Prozatím poslední víkend ve formátu sprint v americkém Austinu příliš nenadchl. Do ochozů sice během tří dnů dorazilo 420 000 diváků, ale sobotní závod na 19 kol rozhodně netáhl, což byla nemilá rána pro prodejce vstupenek. A tak se hledají nové cesty.
Ani samotný závod extra porci napětí nepřinesl, rozhodně ne v boji o první příčku, což zejména majitelům, ale i šéfům týmů zrovna radost nedělá. Začíná se tedy vážně uvažovat nikoli o samotné existenci sprintů - ty se mají nadále těšit přízni odpovědných osob, ale přicházejí (zatím neoficiální) nápady, co s tím vším udělat. Znovu dodávám, jsou to prozatím neformální diskuse, ale o to větší nadšení či bouři nevole vyvolávají.
Samostatný šampionátJednou z nejradikálnějších opatření by měla být separace sprintů z mistrovství jako takového a udělat z něj takový šampionát v šampionátu. Body budou platné pouze v onom Sprint's Championship - o podobné variantě Poháru konstruktérů zatím nepadlo ani slovo, ale dá se čekat, že i s tím nějaká moudrá hlava brzy přijde - a na konci sezóny tak budeme mít dost možná mistry dva. A předešlo by se tím jistým marketingovým faux-pas, kdy v Kataru se Verstappen stal oficiálně mistrem světa nikoli v závodě, ale po sprintu.
Záhy se však ukazují jasné slabiny dané myšlenky. Je zjevné, že hlavní šampionát bude mít silnější pozici, takže by se ze sprinterského mohlo stát něco na způsob "Útěchu pro ty pomalé". Ještě si pamatuji na pokus v době turbomotorů, kdy byl vyhlášen Pohár Colina Chapmana a Trofej Jima Clarka - pamatuje si dnes ještě někdo, kdo je tehdy vyhrál?
Navíc samostatné bodování se nejspíš nijak nedotkne Prize money a ani malé týmy nebudou mít velkou chuť riskovat defekt nebo poškození vozu pro samotnou Grand Prix. A jak už se ozývají první hlasy, podobným způsobem můžeme zavést mistry kvalifikace, nejrychlejších kol, pilotů ve vedení... mám pokračovat?
Finanční odměnaNení nic neobvyklého, že si nějaký movitý sponzor ve snaze zvýšit zájem o své produkty uspořádá vlastní mistrovství. Ostatně i to známe ze sklonku 70. let, kdy výrobce autodrah s poněkud zavádějícím jménem Aurora vyhlásil šampionát pro starší vozy F1. Po dvou letech zkrachoval a také si troufám říci, že šampióny tohoto podniku, který bývá označován různými názvy, asi těžko z paměti vyloví.
Byl by to dozajista zajímavý pokus, kdyby takový sponzor motivoval piloty konkrétní částkou - server motorsport.com mluví o milionu $ pro vítěze. Což nezní jako nesmysl, ovšem až do chvíle, kdy se opět zamyslíme. Je třeba na jednu stranu vah položit na misku onen milion, který si asi jedinec těžko ponechá pro sebe - a na druhou stranu rizika spojená s účastí v hlavním závodě. Troufám si říci, že by vidina milionu těžko vyvážila poškozený vůz, či v horším případě absenci týmu na startu v Grand Prix.
Obrácený rošt a podobné nápadyOpět žádná převratná myšlenka - už se o ní uvažovalo a v některých kategoriích se dokonce používá. Tady je asi největší brzdou fakt, že se těžko někdo přetrhne, aby vyhrál kvalifikaci, když ví, že pak bude startovat z desáté pozice nebo dokonce z poslední (padly totiž návrhy na "obrácení" buď pouze Top10 nebo celého pole).
Můžete apelovat na foglarovský přístup a nechat piloty uctívat Miroslava Dušína, ale nevěřím, že se někdo povědomě dopustí lehkého či většího ubrání plynu. Samozřejmě mohou nastat penalizace, když by se čas diametrálně lišil od kvalifikačního do GP, ale i to se dá oblafnout mnoha zůsoby - technické problémy, jezdecká chyba a špatné podmínky, ostatně všichni dobře víme, jak to s tím trestáním je.
Další nápad by bral v potaz momentální postavení pilotů v průběžné klasifikaci šampionátu - leč i zde se lze obávat, že za současného rozložení sil by se postavení na startu sprintů příliš nehýbalo. Jeden návrh pojal celou záležitost skutečně extrémně, ale přitom neztratil jistý smysl pro humor: měl by být vypracován přesný přehled údajů o pilotech a pak by se startovalo podle dispozic - jeden sprint by se jel od nejmladšího k nejstaršímu, další obráceně, třetí podle výšky, čtvrtý by zohlednil váhu (nebo správně hmotnost), pak by mohly přijít na řadu velikost nohy, počet dětí... stop, to už je možná trochu za čáru a dostali bychom se možná příliš daleko, ale i takové reakce se objevují, a mám dojem, že si s těmi navrhovanými příliš nezadají.
Co na to šéfové?Jak bylo řečeno, pořád jde o počáteční dumání, co a jak. Že ale něco bude potřeba udělat, to připustil v Austinu Christian Horner, když označil současné řešení sprinterských víkendů za nedobré: "Myslím, že by tomu chtělo přidat trochu víc dramatičnosti, prvku nebezpečí. Ať uděláme obrácené pořadí Top 10 nebo něco podobného, třeba přidat víc bodů, aby se pilotům vyplatilo jít do toho naplno." Zrovna od Hornera, který by se při poškození "jeho" autíček nejspíš pominul, poznámka o nebezpečí hezky sedí.
Opačný postoj, zejména ke zmíněnému obrácení roštu, naopak zaujímá Toto Wolff: "Při závodění zastávám konzervativní názor. Raději sprinty docela oželím, než když se budou dělat změny pro změny. Otočením pozic směřujeme zpět do juniorských formulí, kde zábava ční nad sportem, zatímco u nás by mělo platit, že sport má být zábavný. Vytváření umělých nesmyslů kolem sobotního sprintu není cesta, kterou bych já sám osobně upřednostňoval, ale je to jen můj názor. Všechny týmy včetně Stefana Domenicaliho by měl přemýšlet, co je pro F1 nejlepší."
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.