Velká cena Německa se vyznačovala dvěma aférami: týmovou režií Ferrari a příliš ohebnými předními křídly. My se ještě jednou nyní vrátíme k předním křídlům Ferrari a Red Bullu.
Nejprve stručně z pravidel. Článek 3.17.1 říká, že se žádná část nesmí prohnout o více než 10 mm, při tlaku 500 N ve vzdálenosti 800 mm před osou předních kol, a dále popisují provedení patřičné zkoušky.
Z fotek a natočených záběrů se týmům (nejen McLarenu) zdálo, že přední křídla Ferrari a Red Bullu se ohýbají o více než 1 cm. Whitmarsh šel s fotkami k Ferrari a pak požádal o vysvětlení FIA. Ta křídla po závodě přeměřila a zjistila, že jsou v pořádku. Ale i flexibliní podlaha Ferrari v roce 2007 prošla kontrolou, než byla později po změně testů zakázána.
Christian Horner důkazový materiál v Německu smetl ze stolu s tím, že fotografie byly pořízeny z různých úhlů. "Co když se hýbala kamera? Kolik paliva bylo v autě? Nebrzdil pilot o něco tvrději? Není v pneumatikách nižší tlak? Do hry vstupuje tolik věcí, které mohou ovlivnit výsledný snímek," uvedl šéf Red Bullu.
Rád bych k tomu napsal pár svých subjektivních závěrů ze zkoumání různých materiálů. Prohýbají se křídla o více než 1 cm? Na prvním obrázku níže jsou dva snímky Red Bullu - horní část před brzděním v plné rychlosti, dole v pomalé vlásence při pomalém průjezdu:
Nyní totéž ještě jednou, na snímcích jsou ovšem prohozené pro srovnání pravé části, aby byl jasněji patrný rozdíl:
Ano, křídla se podle mě prohýbají o více než 1 cm! A inženýři McLarenu nejsou tak hloupí, aby si neuvědomili, jak moc ovlivňuje srovnání vozů z různých úhlů.
Sám jsem si to ověřil před sezónou, když jsem srovnával letošní vozy s loňskými - zboku se zdály záběry totožné, při bližším zkoumání se ale ukázalo, že jsou pořízeny s jiným zoomem, což mělo velký dopad na mé snahy dopočítat se změny rozvoru (což lze trochu spravit namapováním na model ve 3DStudiu).
Je však flexibilita křídel proti pravidlům? Zřejmě ne. Ta totiž definují maximální povolené prohnutí při tlaku 50 kg - dle zkoušky FIA. Jenže při rychlostech přes 300 km/hod na křídlo působí tlak kolem 400 kg. O kolik se mohou křídla prohýbat při této rychlosti? To jsem v pravidlech nenašel. Pouze říkají, že se při specifickém testu nesmí prohnout o více než 1 cm. Neříkají však nic o tom, že by se na dráze při vysokých rychlostech nemohla prohnout více.
FIA by měla změnit způsob měření či přijít se sofistikovanější metodou. Letos už je na to ale pozdě: myslím, že svým nedělním rozhodnutím odstartovala "závody ve zbrojení." Brzy se s podobnou flexibilitou setkáme i u ostatních týmů. Ostatně, byli by hloupé, kdyby svá křídla nezměnily - připravovaly by se tím o cenné 3 desetiny vteřiny na kolo.
Vlevo Red Bull RB6 na konci Paraboliky v Hockenheimu, vpravo "poctivý" Mercedes
Postupně se nám odkrývá tajemství rychlosti Red Bullu z počátku roku a jejich náskok se s přibývajícím poznáním rozplývá. Počáteční úvahy o řízení světlé výšky byl zřejmě liché - větší část náskok tvořily nízko položené výfuky a správné využití horkých plynů, v kombinaci s opožďováním zážehu ve třetí části kvalifikace.
Ferrari po okopírování všech těchto věcí (včetně vyladění F-kanálu, s čímž jim pomohl bývalý hlavní konstruktér McLarenu Pat Fry) se dokázalo Red Bullu vyrovnat na jeho neporazitelné půdě - poslední části kvalifikace. V závodu bylo dokonce o 1 - 2 desetinky rychlejší.
McLaren tento deficit po adaptaci flexibilních křídel a vyladění výfuků také brzy stáhne. Ve druhé polovině šampionátu mu však přibude velesilný soupeř: vedle slábnoucího Red Bullu - rudí ďáblové z Maranella.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.