MONZA - KVALIFIKACE; Čekal se tvrdý boj Red Bullu a McLarenu o nejlepší postavení na startu, nakonec z něj ale nebylo nic - za oranžovými vozy se startovní pole promíchalo a Verstappen s Pérezem tahali za krátký konec.
Teplota se po dvou a půl hodinách prakticky nehnula, takže piloti mohli plně využít své zkušenosti z posledního tréninku. Nikdo nemusel opravovat, jen jak se zdá, stále větším strašákem se stává zatáčka Lesmo 2. Nemalé množství pilotů tady nebylo daleko havárii jako Magnussen v druhém tréninku.
Q1 - 18 minutJako první se na trať vydal Zhou, následován vozy Alpine, Haas a Ferrari. Výchozí čas 1:21,968 měl minimální výpovědní hodnotu, protože záhy se měřené výsledky diametrálně měnily. Hned na začátek pastička Lesmo 2 sklapla v případě Sainze jr. a Verstappena - ovšem zatímco Španěl ztratil téměř tři vteřiny, Max dokázal dotáhnout kolo k uspokojivému času (1:20,226). Opakovat musel i Piastri, jemuž nevyšel při prvním pokusu nájezd do Variante del Rettifilio a šikanu si zkrátil. Predikce odhadovala, že na postup do Q2 by měl stačil čas 1:20,2, ovšem nešlo se spoléhat, že počítač vše určí přesně. Každopádně nejrychlejší čas zajel Norris (1:19,911) a stejně jako Verstappen, Leclerc (1:20,074) a poněkud překvapivě Alonso (1:20,617) už jenom sledoval soupeře.
Mercedesy čekaly na výjezd téměř deset minut, ale i jejich časy se zdály být dostačující (Hamilton 1:20,477, Russell 1:20,320). George si po výjezdu stěžoval: "Pneumatiky nikde nefungují... masivně kloužou", ale dokázal se druhým výkonem zlepšit (1:20,169). Horkou kaši navařili Piastrimu mechanici, kteří ho vypustili přímo do cesty Verstappenovi, jenž musel přibrzdit a z toho důvodu už druhý pokus vypustil.
Závěrečná bitva byla strhující - překvapení dne, Argentinec Colapinto, bohužel 80 vteřin před šachovnicovou vlajkou slušně rozjeté kolo ztratil... hádáte správně, v Lesmo 2, kde jentaktak nezpůsobil velký karambol. Magnussen zase vyjel v druhé části Curva Parabolica mimo trať a způsobil krátké vyvěšení žluté vlajky, na což si stěžoval zejména Bottas, protože kvůli tomu nemohl dokončit poslední rychlé kolo. Bratrovražedný boj svedli piloti VISA Cash App RB - nejdřív Cunoda průběžně poskočil do Q2, aby ho z ní vzápětí vyšoupl Ricciardo. Překvapením byl výkon Strolla, jenž v trénincích rozhodně nejezdil špatně.
Do Q2 nepostoupili: Cunoda, Stroll, Colapinto, Bottas, Zhou.
Q2 - 15 minutAby mohli pořadatelé očistit trať v inkriminovaném úseku Lesmo 2 od štěrku, posunul se začátek druhé kvalifikační části na 16:29. Poté na trať vyjely vozy Ferrari, Alpine a Haas. Rudé vozy neměly první pokus přesvědčivý, ale Sainz jr. a Leclerc ho absolvovali na použitých pneumatikách. Pérez zajel 1:20,602, Max i přes určité potíže vystrčil drápy (1:19,874). Jisti svou věcí si byli u McLarenu (Norris 1:19,727, Piastri 1:19,808) a Mercedesu (Hamilton 1:19,641, Russell 1:19,877), takže vyčkávali, jak se situace vyvine.
Záhy se ukázalo, že čtyři top týmy opravdu nebudou mít s postupem potíže, takže pozornost se zaměřila zejména na Albona a Haasy. Magnussenovi ale druhý pokus vůbec nevyšel (1:20,933), Ferrari se dokázalo zlepšit jen na 5. a 6. příčku, přičemž Leclerc svůj čas 1:20,007 komentoval stížností: "Auto prostě... nezatáčí. Znovu!" Albonovu hozenou rukavici v podobě času 1:20,460 dokázal zvednout Hülkenberg a o 49 setin Alexe překonal. Jenže pilot Williamsu mu oplatil stejnou mincí, ostatní pokusy Alonsa, Ricciarda a pilotů Alpine už nic neovlivnily.
Do Q3 nepostoupili: Alonso, Ricciardo, Magnussen, Gasly, Ocon
Q3 - 12 minutRed Bull si byl vědom slabší formy, proto jako první vyjel Pérez, následován Piastrin, Norrisem, Sainzem jr. a Verstappenem. A Max si mohl podruhé zanadávat, protože Španěl mu podobně jako v Q1 Piastri vjel přímo před jeho příď. Obhájce titulu ho zkusil objet, ale nakonec se zařadil za něj. Komisaři oba incidenty zaznamenali.
Pérez stanovil výchozí čas, na nějž Verstappen ztrácel 10 setin, ale jen proto, že v Curva Parabolica se jeho vůz lehce smýkl. Navíc si na boxovou zídku už rozladěně stěžoval: "Nemám v tomhle nastavení žádný *** přítlak, šokující!" U Ferrari se lépe vedlo Sainzovi (1:19,701); Leclerc ztrácel nicotné tři tisíciny a poprvé se dostal pod hranici 1:20,0. Prozatímní první řadu držely McLareny a čekalo se na druhé pokusy, kdo se dokáže zlepšit. Povedlo se to Verstappenovi, jenž si vylepšil předchozí výkon 1:20,072, ale ani tentokrát hranici 1:20,0 nezdolal. Vlastně jediní, kdo druhý pokus nezvládli podle svých představ, byli Piastri a především Pérez, jenž naplnil prokletí Lesmo 2, kde lízl zadním kolem štěrk a bylo po nadějích. Když pak viděl spurtujícího Verstappena, pokoušel se mu vytvořit lepší podmínky a tím vlastní druhý pokus zahodil, ale jeho snaha žádný praktický efekt neměla.
McLaren zasadil do náhrdelníku letošní povedené sezóny další cenný kámen, naproti tomu Red Bull musí v posledních sezónách dlouze hledat, kdy s výjimkou penalizací obsadil až čtvrtou řadu.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.