Při týmových prohlášeních většinou u Sauberu šetří slovy. Po kvalifikaci se zástupci týmů nevyjadřují vůbec, několika slov se od nich dočkáme až po závodě. Tentokrát se ale vedoucí týmu Moniša Kaltenbornová, asi pod dojmem výsledku z Barcelony, rozhovořila více než dostatečně.
Pascal absolvoval v neděli vynikající závod, ale Sauberu přinesl pouhé čtyři body. Sauber je teď předposlední v Poháru konstruktérů - to nemůže být ten nejšťastnější pocit...
Moniša Kaltenborn: To zrovna ne. Nadšení není zrovna slovo, které bychom mohli použít. Ano, v Barceloně to byl hodně dobrý závod, ale pořád se nás drží určité zklamání, jak jsme tuto sezónu začali. Čekali jsme rozhodně víc. Ale můžeme z tohoto rozčarování nabrat sílu si říci: "Takhle ne - můžeme to udělat lépe!" A také jsme toho dosáhli, protože máme nástroje na zlepšení a udržení stability. Vzdát se, to není součást naší DNA. Chceme se přiblížit našemu cíli, který jsme si vytkli pro závěr sezóny.
A jaký to je cíl?
MK: Chceme se opět vrátit do středu startovního pole. Ano, je to široké prostředí, takže čím výše budeme, tím lépe. Navzdory všem změnám v týmu se chceme na tuto platformu vrátit.
Takže někam mezi páté a sedmé místo?
MK: Ano, tam někam.
Máte ve svých vozech loňskou specifikaci motoru Ferrari - proč? Loni jste měli stejný agregát jako Ferrari nebo Haas. Ferrari má určitě potenciál dodávat pohonnou jednotku třem týmům současně...
MK: Byla to naše volba. Učinili jsme tak na základě doporučení našeho technického oddělení. Viděli v něm výhody, které získasli ze zkušenosti v předcházející sezóně. Když jste si jisti motorem, můžete se více soustředit na aerodynamické změny a vývoj podvozku. Takže výhody v této oblasti převážily. Jistě, je tu nevýhoda v menším výkonu, ale cílem bylo ji kompenzovat lepší aerodynamikou. Bohužel jsme toho zatím nedosáhli. Myslím, že každý v týmu věří, že se tato situace změní - proto hovořím o prozatímním zklamání, které musíme překonat.
V návaznosti na tuto filozofii vás čekají další inovace šasi. Kdy je můžeme čekat?
MK: Hlavní část změn, které by měly vést k vyššímu výkonu, jsou plánovány pro monacký víkend. Další pak budou připraveny pro Rakousko, Silverstone a Hungaroring.
Vaše rozhodnutí používat od příštího roku motory Honda vyvolalo značné rozpaky. Zvláště s ohledem na fakt, že McLaren je ještě za vámi a doposud nezískal ani jeden bod...
MK: K tomu dojde až v příštím roce - a za těch pár měsíců se může leccos změnit. Honda je zcela oddána sportu a snaží se svůj motor zlepšit. Má za sebou v motorsportu dlouhou historii, takže své věci rozumí. A všichni dobře víme, že k úspěchu někdy vede dlouhá cesta. Absolvovali jsme už nějaké rozhovory a plně důvěřujeme Hondě, že své problémy dokáže vyřešit.
Hovořilo se také o tom, že Mercedes v jistých oblastech podá Hondě pomocnou ruku, aby se její výkon zvedl. Hrála tato skutečnost nějakou roli ve vašem rozhodnutí?
MK: Ne, protože "zaručené zprávy" prostě ignorujeme - ať jsou pozitivní nebo negativní. Nás přesvědčilo to, co Honda sdělila přímo nám.
Vaši piloti si v úvodní fázi šampionátu vybrali smůlu. Pascal Wehrlein se zranil při Race of Champions, jeho náhradník Antonio Giovinazzi havaroval dvakrát během jednoho víkendu. Jak se Sauberu daří překonávat takové nezdary?
MK: Nebylo vůbec snadné se s tím vyrovnat. Co se týče Pascala - byli jsme opravdu rádi, že jsme ho podepsali a potom se všechno vyvíjelo docela jiným směrem, na který jsme nebyli připraveni. Výsledkem bylo velké rozladění. Ale už jsme to překonali. Od prvního okamžiku, kdy se zranil, jsme věděli, že to nějakou dobu potrvá, než se zase dá dohromady, protože v F1 pilotujete vozy hodně náročné na fyzickou kondici. A i přes veškerý trénink se nezotavíte přes noc. Takže jsme s takovými problémy trochu počítali - a víceméně jsme nyní na úrovni, s níž jsme u něj počítali, tedy po fyzické stránce. Ostatně jeho poslední výsledek v Barceloně to naznačuje.
Co se týče jeho náhradníka, u Antonia Giovinazziho jsem cítila jeho smutek. Opravdu se chtěl předvést v tom nejlepším světle a v Austrálii se mu to povedlo. Pak přišla Čína a jeho dvě nešťastné nehody během jednoho víkendu - to je chvíle, na kterou nechcete vzpomínat. Byl to bohužel náročný víkend, protože nás stál dost peněz, které bychom raději utratili na vývoj a ne na obnovu vozu.
Jak jste spokojena s vašimi třemi piloty pro tuto sezónu?
MK: S tím, co máme k dispozici, nemohu říci, že bych byla nespokojená. Ale abych mohla vyslovit vypovídající posudek, je důležité, abychom jim poskytli odpovídající podmínky pro dobré výsledky.
Jste jedním z týmů, které volají po spravedlivějším rozdělení prize money ve Formuli 1. Změnilo se něco v této oblasti?
MK: Na konci roku 2016 jsme přišli o jeden tým. Víme, jak je důležité předvádět vzrušující show, ale to přímo souvisí s přerozdělováním finančních prostředků. Liberty Media má jasnou představu o tom, jak tento sport učinit výnosnější - pro všechny, ne jen pro některé. Takže to není jenom o technickém vývoji, musíme se věnovat i nákladům. Sport generuje spoustu peněz - a může jich pravděpodobně vydělat mnohem víc - ale i tak je těch prostředků hodně a mohly by každému týmu zajistit důstojnou existenci. Myslím, že se ubíráme správným směrem. Existuje nějaká dohoda, ale je také pravda, že se leccos může změnit.
Sauber letos slaví 25. výročí svého působení v F1. Mnoho let této plavby bylo ve znamení bouří, ale pořád jste tady. Jaké je tajemství přežití Sauberu do současnosti?
MK: Protože jsme švýcarský tým, dobře víme, jak uchovat naše tajemství! Myslím, že to má se zemí našeho původu hodně společného. Nikdy se nevzdáváme, vykazujeme určitou tvrdohlavost a umíme najít vnitřní sílu v těžkkých chvílích. A poté se dokážeme odrazit ode dna!
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.