Systémy pro rekuperaci kinetické energie (KERS) letos zůstávají trochu ve stínu pneumatik Pirelli a systémů pro snižování odporu vzduchu (DRS) na zadním křídle. Přesto hraje důležitou roli při předjíždění či obraně. Mercedes nám před Velkou cenou Itálie prozrazuje o svém systému zajímavé detaily.
Jak KERS Mercedesu funguje?KERS Mercedesu byl vyvinut společností Mercedes-Benz HighPerformanceEngines sídlící v Brixworthu ve Velké Británii za podpory oddělení Výzkumu & vývoje v Sindelfingenu v Německu. Výsledkem tohoto procesu bylo přenesení velkého množství poznatků do sériové produkce hybridní technologie.
KERS se skládá z motorgenerátoru (Motor Generator Unit - MGU), výkonové elektroniky (Power Electronics - PE) a několika baterií, které tvoří systém pro uložení energie (Energy Storage System - ESS).
Při sběru síly, která by jinak přišla nazmar v podobě tepla v brzdovém systému, funguje MGU jako generátor, přičemž dodává třífázovou elektřinu do PE. Ta převádí elektřinu na stejnosměrné napětí a ukládá energii do baterií.
Proces funguje opačně, když si pilot vyžádá zvýšení výkonu: generátor se stává motorem pro dodatečný výkon pohonné jednotky. Efektivita procesů sběru a přidávání výkonu je u obou přibližně 80%.
Jak velký je KERS Mercedesu?Motor v MGU je přibližně desetkrát menší než komerční automobilové jednotky, zatímco baterie jsou osmkrát menší než ty komerčně dostupné. Celkově se jediný KERS skládá z přibližně 3500 součástek! Jedná se skutečně o ukázku špičkového inženýrství.
Volant Mercedesu MGP W02 (foto: Mercedes GP)
Jaký je přínos KERSu v časech na jedno kolo v Monze?Časy na kolo jsou díky KERSu v Monze rychlejší o 0,4 sekundy. Nabízí se srovnání s prozatím nejnižší hodnotou v sezóně - 0,3 sec/kolo v Maďarsku.
Proč je KERS v Monze tak mocným nástrojem?Nejlepším scénářem pro využívání KERSu jsou relativně pomalé zatáčky následované dlouhými rovinkami - a těch je v Monze hodně. Čtyřikrát během jednoho kola (ze zatáčky č. 2, 7, 10 a 11) vůz akceleruje z relativně nízké rychlosti k téměř té maximální. Dodatečným výkonem navíc je v těchto čtyřech zatáčkách velkým přínosem, což se odráží v časech na kolo. Při typickém nasazení KERSu v Monze je využit čtyřikrát během jednoho okruhu. Výkon se na kola dostává 20 ms po zmáčknutí tlačítka.
Krom vysokých rychlostí se Monza vyznačuje prudkým brzděním. Dělá to z ní dobrý okruh pro sběr energie?Vozy v Monze brzdí 12% (přes 10 sec) času jednoho kola, přičemž v první zatáčce zpomalí o 265 km/hod. V Monze je to ale ve sběru energie pro KERS na hraně, protože během jednoho kola je k brzdění málo příležitostí - pouze šest (v zatáčkách č. 1, 4, 6, 7, 8 a 11).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.