Bývalý majitel týmu F1 a TV komentátor Eddie Jordan odpovídá čtenářům časopisu F1 Racing na různé dotazy týkající se historie i současné sezóny.
Jak bys třemi slovy shrnul dnešní nosy?EJ: Začíná to [v angličtině] na F a pak se to zhoršuje. Byl to absolutní šok, nejhnusnější design, jaký jsem kdy ve světě stavitelství a mechanických návrhů viděl.
Byl Ralf Schumacher jako pilot dobrý, nebo jen těžil ze jména svého bratra? Opravdu si své místo v F1 zasloužil?EJ: Rád bych to uvedl hned na pravou míru. Ralf nikdy netěžil ze jména svého bratra. Vyhrál šest velkých cen, byl výjimečným pilotem a v mnoha ohledech se mu od svého bratra nedostalo takové pomoci, jaké mohlo, protože v jistých dobách spolu ani nemluvili. Mám k Ralfovi obrovský respekt.
Změnilo by se něco z pohledu tvého týmu, kdyby ve Spa 1991 vyhrál Andrea de Cesaris?EJ: Nevím, kolik lidí to ví, ale ve Spa jsme měli jiný motor a nevěděli jsme, že spotřebovává více oleje. Neřekli nám to a Gary Anderson kvůli tomu dodnes zuří, protože Andrea de Cesaris byl druhý a stahoval Sennu.
Moc jsem si přál, aby Andrea vyhrál, pro Jordan odváděl neuvěřitelnou práci. Vzpomínám si, jak ho všichni přezdívali "De Crasheris" [bourač], ale vždy dokázal podávat dobré výkony.
Co bylo tím nejodpornějším zážitkem, jaký si zažil během závodních večírků?EJ: Myslím, že v tomto případě by měl určitě odpovědět David Coulthard. Stejně bych nemohl nikoho obviňovat...
Proč jsi řekl, že je Franz Tost nejlepším týmovým šéfem roku 2011?EJ: Když k nám poprvé nastoupil Ralf Schumacher, Willi Weber nám dal Franze Tosta a já jsem nikdy nenatrefil na manažera, který by dokázal tolik podporovat tým a byl technicky lépe uvědomělý. Franz byl zároveň tichým mužem: není tím, kdo by si stěžoval nebo byl zastrašený. Je dobře vzdělaný, obrovsky talentovaný, pečlivý a chápe osobnosti.
Toro Rosso je téměř v podpůrné roli, což je obtížná situace, přesto se ukazují být skvělým mladým týmem. Jen se podívejte na piloty, které vzali. Nebojí se udělat rozhodnutí, která mohou vypadat divně a z pohledu zbytku světa téměř arogantně.
Kde je vůz Jordan, s nímž debutoval v F1 Michael Schumacher?EJ: To je trochu komplikované, protože ty vozy jsou dva. První, s nímž jel Michael v Silverstone poprvé, je součástí sbírky Donington Grand Prix Collection a stále patří mně. Audi má myslím to druhé, protože v jedné fázi na konci roku 1991 Jordan nezvládal úplně platit všechny účty Cosworthu. Auto se stalo součástí vyrovnání a Audi pak Cosworth odkoupilo.
S kterým pilotem, kterého jsi vzal do svého týmu, se nejhůře vycházelo?EJ: To nemůžu prozradit, ale mohlo by to začínat na "I."
Úšklebek Eddieho Jordana (foto: Red Bull)
Co skutečně stálo za vyhazovem Heinze-Haralda Frentzena?EJ: Stále věřím tomu, že to bylo proto, že Honda po nás chtěla, abychom měli japonského pilota. Stále mě to pronásleduje, dalo nám to však stabilitu z hlediska motorů. I dnes spousta rozhodnutí týmů popírá logiku. Po letech se dočkáte upřímného hodnocení, byl to však otřesný moment. Vyhrál pro Jordan několik závodů a mohl vyhrát i titul mistra světa.
Jak to, že s tebou bydlel Jean Alesi, když jezdil v F3000?EJ: Jean Alesi se mnou bydlel, protože jsem byl na něj naštvaný. Byl takovou primadonou ve Francii a jeho sponzoři Philip Morris ho milovali, ale v několika prvních závodech boural. Řekl jsem mu: "Hele, potřebuješ se naučit lépe anglicky a budeš bydlet se mnou. Potřebuji tě každý den v továrně, abys viděl, jakou spoušť se svým autem děláš."
Tak s námi začal bydlet. Poté se měl odstěhovat, ale trvalo mu to roky. Má dcera se pak přestěhovala do Avignonu, aby se učila francouzsky.
Tvůj tým byl známý nízkým rozpočtem. Kdy jste byli nejblíže tomu, že byste museli přestat se závoděním?EJ: V jednom roce Londýnský nejvyšší soud vydal návrh na uvalení konkurzu, a pokud bychom do 14 hod toho dne nesehnali peníze, museli bychom to zabalit. Ty peníze jsme neměli a 40 min před vypršením lhůty nám jeden irský bankéř dal milion liber, které jsme mohli soudu zaplatit. Já jsem až do toho rána vůbec netušil, že to udělá a nikdy bych nechtěl být v té situaci znovu. Bylo to obrovské překvapení.
Eddie, řekl jsi, že Michael Schumacher udělal chybu, když se vrátil - změnil jsi teď svůj názor?EJ: Tehdy jsem řekl, že to byla chyba, a stále jsem o tom přesvědčený. Důvodem je to, že zanechal ohromný odkaz, celou škálu různých úspěchů, které následovaly tak rychle za sebou. Při každém dalším závodu nyní tyto statistiky ničí. Není to o tom, že by si neužíval - to on si samozřejmě užívá - jen jsem měl úctu ke všemu, čeho před tím dosáhl.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.