Co se děje, když selhávají jednotlivé součásti pohonné jednotky vozu Formule 1? Podíváme se na výpadky MGU-H, MGU-K či ICE.
Zatímco loňské V8 motory dosahovaly výkonu 800 koní a KERS byl omezen na 6,6 sekundy na kolo, V6 pohonné jednotky nyní vyvíjejí výkon o 600 koních z motoru s vnitřním spalováním a dalších 160 koní přidávají pomocí elektrické energie.
I když ta není dostupná 100% a neustále, dosahují letos podobný výkon, jako loňské motory. Časy na kolo jsou nižší zejména kvůli osekání aerodynamiky (redukce předních i zadních křídel, zákaz výfukových difuzorů), o 50 kg vyšší hmotnosti vozů (prázdných, ne na startu závodu) a tvrdším pneumatikám. Během sezóny by však díky vývoj mělo dojít k leiminaci těchto faktorů. Za zmínku letos stojí i krouticí moment, který je o 70 % vyšší než u loňských V8.
Stručně si připomeňme používané zkratky základních součástí: letošní pohonné jednotky se skládají z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (tj. při brzdění na zadní nápravě) - MGU-K, z motorgenerátoru rekuperujícího tepelnou energii - MGU-H, z V6 motoru s vnitřním spalováním - ICE, úložištěm energie (baterie) - ES, turbodmychadla - TC a z řídicí elektroniky - CE.
Součástí letošních pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)
Když selže MGU-HMotorgenerátor MGU-H nemůže rekuperovat tepelnou energii a MGU-K dokáže dobíjet baterii pouze z jedné třetiny. Elektrický výkon je tak omezen jen na 50 koní a časová ztráta odpovíta 2 sekundám na kolo - nemluvě navíc o odezvě turbodmychadla, což velmi ztěžuje ovladatelnost.
Když selže MGU-KPak není možné úplně vybíjet baterii. MGU-H musí být po většinu času vypnut, aby nedocházelo k jejich přebíjení. K dispozici není žádný elektrický pohon - jediný dostupný výkon pochází z ICE. Časová ztráta odpovídá 3 sekundám na kolo, zůstává ale zachována funkce eliminující zpoždění turba (tzv. turbo lag).
Když selže MGU-K i MGU-HSelhání obou motorgenerátorů se skládají: dochází ke ztrátě 3 sekund na kolo a zpoždění turba. Navíc vzhledem k tomu, že životní funkce V6 jsou poháněny pouze z baterií (protože neobsahuje alternátor), V6 toho moc neujede, pokud nejsou plně nabité.
Když selže ICEPokud vozu F1 dojde palivo, může ujet krátkou vzdálenost jen na elektrický pohon. Pokud V6 selže úplně, jezdec musí odstoupit poté, co se kliková hřídel přestane otáčet a přenášet elektrický výkon na kola.
Volant Mercedesu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)
Role jezdceManagement energie má na starosti elektronika (díky softwaru), takže pilot nemusí oproti loňské sezóně dělat nic navíc. Letos již dokonce nemusí ani mačkat tlačítko KERSu.
Existují však módy, které si může volit na volantu - například pro dosažení maximálního výkonu při předjíždění. Využívání většího množství paliva či elektrické energie znamená, že bude potřebovat čas k nabití úložiště energie.
Na maximální výkon je možné jet 1 či 2 kola, ale ne delší časový úsek. Odezva akcelerátoru se také bude lišit, takže se tomu musí pilot přizpůsobovat.
Max Verstappen si suverénně zajistil pole position pro Velkou cenu USA, když porazil Landa Norrise. Oscar Piastri tentokrát nestačil ani na top 3.
Max Verstappen ovládl chaotický sprint před Velkou cenou USA 2025. Oba jezdci McLarenu přitom skončili hned v první zatáčce po úvodní kolizi.
Nico Hülkenberg překvapil výborným výkonem a zajistil si nejlepší startovní pozici sezóny ve Sprintu během víkendu Velké ceny USA.
Fernando Alonso si v kvalifikaci na okruhu Circuit of the Americas připsal jedno ze svých nejlepších letošních umístění. Přestože jej čeká náročný závodní víkend, zůstává odhodlaný a motivovaný bojovat.
Andrea Stella po sprintové kvalifikaci v Austinu naznačuje, že McLaren skrývá určité trumfy, které by mohly použít v následujícím závodě.
Zatímco McLaren drží pod pokličkou detaily ohledně „důsledků“, které čekají Landa Norrise, Martin Brundle poskytl svůj pohled na možné scénáře.
Laurent Mekies přiznal, že tým udělal chybu ve strategii výjezdů na trať a zdůraznil, že Yuki Tsunoda si zaslouží omluvu.
Lewis Hamilton působil zklamaně poté, co sprintová kvalifikace na Velkou cenu USA znovu odhalila přetrvávající potíže týmu Ferrari.
Sprintová kvalifikace v Austinu nabídla dramatické momenty na čele startovního roštu. Max Verstappen předvedl silný výkon, který přinesl napínavý souboj s piloty McLarenu.
V prvním tréninku v Austinu ukázal Lando Norris svou rychlost, když překonal Nich Hülkenberga a Oscara Piastriho. Charles Leclerc v technických problémech.
Lewis Hamilton reaguje na spekulace o možném přesunu Christiana Hornera do Ferrari.
Charles Leclerc prožívá s Ferrari další náročnou sezonu a kolem jeho budoucnosti v týmu začaly narůstat spekulace. Před víkendem ve Spojených státech podal vyjádření.