Formuli 1 zasáhla kometa. Na konci sezony 2006 se o její velikosti a síle vedly úvahy. V úvodu další však pochyboval už jen málo kdo. Z britského mladíka se stal téměř přes noc nejen nejsledovanější sportovec Velké Británie, ale jeho kariéru nyní sleduje doslova celý svět.
„Lewis je kvalitním pilotem, velmi silným, a to už ve svých šestnácti letech. Jestli bude pokračovat jako dosud, jsem si jistý, že bude jezdit ve Formuli 1." Michael Schumacher (2001)
Prarodiče historicky prvního pilota Formule 1 tmavé pleti opustili rodnou Granadu v padesátých letech dvacátého století. Jméno Lewis dostal od rodičů Anthonyho a Carmen po slavném americkém atletovi Carlu Lewisovi, jenž oslnil svět ve sprintu na olympijských hrách. Rodiče se však za dva roky rozvedli a Lewis vyrůstal do deseti let s matkou, následně s otcem.
Přestože britský pilot tvrdí že snil o Formuli 1 od útlého mládí, je nutné dodat, že zprvu usedal do motokár jen pro čirou zábavu. Události však brzy nabraly rychlý spád. Otec ho od začátku plně podporoval a kvůli finančním prostředkům pracoval ve třech zaměstnáních současně. V rodném Stevenage získal Lewis v osmi letech první závodní zkušenosti a následovaly starty v oblastních a národních závodech. Už v deseti letech byl korunován historicky nejmladším britským šampionem třídy Cadet.
Postupem času získával Lewis skalpy svých vrstevníků i starších soupeřů a jeho rychlosti, odvahy, vyrovnanosti a jezdeckého stylu si mezi prvními povšiml i Ron Dennis, šéf renomované stáje Formule 1 McLaren. V roce 1998 mu nabídl pomocnou ruku a místo v juniorském programu týmu. Víra Rona Dennise v Lewisovy schopnosti rostla do té míry, že už ve třináctém roce života měl smlouvu, do které si dal McLaren opci na jeho služby, pokud by vstoupil do světa závodů Grand Prix Formule 1!
Podpora McLarenu přinesla Lewisovi nejen sebevědomí, ale i důležité finanční zázemí a konkurenceschopný materiál. Výsledkem bylo vítězné tažení po evropských motokárových kolbištích. Logickým krokem byl po roční účasti ve světové nejvyšší třídě motokár vstup do světa monopostů a debut připadl na vyrovnaný britský šampionát Formule Renault v roce 2002. Obavy, zda zvládne takový rozdíl koňských sil výkonu bez úhony, se staly brzy lichými. V první sezoně skončil třetí, ale o rok později odešel s titulem, deseti vítězstvími a jedenácti pole position.
Přestup do Formule 3 Euroseries nebyl tak snadný a přímý. Po až pátém místě v první sezoně však spolu se špičkovým týmem ASM naprosto zastínil konkurenci, vyhrál patnáct závodů a titul šampiona 2005. Následoval přestup do předsíně Formule 1, šampionátu GP2. V týmu ART Grand Prix nastoupil na místo uvolněné předchozím šampionem Nico Rosbergem a od prvních testů sezony 2006 bylo jisté, že je potřeba s mladým Britem tmavé pleti počítat. Chyb se nevyvaroval, ale vždy je dokázal napravit. Svého staršího a zkušenějšího týmového kolegu Premata předčil ve všech směrech a rozhodl pro sebe i duel s Nelsonem Piquetem Jr. o celkové vítězství. Vzhledem k tomu, že se závody GP2 jezdí v rámci víkendu Grand Prix F1, neunikly jeho výkony světové pozornosti.
Úspěšná mise Lewise Hamiltona přinesla jednu zásadní a nečekanou změnu i ve Formuli 1. Tradičně konzervativní stáj McLaren začala zvažovat angažmá jezdce bez patřičných zkušeností. Spekulovalo se o tom, že dostane Lewis příležitost nejprve testovat a v polovině sezony by mohl nahradit zkušeného Pedra de la Rosu. McLaren oddaloval oznámení druhého jezdce k dvojnásobnému šampionovi Alonsovi velmi dlouho, mezitím Lewis testoval monopost, učil se technické aspekty a pracoval na fyzické kondici velice intenzivně a tvrdě. Woking následně všechny šokoval, Hamilton byl pro sezonu 2007 potvrzen závodním pilotem.
Sezoně 2007 předcházely tradiční testy, při kterých získával mladý Brit respekt soupeřů a cenné zkušenosti přímo na dráze. Předchozí příprava na špičkovém simulátoru stáje McLaren se ukázala výbornou a po jediné vážnější havárii vstoupil do prvního závodu v Austrálii plně připraven. Ve svých prvních devíti startech vždy skončil na stupních vítězů. Před závěrečnou částí sezony získal tři vítězství v Kanadě, USA i Maďarsku a vedl šampionát jezdců, čímž se nejen zapsal do historie, ale stal se i horkým kandidátem na zisk titulu mistra světa.
Statistické údaje:
Národnost: britská Datum narození: 7. ledna 1985 Místo narození: Stevenage (Velká Británie) Bydliště: Velká Británie Výška: 174 cm Váha: 68 kg Osobní www stránky: www.lewishamilton.com Počet startů: 12 Počet bodů: 84 Počet vítězství: 3 Pole Position: 2 Nejrychlejší kola: 1 Stupně vítězů: 10 Debut v F1: GP Austrálie 2007 První vítězství: GP Kanady 2007 Počet titulů mistra světa: 0
Kariéra chronologicky:
2000 evropská A třída motokár, šampion 2001 světová super A třída motokár, 15. místo celkově 2002 britská Formule Renault – Manor motorsport, 3. místo celkově 2003 britská Formule Renault – Manor motorsport, šampion 2004 evropská Formule 3 – Manor motorsport, 5. místo celkově 2005 evropská Formule 3 – ASM F3, šampion 2006 GP2 – ART Grand Prix, šampion
* Aktualizace 30. srpna 2007
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.