Lewis Hamilton

Hamilton, Lewis
Hamilton, Lewis, foto: McLaren
Daniel Šupa 30. srpna 2007 15:10
Sdílej:

Formuli 1 zasáhla kometa. Na konci sezony 2006 se o její velikosti a síle vedly úvahy. V úvodu další však pochyboval už jen málo kdo. Z britského mladíka se stal téměř přes noc nejen nejsledovanější sportovec Velké Británie, ale jeho kariéru nyní sleduje doslova celý svět.

„Lewis je kvalitním pilotem, velmi silným, a to už ve svých šestnácti letech. Jestli bude pokračovat jako dosud, jsem si jistý, že bude jezdit ve Formuli 1."           Michael Schumacher (2001)

Prarodiče historicky prvního pilota Formule 1 tmavé pleti opustili rodnou Granadu v padesátých letech dvacátého století. Jméno Lewis dostal od rodičů Anthonyho a Carmen po slavném americkém atletovi Carlu Lewisovi, jenž oslnil svět ve sprintu na olympijských hrách. Rodiče se však za dva roky rozvedli a Lewis vyrůstal do deseti let s matkou, následně s otcem.

Přestože britský pilot tvrdí že snil o Formuli 1 od útlého mládí, je nutné dodat, že zprvu usedal do motokár jen pro čirou zábavu. Události však brzy nabraly rychlý spád. Otec ho od začátku plně podporoval a kvůli finančním prostředkům pracoval ve třech zaměstnáních současně. V rodném Stevenage získal Lewis v osmi letech první závodní zkušenosti a následovaly starty v oblastních a národních závodech. Už v deseti letech byl korunován historicky nejmladším britským šampionem třídy Cadet.

Postupem času získával Lewis skalpy svých vrstevníků i starších soupeřů a jeho rychlosti, odvahy, vyrovnanosti a jezdeckého stylu si mezi prvními povšiml i Ron Dennis, šéf renomované stáje Formule 1 McLaren. V roce 1998 mu nabídl pomocnou ruku a místo v juniorském programu týmu. Víra Rona Dennise v Lewisovy schopnosti rostla do té míry, že už ve třináctém roce života měl smlouvu, do které si dal McLaren opci na jeho služby, pokud by vstoupil do světa závodů Grand Prix Formule 1!

Podpora McLarenu přinesla Lewisovi nejen sebevědomí, ale i důležité finanční zázemí a konkurenceschopný materiál. Výsledkem bylo vítězné tažení po evropských motokárových kolbištích. Logickým krokem byl po roční účasti ve světové nejvyšší třídě motokár vstup do světa monopostů a debut připadl na vyrovnaný britský šampionát Formule Renault v roce 2002. Obavy, zda zvládne takový rozdíl koňských sil výkonu bez úhony, se staly brzy lichými. V první sezoně skončil třetí, ale o rok později odešel s titulem, deseti vítězstvími a jedenácti pole position.

Přestup do Formule 3 Euroseries nebyl tak snadný a přímý. Po až pátém místě v první sezoně však spolu se špičkovým týmem ASM naprosto zastínil konkurenci, vyhrál patnáct závodů a titul šampiona 2005. Následoval přestup do předsíně Formule 1, šampionátu GP2. V týmu ART Grand Prix nastoupil na místo uvolněné předchozím šampionem Nico Rosbergem a od prvních testů sezony 2006 bylo jisté, že je potřeba s mladým Britem tmavé pleti počítat. Chyb se nevyvaroval, ale vždy je dokázal napravit. Svého staršího a zkušenějšího týmového kolegu Premata předčil ve všech směrech a rozhodl pro sebe i duel s Nelsonem Piquetem Jr. o celkové vítězství. Vzhledem k tomu, že se závody GP2 jezdí v rámci víkendu Grand Prix F1, neunikly jeho výkony světové pozornosti.

