Evropskou část sezóny zahájila loni odvolaná GP Emilia Romagna a většina příznivců, zejména stáje Ferrari, čekala, zda vylepšení dovezená na trať v Imole splní očekávání.
Největší potíže představoval pro piloty poměrně silný vítr, jinak bylo slunečno a příjemné teploty 23°C (vzduch), 43°C (trať) a 36% vlhkost vzduchu. K dispozici byly pneumatiky škály C5-C3 a piloti jich zpočátku využívali velmi variabilně. Prakticky celé pole se vydalo na trať a zatímco například Ferrari začalo na tvrdé směsi, Mercedes volil středně tvrdou a Red Bull po celý trénink nepoužil jinou než červenou směs.
Časy se od prvního měřeného výkonu (Sainz jr. - 1:21,249 na bílých pneumatikách) postupně snižovaly - kupodivu ale Verstappen a Pérez na nejměkčí směsi nebyli proroky - agilně si vedl především Russell na žlutých pneumatikách a sázel jeden nejrychlejší čas za druhým (1:19,704; 1:19,024; 1:18,193 a 1:17,909). Ferrariho duo s ním dokázalo poměrně dlouho držet krok na tvrdých gumách a tato přetahovaná pokračovala po celou první dvacetiminutovku, kdy se nad tratí rozevlály červené vlajky.
Alex Albon najel do série zatáček Acqua Minerali, když jeho Williamsu zhasl motor. Šlo o zcela náhlé zastavení, na němž pilot nenesl žádnou vinu. Odklizení nepojízdného vozu trvalo něco kolem pěti minut, poté se opět rozezvučely pohonné jednotky zbylých devatenácti vozů. Většina pilotů s výjimkou Gaslyho už nasadila červeně označené pneumatiky a zkoušela kvalifikační simulace. Překvapivě dobře si vedl Cunoda, pohybující se na hranici TOP 5.
První trénink provázelo hned několik výjezdů mimo trať, naštěstí bez jakékoli újmy. Překvapivé ovšem byli autoři těchto výletů. Hamilton byl překvapivě nepřesný, v první třetině tréninku jentaktak nevyletěl z trati v zatáčce Rivazza a na konci druhé třetiny při výjezdu ze zatáčky 12 (Acqua Minerali) předvedl klasické "hodiny". Ale nebyl sám - Sainz jr. podcenil šikanu Alta a druhou zatáčku projel přes trávu, Sargeant nejdřív vyjel v Rivazze, aby poté napodobil v Alta Chicane pilota Ferrari. Ricciardo rovněž nezvládl nástrahy Rivazzy a doputoval štěrkem téměř k bariéře a Verstappen v poslední minutě jako další neukočíroval svůj vůz v Acqua Minerali; poté, co zajel fialový první sektor, nezvládl nájezd do zatáčky 12 a projel štěrkovým polem - naděje na dobrý čas byla ta tam.
U Haasu dostal příležitost Bearman a mohl si tak napravit šok z tréninku F2, kde nezvládl výjezd z šikany Tamburello a po smyku narazil přídí do bariéry. Mladý Brit byl také nejpilnějším v tréninku se 30 absolvovanými koly, za ním figurovali Leclerc (29) a Cunoda (28). Zajímavé byly i některé radiokomunikace - od technických jako v případě Verstappena, stěžujícího si na činnost brzd, přes stížnosti, kdy Gasly (zvolil pro daný víkend přilbu v brazilských barvách) prohlásil, že za celou sezónu se tady ovládá jeho vůz nejhůř, až po sdělení Guanyu Zhoua: "Auto hopsá jako klokan, všude!"
Je zřejmé, že letošní závod se bude odehrávat v duchu vzpomínek na třicet let starou tragédii. Byly vystaveny repliky přileb Ayrtona Senna a Rolanda Ratzenbergera a Sebastian Vettel v pátek uspořádal v deštivém prostředí symbolický běh po trati, i když někteří piloti - svorně odění do žlutozelených triček s nápisem Forever - volili koloběžky či kola.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.