Když jsme připravovali článek k jubileu Francouze Philippa Streiffa, rozhodli jsme se bývalého pilota F1 oslovit a požádat ho o zodpovězení několika otázek, které by jeho profil doplnily. Velice ochotně nám vyhověl, proto vám jeho odpovědi pro náš web předkládáme.
Když jste byl na začátku vaší kariéry – napadlo vás, že to dotáhnete až do F1?Ne, to mě opravdu nenapadlo – ale samozřejmě jsem o ní snil.
Jaký byl váš oblíbený tým F1 v době vašeho působení v F3 a F2?Samozřejmě Renault! Imponovalo mi, že startoval s turbomotorem dříve než ostatní týmy. Byl jsem opravdu šťastný, když jsem se stal v letech 1983 a 1984 třetím, tedy testovacím pilotem a poté jsem v jeho barvách v Portugalsku (1984) debutoval.
Můžete popsat z vašeho pohledu zásadní rozdíl mezi turbomotory a atmosférickými agregáty?S turbomotory jsem jezdil v letech 1983 až 1986, potom už jsem měl k dispozici jen atmosférické pohony. Ten největší rozdíl byl určitě ve výkonu, ten se blížil při tlaku 5,5 baru až k hranici 1200 koňských sil – to bylo ke konci roku 1986. Zatímco atmosférické motory měly jen 750-800 koňských sil.
Sbíral jste i úspěchy v 24 hodinách Le Mans, takže dovolte malou hypotézu – vyhrál byste raději čtyřiadvacetihodinovku, nebo Grand Prix formule 1?Rozhodně Grand Prix… ale bohužel se mi nepovedlo vyhrát ani jedno. Ale to už víte, dvakrát na stupních vítězů v Le Mans, jednou v F1.
Ano, Austrálii 1985 jsme v článku o vás zmínili. Jak to vlastně bylo s tím předjetím vašeho týmového kolegy, tvrdilo se, že Laffite byl na vás po závodě naštvaný, pamatujete se na to?Jakpak bych si to nepamatoval – Jacques byl opravdu rozzlobený, ale nakonec všechno dopadlo dobře, oba jsme skončili na stupních vítězů a tam už mi nic nevyčítal.
Měl jste v roce 1986 ještě jiné nabídky, než od Tyrrella?Ano, kontaktovalo mě tehdy i Minardi, ale tam měl větší šanci Andrea de Cesaris. Nakonec jsem nelitoval, Tyrrell byl v té době lepší.
Měl jste nějaké oblíbené trati a okruhy, kam jste jezdil nerad?Pro mě bylo vždycky úžasné Monaco a potom jsem rád jezdil v Belgii, Spa je nádherná trať. Vlastně se mi líbily všechny okruhy, snad jediný, k němuž jsem nenašel vztah, byla Jacarepagua, a nejenom kvůli tomu, že tam jsem prožil svou osudovou nehodu, když u mého AGS praskl závěs…
Víme, že to je dost těžká otázka, protože se obtížně srovnávají jednotlivé etapy, ale přesto, jaký vůz F1, který jste měl možnost řídit, byl pro vás nejlepší?To je opravdu složité, ale myslím, že bych si vybral AGS z roku 1988.
Setkával jste se někdy s Clayem Regazzonim, který měl podobný osud jako vy?Ano, potkávali jsme se s Clayem často, nejvíc při příležitosti Grand Prix Monaca nebo v Imole v 90. letech. Také jsme spolu strávili závodní víkend Indycart v Homestadu nedaleko Miami, to byl rok 1998.
V současné době se přetřásá budoucnost formule 1, co by se podle vás mělo v F1 změnit, aby vydržela dalších 65 let?Velmi stručně – mistrovství světa nutně potřebuje mít jednoduchá pravidla, podobně jako v 70. letech.
A na závěr – existují lidé, kteří se domnívají, že historie F1 je nepodstatná záležitost, zajímá málo lidí, protože pro většinu zájem o F1 padá s koncem sezóny. Jaký je váš názor?Rozhodně s tím nesouhlasím. Historie F1 je velice bohatá a zejména poslední třetina minulého století je plná zajímavých příběhů. Každopádně stojí za to se k ní vracet a připomínat ji.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.