Třetí rok spojení McLaren - Honda měl být pomalým útokem na vrchol. Zatím to však vypadá, že místo kroku vpřed se tým propadá stále níž. Výkonný ředitel McLaren Technology Group Zak Brown proto dostal prostor, aby vysvětlil aspekty současné situace u druhdy veleúspěšného týmu...
Nově zvolený americký prezident Donald Trump prohlásil, že si svou funkci představoval jako podstatně snazší. Jak je to s vámi? Myslel jste si, že to bude u McLarenu jiné?Zak Brown: Ha, to je velmi dobrá otázka. A hned na ni mohu odpovědět: NE. Nemyslel jsem si nic takového, že to bude snadné. Ale na druhou stranu jsem věřil, že na tom budeme lépe.
Myslel jsem, že bychom se oproti roku 2016 mohli dále zlepšit, což po Barceloně nenastalo, navzdory slibné startovní pozici Fernanda Alonsa. Ale v závodě to nevyšlo. Jsem ale optimistou a věřím, že do konce sezóny se chytneme a překonáme naše výsledky z roku 2016.
To by nemělo být tak těžké. Jste v žebříčku zatím poslední...ZB: Neříkám, že budeme lepší z hlediska bodů, ale měl jsem na mysli práci a úsilí, které všichni vynakládají. Chceme být konkurenceschopnější na trati, než tomu bylo v uplynulé sezóně. Ale do prvního půlroku jsme vstoupili se značným deficitem, takže i když bude všechno správně uděláno, bez ohledu na body či umístění, asi těžko budeme lepší než na šestém místě.
Co je tedy nejtěžší?ZB: No, situace ohledně pohonné jednotky je pro nás všechny - včetně našeho partnera - frustrující. Pracují opravdu extrémně tvrdě, pokud bychom to měli vyjádřit na stupnici mapující úsilí, všichni by obdrželi A. Nicméně F1 je zaměřena na výsledky a nikoli na úsilí, takže proto je tu ono obrovské rozčarování. Stačí, že řešíme problémy s technologií. Není to jako ve fotbale, kde jeden týden hrajete špatně, takže v dalším víkendu můžete začít znovu a jinak - tohle je podstatně delší hra.
McLaren je v tomto okamžiku poslední. To se v historii týmu ještě nikdy nestalo. Jako člověk, který tým nedávno převzal, máte asi určitý obrázek o tom, jak se do této situace stáj dostala. Můžete z vašeho pohledu vyjmenovat ty základní body?ZB: Začněme takto - máme fantastický tým, máme dva skvělé piloty a máme velmi dobré šasi - takže z toho můžeme vytěžit podstatně více. Ale pokud máte problémy, ty vás budou srážet zpátky. Ano, je to frustrující, ale jediné, co můžeme udělat, je nadále tvrdě s Hondou pracovat na tom, abychom tuto problematiku vyřešili.
Uvedl jste, že ve vašich kokpitech jsou dva neuvěřitelně talentovaní jezdci. Jak je motivujete?ZB: Jsou v různých fázích své kariéry. Stoffel je na jejím počátku a je si dobře vědom situace. "Přežití" této situace ho do budoucna rozhodně posílí. Naučí se některé věci a poučí se z těch, které nejsou zrovna příjemné - což je v raných fázích kariéry velkou výhodou. Co se týče Fernanda, celý svět ví, jak je dobrý - takže jeho rozladění spočívá v tom, že to nemůže dokázat. V poslední době ale prožil v Indianapolis hodně zábavy - a věřím, že to bude brzy pokračovat. Fernando je závodník. Podobně bychom mohli nazvat McLaren a to nám umožňuje se spojit a předvést jinou formu závodění, což je případ IndyCar - myslíme si, že tam budeme hodně konkurenceschopní - a mezitím budeme řešit problémy spojené s F1.
Podpora Fernanda v jeho aktivitách spojených s 500 mil INDY je jedna věc. Jaké jsou další důvody pro jeho představení v USA?ZB: McLaren má dlouhou a bohatou závodní historii i v jiných oblastech motorsportu: triumfovali jsme v Le Mans, CanAm, formuli 5000 i v 500 mil INDY, takže nejde o nějakou jednorázovou věc. Součástí plánu McLarenu bylo rozšířit naše sportovní aktivity.
