Během výstavy elektrických vozítek EVS 25 v Šanghaji umožnili inženýři Hondy nahlédnout na svůj starší počin - vysoce výkonný elektromotor, který byl součástí systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) vyvíjený pro monopost Formule 1 z roku 2009.
KERS, s nímž se v F1 příští rok opět setkáme, regeneruje energii vznikající při brzdění. Pravidly je omezen k uchovávání max. 400 kJ energie (na jedno kolo), která může být následně uvolněna až do síly 60 kW po dobu 6,67 sekundy. V závislosti na trati tím může vůz zrychlit navíc až o 15 km/hod, což při jednom okruhu může přestavovat vzdálenost až 20 metrů.
Byť Honda zvažovala i nasazení setrvačníkového KERSu, nakonec zvolila bateriový. Z uvolněných informací jde vidět, jak moc musela automobilka do tohoto systému investovat. Elektromotor byl chlazen motorovým olejem. Systém obsahoval 106 lithiových baterií, které byly umístěny v přední části monopostu pod nosem v zájmu co nejmenšího narušení těžiště a využití přirozeného proudění vzduchu pro chlazení.
Elektromotor nacházející se v levé bočnici měřil v průměru 10 cm, 20 cm na délku a při hmotnosti 6,9 kg produkoval přibližně 7,8 kW na kg (pro srovnání: běžné elektromotory dosahují výkonu 1 - 2,5 KW na kg), tedy velmi blízko původního zadaní 8 kW/kg. Jeho maximální účinnost se pohybovala na úrovni 99 %, účinnost generátoru při regeneraci pak 93 %.
Stator byl vyroben ze slitiny železa a kobaltu (49Fe-49Co-2V), protože tradiční křemíková ocel nebyla dostatečně efektivní pro plánovanou velikost a hmotnost. Ztráty použité slitiny byly sníženy o 60 % kombinaci různých technologií (tepelné ošetření po odválcování, ultratenká povrchová vrstva pro zachování požadovaných poměrů izolace atd.).
Vyvinutý rotor s vysoce koercivním magnetem (vnitřní koercivita dosahovala min. 1,1 Ma/m při 160 °C). Pro minimální nárůsty teplot a výsledné ztráty vířivého proudu bylo použito 448 magnetů. Maximální otáčky dosahovaly za 21 000/min. Keramická ložiska rotory byla mazána vysokoteplotním mazivem - olej nebyl použit kvůli zjednodušení olejového okruhu a snížení ztrát.
Původně bylo vyvíjeno chlazení vodou, inženýři Hondy však s ním nemohli dosáhnout požadovaného poměru velikosti k výkonu. Finální verze elektromotoru byla chlazena motorovým olejem. S klikovou hřídelí byl spojen přes pětistupňovou převodovku, která byla umístěna na přední straně motoru.
KERS Hondy byl tedy o něco slabší, než umožňovala pravidla a než dosahoval podobný systém Mercedesu. V praxi přesto dodával slušný souvislý přísun 324 kJ energie, což činilo 7,8 m (1,6 délky vozu) na kolo.
Honda svůj systém poprvé otestovala na rovince v dubnu 2008 a o měsíc později také na okruhu v Silverstone. Další testy se konaly v září 2008 při plné zátěži a prokázaly, že vůz vybavený KERSem zajíždí o 2 - 3 desetiny rychlejší časy (v závislosti na okruhu).
Japonská automobilka však svůj tým nakonec prodala za symbolickou libru Rossu Brawnovi a jeho společníkům, což dalo vznik týmu BrawnGP. Ten narychlo před začátkem sezóny přesedlal na motory Mercedesu a sezónu odjel nakonec bez tohoto KERSu - přesto však loni vyhrál oba šampionáty.
Hondou očekávaná zlepšení (v sec) na okruzích díky KERSu
Zdroj: Development of F1 KERS motor (Tamotsu Kawamura, Hirofumi Ataraši, and Takehiro Mijoši, Automobile R & D Center, Honda R & D Co., Ltd.)
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.