Red Bull se prozatím v letošní sezóně necítí příliš komfortně, odstup od Ferrari a Mercedesu vyvolává opět známé jevy, ve kterých už padají první nervózní výpady směrem k výrobci pohonných jednotek. Jak se na celou situaci i další vývoj dívá šéf týmu Christian Horner?
Christiane, Španělsko bylo prvním velkým upgradem vozu v letošním roce. Týkal se především podvozku, takže to byla především práce týmu. Renault by měl své změny provést během léta. Jak jste byl spokojen s příspěvkem ze strany Red Bull Racing?
Christian Horner: Jednalo se o proces probíhající po celou sezónu, ale ano, v Barceloně jsme nasadili poměrně velký balíček změn. Počáteční indikace byla pozitivní odpovídajícím způsobem, ale jako u všech novinek je nutné prověření, než vyslovíte finální verdikt. V Barceloně jsme museli vyladit nastavení, abychom zjistili, co funguje nejlépe. Nakonec z toho bylo pódium pro Dainela, navíc odhaduji, že Max by odjel také dobrý závod, protože byl určitě inspirován loňským úspěchem.
Byl jste překvapen, že balíček změn v posledním závodním víkendu fungoval tak dobře?
ChH: Obvykle se stává, že když dojde k nějaké větší změně, nelze předpokládat, že se implantuje do vozu a okamžitě bude fungovat. Musí zapadnout do propojení a harmonie se vším ostatním. Ale můžeme říci, že jsme zase o kousek blíž. Na Ferrari nám chybí pár desetin a zhruba šest desetin na Mercedes. Pocit zůstává stále stejný, existuje mnohem větší potenciál, který nám otvírá další cesty, jichž chceme v dalších závodech využít.
Od Austrálie, kde byl rozdíl 1,8 vteřiny jste putovali přes Čínu (1,2) až k 0,8 vteřiny v Bahrajnu...
ChH: Haha, ale kvůli povaze trati se rozdíl v Rusku zvedl zase na 1,2 vteřiny. Ale ano, šest desetin v Barceloně je základ, se kterým můžeme pracovat.
Nyní se tedy čeká na úpravu motoru Renault. Automobilka jej očekává pro Grand Prix Ázerbajdžánu. A co Red Bull Racing?
ChH: Tento proces je v běhu. Řekli, že to je třetí motor a proto jde o závislost na jeho nasazení. Samozřejmě, že ho chceme mít co nejdříve. My doufáme, že to bude už v Montrealu. Každý den chodíme do kostela a modlíme se, abychom ho dostali co nejdříve (smích).
Má smysl dělat dvoufázovou aktualizaci? Nejdřív udělat změny na šasi a o pár závodů později mít nový motor? Jak víte, že vše společně bude fungovat, pokud je otázka motoru tak trochu "ve vzduchu"?
ChH: Musíme se zaměřit na nás samotné. Vydáváme ze sebe to nejlepší, čeho jsme schopni, soustředíme se na vlastní zdroje. Nepochybuji, že druhá polovina sezóny bude v našem podání mnohem silnější než její začátek.
Váš odborný poradce dr. Helmut Marko prohlásil o letošní sezóně, že pro Red Bull Racing pravděpodobně skončila. Je to tak?
ChH: Haha, tak to je asi nejspíš rakouský způsob, jak vnímat věci. Sklenice se vždy zdá být jen poloprázdná (smích). Helmut vždy reaguje na každou věc spontánně - ať už v dobrém či špatném. Já opravdu věřím, že v druhé polovině sezóny se věci otočí v náš prospěch.
Právě teď bojujete o třetí místo...
ChH: Spíš jsme tak trochu v zemi nikoho. Snažíme se začít závodit s velkými kluky! Pokud to zvládneme, může jeden z našich pilotů diktovat, co se bude dít v šampionátu pilotů. Protože pokud usiluje o vítězství v Grand Prix pět nebo šest jezdců, závodní víkend získá docela jinou dynamiku.
Říkáte, že chcete zápolit s "velkými kluky". Ale není to tak dávno, kdy jste jimi byli právě vy...
ChH: Ano, to je pravda. Ale i minulou sezónu jsme ukázali, že je můžeme aspoň pozlobit. Přesně před rokem jsme měli před Barcelonou stejný počet bodů, podařilo se nám udržet za sebou Ferrari a porazit je. To na počátku roku 2016 nikdo nečekal. Tak rychle se mohou věci proměnit. Jeden z klíčových momentů, proč jsme byli loni tak silní, byla úprava motoru před Grand Prix Monaka.
Náskok vedoucích týmů musí mít i základ v šasi - aspoň do určité míry. Kde je chyba?
ChH: Došlo k obrovským změnám a musím poznamenat, že u Mercedesu a Ferrari odvedli lepší práci při interpelaci pravidel a jejich využití. Řešili jsme pár otázek s korelací, nyní už je chápeme. Nastoupili jsme dobrou vývojovou cestu, ale samozřejmě musíme pracovat dvojnásob tvrdě, abychom naše soupeře dohonili.
Ztratil Adrian Newey něco ze svých kouzelných schopností?
ChH: Tomu nevěřím. Ano, rozdělil svou působnost mezi Formuli 1 a Advanced Technologies, ale na autě pro Grand Prix pracuje velmi tvrdě. Navíc má kolem sebe velmi talentovaný tým.
Oba vaši piloti mají kontrakty i po roce 2017, což je z hlediska plánování dobré, protože jinak by si mohli hledat jiné působiště...
ChH: Haha, pokud se investuje do lidí, chce to udělat v dlouhodobějším horizontu - ať to bylo se Sebastianem Vettelem nebo teď s Danielem a Maxem. Jejich smluvní situace je jasná a transparentní.
S ohledem na situaci Red Bullu a Toro Rosso v otázce motorů je pochopitelné vaše vyjádření k nezávislému dodavateli. Jak naléhavá je tato situace z vašeho pohledu?
ChH: Zdá se, že mezi různými výrobci motorů, Rossem Brawnem a FIA probíhá zdravá diskuse - ať na úrovni automobilek či nezávislých dodavatelů. F1 zoufale potřebuje, aby se otázka motorů řešila po stránce mnoha aspektů, neboť je klíčem k budoucnosti tohoto sportu - ať jde o náklady, výkon, zvuk či zábavu. To jsou opravdu důležité prvky, které je třeba řešit. Jsem přesvědčen, že držitel obchodních práv by měl mít konkurenceschopný a nezávislý motor, protože by v případě, že automobilky řeknou "rozhodli jsme se opustit F1", nezůstaneme bez motorů.
Objevila se zmínka, že Mercedes možná pomůže Hondě s vývojem motoru. Udělal někdy Mercedes podobnou nabídku Renaultu? Protože nakonec spolupracují na produkci silničních automobilů používajících stejné motory...
ChH: Nejsem si toho vědom. A byl bych osobně velmi překvapen, kdyby se něco podobného v případě Mercedesu a Hondy stalo. Honda má v Mario Illienovi velmi schopného muže, který podle mého názoru bude schopen problémy vyřešit. A spojení Renault-Mercedes? Myslím, že problémovým prvkem by byl Red Bull.
Zcela na závěr - doplňte frázi "Absence vítězství mě...
ChH: "... dělá stále více hladovým!"
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.