Grand Prix na okruhu COTA se vrátila do řad šampionátu po pauze způsobené plandemií COVID-19 a jako by chtěla odškodnit fanoušky královny motorsportu, připravila skutečně nesmírně napínavý závod se souboji na ostří nože až do posledních metrů.
Větrný kotel v Austinu nebyl jedinou zkouškou připravenosti pilotů. Panovalo značné horko (vzduch 31°C, trať o sedm stupňů teplejší) a zmíněný vítr dosahoval rychlosti až 19 km/h. Ze škály Pirelli byla k dispozici střední tvrdost C4 - C2, přičemž s výjimkou pilotů Alpine a Haas, startujících na nejtvrdší směsi (Ocon ovšem vyrazil do závodu z pit-lane) zvolili všichni žlutě označené pneumatiky.
Sainz jr. na startu neudělal nic špatně, jenom nezachytil nástup Verstappena a po třicetimetrovém převýšení v první zatáčce jeho závod skončil. Jako torpédo přiletěl zleva Russel a vůbec neodhadl své brzdné schopnosti, trefil Španělovo Ferrari do levého zadního kola a roztočil ho. Carlos sice jako poslední obkroužil celé kolo, ale v boxech byl ihned zatlačen do garáže. Incident byl prošetřován komisaři a Russell za něj dostal v 6. kole penalizaci + 5 vteřin.
Nebyla to jediná strkanice - v zatáčce 9 se "potkali" Pérez a Bottas, když Mexičan najel zleva do Finovy Alfy - odnesl to poškozeným wingletem na pravé straně, ale i když byl v minulosti například Magnussen za podobný postih oceněn černo-oranžovou vlajkou, Checo si klidně plul po trati dál, až mu na rovince při útoku na Strolla poškozená část ulétla docela.
První výměny zahájili Albon a Zhou (10. kolo), poté Bottas, Cunoda a Ricciardo (11.) a pak už se dostalo ke slovu celé startovní pole: Hamilton ve třináctém, Vestappen a Russel o kolo později, Pérez a Norris v patnáctém, nezvykle vysoko jedoucí Stroll v šestnáctém. Téměř všichni přešli na tvrdé pneumatiky, pouze Albon, Cunoda a Stroll opakovaně sáhli po středně tvrdé směsi.
Zatímco špička najela do 18. kola, zavlály v zatáčce 19 žluté vlajky, neboť Bottasova Alfa se náhle "utrhla" a Fin skončil bezmocně v kačírku. Okamžitě se na trati objevil safety car a jeho přítomnosti využili Leclerc, Vettel, Alonso, Ocon, Schumacher, Magnussen a Albon k výměně "zadarmo". Maršálům trvalo do 21. kola odstranění překážejícího monopostu, takže na začátku 22. kola proběhl restart pole ve složení Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Stroll, Gasly, Alonso, Norris, Cunoda, Ocon, Schumacher, Zhou, Magnussen, Ricciardo, Albon a Latifi. Ovšem závodilo se jen půl kola - na v půli rovinky za zatáčkou 11 zaútočil Alonso na Strolla a ten nečekaně uhnul doleva, takže Španěl najel na záď Aston Martinu a téměř sto metrů absolvoval na zadních kolech, než narazil do bariéry na levé straně. Stroll se roztočil a zádí se zabořil do svodidel na opačném kraji tratě. Kupodivu Fernando z tohoto karambolu odjel, kromě pneumatik měl poškozený přední spoiler a zdemolované pravé zrcátko (to mu definitivně upadlo ve 49. kole při předjíždění Magnussena, a až do konce závodu se povalovalo na rovince), ale po zastávce v boxech pokračoval!
Tak tedy druhý safety car a v nájezdu do 26. kola vyrazilo pole ve složení Verstappen, Hamilton, Pérez, Leclerc, Russell, Vettel, Gasly, Cunoda, Norris, Schumacher, Ocon, Magnussen, Ricciardo, Albon, Latifi, Alonso a Zhou. Druhé zastávky začal Hamilton s Norrisem (35.), kolo nato dorazili do boxů Verstappen a Leclerc. Zatímco u Ferrari proběhlo vše bez potíží, mechanici u Holanďanova vozu marně zápolili s pistolí u levého předního kola. Trvalo to 11,1 vteřin, než mohl Max opět vyrazit na trať, pochopitelně za Hamiltonem a Leclercem. Neopomněl podrobit do vysílačky tým sžíravé kritice, načež se mu dostalo upozornění, že cíl je ještě daleko, aby s tím něco udělal.
