Třetí pokračování příběhu britského závodníka Dicka Seamana.
DICK SEAMAN 3. částŠPATNÝ VÍTĚZDick na konci července 1938 konečně nastoupil do závodu jako regulérní pilot. Jednalo se o Grand Prix Německa, která byla památná nejen jako nástroj propagandy Třetí říše, ale i pro výsledek, jenž byl v očích nacistických vůdců pohromou. Dick zajel v kvalifikaci třetí nejrychlejší čas a do závodu na 22 km dlouhém Nürburgringu odstartoval z první řady po boku Langa a von Brauchitsche. Signální světla špatně fungovala a ze žlutých se vůbec nepřepnula na zelené. I tak byl závod, poněkud zmateně, odstartován. Vedení převzal Lang před Taziem Nuvolarim a Dickem. Brit italskou legendu předjel v prvním kole, s Langovou rychlostí už srovnat krok nedokázal. Ve třetím kole musel Lang do depa s unikajícím olejem. Čelo převzal von Brauchitsch, těsně sledován Dickem a Caracciolou. V 16. kole z celkových 22 nastala nejdramatičtější chvíle celého závodu. Von Brauchitsch přijel do depa, kde mu mechanici měnili pneumatiky a doplňovali palivo. O několik vteřin později za ním u svých mechaniků zastavil Dick. Von Brauchitsch křičel na Neubauera, ať Seamana zkrotí a nedovolí mu zaútočit na první místo. Neubauer přikvapil k Dickovi a požádal ho, aby sledoval von Brauchitsche s odstupem. Dick s upřeným pohledem na předním stojícího von Brauchitsche slíbil poslušnost.Mezitím kolem obou jezdců poskakovali mechanici a vykonávali rutinní práci v depu. Tankující von Brauchitschův mechanik sledoval v malinkém okénku stoupající hladinu paliva v nádrži, ale stačila chvilka nepozornosti, aby včas nezavřel kohoutek, jímž benzín tekl pod tlakem do nádrže, a nastala pohroma. Vodotrysk hořlavé tekutiny dopadl na vůz i von Brauchitsche. Rozžhavené výfuky pak udělaly zbytek a kolem vozu se rozhostil požár. Mechanici poskakovali, von Brauchitsch okamžitě vyskočil z kokpitu. Po dlouhých chvílích byl požár uhašen. Dick zmatek sledoval, přestože byli jeho mechanici hotovi, on stál a nepřítomně pokukoval po ohořelém mercedesu a pobíhajícím Neubauerovi. Když k němu Neubauer přiskočil a zeptal se ho, proč nejede, pochopil, že Dick čeká na jeho svolení. Vždyť mu před pár okamžiky slíbil zůstat za von Brauchitschem. Neubauer okamžitě vyslal Dicka na dráhu. O chvíli později za von Brauchitschem přispěchal Adolf Hühnlein, Korpsführer NSKK (Nacionálně socialistický motoristický sbor), a naléhal na něj, aby usedl zpět za volant a jal se stíhat Seamana. Von Brauchitsch pocházel z vážené německé rodiny, jeho otec byl vojenských důstojníkem, nedávno povýšený samotným Hitlerem, proto bylo von Brauchitschovo vítězství Hühnleinem doslova vyžadováno. Ovšem osud naplánoval jiný scénář – von Brauchitsch po návratu na dráhu havaroval v rychlosti přes 200 km/h. Nehodu ustál bez zranění a do depa přišel po svých s volantem v ruce. Po incidentu v depu jej totiž mechanici špatně připevnili a von Brauchitschovi se během jízdy uvolnil. Neubauer čelil po závodě nebývalé kritice ze strany nacistických funkcionářů, podle kterých vystavil von Brauchitsche s poškozeným mercedesem vysokému riziku. Ve skutečnosti to byl Hühnlein, jenž donutil von Brauchitsche k návratu na dráhu.Dick ve zbývajících kolech držel druhého Langa daleko za sebou. Neubauer mohl v krátké chvíli zasáhnout a nastolit týmovou režii. Ovšem Dick disponoval čtyřminutovým náskokem, který by v případě Langova vítězství znamenal jasnou a nepopulární týmovou režii. A to Neubauer nechtěl dopustit.
