Přišel, viděl a málem zvítězil - kanadský „vlk“ Walter Wolf, ropný magnát s rakouskými kořeny, vtrhl do F1 nejdřív ve stáji Franka Williamse, aby se po půlroce osamostatnil a zahrál si tak trochu na druhého lorda Hesketha.
Gilles Villeneuve padl Wolfovi do oka prakticky ihned, když bravurním testem porazil zkušeného Chrise Amona, jenž pro Waltera testoval vozy více kategorií. Logicky se tak nabízí otázka, proč se tento legendární Kanaďan neposadil do Wolfova vozu. Připomeňme si tyto události v jednom z rozhovorů, které někdejší majitel stáje F1 poskytl.
Jak si vzpomínáte na první setkání s Gillesem?
Poprvé jsem si ho všiml ve Formuli Atlantic. Pak pro mě jezdil Can-Am. Jednoho dne mi zavolal commendatore Enzo Ferrari a požádal mě, abych se spojil s Gillesem a oznámil mu, aby navštívil Maranello. Takhle jednoduché to bylo, šel tam a upsal se Ferrari.
Chtěl jste ho angažovat do vlastního týmu?
Samozřejmě, nabídku dostal, po odchodu Schecktera jsem o Gillese stál. Ale v mém týmu bylo hodně Britů, Harvey Postlethwaite, Peter Warr a další. A ti hlasovali pro Jamese Hunta.
Mrzelo vás, že od vás odešel Scheckter k Ferrari?
No, vlastně ne. Když jsem do F1 přišel, plánoval jsem tak dva, tři roky. Najal jsem nejlepší lidi v paddocku, a to Jodyho přesvědčilo, aby podepsal smlouvu. Viděl, že máme nejlepší kluky, já do týmu vložil víc peněz než kterýkoli jiný tým v té době. Takže jsme vyhráli náš úplně první závod v Argentině, poté v Monaku a Kanadě. Jedenáctkrát byl Jody na stupních vítězů. To byl do jisté míry zázrak. Kdyby nedošlo k nehodě nebohého Toma Pryce v JAR a k defektu pneumatiky v Long Beach, mohli jsme vlastně vyhrát titul. Ale pak jsem postupně ztrácel zájem.
Co pro vás znamenal Gilles?
Celkově byl velmi, velmi příjemný člověk. Trávili jsme spolu hodně času. Byli jsme nějaký čas sousedé v jižní Francii, bydleli jsme 500 metrů od sebe. Přestěhoval se do Evropy se svým manažerem Gastonem Parentem. Často mě v mém domě navštěvoval s manželkou a dětmi. Jacquese (pozdější mistr světa) jsem poznal, když mu bylo pět let, hrál si u mě na zahradě. Po nějaké době se ale odstěhovali do Monaka.
Často slýcháme šílené příběhy, jak Gilles pilotoval váš vrtulník...
Helikoptéra není auto. Pokud havarujete, tak téměř jistě zahynete. Je to hodně citlivý stroj a on to věděl, nepilotoval ho jako závodní vozy. I v tomto směru měl velký talent.
Jak vnímal Gillese commendatore Ferrari?
Byl jeho miláček, měl ho opravdu rád. V té době jsem vedle Lamborghini měl i Ferrari a pokaždé, když jsem ho vezl do továrny na návštěvu, příjemně jsme se starým pánem poobědvali. Gilles u toho kolikrát nebyl, ale Enzo na něj vždy pěl ódy.
Jak vzpomínáte na Montreal 1978 - byl to velký kanadský triumf?
To je jednoduché. Poslední závod na trati v Mosportu vyhrál Scheckter v mém autě. Starosta mi pomohl uvést v život nový okruh v Montrealu. Když Gilles vyhrál a Jody byl druhý v mém autě, následovala opravdová kanadská party a všichni byli šťastní. Byl jsem dost mazaný a požádal premiéra Pierra Trudeaua, aby přijel, což byla pro Kanadu obrovská událost.
Jak vy vidíte Imolu 1982 a řevnivost mezi Gillesem a Didierem Pironim?
Problém byl v tom, že si Gilles myslel, že má právo ten závod vyhrát. Didi byl v mých očích velmi dobrý a agresivní pilot. Byl také mým velmi dobrým přítelem.
Byla tu ona známá dohoda...
