Nemusíte celý rok dokázat téměř nic, ale pokud sedíte ve Ferrari a vyhrajete v Královském parku Monza, budou vás tifosi hýčkat - minimálně do dalšího závodu na italské půdě. Leclerc ale v letošním závodě prokázal mnohem víc.
Horko o něco větší než v předchozích víkendových dnech, ale také kupovité mraky a čtyřicetiprocentní hrozba deště. To byla počáteční kulisa jednoho z nejsledovanějších závodu na Autodromo Nazionale di Monza. Před samotným startem se mohutně probíraly strategie, většinou se hovořilo o dvou zastávkách, i když se připouštěla i možnost jedné či tří. Startovní pole mělo až na šest výjimek nazuto středně tvrdé pneumatiky - Verstappen, Pérez, Ocon, Cunoda, Stroll a Bottas nazuli tvrdé.
Na Monze bývá neuralgickým bodem Variante del Rettifilio - tu projely vozy McLaren ve »správném« pořadí, ale za nimi už se začaly naděje některých pilotů kalit. Russell velmi ambiciózně zkoušel zaútočit na Piastriho venkem, ale musel použít nouzového výjezdu a při návratu na trať po povinném puštění dvojice oranžových vozů se přes něj přehnaly i obě Ferrari. Navíc si George poškodil pravou koncovku předního křídla, na což záhy vehementně upozorňoval Pérez a varoval před nebezpečnou jízdou.
Pozornost se přenesla do Variante della Roggia, kde Piastri zaútočil na Norrise a natolik ho rozhodil, že Lando neustál následný útok Leclerca. Monačan ještě téměř do desátého kola měl Piastriho na dostřel, ale pak začal ztrácet a spíš se musel ohlížet za sebe a hlídat si Norrise. Lando však nebyl v nejlepším rozpoložení a ve 13. kole jako mnozí v předchozích dnech před ním nezvládl zatáčku Lesmo 2.
První zastávky (pokud nepočítáme stižené po kolizích) načal Russell, ovšem jeho pobyt v boxech se natáhl kvůli výměně předního křídla na 10,5 vteřiny. Na nervy svých příznivců si zabrnkal i Norris, jenž v 15. kole při nájezdu tvrdě brzdil a dokonce trefil panel vedle vjezdu do boxů. Leclerc zastavil o kolo později, ale Norrise za sebou neudržel: "Proč jsem stavěl, když undercut nebyl k ničemu?" trochu vyčítavě poslal vzkaz na boxovou zídku. Piastri stavil v kole 16 a tím se do čela vyhoupl Sainz, ale toho mechanici povolali k výměně ve 20. kole. Red Bully stavěly v třiadvacátém (Verstappen) resp. čtyřiadvacátém okruhu (Pérez) a k velkému překvapení opět nazuly tvrdou směs. Max se ovšem musel vypořádat s problémem s pravou zadní pneumatikou, kterou se mechanikům nepodařilo uvolnil, proto stál v boxech dlouhých 6,2 vteřiny.
Situace se poněkud uklidnila, jen v druhé polovině TOP 10 sváděli souboje Russell s Pérezem. Norris ve 31. kole ztratil podstatnou část ze svého náskoku, protože mu nevyšel nájezd do Variante della Roggia a musel ji projet »objížďkou«. Pozici neztratil, důležité desetiny ano - byl to také on, kdo zahájil druhé kolo výměn. Zásadní okamžik nastal ve 38. kole, kdy byl z boxové zídky dotázán Piastri, zda by nezvládl jen jednu zastávku. Australan odvětil, že přední pneumatiky už nepracují dobře, takže v následujícím kole zastavil a zařadil se za obě Ferrari s odstupem necelých 17 vteřin. Jenže zkracování odstupu probíhalo pomaleji - Oscar sice dostihl sedm kol před cílem Sainze jr. a na rovince Seraglio rudé Ferrari předjel, ale na Leclerca pořád ztrácel příliš mnoho. Nakonec by ho nespasilo ani kolo či dvě navíc. Norris se před Španěla dostal o kolo později po týmovém kolegovi, ale těšit ho mohlo jen postavení na stupních vítězů.