Formule 1 byla, je a zůstane naší hlavní prioritou, ale jsme velkou organizací s mnoha zájmy. Děláme baterie pro Formuli E, zabýváme se elektronikou pro F1 či NASCAR - zkrátka McLaren najdeme v několika disciplínách, takže musíme poděkovat jeho šéfům, že tuto vizi - závodit v mnoha různých formách motorsportu - nadále udržují.
Pro závod v Indianapolis jste se spojili s týmem někdejšího pilota McLarenu Michaela Andrettiho (jezdil F1 v roce 1983). Uvidíme někdy vozy McLaren-Honda ve "staré cihelně" bez jeho účasti?ZB: Možná. Ale teď nemáme jiný plán než se zúčastnit 500 mil INDY.
Vraťme se ke vztahu s Hondou. Zůstane McLaren nadále spojen s touto značkou? Vidíte už světlo na konci tunelu?ZB: Především potřebujeme vyhrát s Hondou nějakou Grand Prix, to všichni očekáváme. Dalším krokem by měl být šampionát. Právě teď prožíváme těžké období, ale Honda není prvním výrobcem motorů, kdo něco podobného absolvoval. Formule 1 je obtížné sportovní odvětví.
V příštím roce bude s Hondou jezdit i Sauber. Bývalý šéf McLarenu Ron Dennis vždy chtěl, aby měl McLaren exkluzivní smlouvu - jak se zdá, nyní se věci změnily. Byl by vývoj po této stránce rychlejší, kdyby v posledních třech letech jezdil s Hondou i jiný tým?ZB: Na to nemohu odpovědět, nebyl jsem u toho. Ale pokud se na to podívám ze svého hlediska, jsou dvě varianty, jak na to nahlížet: lze říci, že další tým vám poskytne více dat než která vygenerujeme sami. Na druhé straně by dva týmy ve spojení s problémy, které nyní máme, znamenaly další těžkosti. Ale že bychom měli problém s tím, že Sauber příští rok bude mít také Hondu? Ne, myslím, že to je naopak dobrá věc.
A co pověst Hondy, když se objevily zprávy, že požádá Mercedes o jeho know-how, aby překonala vlastní problémy? Bernie Ecclestone loni naznačil, že u Ferrari udělali něco podobného...ZB: Honda je odpovědná za všechny otázky týkající se vývoje technologií. Já v tomto směru nemohu mluvit za Hondu.
Takže v současné době jste na posledním místě...ZB: ... aha, pořád mi to připomínáte (smích)!
... změnili jste své sny o středu pole? Jaký je váš nynější cíl?ZB: Chceme být lepší než v roce 2016. To se nemění. Co se týče bodů na konci sezóny, to asi bude obtížné, ale být více konkurenceschopní a dokončit sezónu na šesté pozici, to je náš cíl a ten zůstává.
Před blížící se výjimečnou Velkou cenou Velké Británie se významná část komunity Formule 1 sešla s britským premiérem. Setkání poskytlo příležitost zdůraznit důležitost tohoto prestižního závodu a podpořit dlouhodobý vztah mezi F1 a Spojeným královstvím.
McLaren představuje na Velkou cenu Velké Británie speciální chromové zbarvení „Legacy at Speed“, vytvořenou ve spolupráci s Google Chrome, která spojuje historii týmu s novými fanoušky.
George Russellovi končí smlouva u Mercedesu na konci sezony. Stále silnější spekulace naznačují, že by ho mohl nahradit Max Verstappen, pokud opustí Red Bull.
Max Verstappen odstoupil z Velké ceny Rakouska už v prvním kole po kolizi s nováčkem Antonellim. Místo aby šel za novináři a k týmu, sledoval raději 24hodinovku ve Spa, kde jeho tým vyhrál třídu Gold Cup.
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.
Ačkoliv má Max Verstappen platný kontrakt s Red Bullem až do roku 2028, jeho jméno se v souvislosti s Mercedesem objevuje stále častěji. Opakované náznaky i zákulisní debaty znovu rozdmýchaly otázku, zda by čtyřnásobný šampion mohl změnit barvy dříve, než by kdokoli čekal.
Lewis Hamilton usiluje o rekordní osmý titul mistra světa. Podle Bernieho Ecclestona však nemá v letošní sezóně příliš velké šance.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.