Švédsko dlouho čekalo na svého zástupce v F1. "Žlutomodří" nyní mohou spoléhat na Marcuse Ericssona, jenž letos zahájí už čtvrtou sezónu v F1. Jak hodnotí události nedávno minulé a co říká na Wehrleinův příchod?
Marcus Ericsson vstoupil do F1 v týmu Caterham a ryzí outsider nemohl plně prokázat jeho kvality. Rok 2015 u Sauberu byl nadějným posunem vpřed, ale uplynulá sezóna znamenala pro Švéda obrovské zklamání. Nyní je však situace značně odlišná - švýcarský tým má za zády silného vlastníka Longbow Finance, což mu dává zcela nové šance pro letošní rok. Navíc po dvou letech bude mít po boku nového kolegu - i tuto skutečnost bere šestadvacetiletý Marcus jako příznivý fakt.
Sauber potvrdil, že Pascal Wehrlein bude váš týmový kolega pro rok 2017. Co vás napadlo jako první?
Marcus Ericsson: Myslím, že to je pro Sauber i pro mě osobně skvělá zpráva. Pascal je velmi rychlý a má skvělý závodní životopis. Jsem přesvědčen, že společně můžeme posunout tým výrazně dopředu, takže se na sezónu opravdu těším.
Co o svém novém týmovém kolegovi víte a jaké je vaše očekávání? Jako ho hodnotíte? Porážet ho musí být váš cíl...
ME: Zcela upřímně, hodnotím ho hodně vysoko. Vyhrál šampionát DTM a byl po dlouhou dobu součástí programu Mercedes, což znamená, že mu dost věří. Pochopitelně je mým cílem ho porazit - jak jinak - a myslím, že s ním to bude tuhý boj. Ale to je přesně to, co potřebuji, abych ze sebe vydal to nejlepší.
Vaše pozice v týmu byla potvrzena už dlouho, takže jste prožil klidnou zimu. Cítíte s méně šťastnými piloty, kteří tráví zimní přestávku v nejistotě, zda budou v F1 jezdit?
ME: Ano, cítím s nimi. Ale to je součástí tohoto sportu. V F1 skutečně není dost míst pro piloty, stačí se podívat, kolik dobrých pilotů se pohybuje mimo ni a pro něž je F1 největším snem. Ale k mé situaci, věřte mi, že to znamená velké uvolnění, když máte jistotu - a nekoušete si nervozitou nehty celou zimu (usmívá se).
Sauber v polovině minulé sezóny převzal nový majitel. Co všechno se v týmu změnilo? U jiných týmů jsme se přesvědčili, že ne vše se může přes noc změnit.
ME: Rozhodně to nějakou dobu potrvá, ale pokud se podíváte na druhou polovinu sezóny 2016, tak jste si museli určitého pokroku všimnout. Naším cílem samozřejmě je, abychom tímto způsobem pokračovali v roce 2017. V posledních měsících se k týmu připojilo několik velice dobrých lidí, to je také rozdílový okamžik. Celkově to vypadá, že jsme zvolili správnou cestu. A se dvěma mladými, po úspěchu prahnoucími piloty můžeme prožít dobrý rok.
Sezóna 2016 byla pro Sauber hodně těžká. Co vám dává jistotu, že letošní ročník bude lepší?
ME: Hlavní rozdíl vidím především ve finanční stabilitě. A jak už jsem řekl, v poslední době se k týmu připojilo několik výborných osobností, takže i v tom bude rozdíl. Navíc cítíme něco jako nový začátek a to všechny motivuje. Místo toho, abychom bojovali o přežití, se teď můžeme stoprocentně soustředit na náš výkon a zlepšení. A v tom je opravdu značná odlišnost.
Tým zaznamenal v druhé polovině roku 2016 výsledkové zlepšení, ale značná regulace pravidel před letošní sezónou bude tak trochu sázkou do loterie. Myslíte si, že v takovém případě lze dosáhnout rostoucího trendu?
ME: Jak říkáte, velké změny v předpisech znamenají, že vlastně všichni vstoupí do nové sezóny od nuly. To by pro nás mohlo být dobré. A výsledky z druhé poloviny roku nám jistou šanci dávají, je to pro nás šance.
Loni jste prohlásil, že jste si uvědomil "půvab volných tréninků". Co přesně jste tím myslel? Zvolíte letos jiný přístup?
ME: Tak, správně. Když jsem v F1 začal, snažil jsem se jet všechno naplno, každý trénink, každé vyjetí na trať. A pak jsem byl zklamaný a přemotivovaný. Teď přistupuji k volnému tréninku jako přípravu ke stoprocentnímu výkonu v Q3, maximálně se soustředím na nastavení vozu, řízení a seznámení s tratí. Pak mohu všechny tyto informace využít k perfektní jízdě v Q3. V tom u sebe vidím opravdu hodně velký rozdíl. Vidíte, nikdy není na nic pozdě!
Doposud jste se ve startovním poli pohyboval spíše na zadních pozicích. Bude v tomto směru rok 2017 jiný?
ME: Je to můj cíl, pochopitelně. Mám pocit, že jsem v posledních sezónách prošel jako pilot určitým vývojem, ale neměl jsem k dispozici vůz, ve kterém bych to mohl plně prokázat. Takže opravdu doufám, že se můžeme posunout do středu startovního pole a pravidelně bojovat o body.
Do prvního testu chybí ještě šest týdnů. Jak je budete trávit? Všichni mluví o vysoké úrovni přípravy, aby byli schopni se vypořádat s novými, na fyzičku náročnějšími vozy...
ME: Leden a únor trávím s důrazem na tvrdý trénink, navštěvuji také tým, abych se na sezónu náležitě připravil. V tuto chvíli jsem v Los Angeles se svým osobním trenérem na jakémsi soustředění. Jsme tu zhruba dva týdny. Piloti letos budou muset být obzvláště silní - a já chci mít jistotu, že jsem silnější a lepší než kdykoli předtím!
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.