Rozhovor poskytl čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel v den svých narozenin v předvečer Grand Prix Velké Británie pro RAI sport.
Jak vnímáte své narozeniny?Myslím, že jsem ještě pořád mladík a necítím, že bych nějak stárnul. Ale čas letí a věci se mění. V F1 je to ještě víc markantnější, ani se nenadějete a plno věcí je pryč. Ze spousty věcí v minulých letech jsem se poučil. Po mém příchodu k Ferrari se pobyt v této stáji stal pro mě absolutní prioritou a obrovskou výzvou. Ale otázka se asi týkala věku - nemyslím, že nějaké číslo by bylo důležité, jsem pyšný na to, co jsem zatím dokázal a pořád toho chci hodně dokázat.
Jaký dárek byste si dal vy sám k narozeninám?Zítra se pojede Grand Prix Velké Británie, takže největší radost by mi udělal dobře odjetý závod, to by byl asi nejlepší dárek. Pokud se týká osobního života, cestuji po celém světě, vidám rozličné kultury, znám mnoho zemí a mnoho lidí, chudých i bohatých, a cítím se šťastným. Mám rád svou práci, žiji krásný soukromý život, takže nějaký speciální dárek nepotřebuji.
Niki Lauda kdysi řekl, že aby pilot vyhrál, musí být egocentrickým bastardem. Myslíte si, že jste jím i vy?Myslím, že doba se v tomhle poněkud změnila. Snad když sedím v autě, ale mimo něj není důvod být "bastardo". Domnívám se, že jsem docela obyčejný chlapík, naštěstí každý jsme jiný, někdo je víc, někdo méně otevřený, někdo uzavřený, někdo přátelský - takový je život. V autě musíte víc spoléhat na sebe, každý chce vyhrát, na ostatní nesmíte moc myslet, ale podle mého názoru, být v takovém případě "bastardo", není dobrá cesta k vítězství.
Fanoušci se domnívají, že by piloti měli být více otevření. Co si o tom myslíte vy?Myslím, že dříve jsme byli mnohem otevřenější, protože jsme měli víc prostoru. Tím nechci říci, že bych byl více líný, ale máme mnohem víc odpovědnosti. Jako pilot musím udělat spoustu věcí. Také se musím věnovat mnohem víc svému monopostu než dřív. Kdybych vylezl z auta, zapálil si cigaretu, řekl mechanikům »Musí být rychlejší« a šel si sednout s nějakou hezkou holkou v hotelu... víte... tak bych určitě byl na startu poslední. Piloti teď nemají moc času na to být tolik otevření. Nemáme tolik času na přípravu, na odpočinek, přemýšlet o sobě a jen tak si popovídat s lidmi od týmu, zvlášť před závody. Ale to není problém jenom formule 1, tak to je i v jiných sportech.
Schumacher vám dal několik rad, pořád platí?Mluvili jsme spolu o několika věcech. Některé byly zábavné, jiné ne. Vždycky mi říkal »Buď sám sebou a užívej si toho, co děláš«, ostatně to reprezentuje jeho vlastní jezdecký styl. To, co mi Michael řekl, mi vždy pomáhalo, na trati, při práci s mechaniky, doma. Někteří lidé ho podceňují. Plno jich vůbec netuší, jak je chytrý, protože stát se mistrem světa, na to musíte být chytrý - je tu mnoho věcí, které je potřeba zvážit a správně se rozhodnout v ten pravý okamžik.
A co vaše italština?Jak jste si všiml, rozuměl jsem víceméně všem vašim otázkám, což je pro mě dobré, ale parlare é piú dfficile per me (mluvit už je mnohem komplikovanější). Jsem líný se učit italská slovíčka. Ale doufám, že na konci tohoto roku... ne, raději v příštím roce už uděláme rozhovor v italštině.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.