninku. Byl to případ Verstappena, Péreze, Leclerca, Piastriho, Alonsa, Colapinta či Gaslyho. Navíc piloti Ferrari, Haasu a Hamiltona s výjezdem na trať otáleli, na Strollově voze se nadále pracovalo.
Mercedes nadále třímal pochodeň nejlepšího vozu, ale záhy mu začali šlapat na paty ostatní. Ovšem bylo zjevné, že trať vůbec nevyhovuje Pérezovi, jehož výkony byly tristní a dokonce se před něj dostal i „věčně poslední“ Zhou! Verstappen se zmátožil a v jednu chvíli dokonce byl na čele, ale nakonec ho za sebe odsunuli Russell a Hamilton. Haasům vyšel jejich risk - vyjely na trať až po osmi a půl minutách, i když se zpočátku zdálo, že přetaktizovali - nakonec se dokázali posunout do TOP 10 a své pozice uhájili.
Chmurná nálada musela panovat u Williamsu, protože Albon zajel čas 1:34,425, jenž by v té době stačil na postup - ale přišly opět tolik neoblíbené traťové limity a Alex o svůj výkon přišel. Dodejme, že to byl v kvalifikaci jediný případ. Daleko horší byla situace v Red Bullu, kde Pérez opět nezvládl situaci a kvalifikace pro něj skončila už v Q1: na dvojici Zhou-Lawson ztrácel 0.068 resp. 0,078 vteřiny, ovšem na čas vedoucího Russella (1:33,185) bez tří setin celou vteřinu. Nakonec se na trati v samotném závěru Q1 objevil i Stroll a narychlo absolvoval jediný a neúspěšný pokus.
Do Q2 nepostoupili: Pérez, Alonso, Albon, Bottas, Stroll.
Q2 - 15 minutTentokrát do boje vyrazil jako první Verstappen, následován Russellem a Hülkenbergem. První pokusy už byly důraznější, což ovšem neplatilo pro Ferrari, které čekalo téměř čtyři minuty, než se jeho piloti vydali na trať - a jejich časy byly více než bídné. Na opačném konci kraloval Hamilton časem 1:33,136 a nejblíž se k němu dostal Piastri - byl o pouhou tisícinu pomalejší.
Maranellští hoši si svou situaci komplikovali sami - Sainz jr. první rychlé kolo začal chybou, proto ho vypustil, Leclerc byl hodně pomalý. Riziko se tím jenom zvětšovalo, protože stačily žluté vlajky nebo nějaký karambol - což na městském okruhu není nic výjimečného - a bylo by po nadějích. Nakonec ale proběhly bez potíží i druhé pokusy a Hamilton nadále držel standardu Mercedesu vysoko - jeho čas 1:32,567 jednak nikdo nepřekonal a jednak potvrdil, že trať je stále „rychlejší“.
Poslední, kdo usiloval o zlepšení času v rychlém kole už po po vypršení času, byl Colapinto. Argentinec jedoucí v těsném závěsu za Gaslym ale nezvládl zatáčku 16, chytil levými koly bariéru, svůj vůz poslal do svodidel na protější straně a další stovku metrů už klouzal se sešrotovaným monopostem. Bez zranění se z něj vysoukal a vlastně bylo pro ostatní štěstí, že už byl na trati jako poslední (před ním jedoucí Gasly ještě stihl projet cílem, Lawson nepovedený pokus vzdal). Bylo nutné opravit TecPro bariéru, takže začátek Q3 se posunul na 23:09 místního času.
Do Q3 nepostoupili: Ocon, Magnussen, Lawson, Zhou, Colapinto.
Q3 - 12 minutS avizovaným zpožděním vyrazila na trať devítka pilotů - Russell vyčkával v boxech. První Verstappen ale nejel dost rychle, proto uvolnil místo Piastrimu a australský mladík stanovil limit na 1:33,520. Bylo ovšem jasné, že kdo chce figurovat v prvních dvou řadách, musí se dostat pod 1:33,0. Russell se výkonem 1:32,811 dostal na provizorní pole-position, ale trápily ho dvě věci: v zatáčce 5 „lízl“ levou stranou bariéru, což hned hlásil do boxů. Poté se mu zdálo, že vyjel příliš brzy: „Chtěl jsem spíš být vzadu, myslím, že jsme vyjeli předčasně. Trať se stále více ohřívá.“ Nicméně po prvním kole vedl, za ním se seřadili Sainz jr., Verstappen, Norris, Piastri, Gasly, Hülkenberg, Leclerc, Cunoda a Hamilton. Monačan byl hodně široký v zatáčce 8 a ztráta byla v tak vyrovnané konkurenci citelná.
Těsně před závěrem se vydala smečka na lov časů podruhé - první Piastri a Norris, poslední Russell a Verstappen. A záhy Mercedes věděl, že jedno želízko v ohni ztratil, protože Hamilton hlásil problém se zadní částí vozu. Nakonec mu nebyl zaznamenán ani jeho druhý pokus (1:35,181), ačkoliv nikde nebylo uvedeno, že by se nějak provinil. V samotném závěru to vypadalo hodně dramaticky - nejdřív provizorní první řadu držela stáj Ferrari: Leclerca překonal Sainz jr., pak se mezi ně vklínil Gasly, aby nakonec všem vypustil rybník Russell. Mercedesy tedy budou mít vůz na obou pólech startovního roštu. Russell se z této výhody letos raduje už potřetí.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.