Do světa formule 1 míří další nový tým. Poté, co F1 schválila vstup amerického Cadillacu od sezony 2026, se rýsuje příchod dvanáctého týmu. Projekt, na kterém se podílí i bývalý šéf Aston Martinu a Alpine Otmar Szafnauer, by mohl rozšířit startovní rošt už za tři až čtyři roky. Záda mu kryje dosud neodhalená automobilka, a jak tvrdí Szafnauer, vše je připraveno – chybí jen zelená od vedení šampionátu. Uvedl to server Crash.
Formule 1 měla naposledy 12 týmů v roce 2012, než na konci sezony odešel tým HRT. Od té doby se pole zúžilo na 10 stájí, přičemž týmy opakovaně odmítaly další uchazeče s odvoláním na obavy o dělení prostředků z finančního koláče. Ledy se však pohnuly s přijetím Cadillacu do seriálu od roku 2026 – a dvanáctý tým by mohl následovat.
Otmar Szafnauer v rozhovoru pro The Race odhalil, že pracuje na vstupu nového týmu do formule 1. „Finance jsou zajištěné. Ti lidé, kteří za tím stojí, to myslí vážně. A co víc – máme za sebou automobilku, která má zájem být součástí formule 1,“ uvedl bývalý šéf týmů Racing Point, Aston Martin a Alpine.
Zatím není jasné, o jakou automobilku se jedná. Projekt se ale podle Szafnauera nachází v pokročilé fázi příprav. V případě příznivých podmínek by tým mohl vstoupit do šampionátu už v roce 2028 nebo 2029. „Pokud F1 vyhlásí výzvu k podání přihlášky, jsme připraveni,“ řekl.
Szafnauer nevylučuje ani možnost vstupu prostřednictvím odkupu některého ze stávajících týmů. V posledních měsících se čile spekuluje o budoucnosti Alpine ve F1, zvlášť po ukončení programu továrních motorů. „Někteří majitelé mohou časem dojít k tomu, že nadešel čas odejít. A pak přijde naše šance,“ naznačil Szafnauer.
Připravovaný tým by měl vyrůst na zelené louce podobně jako projekt Lawrence Strolla u Aston Martinu. „Máme prostředky na výstavbu aerodynamického tunelu, vývojového centra i továrny. Do tří let se to dá postavit,“ říká Szafnauer. Zároveň dodává, že klíčové bude i sestavení týmu odborníků a vývoj simulačních nástrojů.
Součástí projektu má být i vlastní pohonná jednotka. Podle Szafnauera bude partnerem týmového motorového programu právě zmíněná automobilka. Vývoj motoru a technické zázemí jsou podle něj klíčem ke konkurenceschopnosti. „Automobilka, kterou máme za sebou, je velmi schopná,“ ujišťuje.
Szafnauer připomněl své zkušenosti z dob British American Racing, kde během dvou let posunuli tým mezi přední stáje. „Začínali jsme se třemi lidmi a ve druhé sezoně jsme se dělili o čtvrté místo v šampionátu. Vím, co to obnáší,“ řekl.
Vedení F1 zatím neoznámilo, zda a kdy vyhlásí nový proces pro podání žádostí o dvanáctý tým. Szafnauer ale věří, že pokud se tak stane, bude jeho projekt připraven okamžitě zareagovat. „Chci být nachystaný, kdyby se to otevřelo,“ zdůraznil.
Ambicí projektu je vstup do formule 1 v horizontu tří až čtyř let. „Rok 2028 nebo 2029 je realistický cíl. Pokud začneme teď, můžeme být konkurenceschopní. Ale potřebujeme čas a příležitost,“ uzavírá Otmar Szafnauer.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.
Flavio Briatore už nehovoří tak jistě o budoucnosti Franca Colapinta v Alpine jako dříve, a po třech slabých závodech se pozice argentinského nováčka začíná otřásat. Tlak na výsledky roste a v týmu, kde rozhoduje výkon, nemusí mít prostor pro druhé šance.