Red Bull se prozatím v letošní sezóně necítí příliš komfortně, odstup od Ferrari a Mercedesu vyvolává opět známé jevy, ve kterých už padají první nervózní výpady směrem k výrobci pohonných jednotek. Jak se na celou situaci i další vývoj dívá šéf týmu Christian Horner?
Christiane, Španělsko bylo prvním velkým upgradem vozu v letošním roce. Týkal se především podvozku, takže to byla především práce týmu. Renault by měl své změny provést během léta. Jak jste byl spokojen s příspěvkem ze strany Red Bull Racing?
Christian Horner: Jednalo se o proces probíhající po celou sezónu, ale ano, v Barceloně jsme nasadili poměrně velký balíček změn. Počáteční indikace byla pozitivní odpovídajícím způsobem, ale jako u všech novinek je nutné prověření, než vyslovíte finální verdikt. V Barceloně jsme museli vyladit nastavení, abychom zjistili, co funguje nejlépe. Nakonec z toho bylo pódium pro Dainela, navíc odhaduji, že Max by odjel také dobrý závod, protože byl určitě inspirován loňským úspěchem.
Byl jste překvapen, že balíček změn v posledním závodním víkendu fungoval tak dobře?
ChH: Obvykle se stává, že když dojde k nějaké větší změně, nelze předpokládat, že se implantuje do vozu a okamžitě bude fungovat. Musí zapadnout do propojení a harmonie se vším ostatním. Ale můžeme říci, že jsme zase o kousek blíž. Na Ferrari nám chybí pár desetin a zhruba šest desetin na Mercedes. Pocit zůstává stále stejný, existuje mnohem větší potenciál, který nám otvírá další cesty, jichž chceme v dalších závodech využít.
Od Austrálie, kde byl rozdíl 1,8 vteřiny jste putovali přes Čínu (1,2) až k 0,8 vteřiny v Bahrajnu...
ChH: Haha, ale kvůli povaze trati se rozdíl v Rusku zvedl zase na 1,2 vteřiny. Ale ano, šest desetin v Barceloně je základ, se kterým můžeme pracovat.
Nyní se tedy čeká na úpravu motoru Renault. Automobilka jej očekává pro Grand Prix Ázerbajdžánu. A co Red Bull Racing?
ChH: Tento proces je v běhu. Řekli, že to je třetí motor a proto jde o závislost na jeho nasazení. Samozřejmě, že ho chceme mít co nejdříve. My doufáme, že to bude už v Montrealu. Každý den chodíme do kostela a modlíme se, abychom ho dostali co nejdříve (smích).
Má smysl dělat dvoufázovou aktualizaci? Nejdřív udělat změny na šasi a o pár závodů později mít nový motor? Jak víte, že vše společně bude fungovat, pokud je otázka motoru tak trochu "ve vzduchu"?
ChH: Musíme se zaměřit na nás samotné. Vydáváme ze sebe to nejlepší, čeho jsme schopni, soustředíme se na vlastní zdroje. Nepochybuji, že druhá polovina sezóny bude v našem podání mnohem silnější než její začátek.
Váš odborný poradce dr. Helmut Marko prohlásil o letošní sezóně, že pro Red Bull Racing pravděpodobně skončila. Je to tak?
ChH: Haha, tak to je asi nejspíš rakouský způsob, jak vnímat věci. Sklenice se vždy zdá být jen poloprázdná (smích). Helmut vždy reaguje na každou věc spontánně - ať už v dobrém či špatném. Já opravdu věřím, že v druhé polovině sezóny se věci otočí v náš prospěch.
Právě teď bojujete o třetí místo...
ChH: Spíš jsme tak trochu v zemi nikoho. Snažíme se začít závodit s velkými kluky! Pokud to zvládneme, může jeden z našich pilotů diktovat, co se bude dít v šampionátu pilotů. Protože pokud usiluje o vítězství v Grand Prix pět nebo šest jezdců, závodní víkend získá docela jinou dynamiku.
