U McLarenu jsme byli svědky změn, o nichž jsme informovali a které byly i komentovány. Nyní se k nim a dalším okolnostem vyjadřuje osoba nadmíru povolaná, šéf týmu Eric Boullier.
„Nejdřív je dobré si uvědomit, že Formule 1 je o změnách. Právě ony řídí náš sport: ať jde o změny u pilotů, pravidlech, závodech, prakticky ve všem. Dále je pak třeba mít na paměti, že se změny McLarenu vždy týkaly. Po našich začátcích v 60. letech přišly úspěchy v Can-Am, IndyCar či Le Mans, i to byl určitý druh změny, který nás zařadil mezi automobilové konstruktéry. A další změnou byla transformace McLarenu ze závodního týmu do mezinárodní technologické skupiny. A přijdou další a další spojené s naším zlepšením na trati i mimo ni,“ řekl na úvod Eric Boullier.
Můžete nám sdělit přesný důvod Reddingova odchodu?
„Davidovi byla nabídnuta možnost spolupracovat s jiným týmem a my jsme mu nechtěli stát v cestě. Nezapomínejme, že strávil v McLarenu 17 let, domnívám se, že si ho i nadále budeme vážit, i když ho budeme vídat v jiném dresu. Během uplynulého roku jsme o jeho plánech nějakou dobu diskutovali, určitě nejde o náhlé rozhodnutí, přejeme mu mnoho štěstí.
Mohli jsme čekat půl roku s jeho náhradou, ale cítíme, že naše skupina je opravdu silná, připravená urychlit a přijmout novou odpovědnost. Dave bude několik dalších týdnů trávit čas při předávání svého postu svému nástupci Paulu Jamesovi, než se s námi definitivně rozloučí.
Co nám můžete říci o Paulu Jamesovi?
„Myslím, že ho lze označit za šéfmechanika McLarenu. Paul se ve Formuli 1 řadí mezi nejlepší – není to jen můj názor, ale i dalších vrstevníků v McLarenu, kteří s ním měli možnost spolupracovat u jiných týmů, ostatně i já mezi ně patřím. A nevidím důvod, proč by Taffy – jak mu každý v týmu říká, protože je Walesan – nemohl ve své nové roli perfektně fungovat. Jeho největší předností je neuvěřitelná poctivost. Má na tým velké nároky, ale to samé uplatňuje i na sebe, proto je tolik populární a inspirující. Je schopen jít přímo do středu jakéhokoli problému, rychle a hlavně efektivně najít řešení. To je jeho kvalita, o níž se domnívám, že bude v nové roli přínosem.
Často si vzpomínám na dvě skutečnosti, v nichž se Paul prezentoval způsobem, který Britové laskavě nazývají »a Blinder«, vždy šlo o požadavek, aby co nejrychleji opravil nějaký problém v garáži. Ani jedna z těchto událostí se nestala v době, kdy jsem pracoval pro McLaren, ale svědčily o Paulově svědomitosti. První se odehrála při Grand Prix Číny 2011, kdy mechanici zjistili, že těsně před výjezdem Lewise Hamiltona došlo k úniku paliva. V ovzduší rostoucího chaosu Paul nejenže dohlédl na opravu palivového systému, ale také rozhodl o odeslání vozu na trať bez některých komponentů, aby si Lewis zajistil postavení na startu bez penalizace.
Podruhé to bylo o pár závodů později, v Grand Prix Monaca, kdy mechanici museli dát dohromady Lewisovo zadní křídlo při přerušení závodu. Nebyla to snadná práce – šlo o poškození po nárazu – a bylo tehdy krajně nejisté, jestli se podaří všechno stihnout, ale jeho tým to zvládl.
Schůzka s Paulem za přispění celé organizace proběhla fantasticky, protože je to muž, o němž všichni víme, že bude odvádět vynikající práci. Jako týmový manažer je předurčen k tomu, aby dobře řídil tým. Bude skvělým vedoucím, ale také může zasáhnout kdekoli a kdykoli bude potřeba. Je též oblíbený u pilotů a bude mít svou úlohu při práci s Fernandem a Stoffelem během závodních víkendů.
