Velká cena Německa se vyznačovala dvěma aférami: týmovou režií Ferrari a příliš ohebnými předními křídly. My se ještě jednou nyní vrátíme k předním křídlům Ferrari a Red Bullu.
Nejprve stručně z pravidel. Článek 3.17.1 říká, že se žádná část nesmí prohnout o více než 10 mm, při tlaku 500 N ve vzdálenosti 800 mm před osou předních kol, a dále popisují provedení patřičné zkoušky.
Z fotek a natočených záběrů se týmům (nejen McLarenu) zdálo, že přední křídla Ferrari a Red Bullu se ohýbají o více než 1 cm. Whitmarsh šel s fotkami k Ferrari a pak požádal o vysvětlení FIA. Ta křídla po závodě přeměřila a zjistila, že jsou v pořádku. Ale i flexibliní podlaha Ferrari v roce 2007 prošla kontrolou, než byla později po změně testů zakázána.
Christian Horner důkazový materiál v Německu smetl ze stolu s tím, že fotografie byly pořízeny z různých úhlů. "Co když se hýbala kamera? Kolik paliva bylo v autě? Nebrzdil pilot o něco tvrději? Není v pneumatikách nižší tlak? Do hry vstupuje tolik věcí, které mohou ovlivnit výsledný snímek," uvedl šéf Red Bullu.
Rád bych k tomu napsal pár svých subjektivních závěrů ze zkoumání různých materiálů. Prohýbají se křídla o více než 1 cm? Na prvním obrázku níže jsou dva snímky Red Bullu - horní část před brzděním v plné rychlosti, dole v pomalé vlásence při pomalém průjezdu:
Nyní totéž ještě jednou, na snímcích jsou ovšem prohozené pro srovnání pravé části, aby byl jasněji patrný rozdíl:
Ano, křídla se podle mě prohýbají o více než 1 cm! A inženýři McLarenu nejsou tak hloupí, aby si neuvědomili, jak moc ovlivňuje srovnání vozů z různých úhlů.
Sám jsem si to ověřil před sezónou, když jsem srovnával letošní vozy s loňskými - zboku se zdály záběry totožné, při bližším zkoumání se ale ukázalo, že jsou pořízeny s jiným zoomem, což mělo velký dopad na mé snahy dopočítat se změny rozvoru (což lze trochu spravit namapováním na model ve 3DStudiu).
Je však flexibilita křídel proti pravidlům? Zřejmě ne. Ta totiž definují maximální povolené prohnutí při tlaku 50 kg - dle zkoušky FIA. Jenže při rychlostech přes 300 km/hod na křídlo působí tlak kolem 400 kg. O kolik se mohou křídla prohýbat při této rychlosti? To jsem v pravidlech nenašel. Pouze říkají, že se při specifickém testu nesmí prohnout o více než 1 cm. Neříkají však nic o tom, že by se na dráze při vysokých rychlostech nemohla prohnout více.
FIA by měla změnit způsob měření či přijít se sofistikovanější metodou. Letos už je na to ale pozdě: myslím, že svým nedělním rozhodnutím odstartovala "závody ve zbrojení." Brzy se s podobnou flexibilitou setkáme i u ostatních týmů. Ostatně, byli by hloupé, kdyby svá křídla nezměnily - připravovaly by se tím o cenné 3 desetiny vteřiny na kolo.
Vlevo Red Bull RB6 na konci Paraboliky v Hockenheimu, vpravo "poctivý" Mercedes
Postupně se nám odkrývá tajemství rychlosti Red Bullu z počátku roku a jejich náskok se s přibývajícím poznáním rozplývá. Počáteční úvahy o řízení světlé výšky byl zřejmě liché - větší část náskok tvořily nízko položené výfuky a správné využití horkých plynů, v kombinaci s opožďováním zážehu ve třetí části kvalifikace.
Ferrari po okopírování všech těchto věcí (včetně vyladění F-kanálu, s čímž jim pomohl bývalý hlavní konstruktér McLarenu Pat Fry) se dokázalo Red Bullu vyrovnat na jeho neporazitelné půdě - poslední části kvalifikace. V závodu bylo dokonce o 1 - 2 desetinky rychlejší.
McLaren tento deficit po adaptaci flexibilních křídel a vyladění výfuků také brzy stáhne. Ve druhé polovině šampionátu mu však přibude velesilný soupeř: vedle slábnoucího Red Bullu - rudí ďáblové z Maranella.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.