Mark Alan Webber

Webber, Mark
Webber, Mark, foto: Jaguar Racing
Daniel Šupa 26. února 2005 22:06
Sdílej:

Sebevědomý Australan mířil mezi úplnou elitu Formule 1 tvrdou prací a nikdy o sobě nepochyboval. Debutoval s nejpomalejším monopostem a hned bodoval.

Mark Webber začínal s motokárou a v 18 letech po první zkušenosti v australské Formuli Ford odešel do vzdálené Evropy. Mezinárodní debut se mu vydařil. Při Formule Ford Festival skončil na překvapivé třetí pozici a pro sezonu 1996 v britském šampionátu podepsal s věhlasným týmem Van Diemen, za který startovali Ayrton Senna a Eddie Irvine. Skončil sice o rok později jen jako vicemistr, ale při dalším FFF triumfoval na celé čáře.

Minardi Cosworth Start ve Formuli 1 nemohl dopadnout lépe… Mark Webber je v novodobé historii F1 jediným jezdcem, který měl to štěstí, že debutoval před domácími fanoušky. A že to byl úvod jak se patří. S podceňovaným Minardi PS02 dokázal při GP Austrálie 2002 malý zázrak. V průběhu závodu sice odstoupila celá řada favoritů, ale Mark dokázal bravurně odrazit několikeré útoky zkušeného Sala s výkonnější Toyotou a v dramatickém podniku získal dva mistrovské body za páté místo. Oslavy byly divoké a Australan je i s odstupem času považuje za nejsilnější zážitek v jeho kariéře. Obdivuhodný výkon přidal ještě v Monaku, ale bodů se již tým do konce roku nedočkal. Proti kolegovi Alexi Yoongovi však hrál Mark zcela jinou partii.

Jaguar Cosworth Sebevědomí a rychlost, hlavní poznávací znaky… Úspěšná první sezona upoutala pozornost šéfů továrního týmu Ford, především trojnásobného šampiona Nikiho Laudy. Mark nastoupil do sezony 2003 v zelené kombinéze stáje Jaguar a od počátku spolupráce se netajil se svými vysokými cíly. Start z první řady do GP Brazílie a několik dalších pozoruhodných výsledků dalo vedení Jaguaru za pravdu s jejich volbou a brzy po úvodu sezony podepisoval Mark prodloužení kontraktu. Jeho týmový kolega Antonio Pizzonia se vedle něj neprosadil a v týmu byl ve druhé polovině sezony nahrazen Justinem Wilsonem, jemuž se však vedle rychlého Australana nedařilo o mnoho lépe. Webber ukořistil 17 z 18 bodů stáje, což hovořilo za vše.

Za nepříliš vydařenou sezonou přestup do Williamsu… Rok 2004 se u Jaguaru zahajoval se střídmými odhady a nepříliš vysokými prostředky. Sice se hovořilo o přejmenování stáje na Ford a obrovské finanční injekci do továrního projektu, ale opak byl pravdou a v závěru sezony přišlo oznámení o prodeji do rukou zakladatele Red Bull, jednoho ze sponzorů. Mark přesto odváděl kvalitní výkony, jež mu vynesly vysoké akcie na jezdeckém trhu a následně i dlouho předem avizovaný kontrakt s předním továrním týmem BMW Williams. Proti 17 bodům z roku 2003 bylo 7 mistrovských bodů výrazně méně, ale výsledky odrážely situaci stáje a konkurenceschopnost Jaguaru R5. Ke dvěma 8. a jednomu 7. místu přidal ještě 6. místo v GP Německa. Rozhodující ale bylo, jakým způsobem se vypořádal se svým týmovým kolegou. Rakušan Klien následoval své předchůdce vedle Marka Webbera a ani on si uznání odborníků nezajistil.

Statistické údaje: Národnost: australská Datum narození: 27. srpna 1976 Místo narození: Austrálie (Queanbeyam) Bydliště: Velká Británie (Buckinhamshire) Výška: 184 cm Váha: 74 kg Osobní www stránky: www.markwebber.com Počet startů: 50 Počet bodů: 26 Počet vítězství: 0 Pole Position: 0 Nejrychlejší kola: 0 Stupně vítězů: 0 Debut v F1: GP Austrálie 2002 První vítězství: - Počet titulů mistra světa: 0 Kariéra chronologicky: 1991-1993 motokáry 1994 australská Formule Ford 1995 australská Formule Ford / 4. místo celkově 1996 britská Formule Ford 1997 britská Formule 3 / 4. místo celkově 1998 FIA GT 1999 FIA GT / 2. místo celkově 2000 FIA F3000 / 3. místo celkově 2001 FIA F3000 / 7. místo celkově 2002 F1 Minardi Asiatech / 2 body a 15. místo celkově 2003 F1 Jaguar Racing / 17 bodů a 10. místo celkově 2004 F1 Jaguar Racing / 7 bodů a 13. místo celkově * Aktualizace 26. února 2005

Témata:
Stalo se
Novinky
Yuki Tsunoda a Max Verstappen v Monaku

Croft rozvířil vody: Red Bull musí volit chytře, nebo vše ztratí

David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.

Novinky
Oscar Piastri a Lando Norris v Monaku

Piastri o rivalitě s Norrisem: „Nechceme zničit tým za cenu vítězství“

Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Jistota pro Red Bull: Verstappenova smlouva na další sezónu je téměř stvrzená

Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Guenther Steiner vylučuje Verstappena z boje o titul: Předpovídá napínavý souboj McLarenu

Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.