Ve Formuli 1 strávil 12 sezón a třikrát obsadil v konečně klasifikaci bronzovou příčku. Odcházel s jistým pocitem křivdy, ale na F1 nezanevřel docela, což dokazují jeho časté návraty ve formě komentářů, postřehů a rozhovorů. Jeden z nich vám nabízíme.
Vaše autobiografie nese název Aussie Grit. Myslíte si, že vám skutečnost, že jste Australan, nějak v kariéře pomohla?
Mark Webber: Ne, spíš mi ji ztížila. Moje sportovní základna je v Evropě, takže jsem musel opustit svou rodinu a veškeré pohodlné zázemí domova. V polovině 90. let nebylo Skype, takže jsem byl mnohem izolovanější, než je například dnešní mladý anglický pilot. Ale nikdy jsem to nebral jako oběť. Po kariéře jsem toužil, a kdyby to nevyšlo, šel bych zpátky a pracoval na místní čerpací stanici s vědomím, že jsem se to zkusil jak nejlépe jsem mohl.
Kdo vám nejvíc pomohl?
MW: Vyrostl jsem v malém městečku v Novém Jižním Walesu (Queanbeyan) a když jsem odcházel do Evropy, byla uspořádána tombola, abych měl peníze. Některé z cen byly trochu šílené - jestli se pamatuju, tak výherce třetí ceny dostal nějaký olej - ale umožnilo mi to dostat se do Anglie a koupit si tam závodní auto. Byla to Fiesta B, stála 500 liber. V mé druhé sezóně jsem na tom byl finančně opravdu bídně; vypadalo to, že se vrátím domů, když mi podal pomocnou ruku krajan David Ian "Campo" Campese, úžasný hráč ragby, díky jehož příspěvku jsem mohl ještě měsíc závodit. Vyhrál jsem následující závod, a pak se mnou Mercedes-Benz podepsal dlouholetou smlouvu. Ty čtyři týdny, které mi Campo zaplatil, byly v mé kariéře naprosto zlomové.
Které soupeře na trati jste nejvíc respektoval?
MW: Byli to Rubens Barrichello, Jenson Button a Fernando Alonso. Měl jsem také nějaké ostré souboje s Lewisem Hamiltonem. Občas byla situace hodně vyostřená, dokonce jsme si hrozili přilbami, ale to je onen instinkt zabijáka. Nakonec jsem byl vždy schopen si s nimi potřást rukou, to je pro mě to důležité.
Jaká byla nejlepší společnost po závodech?
MW: David Coulthard, není pochyb, že je dlouhodobě Top of The Pops (narážka na slavný hudební britský televizní pořad). Uvolnili jsme náladu díky nějaké skleničce a pak jsme si hezky lhali o tom, jak jsme byli úžasní.
Co dělá piloty F1 výjimečné?
MW: Musíme mít výjimečné periferni vidění a rozvahu. Jsme schopni posoudit situaci v pomalejší snímkové frekvenci než široká veřejnost. To je také důvod, proč za sebou můžeme kroužit v rychlosti 350 km/h v silném dešti.
Která Grand Prix pro vás byla nejtěžší?
MW: Suzuka v Japonsku. Je to velmi rychlá trať, je tu vysoké přetížení a jde o okruh ve starém stylu, takže postrádá moderní bezpečnostní prvky. Musíte tam být naprosto perfektní. To už jsem měl raději Monako. Také tam hrozí tresty za chyby, protože jste pořád na dosah bariér, ale jste to vy proti trati. Nikdy jsem tam nepřemýšlel o mých soupeřích, soustředil jsem se jen na to, že pokud si po celý víkend dokážu "srovnat mysl", povede se mi dobře. Jestliže uděláte jedinou chybu, budete ji těžko dohánět. Jako golfista, který zahraje bogey a pak se snaží o kompenzaci.
Co je nejlepšího na vytrvalostních závodech?
MW: V F1 je jen pár dalších pilotů, se kterými závodíte, ale například ve 24 hodin Le Mans je trať přeplněna piloty různých kategorií a všichni závodí najednou. Naše Porsche je nejlepší auto, ale nejnáročnější součástí naší práce na trati je předjíždění závodníků, kteří nejsou profesionálové, proto se musíme řídit úrovní jejich schopností a dovedností. Což je velmi nebezpečné.
Od koho jste dostal nejlepší radu?
MW: Byl to sir Jackie Stewart, je to můj velký poradce. Navzdory svému věku mu to myslí velmi moderně, má spoustu zkušeností. Prošel také obrovskou nepřízní osudu, při závodech ztratil mnoho přátel. I mě se vždy velmi dotklo, když lidé, které jsem znal, zahynuli na trati.
Co byste poradil běžnému řidiči, jemuž hrozí nehoda?
MW: Rozhodně se musí pustit volantu a dát si ruce na hruď. Řidičovo sedadlo a nastavení bezpečnostního pásu jsou velmi důležité. Když usedáte do auta, musí všechny samozřejmé věci sloužit ve váš prospěch. Nikdy jsem neměl žádné zbožné myšlenky, ale zažil jsem několik opravdu zlých dopravních nehod, kdy se všechno jakoby zastavilo a já si pomyslel "tentokrát může být po mně". Vzpomínám si, že jsem nechtěl cítit žádnou bolest a doufal, že to skončí rychle. Naštěstí jsem ale vždy vyvázl se štěstím.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.