Během výstavy elektrických vozítek EVS 25 v Šanghaji umožnili inženýři Hondy nahlédnout na svůj starší počin - vysoce výkonný elektromotor, který byl součástí systému pro rekuperaci kinetické energie (KERS) vyvíjený pro monopost Formule 1 z roku 2009.
KERS, s nímž se v F1 příští rok opět setkáme, regeneruje energii vznikající při brzdění. Pravidly je omezen k uchovávání max. 400 kJ energie (na jedno kolo), která může být následně uvolněna až do síly 60 kW po dobu 6,67 sekundy. V závislosti na trati tím může vůz zrychlit navíc až o 15 km/hod, což při jednom okruhu může přestavovat vzdálenost až 20 metrů.
Byť Honda zvažovala i nasazení setrvačníkového KERSu, nakonec zvolila bateriový. Z uvolněných informací jde vidět, jak moc musela automobilka do tohoto systému investovat. Elektromotor byl chlazen motorovým olejem. Systém obsahoval 106 lithiových baterií, které byly umístěny v přední části monopostu pod nosem v zájmu co nejmenšího narušení těžiště a využití přirozeného proudění vzduchu pro chlazení.
Elektromotor nacházející se v levé bočnici měřil v průměru 10 cm, 20 cm na délku a při hmotnosti 6,9 kg produkoval přibližně 7,8 kW na kg (pro srovnání: běžné elektromotory dosahují výkonu 1 - 2,5 KW na kg), tedy velmi blízko původního zadaní 8 kW/kg. Jeho maximální účinnost se pohybovala na úrovni 99 %, účinnost generátoru při regeneraci pak 93 %.
Stator byl vyroben ze slitiny železa a kobaltu (49Fe-49Co-2V), protože tradiční křemíková ocel nebyla dostatečně efektivní pro plánovanou velikost a hmotnost. Ztráty použité slitiny byly sníženy o 60 % kombinaci různých technologií (tepelné ošetření po odválcování, ultratenká povrchová vrstva pro zachování požadovaných poměrů izolace atd.).
Vyvinutý rotor s vysoce koercivním magnetem (vnitřní koercivita dosahovala min. 1,1 Ma/m při 160 °C). Pro minimální nárůsty teplot a výsledné ztráty vířivého proudu bylo použito 448 magnetů. Maximální otáčky dosahovaly za 21 000/min. Keramická ložiska rotory byla mazána vysokoteplotním mazivem - olej nebyl použit kvůli zjednodušení olejového okruhu a snížení ztrát.
Původně bylo vyvíjeno chlazení vodou, inženýři Hondy však s ním nemohli dosáhnout požadovaného poměru velikosti k výkonu. Finální verze elektromotoru byla chlazena motorovým olejem. S klikovou hřídelí byl spojen přes pětistupňovou převodovku, která byla umístěna na přední straně motoru.
KERS Hondy byl tedy o něco slabší, než umožňovala pravidla a než dosahoval podobný systém Mercedesu. V praxi přesto dodával slušný souvislý přísun 324 kJ energie, což činilo 7,8 m (1,6 délky vozu) na kolo.
Honda svůj systém poprvé otestovala na rovince v dubnu 2008 a o měsíc později také na okruhu v Silverstone. Další testy se konaly v září 2008 při plné zátěži a prokázaly, že vůz vybavený KERSem zajíždí o 2 - 3 desetiny rychlejší časy (v závislosti na okruhu).
Japonská automobilka však svůj tým nakonec prodala za symbolickou libru Rossu Brawnovi a jeho společníkům, což dalo vznik týmu BrawnGP. Ten narychlo před začátkem sezóny přesedlal na motory Mercedesu a sezónu odjel nakonec bez tohoto KERSu - přesto však loni vyhrál oba šampionáty.
Hondou očekávaná zlepšení (v sec) na okruzích díky KERSu
Zdroj: Development of F1 KERS motor (Tamotsu Kawamura, Hirofumi Ataraši, and Takehiro Mijoši, Automobile R & D Center, Honda R & D Co., Ltd.)
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.