Zleva Manfred von Brauchitsch, Alfred Neubauer, Dick Seaman, Hermann Lang a Rudolf Caracciola
Dick vystoupil na stupně vítězů s vavřínovým věncem a svastikou na krku. Hühnlein ho vítal jako vítěze německé grand prix, ale v jeho očích, i stovky dalších lidí, byl Dick nesprávným vítězem. Hühnlein si neodpustil přizvat na stupně vítězů taktéž von Brauchitsche, jakožto morálního vítěze. Mezi nacistickými pozdravy německých důstojníků byl Dick jako v jámě lvové, s lehce pozdviženou pravicí salutoval přihlížejícím divákům. Prvenství pro něj znamenalo ohromné uspokojení. Jen si povzdechl nad tím, že nezvítězil s britským automobilem. Mimo jiné přivezl Velké Británii poprvé od roku 1923 mezinárodní triumf v závodech grand prix. Smutné je, že málokdo věnoval jeho prvenství pozornost, vždyť závodil za neoblíbené Němce. Navíc se zájem britské veřejnosti upínal spíše na domácí závody, neboť v rámci grand prix neměla, vyjma Dicka, silné zástupce.Dick na vítězství v Německu navázal druhým místem v srpnové Grand Prix Švýcarska. Do závodu dokonce odstartoval z prvního místa. Na suché sobotní trati mu nebyl nikdo soupeřem, ale v neděli se zatáhla obloha a spustil se hustý déšť. V tu chvíli držel všechny trumfy přeborník na mokru Caracciola. Dick pro něj byl lehkou kořistí a s přehledem ho udržel za zády až do cíle. V Itálii se Mercedes nepředstavil v dobrém světle. Auto Union přivezl nový model stříbrného šípů a domácí Tazio Nuvolari ho dovezl do cíle na prvním místě. Druhý dojel Ital Giuseppe Farina na alfě romeo. Třetí pozici sdíleli von Brauchitsch s Caracciolou a přestože druhý jmenovaný získal titul evropského šampióna, slavil tým spíše zasnoubení Dicka a Eriky. Dick pak pomalu balil kufry na domácí závod v Donningtonu. Před domácím publikem si chtěl napravit reputaci po nevydařeném předchozím ročníku. Grand Prix Velké Británie měla být uspořádána prvního října roku 1938. Tři dny předtím se německé týmy nacházely v Anglii, připraveny dominovat závodnímu víkendu. Nicméně celou Evropu zajímalo jediné – Adolf Hitler hrozící válečným konfliktem. Hitler se domáhal české pohraniční území a Británie s Francií požádali československou vládu o odstoupení oblasti Německu. Československá vláda odmítla a 29. září Hitler svolal schůzku představitelů Německa, Velké Británie, Itálie a Francie. Druhého dne připadlo pohraniční Československo Německu. Hrozba války se projevila i v motorsportu. 28. září dostaly německé týmy příkaz k návratu zpět do Německa. Pokud by hrozila konfiskace stříbrných šípů, bylo nařízeno stroje zničit a předejít tím pádu do rukou Britů.
Start Grand Prix Švýcarska 1938
K nejhoršímu scénáři pro Mercedes a Auto Union nedošlo a oba týmy dorazily do Německa v pořádku. Na krátkou dobu bylo dosaženo míru a svět motorsportu mohl pokračovat dál. Grand Prix Británie byla přesunuta na 22. října.
Dick po startu předjel von Brauchitsche a držel třetí místo za vedoucím Nuvolarim a Müllerem. Hladinu vod poklidného závodu pak rozvířila v 26. kole olejová skvrna, kterou po sobě v zatáčce zanechal Hanson na alfě romeo. Nejprve na ni uklouzl von Brauchitsch, který po dvou otočkách pokračoval dál. Jako druhý přijížděl k inkriminovanému místu Hasse. Nepřipraven na náhlou změnu přilnavosti dráhy dostal hodiny a havaroval. Po něm přijížděl Dick. Ačkoliv smykem do ničeho nenarazil, zhasl mu motor a byl nucen vyčkat celé dvě minuty, než mu někdo přispěchal na pomoc. Dick ztratil kolo na vedoucího Nuvolariho, ale v boji pokračoval. Po vypjaté jízdě skončil k radosti místních diváků na třetím místě.Před Grand Prix Velké Británie nastoupil Dick do závodu Tourist Trophy v Doninngtonu. Překvapivě neřídil mercedes, nýbrž vůz Frazer Nash-BMW, který mu poskytl budoucí tchán Franz-Josef Popp. S kolegy na stejném stroji naneštěstí prožíval velké zklamání. Před blížící se grand prix chtěl udělat dojem na diváky, s nespolehlivým vozem však neměl žádnou naději a do cíle dojel až na 21. pozici.DICK SEAMAN 1. část - ZÁVODNÍ SEDAČKA NAMÍSTO KŘESLA DIPLOMATADICK SEAMAN 2. část - VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ NA POST PILOTA MERCEDESUDICK SEAMAN 3. část - ŠPATNÝ VÍTĚZDICK SEAMAN 4. část - PŘÍLIŠ NEBEZPEČNÁ JÍZDA
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.
Po slabším víkendu v Monaku se začaly objevovat pochybnosti o spolupráci Hamiltona s inženýrem Adamim, které pilot rychle odmítl. Zdůraznil, že adaptace na nový tým vyžaduje čas, ale vzájemná důvěra a odhodlání společně postupovat jsou pevné.
David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.
Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.
Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.
Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.
Andy Cowell reagoval na slova Adriana Neweyho o „slabém“ technickém zázemí Aston Martinu s tím, že každá stáj má prostor pro zlepšení a výzvy jsou součástí vývoje.
Nová pravidla omezující flexibilitu předních křídel od španělské Grand Prix mohou výrazně ovlivnit výkonnost týmů ve Formuli 1, protože ohýbání křídel pomáhá zlepšit aerodynamickou rovnováhu a stabilitu vozu.