Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Franco Colapinto, nováček v barvách týmu Alpine, vstupuje do svého druhého závodního víkendu v sezoně Formule 1 s jasným cílem: získat větší důvěru ve svůj vůz na jedno rychlé kolo. A to rovnou na jedné z nejtěžších tratí v celém kalendáři v ulicích Monte Carla.
Premiéru si odbyl před týdnem na Grand Prix Emilia-Romagna, kde po nehodě v kvalifikaci a smolně načasované žluté vlajce v závodě skončil šestnáctý. Výsledek, který sice nenadchl, ale jasně ukázal, že cesta za stabilními výkony bude vyžadovat čas a hlavně kilometry.
„Myslím, že tratě jako Monako, Baku nebo Singapur jsou o sebevědomí. A to se během víkendu musí postupně budovat, není to jednoduché,“ uvedl Colapinto. „Zvlášť pro mě, protože mám za sebou zatím jen jeden víkend. Je normální, že ještě úplně necítím auto na limitu. Ale věřím, že s každým odjetým tréninkem se to bude zlepšovat.“
Colapinto přiznal, že i přes testování ve starších vozech a práci na simulátoru je ostré tempo s letošním monopostem Alpine stále velkou výzvou. V Monaku, kde každé zaváhání končí často ve zdi, bude muset najít odvahu i přesnost.
„V Monaku se otíráte o zdi v každé zatáčce. Potřebujete jistotu a já věřím, že ji získám po prvním i druhém tréninku. Podobně jako v Imole jsem začal pomalu, ale do třetího tréninku jsem se zlepšoval každým kolem.“
Zároveň dodává, že za jeho výkony nestojí konkrétní slabina, spíš prostý fakt, že má oproti ostatním méně času na trati. „Chybí mi odjeté závody. Ostatní už mají sedm velkých cen za sebou, já teprve jednu. Nemám za sebou ještě žádnou městskou trať, takže to beru krok po kroku. Potřebuju odjet víc kol, zvyknout si na auto, poznat, kde je jeho limit. A to přijde jen jízdou.“
Zajímavé postřehy přinesl i k přestupu z Williamsu do Alpine. „Každý tým má něco, co se mi líbilo. Učím se z těch rozdílů. To se děje i jezdcům jako Carlos Sainz nebo Lewis Hamilton, je to o sbírání různých zkušeností.“
Vedle ryze závodních témat ale Colapinto narazil i na méně příjemné zákulisí současné F1, konkrétně na útoky části argentinských fanoušků na jeho kolegy Jacka Doohana a Yukiho Tsunodu. Připojil se k výzvám k většímu respektu mezi fanoušky.
„Snažím se udělat maximum, abych je uklidnil. Mohou samozřejmě vyjádřit svůj názor, ale musí zůstat v rámci respektu. Jsou velmi vášniví, někdy až moc. Chápu, že Juki byl naštvaný, být v jeho situaci, asi bych reagoval podobně. Ale nenávist nemá v motorsportu místo.“
„Lidé by si měli užívat sport, sledovat ho v televizi nebo přímo na trati, ale bez urážek. I my, co jsme jeho součástí, musíme přispět k tomu, aby se vášeň nezměnila v agresi,“ uzavřel Colapinto s nadhledem, který by člověk možná od nováčka ve Formuli 1 nečekal.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.
Formule 1 se po letech vrací na portugalskou půdu. Fanoušky čeká návrat atraktivní destinace, která se v sezonách 2027 a 2028 znovu objeví v kalendáři královny motorsportu.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.