Úspěšná mise Lewise Hamiltona přinesla jednu zásadní a nečekanou změnu i ve Formuli 1. Tradičně konzervativní stáj McLaren začala zvažovat angažmá jezdce bez patřičných zkušeností. Spekulovalo se o tom, že dostane Lewis příležitost nejprve testovat a v polovině sezony by mohl nahradit zkušeného Pedra de la Rosu. McLaren oddaloval oznámení druhého jezdce k dvojnásobnému šampionovi Alonsovi velmi dlouho, mezitím Lewis testoval monopost, učil se technické aspekty a pracoval na fyzické kondici velice intenzivně a tvrdě. Woking následně všechny šokoval, Hamilton byl pro sezonu 2007 potvrzen závodním pilotem.

Sezoně 2007 předcházely tradiční testy, při kterých získával mladý Brit respekt soupeřů a cenné zkušenosti přímo na dráze. Předchozí příprava na špičkovém simulátoru stáje McLaren se ukázala výbornou a po jediné vážnější havárii vstoupil do prvního závodu v Austrálii plně připraven. Ve svých prvních devíti startech vždy skončil na stupních vítězů. Před závěrečnou částí sezony získal tři vítězství v Kanadě, USA i Maďarsku a vedl šampionát jezdců, čímž se nejen zapsal do historie, ale stal se i horkým kandidátem na zisk titulu mistra světa.

Statistické údaje:

Národnost:   britská Datum narození:  7. ledna 1985 Místo narození:  Stevenage (Velká Británie) Bydliště:   Velká Británie Výška:    174 cm Váha:    68 kg Osobní www stránky:  www.lewishamilton.com Počet startů:   12 Počet bodů:   84 Počet vítězství:  3 Pole Position:   2 Nejrychlejší kola:  1 Stupně vítězů:   10 Debut v F1:   GP Austrálie 2007 První vítězství:  GP Kanady 2007 Počet titulů mistra světa: 0

Kariéra chronologicky:

2000 evropská A třída motokár, šampion 2001 světová super A třída motokár, 15. místo celkově 2002 britská Formule Renault – Manor motorsport, 3. místo celkově 2003 britská Formule Renault – Manor motorsport, šampion 2004 evropská Formule 3 – Manor motorsport, 5. místo celkově 2005 evropská Formule 3 – ASM F3, šampion 2006 GP2 – ART Grand Prix, šampion

* Aktualizace 30. srpna 2007

 

Témata:
Stalo se
Novinky
Yuki Tsunoda a Max Verstappen v Monaku

Croft rozvířil vody: Red Bull musí volit chytře, nebo vše ztratí

David Croft rozvířil debatu o budoucnosti jezdecké sestavy Red Bullu po roce 2025, kdy končí smlouva Sergia Péreze. Zmiňuje možné nástupce včetně Liama Lawsona, ale upozorňuje, že tým musí pečlivě zvažovat každý krok, aby nenarušil Verstappenovu dominanci.

Novinky
Oscar Piastri a Lando Norris v Monaku

Piastri o rivalitě s Norrisem: „Nechceme zničit tým za cenu vítězství“

Lando Norris a Oscar Piastri dorazili do Španělska s tříbodovým rozdílem a potvrzují, že McLaren patří mezi nejvyrovnanější týmy sezony. Přestože se spekuluje o možných týmových příkazech, Piastri trvá na tom, že je zatím čas nechat oba jezdce závodit na rovinu.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Jistota pro Red Bull: Verstappenova smlouva na další sezónu je téměř stvrzená

Na Velké ceně Rakouska by měla být aktivována klauzule ve smlouvě Maxe Verstappena, která zajistí jeho setrvání u Red Bullu i pro rok 2026. Tým tak získá klíčovou jistotu před příchodem nové motorové éry, ve které bude nasazovat vlastní pohonné jednotky vyvíjené s Fordem.

Novinky
Max Verstappen v Monaku

Guenther Steiner vylučuje Verstappena z boje o titul: Předpovídá napínavý souboj McLarenu

Guenther Steiner letos nevěří, že Max Verstappen dokáže reálně ohrozit Oscara Piastriho a Landa Norrise z McLarenu v boji o titul mistra světa ve Formuli 1. Podle šéfa týmu Haas má McLaren v současné době lepší formu a silnější týmovou podporu než Verstappen.