Japonská společnost byla po jednu dekádu součástí Formule 1. Může se pyšnit čtyřmi vítězstvími a bojem o titul mistra světa.
Společnost Mugen specializující se nejprve na vývoj technologií pro osobní vozy Honda, později přípravu zákaznických závodních motorů Honda a následně přípravu vlastních motorů F1, založili absolvent Univerzity v Nihonu Hirotoshi Honda a Masao Kimura v roce 1972. Kimura byl inženýr s cennými zkušenostmi ze zrušeného továrního týmu Honda F1. Jméno Hirotoshi Honda navozuje ihned možnou příbuznost s rodinou zakladatele známého výrobce motocyklů a automobilů Soichiro Hondy. A skutečně, Hirotoshimu bylo šest let, když jeho otec Honda Motor Company probudil k životu.
Mugen od svého zrodu úzce spolupracoval s Hondou, která vlastnila 40% akcií. Po 14 letech spolupráce, získávání zkušeností a postavení na obchodní scéně vstoupil Mugen v roce 1986 s požehnáním Hondy do světa okruhových závodů, když připravil nový motor pro japonskou formuli F3000. Jen o tři roky později se proslavil i na scéně mezinárodní. Jeho agregát poháněl monopost Jeana Alesiho startujícího s týmem Eddieho Jordana a napomohl mu k zisku titulu v evropské F3000. Bylo jasné, že Mugen jako odnož špičkovými závodními motory F1 proslavené Hondy stavbě závodních motorů skutečně rozumí a mnohé špičkové stáje nižších formulových šampionátů si zákaznické motory ihned objednaly. V roce 1990 zaznamenal Mugen opravdu úspěšnou sezonu, když poháněly jeho motory vozy šampionů F3 v Británii, Francii, Japonsku i evropského a japonského seriálu F3000.
Ambice Mugenu s úspěchy a finančními zisky nabíraly na obrátkách, ještě v roce 1989 zkonstruovala společnost s pomocí Hondy svůj první motor vhodný i pro Formuli 1. Atmosférický osmiválcový agregát s objemem 3500 ccm se však nasazení v závodech Grand Prix nikdy nedočkal. Honda však stála na přelomu osmdesátých a devadesátých let před problémem. Sama zásobovala špičkový McLaren a bojovala s Renaultem pohánějícím Williams o tituly. Na stranu druhou významně podporovala japonské jezdce, kteří však nebyli schopni špičce jezdeckého pole konkurovat. Nejsnazším způsobem jak jim zajistit závodní sedačku, byla dodávka zákaznických motorů se slevou. Aby ale nedocházelo ke znehodnocení obchodní značky, dostal zelenou na příležitost čekající Mugen.
Během spolupráce odstartované roku 1998 se totiž Mugen s Jordanem dočkal svého druhého vítězství ve Spa zásluhou Damona Hilla a vozy Jordan 198 ve druhé polovině sezony pravidelně bodovaly. Dvě další vítězství přidal o rok později Heinz Harald Frentzen bojující dlouho, leč neúspěšně o titul šampiona.
Úspěchy Mugenu v F1 rostly přímo úměrně se zvyšujícím se zájmem automobilek o prestižní seriál závodů Grand Prix, který přinesl konec jeho zdejšího samostatného účinkování. Honda prodala 40% svých akcií v roce 1999 zpět zakladateli Hirotoshimu Honda a úspěšně se vyvíjející program v Jordanu následně převzalo sportovní oddělení automobilky Honda. Mugen se z Formule 1 stáhl, aby jeho zakladatel později čelil obvinění z korupce. Spolu se svým účetním se měl totiž Hirotoshi Honda podílet na zatajení části zisku, čímž uměle snižovali výši daně. Honda Motor Company se od syna svého zakladatele distancovala.
Foto: www.f1-facts.com + BAR Honda
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.