Britský pilot sice nedosáhl v F1 ani na jediný mistrovský bod, přesto je osobností dostatečně významnou na to, abychom se o ni v plejádě jezdců F1 zajímali. Alan Stacey pilotoval formuli 1 na nejvyšší úrovni bez pravé nohy!
Budoucí britský pilot se narodil farmářské rodině v Essexu a od sudiček dostal do vínku odvahu a talent pro motoristický sport. K automobilům směřovala jeho životní dráha podobně jako u řady dalších přes motocykly. V sedmnácti letech však prožil za řídítky těžkou havárii a lékaři mu byli nuceni amputovat pravou nohu.
Přes osudovou ránu a používání protézy na motorsport nezanevřel a začal se zajímat o závodní automobily. Postavil vlastní karosérii pro Lotus MkVI a nabídl ji továrně, tak započala úzká spolupráce na několik dalších let. V roce 1955 startoval za volantem upraveného sportovního Lotusu 11, který pomáhal konstruovat. Přes handicap dosáhl několika úspěchů a jeho rychlost neušla Chapmannově pozornosti. O tři roky později již patřil mezi tovární jezdce Lotusu a kromě startu v Le Mans dostal k dispozici formuli Junior.
K vytrvalostnímu francouzskému závodu se váže historka, jak Alan při nástupu posádky sehrál s kolegy dokonalou partii v lékařském centru. Jeho spolujezdci z kokpitu významně zakašlali v okamžiku prohlédnuté levé nohy, aby Alan stačil překřížit nohu a lékař, domnívající se, že kontroluje pravou, pustil Brita do závodu.
Stacey pokračoval v cestě vzhůru a dokázal v nižších formulích a nemistrovských závodech vítězit. V roce 1958 ho angažoval Chapmann pro britský závod formule 1, který však Alan kvůli přehřívání jeho Mk16 nedokončil. V dalším roce startoval pravidelně s vozem F2 a závodil se sportovními auty. Na start závodu Grand Prix formule 1 se však postavil znovu v Británii a USA. Doma dokončil závod na osmé pozici, za Atlantikem odstoupil kvůli poruše spojky.
Po odchodu Grahama Hilla obdržel Alan nabídku startovat v roce 1960 v celém seriálu mistrovství světa vedle jedničky stáje Innese Irelanda. V Argentině nevydržel panující klimatické podmínky a odstoupil, v Monaku a Holandsku nedokončil pro technické problémy, přitom na okruhu Zandvoort jezdil před odstoupením na třetím místě.
Další podnik šampionátu hostil atraktivní belgický okruh ve Spa-Francorchamps. Nikdo na startu netušil, že se na závod přišla podívat i smrt a bude si vybírat velkou daň. Ještě v sobotu utržil zlomeninu obou nohou a tří žeber Moss. Alan v neděli startoval po nevydařené kvalifikaci ze šestnáctého, předposledního místa. V závodě se probil až na šestou bodovanou pozici. Ve stejném místě jako den předtím Moss, ale zahynuli nedaleko od sebe a krátce po sobě Alan Stacey a jeho soupeř z Cooperu Chris Bristow.
Týmový kolega z Lotusu Ireland ve své publikaci později uvedl, že přihlížející diváci vypovídali, že Alana zasáhl do hlavy letící ptát těsně před poslední zatáčkou 25. kola. Vůz pak přeletěl hráz a skončil v poli.
Přesný okamžik a příčina smrti odhodlaného a vytrvalého 26letého pilota nejsou známy, ale nejpodstatnějším na jeho odkazu je skutečnost, že přes velký handicap dokázal dojít až do formule 1 a startovat jako pravidelný tovární pilot...
Statistické údaje:
Národnost: britská Datum narození: 29. srpna 1933 Datum úmrtí: 19. června 1960 (Spa-Francorchamps, Belgie) Místo narození: Broomfield (Velká Británie) Bydliště: Velká Británie Počet startů: 7 Počet bodů: 0 Počet vítězství: 0 Pole Position: 0 Nejrychlejší kola: 0 Stupně vítězů: 0 Debut v F1: GP Velké Británie 1958
Jezdec McLarenu Lando Norris získal v Monaku druhou pole position v sezóně, když porazil domácího Charlese Leclerca o více než desetinu sekundy.
Lewis Hamilton přišel o tři příčky na startu Velké ceny Monaka kvůli zdržení Maxe Verstappena během kvalifikace. Nizozemec tak poskočí na páté místo, zatímco Hamilton se propadne na sedmou pozici.
Lando Norris ovládl napínavý čtyřčlenný souboj o pole position v Monaku a na legendárním městském okruhu si zajistil nejlepší startovní pozici. Předčil i domácího hrdinu Charlese Leclerca, který skončil těsně druhý.
Domácí jezdec Ferrari zajel nejrychlejší čas pátečního odpoledne, když v napínavé a často přerušované jízdě těsně porazil Oscara Piastriho a Lewise Hamiltona. Série červených vlajek způsobených haváriemi a incidenty na trati několikrát narušila rytmus tréninku a zkomplikovala jezdcům přípravu na kvalifikaci.
Lance Stroll dostal po kolizi s Charlesem Leclercem v tréninku v Monaku penalizaci v podobě ztráty jednoho místa na startu. Komisaři označili incident za jeho chybu, což znamená komplikaci pro jeho sobotní kvalifikaci i nedělní závod.
Max Verstappen nadále potvrzuje svou výjimečnou formu a postavení mezi elitou F1. Zároveň ale upozorňuje, že špičkový výkon nelze neustále očekávat.
Charles Leclerc narazil v úvodu prvního tréninku v Monaku zezadu do zpomalujícího Lance Strolla, incident byl připsán chybě pilota Aston Martinu. Nehoda sice nespůsobila vážné škody, ale opět připomněla, že domácí závod bývá pro Leclerca plný smůly.
Yuki Tsunoda pojede v Monaku se starší verzí podlahy vozu RB kvůli škodám z kvalifikace v Imole, protože tým nemá k dispozici dostatek nejnovějších dílů. V technicky náročných ulicích Monaka to může být nevýhoda.
Lewis Hamilton uznal, že největší slabinou Ferrari v letošní sezoně je kvalifikační tempo. V Monaku chce tým vyzkoušet několik nových nápadů, které by mohly výkon na jedno kolo zlepšit.
Charles Leclerc vyzval fanoušky F1 k většímu respektu poté, co se na sociálních sítích objevily urážky směrem k Micku Doohanovi. Podle pilota Ferrari musí i vášeň ke sportu zůstat v mezích slušnosti, jinak ohrožuje férové prostředí celého šampionátu.
Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Do světa formule 1 míří další nový tým. Poté, co F1 schválila vstup amerického Cadillacu od sezony 2026, se rýsuje příchod dvanáctého týmu. Projekt, na kterém se podílí i bývalý šéf Aston Martinu a Alpine Otmar Szafnauer, by mohl rozšířit startovní rošt už za tři až čtyři roky. Záda mu kryje dosud neodhalená automobilka, a jak tvrdí Szafnauer, vše je připraveno – chybí jen zelená od vedení šampionátu. Uvedl to server Crash.