Rozhovor poskytl čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel v den svých narozenin v předvečer Grand Prix Velké Británie pro RAI sport.
Jak vnímáte své narozeniny?Myslím, že jsem ještě pořád mladík a necítím, že bych nějak stárnul. Ale čas letí a věci se mění. V F1 je to ještě víc markantnější, ani se nenadějete a plno věcí je pryč. Ze spousty věcí v minulých letech jsem se poučil. Po mém příchodu k Ferrari se pobyt v této stáji stal pro mě absolutní prioritou a obrovskou výzvou. Ale otázka se asi týkala věku - nemyslím, že nějaké číslo by bylo důležité, jsem pyšný na to, co jsem zatím dokázal a pořád toho chci hodně dokázat.
Jaký dárek byste si dal vy sám k narozeninám?Zítra se pojede Grand Prix Velké Británie, takže největší radost by mi udělal dobře odjetý závod, to by byl asi nejlepší dárek. Pokud se týká osobního života, cestuji po celém světě, vidám rozličné kultury, znám mnoho zemí a mnoho lidí, chudých i bohatých, a cítím se šťastným. Mám rád svou práci, žiji krásný soukromý život, takže nějaký speciální dárek nepotřebuji.
Niki Lauda kdysi řekl, že aby pilot vyhrál, musí být egocentrickým bastardem. Myslíte si, že jste jím i vy?Myslím, že doba se v tomhle poněkud změnila. Snad když sedím v autě, ale mimo něj není důvod být "bastardo". Domnívám se, že jsem docela obyčejný chlapík, naštěstí každý jsme jiný, někdo je víc, někdo méně otevřený, někdo uzavřený, někdo přátelský - takový je život. V autě musíte víc spoléhat na sebe, každý chce vyhrát, na ostatní nesmíte moc myslet, ale podle mého názoru, být v takovém případě "bastardo", není dobrá cesta k vítězství.
Fanoušci se domnívají, že by piloti měli být více otevření. Co si o tom myslíte vy?Myslím, že dříve jsme byli mnohem otevřenější, protože jsme měli víc prostoru. Tím nechci říci, že bych byl více líný, ale máme mnohem víc odpovědnosti. Jako pilot musím udělat spoustu věcí. Také se musím věnovat mnohem víc svému monopostu než dřív. Kdybych vylezl z auta, zapálil si cigaretu, řekl mechanikům »Musí být rychlejší« a šel si sednout s nějakou hezkou holkou v hotelu... víte... tak bych určitě byl na startu poslední. Piloti teď nemají moc času na to být tolik otevření. Nemáme tolik času na přípravu, na odpočinek, přemýšlet o sobě a jen tak si popovídat s lidmi od týmu, zvlášť před závody. Ale to není problém jenom formule 1, tak to je i v jiných sportech.
Schumacher vám dal několik rad, pořád platí?Mluvili jsme spolu o několika věcech. Některé byly zábavné, jiné ne. Vždycky mi říkal »Buď sám sebou a užívej si toho, co děláš«, ostatně to reprezentuje jeho vlastní jezdecký styl. To, co mi Michael řekl, mi vždy pomáhalo, na trati, při práci s mechaniky, doma. Někteří lidé ho podceňují. Plno jich vůbec netuší, jak je chytrý, protože stát se mistrem světa, na to musíte být chytrý - je tu mnoho věcí, které je potřeba zvážit a správně se rozhodnout v ten pravý okamžik.
A co vaše italština?Jak jste si všiml, rozuměl jsem víceméně všem vašim otázkám, což je pro mě dobré, ale parlare é piú dfficile per me (mluvit už je mnohem komplikovanější). Jsem líný se učit italská slovíčka. Ale doufám, že na konci tohoto roku... ne, raději v příštím roce už uděláme rozhovor v italštině.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.