Williams se ohlíží za posledním závodním víkendem. Rychlost sice byla lepší, ale tým na kolena krom Maldonadovy penalizace srazily problémy s motory Cosworth. Po startu z posledních pozic jeho piloti nicméně vybojovali 12. a 14. příčku. S čím se tým potýkal a jak si vedly pneumatiky? Nejen o tom hovoří hlavní provozní inženýr Mark Gillan.
Jak bys shrnul výkonnost Williamsu během závodního víkendu v Abú Zabí?Mark Gillan: Prožili jsme obtížný pátek a sobotu se dvěma poruchami motoru v Rubensově voze, jedna z nich významně omezila náš program pro třetí trénink a zabránila Rubensovi v účasti v kvalifikaci. Následkem toho, že oba museli v Abú Zabí použít devátý motor, startovali Rubens a Pastor z posledních míst v neděli. Nicméně prokázali výborného ducha a probojovali se k cílovému 12. a 14. místu.
Rubens během kvalifikace nebyl schopen dokončit jediné kolo. Co bylo příčinou?MG: Jak jsem se zmínil, postihla nás druhá porucha motoru u Rubense ve třetím tréninku kvůli problému s olejem. Vyměnili jsme všechna pomocná zařízení kolem motoru, abychom problém vyřešili před kvalifikaci, ale při nastartování bylo zřejmé, že problém byl uvnitř motoru, proto jsme museli porušit pečeť FIA. Cosworth to po kvalifikaci opravil a my jsme motor znovu zapečetili a dostali trest.
Jak si vedla měkká a středně-tvrdá směs pneumatik Pirelli v závodě?MG: Měkká byla z hlediska rychlosti lepší, rozdíly mezi oběma směsmi se pohybovali kolem jedné sekundy ve prospěch té měkčí. Mezi oběma byl však velmi malý rozdíl v opotřebení, což některým týmům umožnilo jet na jednu zastávku.
Pokud by Rubens nestartoval zezadu, mohl by reálně pomýšlet na body (foto: AT&T Williams)
Zkoušeli jste různé strategie - Pastor jel na jednu a Rubens na dvě zastávky. Jaké měla výhody každá z nich?MG: S oběma vozy jsme startovali na středně-tvrdé směsi, protože byly zcela vzadu a chtěli jsme se brzy zbavit pomalejších pneumatik, aby naši piloti pak mohli nasadit ty měkké, jakmile se dostanou přes pomalejší auta. Poté jsme se rozhodli rozdělit strategie na základě pozic každého z pilotů a naši analýzy výkonnosti ostatních týmů na měkkých pneumatikách.
O kolik se lišila jednozastávková strategie Pastora?MG: V konečném důsledku byly rozdíly v časech mezi jedno- a dvouzastávkovou strategii malé, ta první však Pastorovi umožnila těžit z [lepší] pozice na trati při zastávce, což bylo výhodné.
Jak bys shrnul relativní výkonnost Rubense a Pastora o víkendu?MG: Oba měli o tomto víkendu velmi podobnou rychlost a pokračovali v předvádění dobrého, konzistentního tempa v závodě. Uvědomujeme si ale, že výkonnost vozu v roce 2012 musí být zkrátka mnohem lepší.
Přední křídlo Williamsu (foto: Ben Wileman)
Tým tento týden zůstává v Abú Zabí kvůli testu mladých pilotů. Můžeš vysvětlit, jaký během něho bude program týmu?MG: Ano, máme pro tři dny nabitý program. První dva dny bude jezdit náš současný testovací a rezervní pilot Valtteri Bottas a poslední den šampion Formule 2 Mirko Bortolotti. Při procházení testovacího programu pneumatik Pirelli budeme vyhodnocovat oba mladé piloty.
Na řadě je Velká cena Brazílie, poslední v tomto roce. V co tam doufáte?MG: Interlagos je pro mě osobně oblíbenou tratí a společně s týmem bychom rok před zimní přestávkou rádi zakončili dobrým a spolehlivým víkendem. To tedy vyžaduje výbornou kvalifikaci a solidní závodní výkon obou vozů.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.