Bernie Ecclestone je znám jako výškou malý obchodník, který zasvětil svůj život Formuli 1, její budoucnosti a slušnému zisku. Vybudoval z ní špičkový, celosvětově ostře sledovaný motoristický sport.
Bernard Charles "Bernie" Ecclestone se narodil 28. října 1930 v Suffolku. Jeho otec byl kapitánem rybářské lodi, ale později se rodina přestěhovala do jihovýchodního Londýna. Bernie ukončil školní docházku v 16 letech a nastoupil jako pomocník u otcova přítele v chemické laboratoři místní plynárny.
Přestože je znám především ze světa Formule 1, jeho první kontakt s oktany mají na svědomí motocykly, jeho velká poválečná vášeň. Stroje byly tehdy vzácné a obchodováním s náhradními díly si v obědové přestávce vydělával peníze na závodění. Obchody se zvětšovaly a spolu s Fredem Comptonem založil svoji první firmu. Společníka později vyplatil a stal se jedním z největších prodejců motocyklů v Británii.
V roce 1949 však přesedlal na závodní automobily, ale po velké havárii v Brands Hatch, kdy skončil jeho monopost F3 po saltech v parkovišti osobních vozů vně závodní dráhy, svoji krátkou kariéru závodního jezdce vzdal a pustil se raději do dalšího obchodování.
O osm let později se do boxů závodních vozů opět vrátil. Jako manažer velšského Stuarta Lewis-Evanse koupil stáj F1 Connaught a sám se neúspěšně pokusil kvalifikovat do GP Monaka 1958. V jeho vozech se objevil i Roy Salvadori, který sehrál později v F1 důležitou roli.
Stuart Lewis-Evans se stal v průběhu sezony továrním jezdcem týmu Vanwall, ale při GP Maroka podlehl popáleninám po explozi motoru a Bernie motoristický sport opustil znovu. Na začátku 60tých let mu však zmíněný Salvadori, řídící tehdy tým Cooper, představil ještě neznámého Rakušana Jochena Rindta.
Bernie Ecclestone měl vždy nos pro dobré obchody, stal se Rindtovým manažerem a později poskytl finanční prostředky pro provoz jejich společného týmu F2 s tovární podporou britského Lotusu, ve kterém startovali budoucí hvězdy Formule 1 Jochen Rindt a Graham Hill.
Ze světa F1 ale vyhnala malého houževnatého Brita další smrtelná nehoda. Jochen Rindt zahynul při GP Itálie 1970 v troskách Lotusu. Jeho bodový náskok byl však tak velký, že byl prohlášen mistrem světa in memoriam. Ecclestone si ale už tehdy uvědomil obrovský potenciál, který závody Grand Prix představovaly. V roce 1972 koupil proto od Rona Tauranaca tým založený trojnásobným šampionem Jackem Brabhamem, který pak pod jeho vedením opět patřil mezi nejlepší.
Formule 1 byla v 60. a 70. letech 20. století velmi populární a zde vycítil Bernie svoji pravou příležitost. Cíl měl, ale potřeboval zázemí, silné postavení a podporu vlivných osobností. Spolu s Colinem Chapmanem (Lotus), Teddy Mayerem (McLaren), Maxem Mosleyem (March), Ken Tyrrellem (Tyrrell) a Frankem Williamsem (Williams) založil proto v roce 1974 Formula One Constructors Association (FOCA).
Ihned pak zahájil boj s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) za nový systém televizních přenosů závodů a rozdělení zisku mezi všechny týmy. O dva roky později slavil sice první větší vítězství za oponou, ale až v březnu 1981 získala FOCA na základě návrhu Maxe Mosleyho a první Concorde Agreement právo vyjednávat kontrakty na televizní přenosy F1.
Obchodní úspěch podtrhl Nelson Piquet ziskem titulu mistra světa s vozem Brabham, který ob jeden rok zopakoval. Berniemu ale zbývalo na tým F1 stále méně času, k tomu postihla jeho jezdce další smrtelná nehoda. Elio de Angelis zahynul při podzimních testech v roce 1987 a stáj ztratila navíc hlavního sponzora. Když byl Ecclestone jmenován viceprezidentem FIA pro záležitosti propagace, prodal celou stáj Alfě Romeo, která ho však brzy na to prodala dále švýcarskému finančníkovi Joachimu Luhtimu.
