Ke značce Renault se upírají zraky francouzských fanoušků F1 s nadějí, že staronový tým naváže na někdejší úspěchy z historie, k nimž patří mimo jiné triumfy Fernanda Alonsa z let 2005 a 2006.
Přispět by k tomu měl i zkušený a léty v F1 prověřený Nick Chester, který bude v Renaultu dohlížet ve funkci technického ředitele na oblast podvozku. Absolvent univerzity v Cambridge nastoupil v roce 1991 k firmě Simtek, s níž se dostal o tři roky později až do F1. Po roce se přesunul k Arrowsu, kde prošel několika funkcemi až k závodnímu inženýrovi, který se staral o Damona Hilla, Pedra Dinize (1997), Miku Sala a Pedra de la Rosu (1998-99).
Další osud ho zavedl k Benettonu coby testovacího inženýra Alexe Wurze, Giancarla Fisichelly a Marka Webbera. Po přeměně Benettonu na Renault měl pod palcem Jarna Trulliho a stál u jeho jediného vítězství v Monacu 2004. Následující sezóna zastihla Chestera coby hlavního výkonného šéfa oddělení pro odpružení, brzdy a simulaci. Byla to také jeho zásluha, že se Renault v letech 2005 a 2006 vyšvihl na samou špičku. Od roku 2010 rozšířil svou činnost o funkci vedoucího výkonných systémů, dynooperací, podílel se na plánování a zavedení simulátoru v Enstone. Od roku 2011 se stal odpovědným za přípravu typů Lotus E20 a E21, v roce 2013 postoupil na post technického ředitele.
Co nám můžete říci o typu RS16?Bude to třetí typ, který byl vytvořen v Enstone v éře hybridných motorů. Navazuje na všechny poznatky získané z našich dvou předchozích vozů a může být tedy vnímán jako přirozený vývojový článek navazující na typy E22 a E23. Během dvou let jsme podruhé změnili pohonnou jednotku a další jisté elementy, takže doba pro vývoj RS16 byla velmi krátká, nicméně si myslím, že stavíme na solidním základu.
Dočkáme se od RS16 nějakého překvapení?Chceme vycházet ze stabilního základu, který nám během sezóny umožní další rozvoj. První varianta by žádné překvapení přinést neměla, ale pracujeme na celé řadě aspektů, které by měly vést k vylepšení jak v roce 2016, tak především položit dobré základy pro sezónu 2017.
Jak napjatá byla časová osa pro RS16?Hodně. Začali jsme vývoj našeho šasi ještě s předchozí pohonnou jednotkou (Mercedes), ale postupně jsme naší pozornost přesouvali - což se nakonec potvrdilo - na opětovný vstup do rodiny Renaultu. Upřímně musím přiznat, že jsme byli velmi, opravdu velmi zaneprázdněni.
Jak se změnila technická situace v Enstone ve srovnání s dobou před dvanácti měsíci?Jsme nyní Renault a máme před sebou dlouhodobý projekt, což je velmi zavazující. Můžeme plánovat hodně dopředu, což usnadní náš rozvoj a umožní se zabývat novými oblastmi. Už jsme se přesvědčili, že náš další rozvoj nebudou brzdit potíže, kterými jsme minulý rok prošli. Nyní jsme schopni připravit všechny komponenty pro náš vůz v krátkém časovém horizontu.
Jaká je rovnováha mezi krátkodobými potřebami pro rok 2016 a dlouhodobým programem týmu?Bylo to takové žonglování s časem. Pro přechod na nový vývojový program vozu pro rok 2016 jsme ho měli hodně málo, ohledně podvozku šlo o nabitý program. Po schválení šasi jsme se přesvědčili, že jsme schopni rychle reagovat a odvést dobrou práci. Přístup lidí v Enstone byl skvělý. Po všech minulých útrapách nepolevilo nadšení a všichni pracovali na plné obrátky, což bylo jedním slovem úžasné.
Prozradíte nám technické cíle pro nadcházející sezónu?Chceme se zaměřit na jednotlivé bloky, které nám umožní se řádně připravit na rok 2017. Znamená to zlepšit spolehlivost a především co nejvíc pracovat na provázanosti podvozku s pohonnou jednotkou. Hodně se věnujeme budování týmové infrastruktury. Rok 2016 pro nás bude získáváním zkušeností na tratích a posilováním týmu, což je v tuto chvíli důležitější než honba za výsledky.
Jakou změnu infrastruktury v Enstone čekáte?Budujeme zde další oddělení, provedli jsme pohovory s lidmi na nemálo nových pozic, což je součástí aktuálního programu. Na konci roku 2013 jsme měli k dispozici o nějakých 100 pracovníků méně než teď, kdy máme za cíl zajistit příchod nových sil k podpoře strategického programu pro rok 2016. Můžeme se tak opřít o větší počet fyzických zdrojů a v našich útvarech plně využít personál, který máme v současné době k dispozici.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.