Argentinský talent Franco Colapinto věří, že náročné monacké uličky mu pomohou znovu najít potřebnou sebedůvěru. Před víkendem v Monte Carlu si klade za cíl lépe porozumět hranici možností vozu i sebe samotného právě na technicky neúprosné trati, kde se chyby neodpouštějí.
Franco Colapinto, nováček v barvách týmu Alpine, vstupuje do svého druhého závodního víkendu v sezoně Formule 1 s jasným cílem: získat větší důvěru ve svůj vůz na jedno rychlé kolo. A to rovnou na jedné z nejtěžších tratí v celém kalendáři v ulicích Monte Carla.
Premiéru si odbyl před týdnem na Grand Prix Emilia-Romagna, kde po nehodě v kvalifikaci a smolně načasované žluté vlajce v závodě skončil šestnáctý. Výsledek, který sice nenadchl, ale jasně ukázal, že cesta za stabilními výkony bude vyžadovat čas a hlavně kilometry.
„Myslím, že tratě jako Monako, Baku nebo Singapur jsou o sebevědomí. A to se během víkendu musí postupně budovat, není to jednoduché,“ uvedl Colapinto. „Zvlášť pro mě, protože mám za sebou zatím jen jeden víkend. Je normální, že ještě úplně necítím auto na limitu. Ale věřím, že s každým odjetým tréninkem se to bude zlepšovat.“
Colapinto přiznal, že i přes testování ve starších vozech a práci na simulátoru je ostré tempo s letošním monopostem Alpine stále velkou výzvou. V Monaku, kde každé zaváhání končí často ve zdi, bude muset najít odvahu i přesnost.
„V Monaku se otíráte o zdi v každé zatáčce. Potřebujete jistotu a já věřím, že ji získám po prvním i druhém tréninku. Podobně jako v Imole jsem začal pomalu, ale do třetího tréninku jsem se zlepšoval každým kolem.“
Zároveň dodává, že za jeho výkony nestojí konkrétní slabina, spíš prostý fakt, že má oproti ostatním méně času na trati. „Chybí mi odjeté závody. Ostatní už mají sedm velkých cen za sebou, já teprve jednu. Nemám za sebou ještě žádnou městskou trať, takže to beru krok po kroku. Potřebuju odjet víc kol, zvyknout si na auto, poznat, kde je jeho limit. A to přijde jen jízdou.“
Zajímavé postřehy přinesl i k přestupu z Williamsu do Alpine. „Každý tým má něco, co se mi líbilo. Učím se z těch rozdílů. To se děje i jezdcům jako Carlos Sainz nebo Lewis Hamilton, je to o sbírání různých zkušeností.“
Vedle ryze závodních témat ale Colapinto narazil i na méně příjemné zákulisí současné F1, konkrétně na útoky části argentinských fanoušků na jeho kolegy Jacka Doohana a Yukiho Tsunodu. Připojil se k výzvám k většímu respektu mezi fanoušky.
„Snažím se udělat maximum, abych je uklidnil. Mohou samozřejmě vyjádřit svůj názor, ale musí zůstat v rámci respektu. Jsou velmi vášniví, někdy až moc. Chápu, že Juki byl naštvaný, být v jeho situaci, asi bych reagoval podobně. Ale nenávist nemá v motorsportu místo.“
„Lidé by si měli užívat sport, sledovat ho v televizi nebo přímo na trati, ale bez urážek. I my, co jsme jeho součástí, musíme přispět k tomu, aby se vášeň nezměnila v agresi,“ uzavřel Colapinto s nadhledem, který by člověk možná od nováčka ve Formuli 1 nečekal.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.