Panovaly dohady, zda nedojde u McLarenu k nějaké týmové režii. Norris skutečně dostal pokyn Papaya Rules, což znamenalo nejspíš volný prostor pro interní duel, jenže Piastri na tuto eventualitu odpověděl sedmi nejrychlejšími časy za sebou! Ani v samotném závěru, kdy už bylo prakticky zřejmé, že Oscar nemůže Charlese předstihnout, žádný pokyn nepřišel, ačkoliv Lando zaostával za Piastrim o necelé čtyři vteřiny. O té větší výbuch radosti mohl následovat mezi tifosi a v garáži Ferrari, když Leclerc projel pod šachovnicovou vlajkou, jíž mávl slavný fotbalista Alessandro del Piero. Monačan zapomněl na výčitky a v dojezdovém kole nadšeně děkoval na boxovou zídku "grande strageggia!". Charles si navíc připsal milou trofej v podobě ocenění driver of the day.
Mercedes se nějak utopil ve stínu Ferrari a McLarenu. Hamilton vlastně neměl žádnou velkou šanci na zlepšení, v závěru to vypadalo, že snad ještě dostihne Sainze jr., jedoucího rovněž na jednu zastávku, ale nedokázal se dostat dostatečně blízko. Russell po úvodních problémech stavěl podruhé v 34. kole a ani jemu se nevyhnuly potíže s trucujícím pravým zadním kolem (4,2 vteřiny); poté svedl několik duelů s Pérezem, jenž si zajel při druhé zastávce pro středně tvrdou směs. Ve 37. kole ještě Mexičan dokázal ve Variante del Rettifilio uhájit svou pozici, poté se dvojice přehnala přes Albona a v následujícím kole na stejném místě zvolil Russell vnitřní stranu a dostal se před Red Bull. Verstappen zastavil ve 42. kole pro žluté pneu, ale kromě dočasně nejrychlejšího kola se nedokázal před ním jedoucímu Hamiltonovi vůbec přiblížit. Navíc prémiový bodík stejně jako před týdnem uzmul v posledním kole Norris.
Albon se dokázal proplést závodem pořád v dosahu devátého místa, z nějž ho nesesadil ani útočný Alonso - rozhodl počet zastávek v boxech. Nakonec pilota Williamsu zdolal Magnussen, jenž jel jeden z nejlepších závodů: také on vsadil na strategii jediné zastávky (15. kolo), ale ve 21. okruhu volil útočný předjížděcí manévr a ve Variante della Roggia vyprovodil z trati nejen sebe, ale i Gaslyho. »Odměnou« mu bylo deset trestných vteřin, nicméně bojovnost neztratil a dokonce v jednu chvíli držel sedmé místo. Nakonec dojel do cíle před Albonem, ale penalizace ho posunula dozadu.
Martyrium prožil Nico Hülkenberg. Ještě v prvním kole ho před šikanou Variante Ascari atakoval Ricciardo a Nico se dostal mimo trať; následně se propadl až na 16. pozici. Navíc ve 4. kole kolidoval v první zatáčce s Cunodou a proto musel po dalších dvou okruzích do boxů měnit přední spoiler, což pro něj znamenalo těžko smazatelnou ztrátu. Navíc si za způsobení kolize připsal deset vteřin navíc - Ricciardo za jejich vzájemný incident dostal jen pět vteřin, ale když dorazil ve 12. kole do boxů, jeden z mechaniků u pravého předního kola sáhl na spoiler, což muselo být posouzeno jako chybné odpykání trestu, protože než uplyne, nesmí se vozu nikdo ani dotknout. Australan tak vyfasoval dalších deset vteřin navíc. O jedno z posledních vzrušení se pokusil Lance Stroll, jenž v 52. kole zajel do boxů pro nejměkčí směs se snahou vymazat premiérový bod za nejrychlejší kolo, ale jak už bylo řečeno, Norris byl proti.
McLareny opět uzmuly nějaké body z Verstappenova náskoku, ale určitě méně, než očekávaly. O to větší radost mohla zavládnout na Monze - a další napjaté očekávání nás bude nutit vyhlížet závod v ulicích Baku za dva týdny.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.