V roli šéfa Mercedes-Benz-Motorsport dotáhl německou značku až na samý vrchol formule 1. Mistrovský titul a triumf v Poháru konstruktérů, letos osm vyhraných závodů z devíti. Kolem těchto témat se také točil rozhovor s Toto Wolffem, ale zabýval se i otázkami, které v posledních dnech formulí 1 hýbají.
Jak známo, každý úspěch plodí závist. Umíte si představit, kolik závisti asi vyprodukujete vašimi úspěchy?Jako outsider budete mít příjemnější - a hezčí - život. My jsme ale v situaci, na níž jsme dlouho čekali. Měli jsme dobré příklady, ať to byl Red Bull před námi nebo Ferrari na počátku tohoto století. Toho si prostě všimnete, nedá se to ignorovat. Reprezentujeme svou značku a aby byla brána vážně, musí vítězit. Z tohoto cíle nemůžeme slevit.
Když se podívám na váš život, je těžké uvěřit, že jste někdy byl outsider...Cítil jsem se tak, když jsem v roce 2013 u Mercedesu začínal (smích). Tehdy bylo mým jediným pocitem, že musím především stáhnout náskok soupeřů - něco podobného, jako jsem měl za úkol předtím u Williamsu. Tehdy jsem si život představoval určitě jinak. Ale vyměnit zkušenost za úspěch? To asi ne.
K závodům jste se dostal v poměrně raném věku, dokonce jste usedal za volant. Povězte, máme tu nejlepší formuli 1, jaká může být?Nejlepší bude ta, která teprve přijde. Musíme vyvinout produkt - formuli 1 s ohledem na světový vývoj. Ten se také posunul a my na to musíme brát ohled, když se dohadujeme o nové podobě vozů - a závodění s nimi.
Jak by měly podle vás závody F1 vypadat?Na to vám těžko odpovím, protože mým hlavním cílem je Mercedes...
Ale když působíte v motoristickém prostředí nějakých dvacet let, musí vás fascinovat adrenalin, řev motorů, rychlost...Ano, jsem fascinován i piloty, kteří dokáží ty "bestie" zkrotit - to vše mě přitahuje. Ale nechci utíkat ze zodpovědnosti za vůz. Padá na nás všechny, také na náš tým - myslím, že je to správné. V posledních letech se v F1 hodně snížil přítlak, monoposty jsou pomalejší - je načase udělat zase krok zpět. Snažíme se, aby se tak v roce 2017 stalo a závodění bylo zase zajímavější. Zrychlíme vozy, schopnosti pilotů zase budou v popředí. Tím na ně přejde i zodpovědnost za to, co v kokpitu provedou, budou méně vedení z boxů. Také nesmíme zapomínat, že jedním z hlavních faktorů F1 je hluk motoru, rovněž je důležitá podpora menších týmů. Na tom se právě pracuje.
Když mluvíte o krocení "bestií", měl jste nějakého svého favorita?Nikdy jsem nebyl fanouškem konkrétního pilota. Vytvořil jsem si svůj vlastní ideál. Má vášeň a zaujetí Ayrtona Senny, vytrvalost Nigela Mansella, obětavost a kázeň Niki Laudy a strategický intelekt Alaina Prosta.
A co vaši současní piloti, jaké vlastnosti přisuzujete jim?U Nica je to vůle a soustředění, Lewis má instinkt a závodní projev.
Mluvil jste o Alainu Prostovi, jeho vlastnosti, jak se z vaší odpovědi zdá, vaši piloti zatím nepřevzali.Myslím, že Nico se hodně blíží tomu, co bych nazval analytickým duchem. Pro vzestup týmu byl klíčovým prvkem.
Takže bychom nyní mohli nazývat Profesorem jeho?Klidně mu říkejte Profesor Rosberg.
Schválení změn pro rok 2017 se blíží, s čím bude Mercedes ochoten souhlasit, jaké návrhy podpoří?Máme na to čas až do února příštího roku, abychom změny schválili, ale myslím, že se připojíme k těmto zásadním změnám: širší pneumatiky s větší přilnavostí, širší vozy.
Kdo za Mercedes v těchto otázkách rozhoduje? Členy Strategické skupiny F1 jsme já a Niki Lauda.
Takže nemusíte svá rozhodnutí konzultovat ve Stuttgartu?Ne, pohybujeme se v rámci daném Stuttgartem - ale tam také velice dobře vědí, že F1 potřebuje proces rychlého rozhodování. Navíc máme s managementem ve Stuttgartu velice dobré vztahy.
Takže pouze netlumočíte pokyny ze Stuttgartu?Ne. Jsme hlavní partneři a spoluakcionáři týmu. Vůči Mercedesu máme odpovědnost, ale rozhodnutí je v kompetenci Mercedes F1.
Red Bull vyhrál čtyři šampionáty v řadě, ale většinou měl jako hlavního soupeře pokaždé jiný tým. Teď je to souboj Mercedes proti Mercedesu. Nebudou to lidé vnímat jako nudnou záležitost?Nemyslím, že máte pravdu. Podívejde se na Ferrari na počátku tohoto století, tehdy dominoval Michael Schumacher a vlastně neměl soupeře. Což byla ještě menší konkurence než dnes. My necháváme naše piloty bojovat mezi sebou. Chceme vyhrát obě kategorie, takže je to maximum, co od nás můžete očekávat.
Kdykoliv se objeví v tisku zprávy, že Rosberg ztrácí šance, Nico se vždy dokáže vrátit zpět. Investuje tým něco do jeho psychické podpory, nebo to zvládá zcela sám?Vůči oběma jezdcům jsme přísně neutrální. To je naše filozofie. Kdykoli někdo řekne, že je Nico "vyřízen, mrtvý" nebo jiný příměr, vždy mu oponuji "Nepodceňujte toho kluka. Je to velký talent a je dostatečně psychicky odolný!.
Když si uvědomíme, co všechno Lewis absolvuje, kolik zvládá akcí a návštěv, musí být jeho osobní harmonogram nabitý k prasknutí. Někdy je až udivující, že vůbec najde čas aby zvládl závod. Nedělá vám to trochu starosti?Žije docela jinak. Je mladý, svobodný muž a způsob, jakým si organizuje život je v jeho kompetenci. Nebudeme mu do něj zasahovat do té doby, dokud se to neprojeví na jeho výkonech v našem voze - a v Silverstone jsme opět viděli, že je stále skvělý. Že i nepovedený start může svou bojovností obrátit v konečné vítězství.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.