Výborně navržené přední křídlo vozu Brawn GP

, foto:
Petr Hlawiczka 1. dubna 2009 22:00
Sdílej:

Vozy Brawn GP překvapily všechny svou rychlostí. Kde se bere? Krom diskutabilního difuzoru je to spousta věcí, kterou Brawn drží v tajnosti a které nejsou viditelné. K jedné z těch dobře patrných ale patří přední spoiler vozu BGP 001.

Návrh přední částí je plný inovací, čímž předstihl veškeré své soupeře, kteří jeho prvky začínají kopírovat. Jak jste si mohli všimnout z fotografií z testů nebo ze záběrů z australského závodu, je umístěn velmi nízko. Celkově je nos posazen níže než u Ferrari či McLarenu, což podle mě svědčí o tom, že se tok vzduchu soustřeďují spíše pod vůz, než nad něj. Výše posazená špička nosu koncipuje aerodynamiku s větším důrazem pro přítlak na zadní spoiler, kdežto Brawn GP s jeho větším množstvím a lépe pracuje pod vozem, zvláště pak v oblasti difuzoru. Na bocích je křídlo zakončeno sofistikovanými bočnicemi (1), jež jsou rozděleny na dvě části pro lepší směrování vzduchu (červené šipky). Chytře je navržen i horizontální prvek (2), jež odděluje tok vzduchu, čímž vytváří tzv. Venturiho efekt pod vozem, zatímco tyč řízení ve stejné výšce jako spodní závěs, čímž se snižuje těžiště vozu a tak zlepšuje jeho ovladatelnost. Inženýři na obě strany nosu také přidaly drobný spoiler (4), který dále jemně usměrňuje proudění vzduchu. Brawn GP je zdařilým návrhem svého vozu prostě mnohem dál než konkurence. Přední přítlačná křídla jiných stájí nejsou tak propracovaná, jak si můžete pozorovat z následujících obrázků. Rychlost není dána pouze tímto aerodynamickým prvkem, jak už jsem se zmínil výše. Zaskočené konkurenci nezbývá, než kopírovat a tvrdě pracovat na začlenění do aerodynamických systémů svých vozů. BGP 001 zatím jezdí jinou ligu, jsou o sekundu rychlejší než zbytek startovního pole. Robert Kubica sice prohlašoval, že by zvítězil, nebýt kolize s Vettelem, ale tomu se můžeme pouze hlasitě zasmát. Button jezdil na údržbu, jen to co potřeboval a šetřil vůz. Kdyby chtěl, tak by soupeřům nadělili výprask, proč však trápit techniku a vytahovat hned všechny své trumfy? Soupeři mají na čem pracovat, výkonnostně blíže monopostům Brawn GP budou až v evropských závodech. Je ale otázkou, jestli je vůbec v této sezóně dostihnou. Podle mě k úplně nedojde, nepomůže-li jim odvolací soud FIA.
Témata:
Stalo se
Grand Prix
Souboj Maxe Verstapppena a Oscara Piastriho ve Velké ceně Miami

GP Miami: Dominance Mclarenu pokračuje, Piastri zvítězil

Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.

Novinky
Charles Leclerc v Miami.

»GP Miami« Charles Leclerc se opřel do Ferrari: Jel jsem dobře! Ale, ať dělám cokoliv, Ferrari je příliš pomalé

Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.

Novinky
Max Verstappen v Miami

Táta na pole position: Verstappen umlčel pochybnosti vítěznou rychlostí

Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.

Novinky
Max Verstappen

GP Miami - po kvalifikaci: Lewis Hamilton a rostoucí frustrace. Antonelli do toho buší a Max Verstappen jako opět skvělý "Max"

Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.