Andrea Stella tak bude mít v rámci závodního týmu větší prostor pro strategii – jaká bude tedy jeho úloha?
„Jak jsem řekl, Paul se bude soustředit na závodní tým. Bude vést oba piloty a dohlížet, zda jsme operativně využili své možnosti v boxech. Andrea bude pokračovat jako jeho nadřízený ve funkci závodního inženýra, ale rozšíří své působení i na sportovní vztahy týmu s FIA.
Ještě k Dave Reddingovi, vzhledem k délce jeho kariéry u McLarenu se jeho role značně znásobila. Do konce roku 2016 měl řadu různých povinností, proto jsme se rozhodli je rovnoměrně rozdělit mezi ostatní členy závodního týmu. Takže Andrea bude naším hlavním spojovacím článkem mezi týmem a FIA během závodního víkendu, bude se stýkat s Charlie Whitingem a jeho týmem komisařů a stewardů dohlížejících na férové závodění. Andrea je chytrý a vnímavý člověk s ohromným intelektem a má opravdu velmi široký záběr. Nazval bych ho skutečným myslitelem.“
Jak bude tým fungovat pod Paulovým vedením?
„Stejně jako Taffy prokázal svou schopnost chopit se záhy vedoucí pozice, jsme stejně tak potěšeni, že ho můžeme podpořit v řadách týmu. Kari Lammenranta, dřívější hlavní mechanik Fernanda Alonsa, postoupí do role šéfmechanika. Stejně jako Taffy je Kari výkonným jedincem. Je to svérázný Fin, který dokáže i pobavit a ví, jak ze svého týmu vydolovat maximum. Je neúnavným a pilným pracovníkem, snad nikdy si nestěžuje, přesně chápe, co je zapotřebí, aby závodní vůz fungoval jak má.
Na jeho místo přijde Marc Cox. Moji britští kolegové mu říkají Coxy – nějak moc přezdívek, nebo ne? Ve skutečnosti mi mechanici říkají, že to není jeho jediný titul, daleko lépe ho vystihuje One Man Army, což vystihuje jeho efektivitu při práci pro tým. Také on je opravdový charakter. Se změnami, které jsme udělali, jsem opravdu spokojen a jsem si jist, že ve velmi krátkém čase začnou správně fungovat.“
Co se týče změn, napadlo vás někdy sáhnout po někom mimo tým?
Ne, neváhal jsem ani vteřinu. Proč ne? Povím vám to takhle: Když se Dave rozhodl odejít, s hrdostí jsem si uvědomil, že jsme schopni ho nahradit zdroji uvnitř týmů, za cenu určitého přeskupení sil. Leccos to napovídá nejen o vnitřní síle McLarenu, ale také to dokládá velkou odpovědnost a vážnost, s níž vnímáme naše zaměstnance. To je filozofie, která provází celou naší organizaci. Dlouho a tvrdě jsme pracovali na podpoře STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics – věda, technologie, inženýrství a matematika) v rámci místních škol, abychom podpořili vzdělávací programy absolventů, které nám umožní pro McLaren získat nejlepší talenty. Naším cílem je posilovat kariéru lidí v jejich růstu a vývoji. To je také důvod, proč máme úspěchy při nabízení příležitostí mladým absolventům ihned po ukončení středoškolského studia nebo vysoké školy či absolventy univerzity. Děláme z těchto lidí novou vlnu profesionálů nejvyšší úrovně v motoristické oblasti. Domnívám se, že změny, ke kterým dochází v nejvyšších patrech našeho závodního týmů jsou povzbuzením pro každého absolventa, který se v současné době nachází na spodních příčkách týmové hierarchie.
Chystáte před začátkem sezóny ještě nějaké další změny?
„Jak už jsem uvedl, pořád se bude něco měnit a tak by to mělo být. Jak dobře víte, vůz Formule 1 sám o sobě prochází závod od závodu proměnami. Samotná příprava vyvolala další změny – na našem novém McLarenu McL32 jich máme naplánovaných několik, ale hodláme je udržet v tajnosti, než ho 24. února představíme veřejnosti.“
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.