Přišel, viděl a málem zvítězil - kanadský „vlk“ Walter Wolf, ropný magnát s rakouskými kořeny, vtrhl do F1 nejdřív ve stáji Franka Williamse, aby se po půlroce osamostatnil a zahrál si tak trochu na druhého lorda Hesketha.
Gilles Villeneuve padl Wolfovi do oka prakticky ihned, když bravurním testem porazil zkušeného Chrise Amona, jenž pro Waltera testoval vozy více kategorií. Logicky se tak nabízí otázka, proč se tento legendární Kanaďan neposadil do Wolfova vozu. Připomeňme si tyto události v jednom z rozhovorů, které někdejší majitel stáje F1 poskytl.
Jak si vzpomínáte na první setkání s Gillesem?
Poprvé jsem si ho všiml ve Formuli Atlantic. Pak pro mě jezdil Can-Am. Jednoho dne mi zavolal commendatore Enzo Ferrari a požádal mě, abych se spojil s Gillesem a oznámil mu, aby navštívil Maranello. Takhle jednoduché to bylo, šel tam a upsal se Ferrari.
Chtěl jste ho angažovat do vlastního týmu?
Samozřejmě, nabídku dostal, po odchodu Schecktera jsem o Gillese stál. Ale v mém týmu bylo hodně Britů, Harvey Postlethwaite, Peter Warr a další. A ti hlasovali pro Jamese Hunta.
Mrzelo vás, že od vás odešel Scheckter k Ferrari?
No, vlastně ne. Když jsem do F1 přišel, plánoval jsem tak dva, tři roky. Najal jsem nejlepší lidi v paddocku, a to Jodyho přesvědčilo, aby podepsal smlouvu. Viděl, že máme nejlepší kluky, já do týmu vložil víc peněz než kterýkoli jiný tým v té době. Takže jsme vyhráli náš úplně první závod v Argentině, poté v Monaku a Kanadě. Jedenáctkrát byl Jody na stupních vítězů. To byl do jisté míry zázrak. Kdyby nedošlo k nehodě nebohého Toma Pryce v JAR a k defektu pneumatiky v Long Beach, mohli jsme vlastně vyhrát titul. Ale pak jsem postupně ztrácel zájem.
Co pro vás znamenal Gilles?
Celkově byl velmi, velmi příjemný člověk. Trávili jsme spolu hodně času. Byli jsme nějaký čas sousedé v jižní Francii, bydleli jsme 500 metrů od sebe. Přestěhoval se do Evropy se svým manažerem Gastonem Parentem. Často mě v mém domě navštěvoval s manželkou a dětmi. Jacquese (pozdější mistr světa) jsem poznal, když mu bylo pět let, hrál si u mě na zahradě. Po nějaké době se ale odstěhovali do Monaka.
Často slýcháme šílené příběhy, jak Gilles pilotoval váš vrtulník...
Helikoptéra není auto. Pokud havarujete, tak téměř jistě zahynete. Je to hodně citlivý stroj a on to věděl, nepilotoval ho jako závodní vozy. I v tomto směru měl velký talent.
Jak vnímal Gillese commendatore Ferrari?
Byl jeho miláček, měl ho opravdu rád. V té době jsem vedle Lamborghini měl i Ferrari a pokaždé, když jsem ho vezl do továrny na návštěvu, příjemně jsme se starým pánem poobědvali. Gilles u toho kolikrát nebyl, ale Enzo na něj vždy pěl ódy.
Jak vzpomínáte na Montreal 1978 - byl to velký kanadský triumf?
To je jednoduché. Poslední závod na trati v Mosportu vyhrál Scheckter v mém autě. Starosta mi pomohl uvést v život nový okruh v Montrealu. Když Gilles vyhrál a Jody byl druhý v mém autě, následovala opravdová kanadská party a všichni byli šťastní. Byl jsem dost mazaný a požádal premiéra Pierra Trudeaua, aby přijel, což byla pro Kanadu obrovská událost.
Jak vy vidíte Imolu 1982 a řevnivost mezi Gillesem a Didierem Pironim?
Problém byl v tom, že si Gilles myslel, že má právo ten závod vyhrát. Didi byl v mých očích velmi dobrý a agresivní pilot. Byl také mým velmi dobrým přítelem.
Byla tu ona známá dohoda...
Víte, dohoda je dohoda a závod je závod. Dobře, Gilles byl po závodě dost naštvaný a měl právo se zlobit. Ale pozadí toho všeho opravdu neznám, nikdy jsem to s Didim neprobíral.
Co se po Gillesově smrti odehrálo v Kanadě?
Byl jednoznačně velkou ikonou. Premiér poslal svůj vládní Boeing do Belgie pro jeho tělo. Všichni byli zdrceni. Dnes je legendou, protože jako první Kanaďan vyhrál závod F1. Nezapomeňte, že naše země v mezinárodních motoristických závodech mnoho neznamenala. Nejdřív já a poté Gilles jsme se postarali, aby se objevila na mapě F1. To, jak se prezentoval ve Formuli Atlantic později dokázal přenést do F1.
Vzpomínky jsou to velmi zajímavé, snad jenom dodejme, že Wolfův odhad se přesně naplnil - po třech letech a nepovedené sezóně 1979 celý tým se vším všudy prodal bratrům Fittipaldi a s aktivní účastí v F1 se rozloučil, byť sem tam problesknou zprávy o návratu - nikdy k ničemu podobnému nedošlo.
S využitím zahraničních materiálů.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.
Sebastian Vettel se opět vrátil do světa Formule 1, aby na Velké ceně Sao Paula vzdal hold legendárnímu Ayrtonu Sennovi. Tento čtyřnásobný mistr světa se během závodního víkendu na okruhu Interlagos podílel na speciální akci, jejímž středobodem byla obří helma v ikonických brazilských barvách.