Co se děje, když selhávají jednotlivé součásti pohonné jednotky vozu Formule 1? Podíváme se na výpadky MGU-H, MGU-K či ICE.
Zatímco loňské V8 motory dosahovaly výkonu 800 koní a KERS byl omezen na 6,6 sekundy na kolo, V6 pohonné jednotky nyní vyvíjejí výkon o 600 koních z motoru s vnitřním spalováním a dalších 160 koní přidávají pomocí elektrické energie.
I když ta není dostupná 100% a neustále, dosahují letos podobný výkon, jako loňské motory. Časy na kolo jsou nižší zejména kvůli osekání aerodynamiky (redukce předních i zadních křídel, zákaz výfukových difuzorů), o 50 kg vyšší hmotnosti vozů (prázdných, ne na startu závodu) a tvrdším pneumatikám. Během sezóny by však díky vývoj mělo dojít k leiminaci těchto faktorů. Za zmínku letos stojí i krouticí moment, který je o 70 % vyšší než u loňských V8.
Stručně si připomeňme používané zkratky základních součástí: letošní pohonné jednotky se skládají z motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (tj. při brzdění na zadní nápravě) - MGU-K, z motorgenerátoru rekuperujícího tepelnou energii - MGU-H, z V6 motoru s vnitřním spalováním - ICE, úložištěm energie (baterie) - ES, turbodmychadla - TC a z řídicí elektroniky - CE.
Součástí letošních pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)
Když selže MGU-HMotorgenerátor MGU-H nemůže rekuperovat tepelnou energii a MGU-K dokáže dobíjet baterii pouze z jedné třetiny. Elektrický výkon je tak omezen jen na 50 koní a časová ztráta odpovíta 2 sekundám na kolo - nemluvě navíc o odezvě turbodmychadla, což velmi ztěžuje ovladatelnost.
Když selže MGU-KPak není možné úplně vybíjet baterii. MGU-H musí být po většinu času vypnut, aby nedocházelo k jejich přebíjení. K dispozici není žádný elektrický pohon - jediný dostupný výkon pochází z ICE. Časová ztráta odpovídá 3 sekundám na kolo, zůstává ale zachována funkce eliminující zpoždění turba (tzv. turbo lag).
Když selže MGU-K i MGU-HSelhání obou motorgenerátorů se skládají: dochází ke ztrátě 3 sekund na kolo a zpoždění turba. Navíc vzhledem k tomu, že životní funkce V6 jsou poháněny pouze z baterií (protože neobsahuje alternátor), V6 toho moc neujede, pokud nejsou plně nabité.
Když selže ICEPokud vozu F1 dojde palivo, může ujet krátkou vzdálenost jen na elektrický pohon. Pokud V6 selže úplně, jezdec musí odstoupit poté, co se kliková hřídel přestane otáčet a přenášet elektrický výkon na kola.
Volant Mercedesu Nica Rosberga (foto: Daimler AG)
Role jezdceManagement energie má na starosti elektronika (díky softwaru), takže pilot nemusí oproti loňské sezóně dělat nic navíc. Letos již dokonce nemusí ani mačkat tlačítko KERSu.
Existují však módy, které si může volit na volantu - například pro dosažení maximálního výkonu při předjíždění. Využívání většího množství paliva či elektrické energie znamená, že bude potřebovat čas k nabití úložiště energie.
Na maximální výkon je možné jet 1 či 2 kola, ale ne delší časový úsek. Odezva akcelerátoru se také bude lišit, takže se tomu musí pilot přizpůsobovat.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.