Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Franco Colapinto, nováček v barvách týmu Alpine, vstupuje do svého druhého závodního víkendu v sezoně Formule 1 s jasným cílem: získat větší důvěru ve svůj vůz na jedno rychlé kolo. A to rovnou na jedné z nejtěžších tratí v celém kalendáři v ulicích Monte Carla.
Premiéru si odbyl před týdnem na Grand Prix Emilia-Romagna, kde po nehodě v kvalifikaci a smolně načasované žluté vlajce v závodě skončil šestnáctý. Výsledek, který sice nenadchl, ale jasně ukázal, že cesta za stabilními výkony bude vyžadovat čas a hlavně kilometry.
„Myslím, že tratě jako Monako, Baku nebo Singapur jsou o sebevědomí. A to se během víkendu musí postupně budovat, není to jednoduché,“ uvedl Colapinto. „Zvlášť pro mě, protože mám za sebou zatím jen jeden víkend. Je normální, že ještě úplně necítím auto na limitu. Ale věřím, že s každým odjetým tréninkem se to bude zlepšovat.“
Colapinto přiznal, že i přes testování ve starších vozech a práci na simulátoru je ostré tempo s letošním monopostem Alpine stále velkou výzvou. V Monaku, kde každé zaváhání končí často ve zdi, bude muset najít odvahu i přesnost.
„V Monaku se otíráte o zdi v každé zatáčce. Potřebujete jistotu a já věřím, že ji získám po prvním i druhém tréninku. Podobně jako v Imole jsem začal pomalu, ale do třetího tréninku jsem se zlepšoval každým kolem.“
Zároveň dodává, že za jeho výkony nestojí konkrétní slabina, spíš prostý fakt, že má oproti ostatním méně času na trati. „Chybí mi odjeté závody. Ostatní už mají sedm velkých cen za sebou, já teprve jednu. Nemám za sebou ještě žádnou městskou trať, takže to beru krok po kroku. Potřebuju odjet víc kol, zvyknout si na auto, poznat, kde je jeho limit. A to přijde jen jízdou.“
Zajímavé postřehy přinesl i k přestupu z Williamsu do Alpine. „Každý tým má něco, co se mi líbilo. Učím se z těch rozdílů. To se děje i jezdcům jako Carlos Sainz nebo Lewis Hamilton, je to o sbírání různých zkušeností.“
Vedle ryze závodních témat ale Colapinto narazil i na méně příjemné zákulisí současné F1, konkrétně na útoky části argentinských fanoušků na jeho kolegy Jacka Doohana a Yukiho Tsunodu. Připojil se k výzvám k většímu respektu mezi fanoušky.
„Snažím se udělat maximum, abych je uklidnil. Mohou samozřejmě vyjádřit svůj názor, ale musí zůstat v rámci respektu. Jsou velmi vášniví, někdy až moc. Chápu, že Juki byl naštvaný, být v jeho situaci, asi bych reagoval podobně. Ale nenávist nemá v motorsportu místo.“
„Lidé by si měli užívat sport, sledovat ho v televizi nebo přímo na trati, ale bez urážek. I my, co jsme jeho součástí, musíme přispět k tomu, aby se vášeň nezměnila v agresi,“ uzavřel Colapinto s nadhledem, který by člověk možná od nováčka ve Formuli 1 nečekal.
Zatímco hollywoodská premiéra filmu F1 lákala jezdce do New Yorku, Max Verstappen zvolil jinou cestu. Místo červeného koberce zamířil do Evropy.
V New Yorku se v pondělí večer uskutečnila slavnostní premiéra dlouho očekávaného filmu F1: The Movie. Na červený koberec dorazily desítky jezdců a osobností ze světa motorsportu – až na jednu výjimku. Trojnásobný šampion Max Verstappen se premiéry záměrně nezúčastnil. Místo světel reflektorů si zvolil klidné chvíle s novorozenou dcerou Lily.
Christian Horner vyjádřil spokojenost s bezchybným výkonem Maxe Verstappena během Velké ceny Kanady v Montrealu. Nizozemský jezdec z druhé pozice na startu dokázal vytěžit maximální možný výsledek a dojel těsně za vítězným Georgem Russellem, přestože se mu nepodařilo výrazněji zaútočit na vedení.
Nico Rosberg varoval, že nehoda Landa Norrise v Kanadě by mohla mít výrazný dopad na jeho psychiku. Podle bývalého šampiona F1 takové incidenty často ovlivňují sebevědomí i těch nejlepších jezdců.
Charles Leclerc po náročné Velké ceně Kanady přiznal, že jeho výkon nebyl ideální a kritizoval strategii Ferrari, která ho podle něj stála lepší výsledek. Zdůraznil ale, že necítí potřebu někomu něco dokazovat a raději se soustředí na další závody
Max Verstappen dojel v Kanadě druhý těsně za Georgem Russellem, přičemž závěr závodu přinesl napínavý a férový souboj. Oba piloti předvedli odvahu i vzájemný respekt, který dodal bitvě na dramatičnosti i lidském rozměru.
FIA zahájila šetření souboje mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim během závěru Velké ceny Kanady. Incident výrazně ovlivnil průběh závodu a může mít dopad na týmovou strategii McLarenu.
George Russell si udržel vítězství v Kanadě poté, co komisaři zamítli protest Red Bullu. Rozhodnutí potvrdilo čistotu jeho závodu a nezměnilo pořadí.
Během Velké ceny Kanady se střetli jezdci McLarenu Lando Norris a Oscar Piastri, což výrazně ovlivnilo průběh závodu. Incident vyvolal pozornost fanoušků i odborníků a otevřel debatu o týmové strategii a agresivitě.
Lewis Hamilton v úvodu závodu v Montrealu srazil sviště, který se objevil na trati. Kolize způsobila poškození jeho vozu a prakticky zmařila šanci na dobrý výsledek.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.