"Závodit v Monacu je totéž jako jezdit na kole v koupelně", prohlásil kdysi Nelson Piquet sr. Že v ulicích Monte Carla číhá nejedno nebezpečí, prokázal start do jubilejní 70. Grand Prix na této trati. Aby po dvou a půl hodinách vybuchlo Monte Carlo v radostné extázi.
Tým Haas v poslední řadě
Ještě včera byly odebrány všechny časy týmu Haas, protože podle šetření technické komise se pohyblivá část zadního křídla v režimu DRS otevírala více než na povolených 85 mm. Haas do kvalifikace nasadil inovovaný spoiler a jeho šéf Ayao Komatsu vysvětlil vzniklý problém jako nedostatečnou komunikaci mezi jednotlivými odděleními týmu, zabývajících se důsledky nasazení novinky. Konstrukční oddělení po testování na trati v Monte Carlu dostatečně důrazně neupozornilo na zmíněnou okolnost, což způsobilo výše uvedený nedostatek. Hülkenberg a Magnussen byli po smazání všech časů přesunuti do poslední řady.
Červená vlajka
Nad miniknížectvím byla v neděli blankytná obloha, teplota vystoupila na 25°C, trať měla lehce přes čtyřicet stupňů. Diváci byli natěšeni na start svého domácího závodníka, ale nikdo netušil, že první pokus Grand Prix bude trvat více než minutu. Startovní pole se ohledně pneumatik rozdělilo na dvě poloviny: Red Bull, Mercedes, Aston Martin, Alpine plus Sargeant a Bottas měli na svých vozech tvrdé pneumatiky, ostatní zvolili středně tvrdou směs.
Start vyšel nejlépe Leclercovi, nicméně za Ste. Dévote, kterou bok po boku projeli Piastri a Sainz jr., došlo k lehkému kontaktu a McLarenu a Ferrari a výsledkem byl defekt Španělovy levé pneumatiky. Ve chvíli, kdy Carlos za zatáčkou Massenet uhnul startovnímu poli z cesty, protože nemohl zatočit, došlo ve stoupání Beaurivage k těžké nehodě. Pérez na startu klesl za Bottase, Magnussen se ve zmíněném úseku nevešel mezi bariéru a zadní kola Pérezova vozu, jenž možná mírně vybočil doprava.
Total mayhem at the race start 💥😱#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/DhLEolwp8y
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024Mexičanův Red Bull se změnil v kulečníkovou kouli a při rotaci mezi svodidly ještě trefil projíždějícího Hülkenberga. Trať zasypaly trosky z Pérezova vozu a obou Haasů, takže poslední Zhou málem neprojel. Přibližně v téže chvíli ve výjezdu se zatáčky Portier došlo ke kolizi mezi vozy Alpine - Ocon jedoucí vpředu doslova přeskočil kolegovo pravé přední kolo. Rozčilený Gasly křičel do komunikace, že jsou oba vozy poškozeny, načež se dozvěděl, že závod byl zastaven.
Po 22 minutách vydalo vedení závodu zprávu, že restart bude proveden v následném pořadí: Leclerc, Piastri, Sainz jr., Norris, Russell, Verstappen, Hamilton, Cunoda, Albon, Gasly, Ocon, Stroll, Ricciardo, Alonso, Sargeant, Bottas a Zhou. Druhý pilot Ferrari tedy unikl přesunu na konec startovního pole - sice se do boxů s poškozenou pneumatikou dobelhal, ale jako poslední. Piastri ještě během přerušeného prvního kola žádal prověrku podlahy, jestli při kontaktu se Sainzen jr. nedošlo k jejímu poškození.
Podle posledních zpráv je nutné vyměnit svodidla na pravé straně úseku Beaurivage. Závod bude restartován v 15:44 středoevropského času, nejspíš na plný počet 78 kol. Poslední zprávy pak potvrdily, že se bude startovat z pevních pozic a Ocon po svém děsivém skoku za zatáčkou Portier rovněž bude mezi piloty, kteří k restartu nenastoupí. Uvidíme tedy pouze 16 vozů.
Restart
Zahřívací kolo bylo vedeno jako druhé, takže po startu piloti absolvovali ve skutečnosti 3. kolo z celkových osmasedmdesáti. Pro opakovaný start si v podstatě vyměnili volbu pneumatik - na středně tvrdé vyjeli Mercedesy, Aston Martiny a Verstappen, Gasly a Bottas. V podstatě to znamenalo, že pokud nedojde k nějaké další komplikaci, nejspíš špice závodního pole nebude stavět.
