Při týmových prohlášeních většinou u Sauberu šetří slovy. Po kvalifikaci se zástupci týmů nevyjadřují vůbec, několika slov se od nich dočkáme až po závodě. Tentokrát se ale vedoucí týmu Moniša Kaltenbornová, asi pod dojmem výsledku z Barcelony, rozhovořila více než dostatečně.
Pascal absolvoval v neděli vynikající závod, ale Sauberu přinesl pouhé čtyři body. Sauber je teď předposlední v Poháru konstruktérů - to nemůže být ten nejšťastnější pocit...
Moniša Kaltenborn: To zrovna ne. Nadšení není zrovna slovo, které bychom mohli použít. Ano, v Barceloně to byl hodně dobrý závod, ale pořád se nás drží určité zklamání, jak jsme tuto sezónu začali. Čekali jsme rozhodně víc. Ale můžeme z tohoto rozčarování nabrat sílu si říci: "Takhle ne - můžeme to udělat lépe!" A také jsme toho dosáhli, protože máme nástroje na zlepšení a udržení stability. Vzdát se, to není součást naší DNA. Chceme se přiblížit našemu cíli, který jsme si vytkli pro závěr sezóny.
A jaký to je cíl?
MK: Chceme se opět vrátit do středu startovního pole. Ano, je to široké prostředí, takže čím výše budeme, tím lépe. Navzdory všem změnám v týmu se chceme na tuto platformu vrátit.
Takže někam mezi páté a sedmé místo?
MK: Ano, tam někam.
Máte ve svých vozech loňskou specifikaci motoru Ferrari - proč? Loni jste měli stejný agregát jako Ferrari nebo Haas. Ferrari má určitě potenciál dodávat pohonnou jednotku třem týmům současně...
MK: Byla to naše volba. Učinili jsme tak na základě doporučení našeho technického oddělení. Viděli v něm výhody, které získasli ze zkušenosti v předcházející sezóně. Když jste si jisti motorem, můžete se více soustředit na aerodynamické změny a vývoj podvozku. Takže výhody v této oblasti převážily. Jistě, je tu nevýhoda v menším výkonu, ale cílem bylo ji kompenzovat lepší aerodynamikou. Bohužel jsme toho zatím nedosáhli. Myslím, že každý v týmu věří, že se tato situace změní - proto hovořím o prozatímním zklamání, které musíme překonat.
V návaznosti na tuto filozofii vás čekají další inovace šasi. Kdy je můžeme čekat?
MK: Hlavní část změn, které by měly vést k vyššímu výkonu, jsou plánovány pro monacký víkend. Další pak budou připraveny pro Rakousko, Silverstone a Hungaroring.
Vaše rozhodnutí používat od příštího roku motory Honda vyvolalo značné rozpaky. Zvláště s ohledem na fakt, že McLaren je ještě za vámi a doposud nezískal ani jeden bod...
MK: K tomu dojde až v příštím roce - a za těch pár měsíců se může leccos změnit. Honda je zcela oddána sportu a snaží se svůj motor zlepšit. Má za sebou v motorsportu dlouhou historii, takže své věci rozumí. A všichni dobře víme, že k úspěchu někdy vede dlouhá cesta. Absolvovali jsme už nějaké rozhovory a plně důvěřujeme Hondě, že své problémy dokáže vyřešit.
Hovořilo se také o tom, že Mercedes v jistých oblastech podá Hondě pomocnou ruku, aby se její výkon zvedl. Hrála tato skutečnost nějakou roli ve vašem rozhodnutí?
MK: Ne, protože "zaručené zprávy" prostě ignorujeme - ať jsou pozitivní nebo negativní. Nás přesvědčilo to, co Honda sdělila přímo nám.
Vaši piloti si v úvodní fázi šampionátu vybrali smůlu. Pascal Wehrlein se zranil při Race of Champions, jeho náhradník Antonio Giovinazzi havaroval dvakrát během jednoho víkendu. Jak se Sauberu daří překonávat takové nezdary?
MK: Nebylo vůbec snadné se s tím vyrovnat. Co se týče Pascala - byli jsme opravdu rádi, že jsme ho podepsali a potom se všechno vyvíjelo docela jiným směrem, na který jsme nebyli připraveni. Výsledkem bylo velké rozladění. Ale už jsme to překonali. Od prvního okamžiku, kdy se zranil, jsme věděli, že to nějakou dobu potrvá, než se zase dá dohromady, protože v F1 pilotujete vozy hodně náročné na fyzickou kondici. A i přes veškerý trénink se nezotavíte přes noc. Takže jsme s takovými problémy trochu počítali - a víceméně jsme nyní na úrovni, s níž jsme u něj počítali, tedy po fyzické stránce. Ostatně jeho poslední výsledek v Barceloně to naznačuje.
Co se týče jeho náhradníka, u Antonia Giovinazziho jsem cítila jeho smutek. Opravdu se chtěl předvést v tom nejlepším světle a v Austrálii se mu to povedlo. Pak přišla Čína a jeho dvě nešťastné nehody během jednoho víkendu - to je chvíle, na kterou nechcete vzpomínat. Byl to bohužel náročný víkend, protože nás stál dost peněz, které bychom raději utratili na vývoj a ne na obnovu vozu.
Jak jste spokojena s vašimi třemi piloty pro tuto sezónu?
MK: S tím, co máme k dispozici, nemohu říci, že bych byla nespokojená. Ale abych mohla vyslovit vypovídající posudek, je důležité, abychom jim poskytli odpovídající podmínky pro dobré výsledky.
Jste jedním z týmů, které volají po spravedlivějším rozdělení prize money ve Formuli 1. Změnilo se něco v této oblasti?
MK: Na konci roku 2016 jsme přišli o jeden tým. Víme, jak je důležité předvádět vzrušující show, ale to přímo souvisí s přerozdělováním finančních prostředků. Liberty Media má jasnou představu o tom, jak tento sport učinit výnosnější - pro všechny, ne jen pro některé. Takže to není jenom o technickém vývoji, musíme se věnovat i nákladům. Sport generuje spoustu peněz - a může jich pravděpodobně vydělat mnohem víc - ale i tak je těch prostředků hodně a mohly by každému týmu zajistit důstojnou existenci. Myslím, že se ubíráme správným směrem. Existuje nějaká dohoda, ale je také pravda, že se leccos může změnit.
Sauber letos slaví 25. výročí svého působení v F1. Mnoho let této plavby bylo ve znamení bouří, ale pořád jste tady. Jaké je tajemství přežití Sauberu do současnosti?
MK: Protože jsme švýcarský tým, dobře víme, jak uchovat naše tajemství! Myslím, že to má se zemí našeho původu hodně společného. Nikdy se nevzdáváme, vykazujeme určitou tvrdohlavost a umíme najít vnitřní sílu v těžkkých chvílích. A poté se dokážeme odrazit ode dna!
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.