Loni se na Sauberu pohyboval ve středu pole, nyní se trápí v jeho závěru. Před ně se dostal Haas, modré vozy svádějí souboje na nulově bodovaných pozicích s Manorem. Co nám na sebe v této souvislosti a s přihlédnutím k jiným událostem prozradil Felipe Nasr?
Felipe, v minulé sezéně jste byl touto dobou už třikrát "na bodech". Letos jste se k nim dostal sotva na dohled. Jak se s touto situací vypořádáváte?
Felipe Nasr: Ano, vzpomínám na to (smích). Není to jednoduchá situace - není to snadné ani pro mě, ani pro tým. Ono to nebylo příliš příznivé už loni, měli jsme v plánu zlepšit vůz pro rok 2016. Ale když nastaly zimní testy, bylo nám jasné, že přijdou potíže . Když se podíváme na startovní rošt, každý se posunul kupředu, my se ocitli na jeho chvostu. Bohužel, taková je realita.
Takže když se podívám na stejné období před rokem, měli jsme balíček změn, který byl konkurenceschopný. Letos takový pocit nemám. Také jsem se v prvních třech závodech dost pral se svým vozem. Před Grand Prix Ruska jsem vyměnil podvozek a věci se daly do pohybu, zamířil jsem do "jasnější" oblasti. Také jsem měl pocit - i s vozem, který nebyl nejlepší - že jsme mohli mít šance na zisk bodu nebo dvou. Ale prostě nám nebylo souzeno.
Zmínil jste, že už při prvním testu jste věděl, že přijde těžké období...
FN: Ano, ale od té doby jsme se zlepšili - jen ostatní týmy udělaly totéž a o trochu víc..,. Vyprodukovaly velký progres ve všech směrech - od auta po pohonné jednotky - a my s nimi neudrželi krok. Tehdy jsme si uvědomili, že se propadáme dozadu.
Ale pro rok 2016 disponujete pohonnou jednotkou Ferrari, a to je vcelku konkurenceschopný motor...
FN: Ano, pohonná jednotka je dobrá. Naším hlavním problémem je chybějící přítlak. Také se potýkáme s nedostatkem stability. Takže na rychlých okruzích nebo tam, kde jsou velké brzdné zóny máme problémy. To je důsledek onoho nedostatku přítlaku, který nás nejvíc omezuje. Větší přítlak by náš vůz oživil - stejně tak pneumatiky.
Jste pilot na určité úrovni, který přišel loni do Formule 1 s velkými nadějemi. Co z nich zbylo?
FN: Jsem bojovník. Narodil jsem se, abych bojoval (smích). Vzhlížím k velkým cílům. Ale někdy musejí piloti projít těžkým obdobím učení - mám za to, že tím právě procházím. Ale věřte mi, že jsem se díky nedobrým časům leccos naučil. Získal jsem spoustu zkušeností, i když bych je beztak nabral a mnohem snáze (smích).
Grand Prix Monaka, kde jste kolidoval se svým týmovým kolegou Ericssonem, pro vás asi znamenalo velké zklamání. Můžete nám sdělit svou verzi této události?
FN: Co k tomu mohu říci? Především to byl víkend, kdy jsem měl v kvalifikaci defekt motoru a musel jsem startovat z boxové uličky. Díky tomu se mi podařilo zpočátku získat několik pozic. Dobrou zastávkou v boxech jsem se dostal před mého týmového kolegu. On stavěl pět kol přede mnou, takže se mu podařilo lépe zahřát pneumatiky. Přitom jsme ale oba stíhali vozy před námi. Pořád věřím, že co jsem udělal, bylo správné. Neviděl jsem sebemenší důvod vzdát se své pozice, zvlášť když jsem stíhal soupeře přede mnou. A to se starou specifikací motoru. Nedávalo to smysl. Navíc v minulosti dostal kolega dvakrát pokyn, aby mě pustil dopředu a on to neudělal. Takže takové je moje vysvětlení.
Mluvil jste o staré specifikaci motoru, co v Kanadě a Baku?
FN: V Kanadě jsem měl nový motor a zůstal jsem u něj i pro Baku. Teď máme stejnou pohonnou jednotku oba.
Takže v Monaku byla nejnovější verze motoru k dispozici pouze pro Marcusovo auto?
FN: Přesně tak.
Váš kolega naznačil, že všechny výše uvedené potíže jsou spojeny se špatnou finanční situací Sauberu. Ale spolumajitelka týmu Moniša Kaltenbornová slíbila v dohledné době zlepšení. Co tedy můžeme v několika příštích závodech očekávat?
FN: Určitě nějaký upgrade - o tom není pochyb. Pořád jezdíme se stejným vozem jako v zimních testech. Takže celkem pochopitelně vyhlížíme nějakou aktualizaci - k té zatím nedocházelo kvůli nedostatku financí. Ale naděje pořád trvá...
Ale existují nějaké termíny, náznaky kdy a kde?
FN: Řekněme, že to bude pravděpodobně na Silverstone - zcela určitě se tak stane před letní přestávkou...
Bude to změna dostatečná, aby vás opět posunula blíž ke středu závodního pole?
FN: V tomto směru je vždy třeba dávat si pozor na nějaké předpovědi. Balíček změn může na voze fungovat, ale také může zcela selhat. Zkrátka nikdy nevíte.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.