Ruská stáj Marussia Virgin Racing dnes v televizním centru BBC představila svůj nový monopost MVR02, při jehož návrhu se spoléhala výlučně na počítačové (CFD) simulace.
Tým minulý týden během testování ve Valencii použil starší vůz VR-01, aby získal více času pro práci na novém. Nos MVR-02 je posazený poměrně nízko, oproti svému předchůdci je o 30 cm kratší a liší se také užší zadní části, kde konstruktéři sáhli po osvědčeném zavěšení typu pull-rod. Výfuky se nacházejí těsně u podlahy vzadu u difuzoru.
Návrhářský tým Nicka Wirtha ani tentokrát nesáhl po ověřování v aero-tunelu, celý vůz byl navržen výlučně pomocí CFD na počítači. Stejně jako Lotus či HRT, ani Virgin letos nebude používat KERS. Novou hydrauliku již stihli otestovat v Abú Zabí i minulý týden ve Valencii.
Po odkoupení Virginu Marusií můžeme nyní o týmu hovořit jako o ruském, ostatně tak je i přihlášen do letošního ročníku Formule 1, kdy za něj bude závodit Timo Glock s Jeromem d'Ambrosiem, který nahradil Lucase di Grassiho.
Šéf týmu Marussia Virgin Racing John Booth uvedl: "Loni jsme v F1 zažili jsme náročný, ale neuvěřitelně uspokojivý křest, a jsem velmi pyšný na to, že jsme se více než dokázali vyrovnat s tehdejší výzvou. Jsme velmi hrdi na to, že můžeme závodit jako Marussia Virgin Racing v roce 2011 a těšíme se, že se Marussii odvděčíme za její důvěru, kterou prokázala velkou investicí na sklonku loňského roku.
MVR-02 je jasným krokem vpřed ve všech oblastech a dokladem veškeré naše tvrdé práce na vývojovém programu za uplynulých 12 měsíců. Jsme potěšeni spolupráci s naším dodavatelem Cosworthem i ve druhé sezóně. Přes zmražení vývoje motorů tvrdě pracovali na optimalizaci spolehlivost a výkonnosti a plně očekáváme pokračování úspěchu, z něhož se těšili po návratu do tohoto sportovního odvětví.
Přibyla další výzva v podobě nového dodavatele Pirelli, učinili jsme však během skupinového testu na konci roku 2010 v Abú Zabí a minulý týden ve Valencii velký pokrok v přizpůsobení našeho mechanického balíku tak, aby vyhovoval novým PZero pneumatikám."
Technický ředitel Nick Wirth během prezentace řekl: "Jsme velmi potěšeni tím, že se náš proces digitálního návrhu v minulé sezóně Formule 1 osvědčil a že jsme předvedli, že je možné závodit na nejvyšší úrovni motosportu s vozem, který je navržen výlučně pomocí počítačové simulace. Hodně jsme se při tom naučili a dostali některé tvrdé lekce, které jsme využili v našem designovém programu pro rok 2011.
Zaměřili jsme se na každý jednotlivý problém, který nás loni postihl, ale svým vlastním unikátním digitálním způsobem. Například problémy s olejem hydrauliky a převodovky vyústily ve větším množství času, který jsme v CFD věnovali těmto oblastem, než času, který jsme věnovali celému aerodynamickému návrh našeho prvního digitálního vítězného vozu v roce 2008.
V Abú Zabí jsme měli příležitost ověřit si některá tato digitální vylepšení úspěšným testováním mnoha systémů pro MVR-02 na dráze. Rok 2011 tedy začínáme tak, jak bychom rádi pokračovali - být raději připraveni - testováním v Jerezu tento týden s mnoha částmi, které jsme již prověřili na závodní dráze, nebo vylepšeným a rozsáhlejším programem na testovacích zařízeních.
V oblasti čisté výkonnosti CFD představuje počet konfigurací, který nám náše nové procesy umožnily pro MVR-02 testovat, gigantický step kupředu ve srovnáním s VR-01. Těšíme se zde na další vylepšení, až začneme konečně těžit z našeho nového superpočítače, který nám poskytli naši partneři CSC pro rok 2011.
Věřím, že jsme s MVR-02 učinili opravdu pokrok a vyrobili vůz, který je přes změny v pravidlech aerodynamicky mnohem efektivnější než VR-01, navíc s velkými přinosy z hlediska celkové kvality. Poskytuje to dobrý základ pro vývoj v průběhu sezóny a jsem si hodně jistý tím, že budeme shcopni udržet vysoké tempo aerodynamického vývoje, které jsme nastoupili na počátku MVR-02 projektu."
Srovnání s loňským vozem VR-01
Technické informace:- délka: 5 200 mm (o 300 mm kratší než VR-01)- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozvor: 3 300 mm (o 100 mm delší než u VR-01)
- konstrukce: monokok a nos z uhlíkových vláken, vyrobeno týmem Virgin Racing- zavěšení: závěsy z uhlíkových vláken + titanové ohebné klouby, těhlice z hliníkové slitiny- tlumiče: Penske
- kola: BBS- pneumatiky: Pirelli
- palivová nádrž: palivové články bezpečnostní specifikace FT5- objem: přes 220 l
-brzdy: třmeny AP Racing; uhlíkové koutouče a destičky Hitco
- volant: uhlíková vlákna- posilovač řízení: hydraulický- sedadlo jezdce: anatomicky tvarované z uhlíkových kompozitů- pásy: šestibodové popruhy, šířka ramenní popruhů 75 mm + HANS systém
- ECU a logovací systémy: standardizovaná ECU dle FIA, homologovaná elektronika a elektrické systémy
- převodovka: precizní hliníková konstrukce Virginu, 7 rychlostní, podélně uložená- diferenciál: elektronicky řízený, hydraulický- volba rychlosti: páčkami řízený bezprodlevový hydraulický řadící systém- spojka: AP Racing- hnací hřídel: jednodílna s integrovanými tripod klouby
Motor- označení: Cosworth CA2011- typ: čtyřtaktní, s přirozeným sáním- konfigurace: V8 90°- konstrukce: blok a hlava - odlitek z hliníkové slitiny; písty z kovaného hořčíku, ocelová kliková hřídel- kapacita 2400 cm3- max. otáčky: 18 000- ventilový rozvod: DOHC- hmotnost: přes 95 kg- vrtání válců: do 98 mm- vstřikování paliva: 8 trysek, tlak 100 barů- zapalování: osm cívek, každá s jednou zapalovací svíčkou- svíčky: Champion- lubrikace: suchá jímka
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.