V minulém článku jsme si vysvětlili, co si představit pod pojmem CFD a jak funguje. Dnes se dále podíváme na to, jaké mají počítačové simulace další uplatnění ve světě vrcholového motosportu
Návrh aerodynamických komponentůStejně jako je CFD (1. díl článku - "Co je to CFD?" najdete zde) velmi efektivním nástrojem pro vizualizaci toku vzduchu kolem monopostu, používá se i přímo pro návrh aerodynamických komponentů. Například při návrhu nového předního křídla, jež je součástí specifického vylepšení aerodynamiky, CFD propočítá nespočet různých optimalizací. K tomu dochází při z velké části automatizovaném procesu, při němž jsou během velmi krátké doby analyzovány stovky různých geometrických návrhů.
Následně je vybrán ten, který nejlépe odpovídá požadovaným aerodynamickým charakteristikám. Výsledný geometrický návrh pak jde do výroby a na testy do aerodynamického tunelu, kde je potřeba ověřit jeho vlastnosti před finální výrobou pro závodní monopost.
Velké změny za krátký čas a menší penízeDalším výhody, které CFD nabízí, jsou patrné při velkých změnách v návrhu vozu – jako je například změna rozvoru, kterou prošel Mercedes před závodem v Monaku. Práce ve virtuálním světě CFD umožnila analyzovat velký počet různých rozvorů během pouhých několika dní. To s sebou nese obrovské úspory času i nákladů.
Obrázek: MercedesGP
K čemu aerodynamický tunel?Když je CFD tak mocným nástrojem, proč je vůbec potřeba ještě něco zkoušet v tunelu? Větrné tunely stále tvoří důležitou část procesu vývoje vozu. Krom možnosti navrhovat v nich aerodynamiku totiž poskytují možnost, jak výsledky CFD ověřit v reálu. To zahrnuje srovnání mezi silami a tlaky, které působí na model ve větrném tunelu, s těmi, které jsou vypočítány při CFD simulacích. Cílem je zajistit, aby se výsledky CFD nelišily od reálných podmínek.
Tým Formule 1 Virgin Racing sice letos postavil vůz pouze díky CFD bez jakéhokoliv testování v aerotunelu: k tomu ho však vedly především ekonomické a časové důvody. Za povšimnutí stojí fakt, že v oficiálních výsledcích letošního šampionátu F1 figuruje zatím až na posledním místě.Nejen pro návrh aerodynamikyI když je CFD určeno především pro aerodynamický návrh monopostů, může být stejně dobře využito pro jakýkoliv problém týkající se proudu kapalin a vzduchu. Proto se také používá při návrhu komponent, například pro vstupy vzduchu při návrhu motorů, pro simulaci spalování paliva ve válcích a toku výfukových plynů, pro simulaci pohybu benzínu v palivové nádrži během jízdy vozu závodním okruhem či pro analýzy přenosu tepla a teplot uvnitř brzd.
Týmy Formule 1 se v honbě za tisícinami vteřiny zaměřují na pokročilé technologie, mezi něž patří i CFD. Jeho role je již dnes klíčová a s rostoucí složitostí monopostů a výpočetním výkonem bude jeho význam při návrhu vítězného monopostu dále stoupat.
Další odkazy:1. díl: Co je to CFD?3. díl: CFD - Přesnost, časová náročnost a věci, které nelze modelovat v aero-tunelu
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.