Americký tým Haas je prozatím ve své druhé sezoně o chloupek úspěšnější, neboť doposud nasbíral o jeden bod více než v celém premiérovém ročníku. Bude však druhá polovina letošního roku ve znamení dalšího pokroku? Nejen na tyto věci odpovídal Romain Grosjean, který v barvách Haas F1 Team tráví už druhý ročník...
Haas letos zaznamenal zatím 29 bodů - tedy o jeden více než loni. V druhé polovině sezóny 2016 jste přidal na týmové konto už jen jeden bod - zatímco letos tým očekává minimálně dalších 29 bodů...
Romain Grosjean: ... to je skvělá myšlenka. Ale je to možné. Jsme silnější než v předchozí sezóně. Náš vývoj se již zaměřuje na rok 2016, ale vzhledem k tomu, že se nejedná o jinak zásadní změny, můžeme se ještě věnovat současnému monopostu. Můžeme auto trochu lépe nastavit, volíme správnou strategii, takže šance jsou dost vysoké, proto bychom mohli získat víc než oněch 29 bodů.
Loni jste byl v týmu jasná jednička a postaral jste se o veškerý bodový zisk. Nyní jste "dodal" osmnáct a kolega Magnussen 11 bodů. Je to jednodušší, když se o bodované pozice dělíte?
RG: Je v F1 něco snadného? Ne! (smích) Ale ano, Kevin je dobrý týmový kolega a odvádí skvělou práci. Spolupracuje se nám dobře. Navzájem na sebe vyvíjíme tlak a tvrdím, že pro každý tým je klíčové, aby měl dva piloty, kteří se takto chovají, protože pokud jeden pilot výsledkově dobrý, má to vliv i na toho druhého.
Snad v každé sezóně dochází k týmovým soubojům, ozdobených řádnými titulky - loni to byl Hamilton s Rosbergem, letos jsme viděli duely mezi Pérezem a Oconem plus Kvjata se Sainzem. U vás se zdá, že se prozatím nic takového nestalo. Jak se vám daří takové pozornosti unikat?
RG: To opravdu netuším. Možná jsem trochu chytřejší? Navíc to pro tým nemá význam. Ano, závodíte za sebe - ale je tu také tým a mnoho lidí, kteří tvrdě pracují na přípravě vozu pro závod.
V loňském roce, jak už bylo řečeno, jste byl u Haasu jasnou jedničkou. Jak je tomu nyní?
RG: U nás není číslo jedna a dvě - jsme naprosto rovnocenní piloti, v týmu neexistuje žádná podobná politika. Ale tak tomu bylo i v roce 2016. Stejný materiál, stejné šance.
Když se ohlédnete na první polovinu sezóny, prozatím nejúspěšnějším závodem pro vás bylo Rakousko, kde jste vyjeli osm bodů. Proč jste zatím nedosáhli více podobných výsledků?
RG: Důvod je jeden - pneumatiky. Pořád jim nejsme schopní porozumět. Někdy se dostanemé do provozního okna, jindy ne. Někdy všechno funguje - a nevíme proč - a to samé platí i naopak. Onen výkonnostní rozsah, ve kterém fungují, je velice úzký (smích).
Gene Haas potvrdil, že s Kevinem budete působit v týmu i příští rok. Připadal někdy v úvahu i někdo jiný?
RG: Pro mě to bylo velké překvapení, ha ha. Já to vím už od září 2015! (smích). Takže bych to nazval normálním průběhem. Velmi dobrým.
Ale určitě byla i možnost se přesunout jinam...
RG: To ano. Ale týmu se daří dobře a já mu chci pomoci se zlepšovat. Samozřejmě, pokud se jednoho dne naskytne šance na titul mistra světa, pak to bude skvělé - když se hvězdy srovnají a objeví se šance pilotovat vůz, o kterém sním...
Jaké auto by to bylo?
RG: Takové, se kterým bych bojoval o titul
Jakou má barvu?
RG: Odlišnou. Život může být plný překvapení. Vezměte si případ Valtteri Bottase a jak se jeho osud změnil mezi prvním a sedmým prosincem loňského roku. Takové věci se stávají. Právě teď jsem součástí skvělého projektu. Jsem pyšný na to, co jsme společně dokázali - a samozřejmě se chceme dále zlepšovat.
Pro vás jako Francouze vždy bude existovat otázka jménem Renault. Zvláště s ohledem na vaše vazby na tým. Jste s nimi v kontaktu?
RG: Ne, s Renaultem jsem nemluvil. Vrátit se jednoho dne k tomuto týmu by bylo krásné, ale musí nastat čas, kdy bychom společně mohli bojovat o mistrovský titul. To by byla skvělá situace, ale právě teď je ještě trochu brzy.
To zní, že pokud budete chtít bojovat o titul, musíte se nutně přesunout jinam...
RG: ... nejspíš ano. Jistě, chci být šampionem, proto závodím. To je důvod, proč jsem tak zklamaný. Pokud nemohu ve startovním poli bojovat dostatečně vysoko, trápí mě to, protože rád vyhrávám. Myslím, že naposledy jsem vyhrál před šesti lety, někdy v roce 2011. To opravdu zabolí. Ale od té doby jsem nikdy neměl vítězné auto.
Zpovídali jsme inženýry, kteří s vámi pracovali. Označili vás za pilota, který za určitých okolností dokáže "zázrak". Co tím myslí?
RG: Haha, myslím, že mají pravdu, zvládl jsem to už několikrát! Když bojuji s ostatními, vždy v sobě najdu sílu. Mohu všechno dovést k dokonalosti: brzdění, zatáčky, akceleraci a tak podobně. Mám rád vítězství a opravdu nerad prohrávám. Takže když jsem v situaci, kdy se jeví šance na vítězství, umím ještě víc přiložit pod kotel.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.