K týmu Sauber nastoupil do pozice šéfa před měsícem, ale ve své funkci se rozhodně nenudil. Stáj opustila variantu pohonné jednotky Honda a místo toho rozšířila své partnerství s Ferrari. Nový šéf má také v úmyslu změnit nelichotivé postavení v Poháru konstruktérů.
Do Formule 1 se vracíte podruhé. Co bylo po náhlém odchodu od Renaultu tak lákavé, že jste se vrátil?Frédéric Vasseur: Haha, každý zná ten příběh mého odchodu od Renaultu, který se odehrál na konci loňského roku. Nemusím zacházet do detailů. Upřímně, o návrat do F1 jsem zvlášť neusiloval, protože jsem zapojen do mnoha dalších projektů. Pak ale přišly první kontakty se Sauberem, někdy kolem Grand Prix Monaka.
Několikrát jsme se setkali, navštívil jsem továrnu a získal informace o projektu - globálním aspektu projektu. A nepotřeboval jsem příliš času, abych dospěl k rozhodnutí. Ano, tisk to označil za poněkud předčasné, ale ve Formuli 1 se nic dlouho neutají! Projekt Sauberu je dobrý, odpovídá mému přístupu. My - já - víme, kde se momentálně nacházíme a víceméně kde chceme být v budoucnu. Od chvíle spojení se Sauberem bude součástí mého života to dokázat.
Teď, když už jste u Sauberu nějaký čas strávil, jak odlišný je přístup? Sauber je soukromý tým, Renault byl tovární tým...FV: Rozdíl není velký. Situace je vlastně hodně podobná, musíme se zlepšit. Analyzovali jsme naši pozici - provedli jsme analýzu každého oddělení - a první rozhodnutí bylo podržet si partnerství s Ferrari. Tato volba byla pravděpodobně nejdůležitější, protože to bude střednědobé partnerství. Nemůžeme měnit motory pravidelně každý rok. Zůstaneme s Ferrari po určitou dobu - bylo to zásadní rozhodnutí.
Můžete nám sdělit, jaké kroky vás vedly k zrušení plánovaného partnerství s Hondou?FV: Pokud pominu aktuální problémy, které má Honda se spolehlivostí a výkonem, ačkoliv vím, že se jednou vrátí v plné síle, pak byl pro nás největším problémem fakt, že jsme nemohli zajistit zodpovědnost za převodovky. Nemáme prostředky, abychom si ji udělali sami, takže jsme věděli, že se na tom budeme muset s někým dohodnout.
V případě Hondy bychom museli oslovit McLaren, ale vůbec není jisté, že McLaren s Hondou bude pokračovat. Takže bychom se ocitli ve zvláštní situaci: žádali bychom McLaren, aby nám připravil převodovku pro motor Honda, ale oni by už používali jinou pohonnou jednotku. Takový druh scénáře mi přišel nejistý. Proto "přehodnocení" smlouvy s Hondou bylo jedním z největších problémů pro Sauber.
Začaly už práce na modelu pro rok 2018 ještě ve spojení s Hondou, nebo byla včas vytažena zásuvka, takže jste nevložili peníze a úsilí do mrtvého projektu?FV: Návrh vozu vypracoval Sauber ještě předtím, než jsem se rozhodl původní spojení zamítnout, protože byl důvod ke spěchu - abychom peníze neinvestovali na projekt bez budoucnosti. Všechno už bylo v běhu, pak došlo k odstávce továrny, takže jsme se museli okamžitě rozhodnout.
Jaké jsou tři nejdůležitější cíle na seznamu úkolů pro nejbližší budoucnost?FV: Ten nejdůležitější už je splněn: rozhodnutí o pohonné jednotce. Druhým bude nabytí kompletního přehledu o společnosti - abych dobře pochopil, co se děje v jejím nitru. Je třeba trávit čas s pracovníky v továrně a s členy týmu na trati, abych zjistil, co se dá v tom kterém oddělení zlepšit.
O Sauberu lze říci, že má výborné, jedno z nejlepších vybavení. Jaký byl váš první dojem?FV: Je to pravda, jde o jedno z největších vybavení. Je to velmi působivé. Proto se těším, až zcela pochopím, jak ho lze plně využít.
A jak to je s vašimi piloty? Předpokládejme, že je aspoň trochu znáte...FV: Ano, vedl jsem v roce 2015 tým DTM, když Pascal vyhrál tento šampionát, s Marcusem jsem se seznámil během svého působení v GP2 na sklonku roku 2010, takže oba znám.
Kdybychom se vás zeptali na složení jezdecké dvojice pro rok 2018? Jste znám, že máte dobré oko pro výběr talentů...FV: Je ještě příliš brzy, abych teď něco naznačoval. V tuto chvíli se plně soustředíme na společnost, protože víme, že tam musí nastat růst. Takže nad tím trávíme mnohem víc času než co se týká otázky pilotů. Abych se více seznámil s jejich schopnostmi, musím s nimi strávit nějaký čas, než dojde k nějakému rozhodnutí. Ovšem volba pilotů je také bodem pro debatu s Ferrari - je velmi pravděpodobné, že v několika příštích týdnech rozhodne o naší sestavě pro rok 2018.
Už jste se přestěhoval do Švýcarska?FV: Ano.
Sauber je momentálně v Poháru konstruktérů poslední. Jaké jsou vaše naděje, kde skončíte v závěru sezóny?FV: Budu naprosto upřímný, bylo by nesmírně těžké skončil na devátém místě. Tam je momentálně McLaren a ten je dvakrát tak silný než Sauber, pokud jde o pracovní síly - možná ještě o něco víc - proto mají předpoklad rychlejšího vývoje než my. A už jsou i rychlejší než my! Za určitých okolností můžeme získat nějaké body, proto budu na všechny maximálně tlačit, abychom využili každé šance, která se naskytne. Budeme pekelně tvrdí - jako kdybychom bojovali o titul mistra světa.
Takže se spokojíte s desátým místem...FV: Haha, nechci říci, že skončíme desátí, protože to není náš cíl. Ale už se soustředíme na budoucnost: projekt pro rok 2018 je v pokročilém stadiu, to je naše hlavní snaha. Pochopitelně ale nemůžeme letošní ročník zabalit, protože pokud se vzdáte, už se nikdy nezotavíte.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.
Podobně jako Michael Schumacher u Mercedesu, i Lewis Hamilton naráží na limity, když jeho styl jízdy nesedí s nastavením vozu Ferrari. Bez dokonalé harmonie mezi jezdcem a monopostem se jeho výkon nedostává na maximální úroveň.