Systémy pro rekuperaci kinetické energie (KERS) letos zůstávají trochu ve stínu pneumatik Pirelli a systémů pro snižování odporu vzduchu (DRS) na zadním křídle. Přesto hraje důležitou roli při předjíždění či obraně. Mercedes nám před Velkou cenou Itálie prozrazuje o svém systému zajímavé detaily.
Jak KERS Mercedesu funguje?KERS Mercedesu byl vyvinut společností Mercedes-Benz HighPerformanceEngines sídlící v Brixworthu ve Velké Británii za podpory oddělení Výzkumu & vývoje v Sindelfingenu v Německu. Výsledkem tohoto procesu bylo přenesení velkého množství poznatků do sériové produkce hybridní technologie.
KERS se skládá z motorgenerátoru (Motor Generator Unit - MGU), výkonové elektroniky (Power Electronics - PE) a několika baterií, které tvoří systém pro uložení energie (Energy Storage System - ESS).
Při sběru síly, která by jinak přišla nazmar v podobě tepla v brzdovém systému, funguje MGU jako generátor, přičemž dodává třífázovou elektřinu do PE. Ta převádí elektřinu na stejnosměrné napětí a ukládá energii do baterií.
Proces funguje opačně, když si pilot vyžádá zvýšení výkonu: generátor se stává motorem pro dodatečný výkon pohonné jednotky. Efektivita procesů sběru a přidávání výkonu je u obou přibližně 80%.
Jak velký je KERS Mercedesu?Motor v MGU je přibližně desetkrát menší než komerční automobilové jednotky, zatímco baterie jsou osmkrát menší než ty komerčně dostupné. Celkově se jediný KERS skládá z přibližně 3500 součástek! Jedná se skutečně o ukázku špičkového inženýrství.
Volant Mercedesu MGP W02 (foto: Mercedes GP)
Jaký je přínos KERSu v časech na jedno kolo v Monze?Časy na kolo jsou díky KERSu v Monze rychlejší o 0,4 sekundy. Nabízí se srovnání s prozatím nejnižší hodnotou v sezóně - 0,3 sec/kolo v Maďarsku.
Proč je KERS v Monze tak mocným nástrojem?Nejlepším scénářem pro využívání KERSu jsou relativně pomalé zatáčky následované dlouhými rovinkami - a těch je v Monze hodně. Čtyřikrát během jednoho kola (ze zatáčky č. 2, 7, 10 a 11) vůz akceleruje z relativně nízké rychlosti k téměř té maximální. Dodatečným výkonem navíc je v těchto čtyřech zatáčkách velkým přínosem, což se odráží v časech na kolo. Při typickém nasazení KERSu v Monze je využit čtyřikrát během jednoho okruhu. Výkon se na kola dostává 20 ms po zmáčknutí tlačítka.
Krom vysokých rychlostí se Monza vyznačuje prudkým brzděním. Dělá to z ní dobrý okruh pro sběr energie?Vozy v Monze brzdí 12% (přes 10 sec) času jednoho kola, přičemž v první zatáčce zpomalí o 265 km/hod. V Monze je to ale ve sběru energie pro KERS na hraně, protože během jednoho kola je k brzdění málo příležitostí - pouze šest (v zatáčkách č. 1, 4, 6, 7, 8 a 11).
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.