Japonská společnost byla po jednu dekádu součástí Formule 1. Může se pyšnit čtyřmi vítězstvími a bojem o titul mistra světa.
Společnost Mugen specializující se nejprve na vývoj technologií pro osobní vozy Honda, později přípravu zákaznických závodních motorů Honda a následně přípravu vlastních motorů F1, založili absolvent Univerzity v Nihonu Hirotoshi Honda a Masao Kimura v roce 1972. Kimura byl inženýr s cennými zkušenostmi ze zrušeného továrního týmu Honda F1. Jméno Hirotoshi Honda navozuje ihned možnou příbuznost s rodinou zakladatele známého výrobce motocyklů a automobilů Soichiro Hondy. A skutečně, Hirotoshimu bylo šest let, když jeho otec Honda Motor Company probudil k životu.
Mugen od svého zrodu úzce spolupracoval s Hondou, která vlastnila 40% akcií. Po 14 letech spolupráce, získávání zkušeností a postavení na obchodní scéně vstoupil Mugen v roce 1986 s požehnáním Hondy do světa okruhových závodů, když připravil nový motor pro japonskou formuli F3000. Jen o tři roky později se proslavil i na scéně mezinárodní. Jeho agregát poháněl monopost Jeana Alesiho startujícího s týmem Eddieho Jordana a napomohl mu k zisku titulu v evropské F3000. Bylo jasné, že Mugen jako odnož špičkovými závodními motory F1 proslavené Hondy stavbě závodních motorů skutečně rozumí a mnohé špičkové stáje nižších formulových šampionátů si zákaznické motory ihned objednaly. V roce 1990 zaznamenal Mugen opravdu úspěšnou sezonu, když poháněly jeho motory vozy šampionů F3 v Británii, Francii, Japonsku i evropského a japonského seriálu F3000.
Ambice Mugenu s úspěchy a finančními zisky nabíraly na obrátkách, ještě v roce 1989 zkonstruovala společnost s pomocí Hondy svůj první motor vhodný i pro Formuli 1. Atmosférický osmiválcový agregát s objemem 3500 ccm se však nasazení v závodech Grand Prix nikdy nedočkal. Honda však stála na přelomu osmdesátých a devadesátých let před problémem. Sama zásobovala špičkový McLaren a bojovala s Renaultem pohánějícím Williams o tituly. Na stranu druhou významně podporovala japonské jezdce, kteří však nebyli schopni špičce jezdeckého pole konkurovat. Nejsnazším způsobem jak jim zajistit závodní sedačku, byla dodávka zákaznických motorů se slevou. Aby ale nedocházelo ke znehodnocení obchodní značky, dostal zelenou na příležitost čekající Mugen.
Během spolupráce odstartované roku 1998 se totiž Mugen s Jordanem dočkal svého druhého vítězství ve Spa zásluhou Damona Hilla a vozy Jordan 198 ve druhé polovině sezony pravidelně bodovaly. Dvě další vítězství přidal o rok později Heinz Harald Frentzen bojující dlouho, leč neúspěšně o titul šampiona.
Úspěchy Mugenu v F1 rostly přímo úměrně se zvyšujícím se zájmem automobilek o prestižní seriál závodů Grand Prix, který přinesl konec jeho zdejšího samostatného účinkování. Honda prodala 40% svých akcií v roce 1999 zpět zakladateli Hirotoshimu Honda a úspěšně se vyvíjející program v Jordanu následně převzalo sportovní oddělení automobilky Honda. Mugen se z Formule 1 stáhl, aby jeho zakladatel později čelil obvinění z korupce. Spolu se svým účetním se měl totiž Hirotoshi Honda podílet na zatajení části zisku, čímž uměle snižovali výši daně. Honda Motor Company se od syna svého zakladatele distancovala.
Foto: www.f1-facts.com + BAR Honda
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.
Ferrari překvapilo v Monaku silným výkonem, který předčil vlastní očekávání. V Maranellu teď doufají, že nová pravidla pro přední křídla v Barceloně přinesou zásadní posun.
Red Bull netrpělivě vyhlíží Velkou cenu Španělska, která zároveň přinese první zkoušku nové technické direktivy FIA zaměřené na pružná přední křídla. Helmut Marko doufá, že změna naruší výkonnostní vzestup McLarenu a vyrovná podmínky v boji na špici.
Velká cena Španělska nabídne v pátečních trénincích starty nováčků Ryo Hirakawy v Haasu a Victora Martinse u Williamsu. Oba jezdci využijí tuto příležitost k získání cenných zkušeností a splnění FIA kvóty nováčků.
Rubens Barrichello varuje, že jezdit za Ferrari je mentálně nejtěžší výzva v celém šampionátu. Lewis Hamilton teď podle něj čelí tlaku, který zvládnou jen psychicky nejsilnější jezdci.
Šéf motorového programu Audi F1 Mattia Binotto věří ve výkon svého motoru, ale varuje, že pravidla pro rok 2026 mohou přinést dominanci jiného týmu. „Nová pravidla mohou zásadně přerozdělit síly na startovním roštu,“ dodal.
Toto Wolff očekává, že Ferrari nejvíce vytěží ze změn pravidel ohledně flexibilních křídel, které vstoupí v platnost při Velké ceně Španělska. Podle něj mají Italové díky své rychlé reakci a inovacím šanci výrazně posílit svou konkurenceschopnost.
Alex Wurz, předseda GPDA a bývalý jezdec F1, navrhl tři úpravy trati v Monaku, které by mohly zvýšit šance na předjíždění bez ztráty jejího charakteru.
Jos Verstappen uvítal nové technické směrnice ohledně předního křídla, které vstupují v platnost o víkendu při Velké ceně Španělska v Barceloně.