Kamuj Kobajaši zaujal spoustu pozorovatelů již při svém vstupu do F1, kdy zaskakoval za zraněného Glocka. Se Sergiem Pérezem po svém boku se letos ujme vůdčí role v Sauberu. V rozhovoru pro formula1.com hovořil o svém plánu - bodovat v každém závodě.
Kamuji, asi by bylo fér říci, že jsi byl jediným důvodem k úsměvu týmu Sauber v loňské sezóně. Jaká byla tvá první plná sezóna v F1 z tvého pohledu?Kamuj Kobajaši: Myslím, že sezóna 2010 byla pro mě dobrá a v týmu jsem zažil dobré časy. Určitě to z počátku bylo náročné - možná více, než byste mohli snést - ale od poloviny sezóny do konce se to vyvíjelo dost dobře a doufám, že se nám to podaří přenést i do roku 2011.
Myslím, že by každý uznal, že to od Velké ceny Británie začalo vypadat mnohem lépe. Jsem hrdý na to, že jsme všichni společně dokázali tvrdě pracovat na zlepšení, což se také povedlo.
Z devatenácti závodu jsi odstoupil v devíti, což musí být hodně těžké pro nováčka. Prožil jsi kvůli tomu bezesné noci - jelikož jedna nepovedená sezóna v f1 znamenala konec kariéry pro nejednoho pilota?KK: No, měli jsme problémy se spolehlivostí na počátku sezóny a to byla vskutku podivná situace pro Sauber. Odstoupení ze šesti z osmi závodů - to není pro Sauber standard, to všichni víme. Měl jsem opravdu smůlu. Není to o tom, že byste začali pochybovat, ale zanechává to ve vás trochu podivný pocit.
Pedro de la Rosa je velmi zkušeným testovacím pilotem a Nick Heidfeld má za sebou v F1 bohatou kariéru. Byl jsi překvapený, že jsi byl od počátku lepším?KK: Ha, pravdou je, že pokud chcete v F1 uspět, musí to tak být. První osobou, kterou musíte překonat, je váš týmový kolega. Ale obecně vždy bojujete se sebou, protože jediná věc, na které záleží, je vaše schopnost se zlepšovat a získat co nejvíce ze zkušeností, kterých s každým závodem přibývá. Byl jsem docela spokojený s tím, že jsem měl po boku ve své první plné sezóně v F1 dva zkušené kluky. Hodně vám to pomůže, když se můžete srovnávat.
Jedna věc mi přišla obdivuhodná - díky svým zkušenostem Pedro a Nick velmi jednoduše měnili svůj jízdní styl, kdykoliv si to situace vyžadovala. Pokud přišli na to, že je možné projet zatáčku mnohem rychleji, v dalším kole to provedli. Můžete snížit svou reakční dobu na nové situace.
Tvůj kolega v roce 2011 Sergio Pérez skončil druhý v sérii GP2 v roce 2010 a je finančně dobře zajištěný. Cítíš se být kvůli tomu pod tlakem?KK: Je? To vůbec netuším. Jestli je to něco, co mě dostane pod tlak? Formule 1 je vždy o tlaku, takže mi tato situace nepřipadá nikterak neobvyklá. Možná trochu, ale být závodníkem v F1, to není oddechová práce, budu tedy schopný si s tím poradit.
Jak myslíš, že se tvá sezóna 2011 bude vyvíjet? Povedeš ve své druhé sezóně tým..KK: Jo, možná, ale tento tým nemá pilota číslo jedna a dvě. Mám samozřejmě více zkušeností, ale nakonec nejdůležitější věcí je to, že společně pracujeme na stmelení týmu, protože to vám pomáhá k vyšší výkonnosti. Náš tým není velký, takže držet pohromadě ve všech důležitých oblastech je pro nás prvořadé. Sergio je letos nováčkem a já chápu, že bude potřebovat čas.
Japonsko mívalo hodně svazků s Formulí 1. Letos se zdá, že jste posledním zástupcem ve sportu. Co se stalo? Ztratili svou vášeň pro soupeření na té nejvyšší úrovni?KK: Mnoho japonských fanoušků F1 se ptá na totéž. Proč japonské společnosti nepodporují japonské piloty? Odpověď je velmi jednoduchá - mentalitou japonských společností je neutrácet peníze za tohoto ekonomického klimatu. Jednoduše mají strach. Není to o tom, že by je neměli, ale manažeři se bojí je utrácet, protože mají strach, že kdyby se jednou společnosti přestalo dařit, vyčetli by jim účast v F1.
Testoval jsi nové auto. Jaké je?KK: Pocity jsou OK, nyní je však důležité najet co nejvíce kilometrů. Bylo to poprvé, co jsem pracoval na nastavení, byl to pro mě velmi zajímavý úkol. Loňský vůz měl mnohem více přítlaku, a proto se mnohem snadněji ovládal, ale auto samotné vypadá OK.
Na co jsi přišel během změny pneumatik z Bridgestone na Pirelli?KK: Lhal bych, pokud bych uvedl, že mezi nimi není příliš velký rozdíl. Je to velká změna. Musí však říct, že Pirelli přes zimu odvedli dobrou práci. Na hlubší verdikt si budeme muset počkat na první závody.
Na počátku sezóny všichni sní ten svůj sen. Jaký je ten tvůj?KK: Není to sen - jedná se o cíl být konzistentní. Získávat body v každém možném závodě, od prvního po ten úplně poslední. Pokud bychom loni byli schopni sbírat body od počátku, naše pozice v šampionátu konstruktérů by vypadala mnohem lépe. To je jediným cílem pro rok 2011.
Sauber je znám svou dobrou prací s nováčky. Co ti pomohlo v minulé sezóně a co letos pomůže Sergiovi?KK: Je to pochopení toho, co to je být nováčkem a jak funguje. Nováček dělá chyby a to je něco, co musí tým pochopit. Není to tak, že by s ním jednali v rukavičkách. Jsou na vás tvrdí, ale mají porozumění. Být nováčkem je v životě pilota v F1 velmi náročným obdobím a když cítíte pochopení a jste brán vážně, opravdu vám to pomáhá.
Viděli jsme před sezónou, jak se potíš v tělocvičně. Podařilo se ti zlepšit svou tělesnou zdatnost? Jaký tréninkový režim upřednostňuješ?KK: Abych se přiznal, více než loni jsem toho neudělal. Soustředili jsme se na vytvoření režimu pro můj druhý rok.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.