Podívat se do portfolia Boba Bella, najdeme velice pozoruhodné výsledky. Stál u devíti vítězných Pohárů konstruktérů a oslavoval deset šampionů. Takovým životopisem se může chlubit jen málokdo.
Bell vystudoval Queens University v Belfastu v oblasti letecké inženýrství s hodnocením Honours, stalo se tak v roce 1979, o tři roky později získal doktorát. V letech 1982-1988 zastával různé pozice u McLarenu, ať šlo o vedoucího aerodynamické sekce, vedoucího výzkumu a vývoje či ředitele projektu Unlimited Land Speed Record. Poté se přesunul k Benettonu, kde strávil dva roky jako hlavní aerodynamik, další tři roky jeho služby využíval tým Jordan.
V roce 2001 se Bob vrátil do Enstone jako zástupce technického ředitele, ale už po dvou letech povýšil a ve funkci technického ředitele zůstal až do roku 2009. Pak následovaly krátké epizody na pozici týmového šéfa a generálního ředitele, poté přešel k týmu Mercedes, kde strávil sezóny 2011-2014.
Co obnáší vaše nová role technického šéfa?Budu dohlížet na fungování obou našich míst ve Viry a Enstone. Primárním záměrem je zajistit konzistentní strategický přístup a optimální využití společných zdrojů, které máme k dispozici. Budu v úzkém kontaktu se šéfem každého oddělení, ať to bude Nick Chester nebo Rémi Taffin. Takže na každém z uvedených míst budu trávit polovinu času, moje činnost bude spočívat v pomoci s nastavením podvozku a vývojem motorů s cílem dosáhnout provázanosti obou pracovišť. Co se týče získaných poznatků, nemusím být s oběma technickými řediteli každodenně v kontaktu, ale vedení žádá strategický přístup k vývoji a zajištění správné úrovně komunikace. Shodli jsme se na tom, jak budeme postupovat a jaké budou naše priority.
Jaké jsou vaše první dojmy poté, co jste se seznámil s týmem?Existuje obrovský potenciál a lze ho využít na obou stranách rovnice. Při charakteristice obou společností začněme v Enstone, což je podnik, který v poslední době přišel o zdroje, ale strukturálně je naprosto v pořádku. Na druhé straně Viry-Châtillon lze označit za finančně zajištěný úsek, odvádějící dobrou práci, nicméně v poslední době se dostal ohledně přechodu na nejnovější pohonné jednotky do obtížné situace, což se v jeho práci nutně odrazilo. Cílem je nasměrovat ve Viry vedení k novým možnostem, které současná F1 nabízí. Zde se klade větší důraz na strukturální oblast, v Enstone je to záležitost zdrojů. Jsou nám známy minulé okolnosti a na nich odpovědně pracujeme.
Jaké jsou vaše cíle?Sloučení dvou operačních míst do jednoho silného subjektu, silnějšího než kdykoli předtím. Pokud se podíváme na historii týmu a současně na vývoj F1 jako takový, v éře osmiválců a desetiválců bylo možné více pracovat na bázi propojení podvozku a motoru ze strany týmu, zatímco nyní budete potřebovat mnohem větší integraci s komplexnějšími motory. Tato integrace se projeví nejen výkonem na trati, nýbrž i podle toho, jak se podaří optimalizovat dostupné zdroje. Nejde o to vyhrát za jakoukoli cenu, nýbrž se naučit vyhrávat kontrolovaným způsobem. Díky našim dvěma základnám můžeme přijmout ekonomické řešení s jistotou, že obdržíme maximum a najdeme provozní efektivitu. Musíme dosáhnout podstatně větší integrity a mnohem menší různorodosti než dříve.
Jak moc vás tento projekt přitahuje?Je nesmírně vzrušující. Vždy jsem měl obrovský respekt k tomu, co výrobci motorů v F1 produkují, je to neuvěřitelně velká výzva pro každého z nich bez ohledu, jak dobrý je jejich finální výrobek ve srovnání s ostatními. Mít možnost ovlivnit podvozek i motorovou jednotku je do jisté míry ctí, ale také náročnou odpovědností, proto se na to všechno skutečně těším. Stejný pocit asi mají všichni ostatní, protože se zapojí do závodů s novým týmem, podpořeným výrobcem, a chtějí být svědky vývoje od samotných počátků až k úspěchům. Je to něco, oč se všichni snaží a jsou na to hrdí. Je to něco jiného než koupit si motor nebo tým, který je v dané době úspěšný: náš úspěch bude výsledkem odpovědné práce každého z nás, takže nás to skutečně obohatí.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.