Říkáte, že chcete zápolit s "velkými kluky". Ale není to tak dávno, kdy jste jimi byli právě vy...
ChH: Ano, to je pravda. Ale i minulou sezónu jsme ukázali, že je můžeme aspoň pozlobit. Přesně před rokem jsme měli před Barcelonou stejný počet bodů, podařilo se nám udržet za sebou Ferrari a porazit je. To na počátku roku 2016 nikdo nečekal. Tak rychle se mohou věci proměnit. Jeden z klíčových momentů, proč jsme byli loni tak silní, byla úprava motoru před Grand Prix Monaka.
Náskok vedoucích týmů musí mít i základ v šasi - aspoň do určité míry. Kde je chyba?
ChH: Došlo k obrovským změnám a musím poznamenat, že u Mercedesu a Ferrari odvedli lepší práci při interpelaci pravidel a jejich využití. Řešili jsme pár otázek s korelací, nyní už je chápeme. Nastoupili jsme dobrou vývojovou cestu, ale samozřejmě musíme pracovat dvojnásob tvrdě, abychom naše soupeře dohonili.
Ztratil Adrian Newey něco ze svých kouzelných schopností?
ChH: Tomu nevěřím. Ano, rozdělil svou působnost mezi Formuli 1 a Advanced Technologies, ale na autě pro Grand Prix pracuje velmi tvrdě. Navíc má kolem sebe velmi talentovaný tým.
Oba vaši piloti mají kontrakty i po roce 2017, což je z hlediska plánování dobré, protože jinak by si mohli hledat jiné působiště...
ChH: Haha, pokud se investuje do lidí, chce to udělat v dlouhodobějším horizontu - ať to bylo se Sebastianem Vettelem nebo teď s Danielem a Maxem. Jejich smluvní situace je jasná a transparentní.
S ohledem na situaci Red Bullu a Toro Rosso v otázce motorů je pochopitelné vaše vyjádření k nezávislému dodavateli. Jak naléhavá je tato situace z vašeho pohledu?
ChH: Zdá se, že mezi různými výrobci motorů, Rossem Brawnem a FIA probíhá zdravá diskuse - ať na úrovni automobilek či nezávislých dodavatelů. F1 zoufale potřebuje, aby se otázka motorů řešila po stránce mnoha aspektů, neboť je klíčem k budoucnosti tohoto sportu - ať jde o náklady, výkon, zvuk či zábavu. To jsou opravdu důležité prvky, které je třeba řešit. Jsem přesvědčen, že držitel obchodních práv by měl mít konkurenceschopný a nezávislý motor, protože by v případě, že automobilky řeknou "rozhodli jsme se opustit F1", nezůstaneme bez motorů.
Objevila se zmínka, že Mercedes možná pomůže Hondě s vývojem motoru. Udělal někdy Mercedes podobnou nabídku Renaultu? Protože nakonec spolupracují na produkci silničních automobilů používajících stejné motory...
ChH: Nejsem si toho vědom. A byl bych osobně velmi překvapen, kdyby se něco podobného v případě Mercedesu a Hondy stalo. Honda má v Mario Illienovi velmi schopného muže, který podle mého názoru bude schopen problémy vyřešit. A spojení Renault-Mercedes? Myslím, že problémovým prvkem by byl Red Bull.
Zcela na závěr - doplňte frázi "Absence vítězství mě...
ChH: "... dělá stále více hladovým!"
Sergio Pérez po bolestném konci v Red Bullu našel novou motivaci a v roce 2026 se vrátí do Formule 1 jako jezdec nováčka Cadillac. Zkušený Mexičan tak dostane šanci na restart kariéry i podíl na budování ambiciózního projektu od základů.
Sergio Pérez po těžkém konci u Red Bullu strávil letošní rok pauzou, aby si odpočinul a zhodnotil svou kariéru, než se vrátí do F1 s Cadillacem. Mexický pilot je přesvědčen, že díky tréninku a plánovanému testování bude připraven podávat výkony od prvního závodu sezony 2026.
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.