Přes značnou rozladěnost už ve 39. kole zaútočil staronový mistr světa na Leclerca, ale ten mu jeho atak v zatáčce 1 vrátil. Max tedy musel využít druhého pokusu na rovince a před zatáčkou 12 se posunul před Ferrari. Na Hamiltona ztrácel 4,446 vteřiny a zpočátku to nevypadalo, že by ukrajoval z Lewisova náskoku nějakým zásadním způsobem. Důležité ale bylo, že při poslední výměně nasadil Lewis opakovaně bílé pneu, zatímco Max šel do středně tvrdé směsi. Souboj nakonec vygradoval v 50. kole, kdy Max zaútočil opět na konci dlouhé rovinky. Hamilton se nevzdával a až do zatáčky 17 se pokoušel Verstappenovi jeho vedoucí pozici vzít. Další čtyři kola to byla psychologická bitva, při níž Lewis neustále žaloval, kde podle něj Max překročil traťové limity. Faktem je, že Verstappen dostal v 52. kole černobílou vlajku, takže jakýkoli další prohřešek by znamenal postih. Jenže stejně byl v 54. kole "ocejchován" i Hamilton a poté se odstup začal navyšovat. Nakonec Max pro "povinné" vítězství dojel s komfortním náskokem a mohl tak věnovat vítězství zesnulému Dietrichu Mateschitzovi.
Leclerc hájil osamoceně barvy Ferrari a pro něj byl rozhodující duel s Pérezem. Mexičan byl mírně handicapován poškozeným předním křídlem, ve 29. kole zkusil Charles útok v zatáčce 12 po vnější straně, ale Mexičan ho šikovně vytěsnil, proto Monačan volil výjezd mimo trať a přenechání pozice. O kolo později už to vyšlo, ovšem Checo je chlapík z tvrdého těsta. Po druhé výměně smazal čtyřvteřinový odstup a mít závod ještě jedno kolo, Charles by nejspíš na stupních vítězů nestál.
Velmi dobrý závod jel Vettel, jenž se dokonce nakrátko při druhé výměně dostal do čela. Aston Martin zvolil strategii dva stinty na žluté plus poslední na tvrdé, ale Sebastian musel vypít kalich hořkosti se vší bolestí - když ve 42. kole zastavil, mechanici také zápolili s výměnou levého předního kola. Němec stál v boxech ještě déle než Verstappen - 16,8 vteřiny a propadl se z potenciální páté příčky na třináctou. Nesložil však ruce do klína, v 50. kole zdolal Zhoua, poté Albona (52.) a v posledním kole mu nedokázal vzdorovat Magnussen, jenž dlouho držel šestou příčku, neboť vsadil na jedinou zastávku. Otázkou je, jak dopadne jeho vyšetřování, protože byl v hledáčku komisařů kvůli ignorování žlutých vlajek.
Russell většinu závodu bojoval s Pérezem, ten se mu však na konci utrhl, a tak Brit zajel v 55. kole do depa, nasadil měkké pneumatiky a získal prémiový bod za nejrychlejší kolo. Blýskl se i jeho krajan Norris, jenž předvedl skvělou druhou polovinu závodu po poslední výměně pneu. Poradil si s Albonem (44.), Oconem (45.), Magnussenem (50.) a v posledním kole i s bojujícím Alonsem. Naproti tomu Ricciardo absolvoval zcela odevzdaný závod.
Martyrium prožil Pierre Gasly, jenž jakoby už chtěl mít anabázi u AlphaTauri za sebou. Nejdřív dostal pět vteřin za nedodržení maximálního odstupu délky deseti vozů při jízdě za SC, pak si penalizaci řádně neodpykal. Kaštany z ohně ale dokázal vytáhnout pro tým Cunoda, pro nějž bylo podstatné zdolání sveřepě se bránícího Albona v 55. kole. Další obětí penalizací byl i Mick Schumacher, pro nějž chvíli svitlo světélko naděje v podobě jízdy na 10. místě. Ve 43. kole ho v zatáčce 12 vytlačil mimo trať Latifi (a dostal za to pět trestných vteřin), Mick byl ovšem stižen podobně v posledním kole kvůli porušování traťových limitů.
Verstappen opět dokázal, že i kdyby mu někdo ukradl z garáže kola, tak by nejspíš dokázal vyhrát. Pravda, tohle bylo emotivní vítězství, neboť na začátku závodu nad boxy na velkoplošné obrazovce svítil Mateschitzův portrét s výmluvným titulkem Danke, Didi! Red Bul uctil památku svého zakladatele nejlepším možným způsobem - definitivně letos získal Pohár konstruktérů.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.