Systémy pro rekuperaci kinetické energie (KERS) letos zůstávají trochu ve stínu pneumatik Pirelli a systémů pro snižování odporu vzduchu (DRS) na zadním křídle. Přesto hraje důležitou roli při předjíždění či obraně. Mercedes nám před Velkou cenou Itálie prozrazuje o svém systému zajímavé detaily.
Jak KERS Mercedesu funguje?KERS Mercedesu byl vyvinut společností Mercedes-Benz HighPerformanceEngines sídlící v Brixworthu ve Velké Británii za podpory oddělení Výzkumu & vývoje v Sindelfingenu v Německu. Výsledkem tohoto procesu bylo přenesení velkého množství poznatků do sériové produkce hybridní technologie.
KERS se skládá z motorgenerátoru (Motor Generator Unit - MGU), výkonové elektroniky (Power Electronics - PE) a několika baterií, které tvoří systém pro uložení energie (Energy Storage System - ESS).
Při sběru síly, která by jinak přišla nazmar v podobě tepla v brzdovém systému, funguje MGU jako generátor, přičemž dodává třífázovou elektřinu do PE. Ta převádí elektřinu na stejnosměrné napětí a ukládá energii do baterií.
Proces funguje opačně, když si pilot vyžádá zvýšení výkonu: generátor se stává motorem pro dodatečný výkon pohonné jednotky. Efektivita procesů sběru a přidávání výkonu je u obou přibližně 80%.
Jak velký je KERS Mercedesu?Motor v MGU je přibližně desetkrát menší než komerční automobilové jednotky, zatímco baterie jsou osmkrát menší než ty komerčně dostupné. Celkově se jediný KERS skládá z přibližně 3500 součástek! Jedná se skutečně o ukázku špičkového inženýrství.
Volant Mercedesu MGP W02 (foto: Mercedes GP)
Jaký je přínos KERSu v časech na jedno kolo v Monze?Časy na kolo jsou díky KERSu v Monze rychlejší o 0,4 sekundy. Nabízí se srovnání s prozatím nejnižší hodnotou v sezóně - 0,3 sec/kolo v Maďarsku.
Proč je KERS v Monze tak mocným nástrojem?Nejlepším scénářem pro využívání KERSu jsou relativně pomalé zatáčky následované dlouhými rovinkami - a těch je v Monze hodně. Čtyřikrát během jednoho kola (ze zatáčky č. 2, 7, 10 a 11) vůz akceleruje z relativně nízké rychlosti k téměř té maximální. Dodatečným výkonem navíc je v těchto čtyřech zatáčkách velkým přínosem, což se odráží v časech na kolo. Při typickém nasazení KERSu v Monze je využit čtyřikrát během jednoho okruhu. Výkon se na kola dostává 20 ms po zmáčknutí tlačítka.
Krom vysokých rychlostí se Monza vyznačuje prudkým brzděním. Dělá to z ní dobrý okruh pro sběr energie?Vozy v Monze brzdí 12% (přes 10 sec) času jednoho kola, přičemž v první zatáčce zpomalí o 265 km/hod. V Monze je to ale ve sběru energie pro KERS na hraně, protože během jednoho kola je k brzdění málo příležitostí - pouze šest (v zatáčkách č. 1, 4, 6, 7, 8 a 11).
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.