Přebudovaný okruh Autodromo Hermanos Rodriguez přivítá závody F1 po více než dvou desítkách let (naposledy se tu jelo v roce 1992). Dodavatelé motorů nyní vyhlížejí, jaké pasti jim letošní nováček v kalendáři závodů F1 připraví.
Dodejme ještě, že posledním vítězem ve zmíněném roce 1992 byl Nigel Mansell na voze Williams - Renault, jenž se ve stejné sezóně konečně stal mistrem světa. Pořadatelé na něj nezapomněli a na jeho vítězství ocenili originálním způsobem.
Co tedy mohou motoráři od okruhu čekat? Problémy. Ty představuje především značná nadmořská výška (2200 m). Tím pádem se tu všichni budou potýkat s řidším vzduchem. Stačí vzpomenout na olympijské hry (1968) a dvojí fotbalové mistrovství světa (1970, 1986) a potíže, jaké sportovci s tímto jevem měli.
Pro motory to znamená určité potíže s chlazením, ale také určitou ztrátu výkonu turbomotorů. Ostatně to z dřívější éry těchto pohonných jednotek piloti moc dobře znali z jihoafrického Kyalami, i když tam byla nadmořská výška o nějakých 500 metrů nižší. Zástupce Renaultu Rémi Taffin říká, že v moderní turboéře nemá Mexiko srovnání, radí zapomenout na São Paulo, protože to leží "jen" 750 metrů nad mořem.
Čeká nás dost práceTaffin na otázku konkrétních opatření odvětil: "Bude to zejména chlazení, protože řidší vzduch představuje problém se vstřebáním energie, kterou motor vydává. Ale především, abyste udrželi výkon, bude třeba navýšit otáčky nad obvyklou hodnotu. Pochopitelně jsme zkoušeli řadu simulací, ale přesto to pro nás bude určitý krok do neznáma... " popisuje situaci Taffin.
Současná pravidla Formule 1 omezují u turba počet otáček za minutu na 125 000, přičemž běžně a hlavně spolehlivě motory běží v režimu 100 000 otáček. Taffin říká, že motoráři mohou řešit situaci tak, že vyladí pohonné jednotky k horní povolené hranici, což může přinést nemálo potíží.
Je otázkou, jaké kompromisy týmy zvolí. Mohou s ohledem na lepší chlazení upravit aerodynamiku, kvůli spolehlivosti jít na nižší počet otáček. "Máme pevné limity, takže v případě jejich vědomého překonání se můžeme dočkat mnoha překvapení. Pokud se tým rozhodne neměnit rozvržení chladičů, bude ho to stát určitý čas na jedno kolo. Pokud výrobce motoru nebude chtít hnát otáčky k limitu, lze předpokládat, že také ztratí. Každý bude mít možnost si vybrat," komentuje situaci Taffin.
"Každopádně je jisté, že motory v tomto prostředí projdou doslova peklem. Těžko si představit, jak budou po závodním víkendu vypadat. Možná se už v pátek dočkáme katastrofy. Ale všechno, co se stane, bude jenom důsledkem našich rozhodnutí. Pokud někdo nebude chtít upravit chlazení, moc dobře ví, co se může stát. To samé platí pro rozhodnutí ohledně otáček motoru," uzavírá Taffin.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.