Víte, dohoda je dohoda a závod je závod. Dobře, Gilles byl po závodě dost naštvaný a měl právo se zlobit. Ale pozadí toho všeho opravdu neznám, nikdy jsem to s Didim neprobíral.
Co se po Gillesově smrti odehrálo v Kanadě?
Byl jednoznačně velkou ikonou. Premiér poslal svůj vládní Boeing do Belgie pro jeho tělo. Všichni byli zdrceni. Dnes je legendou, protože jako první Kanaďan vyhrál závod F1. Nezapomeňte, že naše země v mezinárodních motoristických závodech mnoho neznamenala. Nejdřív já a poté Gilles jsme se postarali, aby se objevila na mapě F1. To, jak se prezentoval ve Formuli Atlantic později dokázal přenést do F1.
Vzpomínky jsou to velmi zajímavé, snad jenom dodejme, že Wolfův odhad se přesně naplnil - po třech letech a nepovedené sezóně 1979 celý tým se vším všudy prodal bratrům Fittipaldi a s aktivní účastí v F1 se rozloučil, byť sem tam problesknou zprávy o návratu - nikdy k ničemu podobnému nedošlo.
S využitím zahraničních materiálů.
Max Verstappen si dopřává luxus na nejvyšší úrovni. Po nedávném přírůstku v podobě superjachty si nyní pořídil i nový soukromý tryskáč. Šampion F1 tak rozšiřuje svou flotilu exkluzivních dopravních prostředků.
Bernie Ecclestone nevěří v dlouhou budoucnost Lewise Hamiltona ve Ferrari. Podle něj sedminásobný šampion nevydrží v týmu ani dva roky a kritizuje i jeho extravagantní styl oblékání.
Toto Wolff má jasnou vizi pro budoucnost týmu Mercedes. Po příchodu mladého Antonelliho, v kombinaci s novou značkou, chce tým znovu zaujmout místo na vrcholu Formule 1 a začít znovu vyhrávat.
Lewis Hamilton zůstává nejoblíbenějším jezdcem ve světě Formule 1, a to v takové míře, že jeho fanouškovská základna překračuje i hranice rivalit. Bývalý mistr světa Nico Rosberg prozradil, že jeho vlastní dcery fandí čerstvé posile Ferrari, čímž naznačil, že Hamiltonova popularita sahá až do jeho nejbližšího okolí.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prozradil, že když se slavný pilot dozvěděl o novém partnerství týmu s Adidas pro sezónu F1 2025, střídaly se u něj slzy se smíchem.
Piero Ferrari, syn slavného Enza Ferrariho, podle PlanetF1 jasně odmítl spekulace, že by Lewis Hamilton přišel do Scuderie příliš pozdě. Podle něj má britský šampion stále co nabídnout a věk není překážkou úspěchu.
Jenson Button prošel během své kariéry ve Formuli 1 mnoha výzvami, a zatímco v roce 2007 závodil za Hondu, jeho šance na úspěch byly minimální.
Sledování Formule 1 by se v USA mohlo brzy změnit. Kromě tradičních televizních kanálů a služby F1 TV se do boje o vysílací práva údajně zapojí i Netflix. Pokud uspěje, fanoušci by mohli závody sledovat přímo na populární streamovací platformě.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari způsobil nevídaný zájem o soukromé testování formule 1, který překonal všechny dosavadní reakce na přestupy jiných jezdců.
Max Verstappen už čtyři roky dominuje Formuli 1 a stejnou nadvládu si drží i ve výši svého platu. Podle serveru Racing News 365 si v nadcházející sezóně přijde na 65 milionů dolarů, tedy více než 1,5 miliardy korun. Těsně za ním je Lewis Hamilton, který si ve Ferrari vydělá o pět milionů méně. Tyto částky však představují pouze základní mzdu – nezahrnují bonusy, příjmy z reklamy ani další komerční aktivity jezdců.
Sebastian Vettel a Lewis Hamilton patřili k největším rivalům moderní éry Formule 1. Během patnácti let soupeření na trati mezi nimi nechyběly napínavé momenty, ostré souboje ani slovní přestřelky.
Sauber Motorsport otevře v tomto roce nové technické centrum ve Velké Británii, což je klíčový krok v jejich přípravách na přechod k Audi jako oficiálnímu továrnímu týmu ve Formuli 1 od roku 2026.