Během výstavy elektrických vozítek EVS 25 v Šanghaji umožnili inženýři Hondy nahlédnout na svůj starší počin - vysoce výkonný elektromotor, který byl součástí systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) vyvíjený pro monopost Formule 1 z roku 2009.
KERS, s nímž se v F1 příští rok opět setkáme, regeneruje energii vznikající při brzdění. Pravidly je omezen k uchovávání max. 400 kJ energie (na jedno kolo), která může být následně uvolněna až do síly 60 kW po dobu 6,67 sekundy. V závislosti na trati tím může vůz zrychlit navíc až o 15 km/hod, což při jednom okruhu může přestavovat vzdálenost až 20 metrů.
Byť Honda zvažovala i nasazení setrvačníkového KERSu, nakonec zvolila bateriový. Z uvolněných informací jde vidět, jak moc musela automobilka do tohoto systému investovat. Elektromotor byl chlazen motorovým olejem. Systém obsahoval 106 lithiových baterií, které byly umístěny v přední části monopostu pod nosem v zájmu co nejmenšího narušení těžiště a využití přirozeného proudění vzduchu pro chlazení.
Elektromotor nacházející se v levé bočnici měřil v průměru 10 cm, 20 cm na délku a při hmotnosti 6,9 kg produkoval přibližně 7,8 kW na kg (pro srovnání: běžné elektromotory dosahují výkonu 1 - 2,5 KW na kg), tedy velmi blízko původního zadaní 8 kW/kg. Jeho maximální účinnost se pohybovala na úrovni 99 %, účinnost generátoru při regeneraci pak 93 %.
Stator byl vyroben ze slitiny železa a kobaltu (49Fe-49Co-2V), protože tradiční křemíková ocel nebyla dostatečně efektivní pro plánovanou velikost a hmotnost. Ztráty použité slitiny byly sníženy o 60 % kombinaci různých technologií (tepelné ošetření po odválcování, ultratenká povrchová vrstva pro zachování požadovaných poměrů izolace atd.).
Vyvinutý rotor s vysoce koercivním magnetem (vnitřní koercivita dosahovala min. 1,1 Ma/m při 160 °C). Pro minimální nárůsty teplot a výsledné ztráty vířivého proudu bylo použito 448 magnetů. Maximální otáčky dosahovaly za 21 000/min. Keramická ložiska rotory byla mazána vysokoteplotním mazivem - olej nebyl použit kvůli zjednodušení olejového okruhu a snížení ztrát.
Původně bylo vyvíjeno chlazení vodou, inženýři Hondy však s ním nemohli dosáhnout požadovaného poměru velikosti k výkonu. Finální verze elektromotoru byla chlazena motorovým olejem. S klikovou hřídelí byl spojen přes pětistupňovou převodovku, která byla umístěna na přední straně motoru.
KERS Hondy byl tedy o něco slabší, než umožňovala pravidla a než dosahoval podobný systém Mercedesu. V praxi přesto dodával slušný souvislý přísun 324 kJ energie, což činilo 7,8 m (1,6 délky vozu) na kolo.
Honda svůj systém poprvé otestovala na rovince v dubnu 2008 a o měsíc později také na okruhu v Silverstone. Další testy se konaly v září 2008 při plné zátěži a prokázaly, že vůz vybavený KERSem zajíždí o 2 - 3 desetiny rychlejší časy (v závislosti na okruhu).
Japonská automobilka však svůj tým nakonec prodala za symbolickou libru Rossu Brawnovi a jeho společníkům, což dalo vznik týmu BrawnGP. Ten narychlo před začátkem sezóny přesedlal na motory Mercedesu a sezónu odjel nakonec bez tohoto KERSu - přesto však loni vyhrál oba šampionáty.
Hondou očekávaná zlepšení (v sec) na okruzích díky KERSu
Zdroj: Development of F1 KERS motor (Tamotsu Kawamura, Hirofumi Ataraši, and Takehiro Mijoši, Automobile R & D Center, Honda R & D Co., Ltd.)
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.