Šéf týmu Mercedes Toto Wolff může mít všechny důvody ke spokojenosti. Tým stojí na prahu zisku dalších trofejí, dominuje už třetí sezónu za sebou, ale chystá už se nová výzva: rok 2017, který by mohl leccos změnit. I o tom pojednává rozhovor, který poskytl Wolff ještě před závodem v Sepangu.
Doposud jste vyhráli čtrnáct z patnácti závodů, dokonce jste překonali i loňské "bogey" ze Singapuru. Co - a nebo kdo - vás může zastavit? A kdy?
Toto Wolff: Statistiky vypadají opravdu dobře. Ale nejsou důležité, protože většinou skončí v nějaké knize na polici, kterou časem pokryje prach. Náš způsob práce se vždy nesl ve skeptickém duchu, ale v pevném přesvědčení v naše lidi. Hlavním cílem je se vždy dívat dopředu a ne za sebe. Ano, chceme získat v této sezóně Pohár konstruktérů a poskytnout oběma pilotům rovnocenné a spravedlivé podmínky pro mistrovský titul. Ale zároveň se s technickým týmem plně soustředíme na blížící se rok 2017. Pro všechny to bude znamenat výchozí bod nula a zcela novou výzvu - nové předpisy a pro týmy stejnou příležitost.
Je tedy nějaká šance, že vás některý z týmů příští rok zastaví?
TW: Teoreticky ano. Vzpomeňte si na rok 2009, kdy nikdo nepočítal s Brawnem GP, který pak vyhrál šampionát. Takže nepodceňujeme žádný tým.
Před Grand Prix Malajsie má jistou výhodu Nico Rosberg, který vede o osm bodů. Lewis tu ale vyhrál, Nico ještě ne - může to být pro Hamiltona ona drobná výhoda?
TW: Oba chtějí v Malajsii uspět. Je to stěžejní závod, buď tu Lewis prolomí Nicův vítězný kruh, nebo Rosberg vetkne další lístek do vavřínového věnce. Bude velice zajímavé oba sledovat.
Lewis jednou naznačil, že Mercedes chce uspět v Poháru konstruktérů a je mu vlastně jedno, kdo získá mistrovský titul...
TW: Má pravdu - ale pouze v tom, pokud jde o piloty Mercedesu, nikoli o Sebastiana Vettela, Daniela Ricciarda nebo Maxe Verstappena. V tomto ohledu se Lewisovi i Nicovi dostává stejných příležitostí - chceme je vidět bojovat spravedlivě a čestně na trati. A samozřejmě chceme vyhrát závod!
Formule 1 v nadcházejících měsících čekají s novým vlastníkem Liberty Media významné změny. Zdá se, jako by chtěli vše mít víc "po ruce". Co soudíte z rozhovorů, které jste s nimi měli?
TW: Zatím se zdají mít velice dobré mantinely. Jsme do všeho zapojeni jako tým, který pozoruje, jak se který akcionář projeví. Co se obchodu týče, CVC Group je soukromá investiční společnost, která potřebuje maximalizovat zisk a generovat finanční návratnost, což nemusí nutně být v rozporu s dlouhodobými pozitivy rozvoje tohoto sportu. Je ale samozřejmě zajímavé, když podíl koupila mediální společnost, to může přinést rozšíření do různých oblastí, které se mohou na F1 nabalit, aniž by tím byly ohroženy její tradiční a existující pilíře.
Nový šéf Formule 1 Chase Carey byl v Singapuru v centru zájmu. Co dělal předtím? Byl v neustálem kontaktu s týmy - i s Mercedesem? Prohlásil, že jeho hlavní činností v dohledné době bude naslouchat a učit se...
TW: Právě to nyní probíhá. S panem Careym jsem se v Singapuru jednou setkal, proběhl krátký rozhovor - to je vše.
Takže žádné kladení otázek?
TW: Zatím ne.
Z Liberty Media přicházejí i další signály. Jejich výkonný ředitel Greg Maffei minulý týden na konferenci s investory Goldman Sachs prohlásil, že by se F1 měla zapojit do herního průmyslu a hazardních her. Jaký postoj k tomu zaujímá Mercedes?
TW: V této fázi nemohu komentovat, do jakých oblastí se má nebo bude F1 rozvíjet - musím se soustředit na svou práci u Mercedesu. Lze předpokládat, že existují silné toky peněz ze sponzoringu, poplatků a TV, Formule 1 je případ velmi výnosného obchodu, který rok od roku roste. A pokud můžeme přidávat nové zdroje příjmů, které neohrozí ony tradiční pilíře, tak proč ne?
Hovoří se o posílení vlivu F1 v USA. Je to pro Mercedes zajímavé téma?
TW: Americký trh je pro každou významnou společnost důležitý - a to platí i pro Mercedes. Takže pokud bude možné ve Spojených státech Formuli 1 více zpopularizovat, bude to určitě pozitivní nejen pro sport, ale i zmíněné společnosti.
Americké vnímání sportu se od toho evropského výrazně odlišuje a závody F1 mají právě v Evropě větší tradici. Kde vidíte možné styčné body?
TW: Opravdu globálních sportů existuje jen velmi málo a Formule 1 je součástí této nevelké skupiny; má silný vliv v Evropě, na Středním východě a v Jižní Americe. Proti tomu stojí klasické americké sporty jako NASCAR a IndyCar v oblasti motorsportu, dále pak NFL a basketbal, které zase nejsou tak silné v Evropě. Myslím, že to bude rovněž otázka porozumění a historického růstu - určitě bude výzvou zkusit posílit něco, co zatím Američané tak docela nepřijali. Na druhou stranu mají USA historické kořeny v F1 a Austin je nádherné místo pro potenciální růst, tak pojďme do toho!
Není to tak dávno, co Bernie Ecclestone prohlásil, že si vás umí představit jako svého nástupce...
TW: ... a mě tím ohromně polichotil. Ale také si dobře pamatuji zbytek toho, co řekl: že mám stále povahu obchodníka s ojetými vozy - a to je důvod proč mohu dělat svou práci (smích). Oceňuji, co o mně Ecclestone řekl, ale tohle opravdu nemám v plánu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.