Je považován za jednoho z největších talentů vůbec - loni vyhrál šampionát DTM a očekával se jeho vstup do F1. Nyní bude chráněnec Mercedesu hájit barvy týmu z Banbury a jak sám prohlašuje, značka na něj vlastně nevyvíjí ohledně výsledků žádný tlak...
Manoru jste se upsal až v polovině února, takže jste pak zažil pár rušných týdnů. Můžeš nám vysvětlit, jak k té dohodě došlo?Pascal Wehrlein: S Manorem jsme jednali poměrně dlouho, ale definitivní rozhodnutí padlo dost pozdě - pouhého půldruhého týdne před prvním testem.
Napadaly tě úvahy jako: Podaří se to? Co budu tento rok dělat?PW: Pořád jsem byl v kontaktu s Toto Wolffem. Říkal mi: "vypadá to nadějně, ale nic není jistého pořád jsou ve hře i jiní piloti, kteří mají víc peněz." Ale nakonec se Manor rozhodl pro mě. Není to tak, že mě vzali, protože dostali od Mercedesu motory - to jsou dvě zcela různé záležitosti.
Takže za tvým angažmá stál Toto Wolff?PW: Ano, ale nejenom on, byl to celý tým. Ale Toto je samozřejmě šéf...
Postup z DTM přímo do F1 není bezprecedentní, už před lety jsme viděli Paula di Restu při podobném kroku - ale také to není obvyklá záležitosti. Jak bys ten přesun popsal?PW: Zamířit z DTM do F1 opravdu není snadné. Působil jsem v té kategorii tři roky, ale předtím jsem v monopostech něco najezdil, takže zcela bez zkušeností nejsem. Nelze ale pominout, že DTM je cestovní vůz a je to docela jiný příběh.
Takže tyhle dvě kategorie si nejsou ničím podobné?PW: Ne, absolutně ničím.
Zmínil jsi Mercedes a jeho pomoc při tvém vstupu do F1. Byly z jejich strany stanoveny nějaké cíle, kterých máš dosáhnout, nebo jenom chtějí vidět, jak se ti bude dařit?PW: Žádný reálný cíl neexistuje, tedy pokud jde o umístění, ale určitě mají zájem, abych byl dobrý. Pokud tým o pilotovi řekne "jsi docela dobrý, ale ne výborný", pak právě to nechci slyšet. Chci se ukázat.
Takže to vypadá, že je na tebe vyvíjen slušný tlak...PW: Ten je tu pokaždé. Pokud chcete něco dokázat a zapůsobit na lidi, musíte mít nějaké výsledky. Nějaký tlak musí existovat - pokud není, tak se nevybičujete k maximu. Takže to je naprosto v pořádku.
Co by tedy pro tebe znamenalo dobrou sezónu?PW: První a zásadní věcí by měla být naše konkurenceschopnost v Melbourne - abychom nebyli příliš vzadu za ostatními týmy. Loni ztrácel Manor dvě až tři vteřiny na poslední tým před sebou, takže prvotním cílem je dohnat soupeře a bojovat s nimi. Pokud by se nám podařilo vyjet nějaké body, bylo by to skvělé.
Zmínil jsi, že Manor byl v minulém roce hodně vzadu. Jaký máš dojem z testování a můžeme očekávat v roce 2016 nějakou změnu?PW: Snadné to nebude, protože očekávání je opravdu velké. Děláme všechno, abychom dohnali týmy před námi a byli schopni s nimi na trati bojovat.
I když jsi vlastně ještě zelenáč, už jsi seděl ve třech značkách F1. Loni to byl Mercedes a Force India, teď jsi vcelku pochopitelně pilotoval Manor. Jak tyto zkušenosti vnímáš? Pilotoval jsi mistrovský tým, takže musíš mít nějaký názor na rozdíl mezi dobrým a špatným vozem... PW: Zkušenosti mi samozřejmě hodně pomáhají, ale není jich zdaleka tolik, jak si lidé myslí. Je mi jedenadvacet - rok a půl jsem strávil na postu rezervního pilota Mercedesu. Vedle toho jsem ale také závodil v DTM, takže v konečném výsledku jsem v monopostu F1 seděl nějakých pět nebo šest dní. Dalo by se říci, že to bylo v průměru jednou za tři měsíce. Není to moc, ale určitě jsem nějaké zkušenosti získal. Vím, jak se chová Mercedes - nebo aspoň jak se v minulosti choval - a mohu si to převést na Manor a poté říci, co je je třeba změnit, abychom byli dle mého pocitu rychlejší.
Jak je to s tvou fyzickou přípravou na závody F1? Existují snímky z tvého tréninku v Pyrenejích...PW: Ano, během posledního měsíce jsem tam strávil hodně času. Mám tam trenéra a s ním se na sezónu připravuji. Byl jsem tam i týden před prvním testem, pak jsem tam zajel i před druhým, abych byl dobře připraven na Melbourne.
Musel jsi toho hodně změnit ve svém fitness režimu kvůli závodům F1? O kolik je náročnější pilotovat monopost F1 než vůz DTM?PW: Po fyzické stránce to je opravdu jiné. DTM generuje menší přetížení, takže nejsou tolik namáhány krční svaly. Ale v kabině DTM je nějakých padesát až šedesát stupňů Celsia, takže při závodech je to tak trochu sauna. U vozu F1 stačí trochu zvednou hledí přilby a ovane vás čerstvý vzduch. Pro Formuli 1 je třeba mít větší sílu, víc energie.
Při testech jsi najel trojnásobnou vzdálenost průměrné délky závodu. Jak ses poté cítil? PW: Naprosto v pořádku, žádný problém. Je to samozřejmě znát, ale nic mě nebolelo. Klidně bych mohl absolvovat další trojnásobek.
Vyrostl jsi v Německu, na overalu máš vlajku této země, přitom mnoho lidí možná neví, že tvá matka pochází z ostrova Mauricius, takže v sobě máš i trochu krve z této oblasti. Existuje tam zájem o to, co děláš?PW: Ano, zájem je opravdu velký. Jak jste uvedli, jsem Němec, ale nezapomínám, odkud má matka pochází. Sledují tam velice pečlivě mou kariéru a kdykoli tam zavítám, musím poskytoval hodně rozhovorů. Zvláště teď, když jsem pilotem F1. O motorsport mají zájem, ale prakticky nic pro něj nedělají - není tam závodní dráha, jen pár prostor, kde se jezdí motokáry. Takže Formule 1 je pro ně něco hodně zvláštního.
A jak to je v Německu? DTM má hodně vysoký kredit, takže je ve tvé vlasti o tvou kariéru velký zájem?PW: Určitě. Příznivci motorismusu v Německu mě dobře znají už z DTM, protože se tam těší velké oblibě. Teď je zájem o mou osobu mnohem větší než loni.
Do závodu v Melbourne chybí opravdu už jen hodiny. Jak jsi připraven?PW: Stejně, jako jsem byl připraven loni, kdy jsem byl v pohotovosti, kdyby se někomu z pilotů Mercedesu něco stalo. Musel jsem být připraven, takže letos to není jiné - tým je také nachystán. Jen se musíme pořád zlepšovat, najít větší výkon, dozvědět se ještě více o vozu a odvést v Austrálii maximum.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.