Kamuj Kobajaši zaujal spoustu pozorovatelů již při svém vstupu do F1, kdy zaskakoval za zraněného Glocka. Se Sergiem Pérezem po svém boku se letos ujme vůdčí role v Sauberu. V rozhovoru pro formula1.com hovořil o svém plánu - bodovat v každém závodě.
Kamuji, asi by bylo fér říci, že jsi byl jediným důvodem k úsměvu týmu Sauber v loňské sezóně. Jaká byla tvá první plná sezóna v F1 z tvého pohledu?Kamuj Kobajaši: Myslím, že sezóna 2010 byla pro mě dobrá a v týmu jsem zažil dobré časy. Určitě to z počátku bylo náročné - možná více, než byste mohli snést - ale od poloviny sezóny do konce se to vyvíjelo dost dobře a doufám, že se nám to podaří přenést i do roku 2011.
Myslím, že by každý uznal, že to od Velké ceny Británie začalo vypadat mnohem lépe. Jsem hrdý na to, že jsme všichni společně dokázali tvrdě pracovat na zlepšení, což se také povedlo.
Z devatenácti závodu jsi odstoupil v devíti, což musí být hodně těžké pro nováčka. Prožil jsi kvůli tomu bezesné noci - jelikož jedna nepovedená sezóna v f1 znamenala konec kariéry pro nejednoho pilota?KK: No, měli jsme problémy se spolehlivostí na počátku sezóny a to byla vskutku podivná situace pro Sauber. Odstoupení ze šesti z osmi závodů - to není pro Sauber standard, to všichni víme. Měl jsem opravdu smůlu. Není to o tom, že byste začali pochybovat, ale zanechává to ve vás trochu podivný pocit.
Pedro de la Rosa je velmi zkušeným testovacím pilotem a Nick Heidfeld má za sebou v F1 bohatou kariéru. Byl jsi překvapený, že jsi byl od počátku lepším?KK: Ha, pravdou je, že pokud chcete v F1 uspět, musí to tak být. První osobou, kterou musíte překonat, je váš týmový kolega. Ale obecně vždy bojujete se sebou, protože jediná věc, na které záleží, je vaše schopnost se zlepšovat a získat co nejvíce ze zkušeností, kterých s každým závodem přibývá. Byl jsem docela spokojený s tím, že jsem měl po boku ve své první plné sezóně v F1 dva zkušené kluky. Hodně vám to pomůže, když se můžete srovnávat.
Jedna věc mi přišla obdivuhodná - díky svým zkušenostem Pedro a Nick velmi jednoduše měnili svůj jízdní styl, kdykoliv si to situace vyžadovala. Pokud přišli na to, že je možné projet zatáčku mnohem rychleji, v dalším kole to provedli. Můžete snížit svou reakční dobu na nové situace.
Tvůj kolega v roce 2011 Sergio Pérez skončil druhý v sérii GP2 v roce 2010 a je finančně dobře zajištěný. Cítíš se být kvůli tomu pod tlakem?KK: Je? To vůbec netuším. Jestli je to něco, co mě dostane pod tlak? Formule 1 je vždy o tlaku, takže mi tato situace nepřipadá nikterak neobvyklá. Možná trochu, ale být závodníkem v F1, to není oddechová práce, budu tedy schopný si s tím poradit.
Jak myslíš, že se tvá sezóna 2011 bude vyvíjet? Povedeš ve své druhé sezóně tým..KK: Jo, možná, ale tento tým nemá pilota číslo jedna a dvě. Mám samozřejmě více zkušeností, ale nakonec nejdůležitější věcí je to, že společně pracujeme na stmelení týmu, protože to vám pomáhá k vyšší výkonnosti. Náš tým není velký, takže držet pohromadě ve všech důležitých oblastech je pro nás prvořadé. Sergio je letos nováčkem a já chápu, že bude potřebovat čas.
Japonsko mívalo hodně svazků s Formulí 1. Letos se zdá, že jste posledním zástupcem ve sportu. Co se stalo? Ztratili svou vášeň pro soupeření na té nejvyšší úrovni?KK: Mnoho japonských fanoušků F1 se ptá na totéž. Proč japonské společnosti nepodporují japonské piloty? Odpověď je velmi jednoduchá - mentalitou japonských společností je neutrácet peníze za tohoto ekonomického klimatu. Jednoduše mají strach. Není to o tom, že by je neměli, ale manažeři se bojí je utrácet, protože mají strach, že kdyby se jednou společnosti přestalo dařit, vyčetli by jim účast v F1.
Testoval jsi nové auto. Jaké je?KK: Pocity jsou OK, nyní je však důležité najet co nejvíce kilometrů. Bylo to poprvé, co jsem pracoval na nastavení, byl to pro mě velmi zajímavý úkol. Loňský vůz měl mnohem více přítlaku, a proto se mnohem snadněji ovládal, ale auto samotné vypadá OK.
Na co jsi přišel během změny pneumatik z Bridgestone na Pirelli?KK: Lhal bych, pokud bych uvedl, že mezi nimi není příliš velký rozdíl. Je to velká změna. Musí však říct, že Pirelli přes zimu odvedli dobrou práci. Na hlubší verdikt si budeme muset počkat na první závody.
Na počátku sezóny všichni sní ten svůj sen. Jaký je ten tvůj?KK: Není to sen - jedná se o cíl být konzistentní. Získávat body v každém možném závodě, od prvního po ten úplně poslední. Pokud bychom loni byli schopni sbírat body od počátku, naše pozice v šampionátu konstruktérů by vypadala mnohem lépe. To je jediným cílem pro rok 2011.
Sauber je znám svou dobrou prací s nováčky. Co ti pomohlo v minulé sezóně a co letos pomůže Sergiovi?KK: Je to pochopení toho, co to je být nováčkem a jak funguje. Nováček dělá chyby a to je něco, co musí tým pochopit. Není to tak, že by s ním jednali v rukavičkách. Jsou na vás tvrdí, ale mají porozumění. Být nováčkem je v životě pilota v F1 velmi náročným obdobím a když cítíte pochopení a jste brán vážně, opravdu vám to pomáhá.
Viděli jsme před sezónou, jak se potíš v tělocvičně. Podařilo se ti zlepšit svou tělesnou zdatnost? Jaký tréninkový režim upřednostňuješ?KK: Abych se přiznal, více než loni jsem toho neudělal. Soustředili jsme se na vytvoření režimu pro můj druhý rok.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.