Prodej televizních práv na F1 původně patřil všem stájím, ale protože byly počáteční dny tohoto obchodu riskantní a málo výnosné, dovolili šéfové stájí Berniemu ustavit společnost Formula One Promotions and Administration (FOPA), která měla práva obhospodařovat peníze a vracet je do F1 na základě jasného klíče: 47% týmům, 30% FIA a 33% FOPA, odměny týmům pak vyplácela FOPA podle umístění v Poháru konstruktérů.
Další krize F1 kvůli financím nastala v roce 1995, kdy přesvědčil Bernie Ecclestone FIA o tom, že prodej televizních práv bude dalších 14 let nejlépe obhospodařovat společnost Formula One Management (FOM), kterou neřídil nikdo jiný, než on sám. Stáje tak definitivně ztratily možnost ovlivnit rozdělování finančních prostředků z prodeje komerčních práv a týmy McLaren, Williams a Tyrrell proto o dva roky později blokovaly podpis nové Concorde Agreement. Po nátlaku ostatních stájí se však nakonec podvolily.
Berniemu Ecclestoneovi se začalo v boxech říkat různými nepříliš lichotivými přezdívkami, ale on se tomu jen smál a svůj taktický tah odůvodňoval slovy: „Pokud by týmy vlastnily práva, obchod by zničily. Nejsou schopny se na ničem domluvit, a to ani v případě, že jim utíkají vlastní peníze. Jejich šéfové si myslí, že by to mohli dělat, ale já vím, že nemohli.“
Pro kontrolu komerčních práv a televizních přenosů později založil společnost SLEC, sdružující FOM a FOA (Formula One Administration). Obchody kolem přenosů z F1 se však začala zabývat Evropská komise. Následný prodej akcií vynesl Bernieho Ecclestonea mezi nejbohatší britské občany a přes různé společnosti a banky získal 75% SLEC německý mediální obchodník Leo Kirch. Jeho brzký krach pak přivedl akcie třem bankám - Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. 25% stále vlastnil Ecclestone prostřednictvím rodinné společnosti psané na jeho manželku, bývalou Armaniho modelku Slavicu.
Bernie stál i nadále pevně v čele SLEC a kontroloval neomezeně chod společnosti, kterou de facto nevlastnil. Na konci roku 2004 ho proto banky zažalovaly a soudní spor vyhrály. Bankovní domy ho ale v čele SLEC ponechaly, protože jen “Mistr E“ dokázal vládnout Formuli 1 i promotérům jednotlivých Grand Prix s nezbytnými kontakty.
Bernie Ecclestone je však obchodník, který nezná bezvýchodnost situace a jak o něm řekl zakladatel stejnojmenného týmu F1 Eddie Jordan, je jediným člověkem, který dokázal třikrát v souladu se zákony prodat tentýž obchod, jenž ve skutečnosti ale nikdy nevlastnil. 25. listopadu 2005 totiž prodal Bernie "svých" 25% SLEC společnosti Alpha Prema, která zároveň koupila 48% akcií Bayerische Landesbank, čímž naprosto znehodnotila akcie zbývající dvou bank, z nichž J.P. Morgan svůj balík ihned se ztrátou majoritnímu vlastníkovi prodala.
Velikost podílu Bernieho Ecclestonea ve společnosti Alpha Prema dosud není známa, ale znovu přes operaci srdce a tři bypassy nad svými protivníky vyhrál a obhájil pozici v čele Formule 1 ve věcech komerčních práv.
Kromě zmíněné šachové partie o kontrolu nad finančními prostředky do F1 plynoucími zaregistroval záhy pokles zájmu o závody F1 ze strany diváků i sponzorů. Zahájil proto jednání s pořadateli ze zemí s malou motoristickou tradicí, ale zajímavými trhy a nasměroval kolotoč Grand Prix mimo známé lokality. Citlivou volbou nových pořadatelů dosáhl následně velkého zájmu o pořadatelství a expanzi F1 do celého světa. Současně přes některé výhrady patří k podporovatelům většiny radikálních záměrů prezidenta FIA Maxe Mosleyho o zatraktivnění samotných závodů a zvýšení jejich bezpečnosti.
Mnoho se spekuluje o nástupcích Bernieho Ecclestonea, ale malý Brit neustále překvapuje svojí vitalitou, energií i úsudkem a nadále odmítá řeči o odpočinku a předávání žezla...
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.