Japonská společnost byla po jednu dekádu součástí Formule 1. Může se pyšnit čtyřmi vítězstvími a bojem o titul mistra světa.
Společnost Mugen specializující se nejprve na vývoj technologií pro osobní vozy Honda, později přípravu zákaznických závodních motorů Honda a následně přípravu vlastních motorů F1, založili absolvent Univerzity v Nihonu Hirotoshi Honda a Masao Kimura v roce 1972. Kimura byl inženýr s cennými zkušenostmi ze zrušeného továrního týmu Honda F1. Jméno Hirotoshi Honda navozuje ihned možnou příbuznost s rodinou zakladatele známého výrobce motocyklů a automobilů Soichiro Hondy. A skutečně, Hirotoshimu bylo šest let, když jeho otec Honda Motor Company probudil k životu.
Mugen od svého zrodu úzce spolupracoval s Hondou, která vlastnila 40% akcií. Po 14 letech spolupráce, získávání zkušeností a postavení na obchodní scéně vstoupil Mugen v roce 1986 s požehnáním Hondy do světa okruhových závodů, když připravil nový motor pro japonskou formuli F3000. Jen o tři roky později se proslavil i na scéně mezinárodní. Jeho agregát poháněl monopost Jeana Alesiho startujícího s týmem Eddieho Jordana a napomohl mu k zisku titulu v evropské F3000. Bylo jasné, že Mugen jako odnož špičkovými závodními motory F1 proslavené Hondy stavbě závodních motorů skutečně rozumí a mnohé špičkové stáje nižších formulových šampionátů si zákaznické motory ihned objednaly. V roce 1990 zaznamenal Mugen opravdu úspěšnou sezonu, když poháněly jeho motory vozy šampionů F3 v Británii, Francii, Japonsku i evropského a japonského seriálu F3000.
Ambice Mugenu s úspěchy a finančními zisky nabíraly na obrátkách, ještě v roce 1989 zkonstruovala společnost s pomocí Hondy svůj první motor vhodný i pro Formuli 1. Atmosférický osmiválcový agregát s objemem 3500 ccm se však nasazení v závodech Grand Prix nikdy nedočkal. Honda však stála na přelomu osmdesátých a devadesátých let před problémem. Sama zásobovala špičkový McLaren a bojovala s Renaultem pohánějícím Williams o tituly. Na stranu druhou významně podporovala japonské jezdce, kteří však nebyli schopni špičce jezdeckého pole konkurovat. Nejsnazším způsobem jak jim zajistit závodní sedačku, byla dodávka zákaznických motorů se slevou. Aby ale nedocházelo ke znehodnocení obchodní značky, dostal zelenou na příležitost čekající Mugen.
Během spolupráce odstartované roku 1998 se totiž Mugen s Jordanem dočkal svého druhého vítězství ve Spa zásluhou Damona Hilla a vozy Jordan 198 ve druhé polovině sezony pravidelně bodovaly. Dvě další vítězství přidal o rok později Heinz Harald Frentzen bojující dlouho, leč neúspěšně o titul šampiona.
Úspěchy Mugenu v F1 rostly přímo úměrně se zvyšujícím se zájmem automobilek o prestižní seriál závodů Grand Prix, který přinesl konec jeho zdejšího samostatného účinkování. Honda prodala 40% svých akcií v roce 1999 zpět zakladateli Hirotoshimu Honda a úspěšně se vyvíjející program v Jordanu následně převzalo sportovní oddělení automobilky Honda. Mugen se z Formule 1 stáhl, aby jeho zakladatel později čelil obvinění z korupce. Spolu se svým účetním se měl totiž Hirotoshi Honda podílet na zatajení části zisku, čímž uměle snižovali výši daně. Honda Motor Company se od syna svého zakladatele distancovala.
Foto: www.f1-facts.com + BAR Honda
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.
Sebastian Vettel se opět vrátil do světa Formule 1, aby na Velké ceně Sao Paula vzdal hold legendárnímu Ayrtonu Sennovi. Tento čtyřnásobný mistr světa se během závodního víkendu na okruhu Interlagos podílel na speciální akci, jejímž středobodem byla obří helma v ikonických brazilských barvách.