Rozhovor poskytl čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel v den svých narozenin v předvečer Grand Prix Velké Británie pro RAI sport.
Jak vnímáte své narozeniny?Myslím, že jsem ještě pořád mladík a necítím, že bych nějak stárnul. Ale čas letí a věci se mění. V F1 je to ještě víc markantnější, ani se nenadějete a plno věcí je pryč. Ze spousty věcí v minulých letech jsem se poučil. Po mém příchodu k Ferrari se pobyt v této stáji stal pro mě absolutní prioritou a obrovskou výzvou. Ale otázka se asi týkala věku - nemyslím, že nějaké číslo by bylo důležité, jsem pyšný na to, co jsem zatím dokázal a pořád toho chci hodně dokázat.
Jaký dárek byste si dal vy sám k narozeninám?Zítra se pojede Grand Prix Velké Británie, takže největší radost by mi udělal dobře odjetý závod, to by byl asi nejlepší dárek. Pokud se týká osobního života, cestuji po celém světě, vidám rozličné kultury, znám mnoho zemí a mnoho lidí, chudých i bohatých, a cítím se šťastným. Mám rád svou práci, žiji krásný soukromý život, takže nějaký speciální dárek nepotřebuji.
Niki Lauda kdysi řekl, že aby pilot vyhrál, musí být egocentrickým bastardem. Myslíte si, že jste jím i vy?Myslím, že doba se v tomhle poněkud změnila. Snad když sedím v autě, ale mimo něj není důvod být "bastardo". Domnívám se, že jsem docela obyčejný chlapík, naštěstí každý jsme jiný, někdo je víc, někdo méně otevřený, někdo uzavřený, někdo přátelský - takový je život. V autě musíte víc spoléhat na sebe, každý chce vyhrát, na ostatní nesmíte moc myslet, ale podle mého názoru, být v takovém případě "bastardo", není dobrá cesta k vítězství.
Fanoušci se domnívají, že by piloti měli být více otevření. Co si o tom myslíte vy?Myslím, že dříve jsme byli mnohem otevřenější, protože jsme měli víc prostoru. Tím nechci říci, že bych byl více líný, ale máme mnohem víc odpovědnosti. Jako pilot musím udělat spoustu věcí. Také se musím věnovat mnohem víc svému monopostu než dřív. Kdybych vylezl z auta, zapálil si cigaretu, řekl mechanikům »Musí být rychlejší« a šel si sednout s nějakou hezkou holkou v hotelu... víte... tak bych určitě byl na startu poslední. Piloti teď nemají moc času na to být tolik otevření. Nemáme tolik času na přípravu, na odpočinek, přemýšlet o sobě a jen tak si popovídat s lidmi od týmu, zvlášť před závody. Ale to není problém jenom formule 1, tak to je i v jiných sportech.
Schumacher vám dal několik rad, pořád platí?Mluvili jsme spolu o několika věcech. Některé byly zábavné, jiné ne. Vždycky mi říkal »Buď sám sebou a užívej si toho, co děláš«, ostatně to reprezentuje jeho vlastní jezdecký styl. To, co mi Michael řekl, mi vždy pomáhalo, na trati, při práci s mechaniky, doma. Někteří lidé ho podceňují. Plno jich vůbec netuší, jak je chytrý, protože stát se mistrem světa, na to musíte být chytrý - je tu mnoho věcí, které je potřeba zvážit a správně se rozhodnout v ten pravý okamžik.
A co vaše italština?Jak jste si všiml, rozuměl jsem víceméně všem vašim otázkám, což je pro mě dobré, ale parlare é piú dfficile per me (mluvit už je mnohem komplikovanější). Jsem líný se učit italská slovíčka. Ale doufám, že na konci tohoto roku... ne, raději v příštím roce už uděláme rozhovor v italštině.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.
Šéf Williamsu James Vowles vyjádřil otevřenou podporu možné kandidatuře Carlose Sainze staršího na post prezidenta FIA.
McLaren s monopostem MCL39 si získává pozornost výjimečně šetrným zacházením s pneumatikami, obzvlášť v průběhu závodů, což naplno potvrdil i výkon v Miami. Za tímto náskokem může stát chytrý systém chlazení brzd.
Před 75 lety odstartoval na trati v Silverstone první závod mistrovství světa Formule 1, který se stal symbolem poválečné obnovy a začátkem nové éry motorsportu. Alfa Romeo tehdy ovládla stupně vítězů a zrodil se fenomén, který dodnes fascinuje miliony fanoušků po celém světě.
Toto Wolff je přesvědčen, že Lewis Hamilton neztratil své schopnosti, i když se zatím ve Ferrari trápí.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari provází zatím rozpačitý začátek, jelikož vůz týmu neodpovídá jeho jezdeckému stylu. Podle analytika Jolyona Palmera spočívá problém v samotném konceptu monopostu, nikoliv ve strategii nebo týmu.
Formule 1 zveřejnila finální trailer k chystanému filmu s Bradem Pittem v hlavní roli, který se odehrává v prostředí špičkového motorsportu a sleduje návrat bývalého pilota do závodního světa. Snímek slibuje napětí, rivalitu i autentické záběry ze skutečných F1 okruhů.