Ruská stáj Marussia Virgin Racing dnes v televizním centru BBC představila svůj nový monopost MVR02, při jehož návrhu se spoléhala výlučně na počítačové (CFD) simulace.
Tým minulý týden během testování ve Valencii použil starší vůz VR-01, aby získal více času pro práci na novém. Nos MVR-02 je posazený poměrně nízko, oproti svému předchůdci je o 30 cm kratší a liší se také užší zadní části, kde konstruktéři sáhli po osvědčeném zavěšení typu pull-rod. Výfuky se nacházejí těsně u podlahy vzadu u difuzoru.
Návrhářský tým Nicka Wirtha ani tentokrát nesáhl po ověřování v aero-tunelu, celý vůz byl navržen výlučně pomocí CFD na počítači. Stejně jako Lotus či HRT, ani Virgin letos nebude používat KERS. Novou hydrauliku již stihli otestovat v Abú Zabí i minulý týden ve Valencii.
Po odkoupení Virginu Marusií můžeme nyní o týmu hovořit jako o ruském, ostatně tak je i přihlášen do letošního ročníku Formule 1, kdy za něj bude závodit Timo Glock s Jeromem d'Ambrosiem, který nahradil Lucase di Grassiho.
Šéf týmu Marussia Virgin Racing John Booth uvedl: "Loni jsme v F1 zažili jsme náročný, ale neuvěřitelně uspokojivý křest, a jsem velmi pyšný na to, že jsme se více než dokázali vyrovnat s tehdejší výzvou. Jsme velmi hrdi na to, že můžeme závodit jako Marussia Virgin Racing v roce 2011 a těšíme se, že se Marussii odvděčíme za její důvěru, kterou prokázala velkou investicí na sklonku loňského roku.
MVR-02 je jasným krokem vpřed ve všech oblastech a dokladem veškeré naše tvrdé práce na vývojovém programu za uplynulých 12 měsíců. Jsme potěšeni spolupráci s naším dodavatelem Cosworthem i ve druhé sezóně. Přes zmražení vývoje motorů tvrdě pracovali na optimalizaci spolehlivost a výkonnosti a plně očekáváme pokračování úspěchu, z něhož se těšili po návratu do tohoto sportovního odvětví.
Přibyla další výzva v podobě nového dodavatele Pirelli, učinili jsme však během skupinového testu na konci roku 2010 v Abú Zabí a minulý týden ve Valencii velký pokrok v přizpůsobení našeho mechanického balíku tak, aby vyhovoval novým PZero pneumatikám."
Technický ředitel Nick Wirth během prezentace řekl: "Jsme velmi potěšeni tím, že se náš proces digitálního návrhu v minulé sezóně Formule 1 osvědčil a že jsme předvedli, že je možné závodit na nejvyšší úrovni motosportu s vozem, který je navržen výlučně pomocí počítačové simulace. Hodně jsme se při tom naučili a dostali některé tvrdé lekce, které jsme využili v našem designovém programu pro rok 2011.
Zaměřili jsme se na každý jednotlivý problém, který nás loni postihl, ale svým vlastním unikátním digitálním způsobem. Například problémy s olejem hydrauliky a převodovky vyústily ve větším množství času, který jsme v CFD věnovali těmto oblastem, než času, který jsme věnovali celému aerodynamickému návrh našeho prvního digitálního vítězného vozu v roce 2008.
V Abú Zabí jsme měli příležitost ověřit si některá tato digitální vylepšení úspěšným testováním mnoha systémů pro MVR-02 na dráze. Rok 2011 tedy začínáme tak, jak bychom rádi pokračovali - být raději připraveni - testováním v Jerezu tento týden s mnoha částmi, které jsme již prověřili na závodní dráze, nebo vylepšeným a rozsáhlejším programem na testovacích zařízeních.
V oblasti čisté výkonnosti CFD představuje počet konfigurací, který nám náše nové procesy umožnily pro MVR-02 testovat, gigantický step kupředu ve srovnáním s VR-01. Těšíme se zde na další vylepšení, až začneme konečně těžit z našeho nového superpočítače, který nám poskytli naši partneři CSC pro rok 2011.
Věřím, že jsme s MVR-02 učinili opravdu pokrok a vyrobili vůz, který je přes změny v pravidlech aerodynamicky mnohem efektivnější než VR-01, navíc s velkými přinosy z hlediska celkové kvality. Poskytuje to dobrý základ pro vývoj v průběhu sezóny a jsem si hodně jistý tím, že budeme shcopni udržet vysoké tempo aerodynamického vývoje, které jsme nastoupili na počátku MVR-02 projektu."
Srovnání s loňským vozem VR-01
Technické informace:- délka: 5 200 mm (o 300 mm kratší než VR-01)- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozvor: 3 300 mm (o 100 mm delší než u VR-01)
- konstrukce: monokok a nos z uhlíkových vláken, vyrobeno týmem Virgin Racing- zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken + titanové ohebné klouby, těhlice z hliníkové slitiny- tlumiče: Penske
- kola: BBS- pneumatiky: Pirelli
- palivová nádrž: palivové články bezpečnostní specifikace FT5- objem: přes 220 l
-brzdy: třmeny AP Racing; uhlíkové koutouče a destičky Hitco
- volant: uhlíková vlákna- posilovač řízení: hydraulický- sedadlo jezdce: anatomicky tvarované z uhlíkových kompozitů- pásy: šestibodové popruhy, šířka ramenní popruhů 75 mm + HANS systém
- ECU a logovací systémy: standardizovaná ECU dle FIA, homologovaná elektronika a elektrické systémy
- převodovka: precizní hliníková konstrukce Virginu, 7 rychlostní, podélně uložená- diferenciál: elektronicky řízený, hydraulický- volba rychlosti: páčkami řízený bezprodlevový hydraulický řadící systém- spojka: AP Racing- hnací hřídel: jednodílna s integrovanými tripod klouby
Motor- označení: Cosworth CA2011- typ: čtyřtaktní, s přirozeným sáním- konfigurace: V8 90°- konstrukce: blok a hlava - odlitek z hliníkové slitiny; písty z kovaného hořčíku, ocelová kliková hřídel- kapacita 2400 cm3- max. otáčky: 18 000- ventilový rozvod: DOHC- hmotnost: přes 95 kg- vrtání válců: do 98 mm- vstřikování paliva: 8 trysek, tlak 100 barů- zapalování: osm cívek, každá s jednou zapalovací svíčkou- svíčky: Champion- lubrikace: suchá jímka
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.