Sainz jr. a Piastri si tentokrát dávali pozor a čtveřice Leclerc, Piastri, Sainz jr. a Norris se s minimálními rozestupy postupně vzdalovala ostatním. Leclerc v čele vlastně nikdy nepřipustil nějaké ohrožení, i když se Piastri dostával do dosahu DRS, pečlivě si hlídal vedení a hlavně nechyboval. Sainz jr. s Norrisem se občas Piastrimu a navzájem přibližovali, pak zase vzdalovali, ale nikdy nedošlo k zásadnímu útoku.
Prvním důležitým bodem byly okruhy 41 a 42, kdy při zdolávání Alonsa a vláčku pilotů za ním nabral Piastri ztrátu 2,5 vteřiny. Sice dokázal o něco zrychlit, ale už se nikdy výrazně na Leclerca nedotáhl. Jestli McLaren zejména v případě Norrise uvažoval o undercatu, znemožňoval to Russell, jehož ztráta nebyla tak velká, aby nehrozilo, že se Norris propadne za něj.
Od 70. kola Piastri vzdal boj o vedení a mírně zpomalil, aby za sebou držel Sainze jr. a umožnil Norrisovi útok. Dokazoval to i fakt, že Sargeant, jehož krátce předtím předjeli o kolo, se jich bez potíží držel. Záměr ale nevyšel - Sainz jr. sice Piastriho neohrozil, ale Norris se k žádnému ataku nedostal. Leclerc proto navýšil svůj náskok na 8 vteřin a když sdělil v 74. kole týmu, že už chce jenom dojet do cíle, vzápětí přidal další vteřinu... Za obrovského aplausu projel pod šachovnicovou vlajkou, kterou v rukou držel slovutný fotbalista Kylian Mbappé. V boxech mu mimo jiné aplaudovali i Carlos Sainz sr. či vítězův bratr Arthur.
The final moments of the Monaco Grand Prix 🥺 Goosebumps from @AlexJacquesF1#F1 #MonacoGP pic.twitter.com/wQff1Mdbgb
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024Ostatní piloti jeli v podstatě v neměnném pořadí, i když jsme na samotném chvostu několik manévrů viděli. Jak je v ulicích knížectví těžké předjíždět, naznačila sestava Alonso, Ricciardo, Sargeant, Zhou a Bottas. Především první dva vlastně jeli v závěsu téměř celý závod a Daniel přesto nenašel žádnou skulinu. Někteří další zkoušeli nějaké změny ve strategii: Bottas vyměnil pneumatiky (16. kolo) a dokonce nějakou dobu držel nejlepší čas, Zhou se postupně propadal, takže nejpilnějším útočníkem byl Stroll, jenž si ale závod zkazil škrtnutím o bariéru v šikaně na nábřeží a musel s poškozeným levým zadním kolem do depa - plášť se mu naštěstí svlékl až v boxové uličce. Poté si dokázal poradit se Zhouem a Sargeantem, ale ztráta byla příliš velká.
O závěrečné drama se pokusili Verstappen a Hamilton - stavěli krátce po sobě (Lewis v 51. kole, Max o dvě později), ale v případě Mercedesu undercut nevyšel a Lewis se tradičně divil, kde nabral takovou ztrátu (2,6 vteřiny). Zatím Verstappen rychle smazal dvanáctivteřinovou mezeru a dotáhl se na Russela. Od 63. kola měl k dispozici DRS, ale ani on nenašel klíč, jak se před George dostat dopředu. Nakonec se k dvojici přidal i Hamilton, ale pořadí této trojky zůstalo také neměnné. Stejně dopadl i déletrvající souboj Cunoda-Albon, z něhož vyšel vítězně Japonec. Albon nakonec v samotném závěru chyboval, takže velký časový odstup neodpovídá tlaku, který na soupeře dvě třetiny závodu vyvíjel. Nicméně se bezesporu radoval z prvních bodů, které letos pro Williams zajistil.
Leclerc se tedy konečně dočkal a jenom zintenzivněl otázku, zda se nám po dvou dominantních sezónách Red Bullu poněkud nemění rozložení sil. Ale pořád je brod ještě dost daleko na to, abychom byť jen pomýšleli na rozepnutí knoflíku u kalhot...
Sestřih GP Monaka - video:
We had a dramatic start and, in the end, a fairytale finish Make sure you watch the highlights from the Monaco Grand Prix 🍿#F1 #MonacoGP | Tap to watch ⤵️
— Formula 1 (@F1) May 26, 2024Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.