Nemusíme je nazývat zrovna zázračnými dětmi, ale nelze pominout, že do Formule 1 proudí dravé mládí a je samozřejmě pod drobnohledem nejen veřejnosti, ale také odborníků. Případ Maxe Verstappena a Lance Strolla nemá až tak společných prvků, ale to nebrání srovnávání.
Když sedmnáctiletý Holanďan vstupoval do F1, byl z toho ještě větší poprask, než druhdy u Kimi Räikkönena - kolem udělení superlicence se tehdy vedly dlouhé debaty a dokonce se objevila i zpráva, že ji nový objev dostává vždy na podmíněný časový úsek (což Kimi posléze důrazně vyvrátil). Lance Stroll se do F1 dostal v poněkud jiné situaci, která zase připomínala Niki Laudu, i když dnes trojnásobný mistr světa a nevýkonný ředitel Mercedesu za sebou žádného vlivného otce neměl a ve finančních otázkách se musel spolehnout na vlastní síly.
Právě otcovy prostředky měly za následek, že Stroll byl posuzován možná přísněji. Navíc je obecně tým Williams považován za kvalitnější prostředí než Toro Rosso, i když v určitých sezónách tak tomu nebylo. Ovšem v posledních sezónách díky dvojici Massa-Bottas opět povyskočil vzhůru, i proto stál Stroll před nelehkou sezónou. Nakonec v osmém závodě dokázal vyšplhat - byť s notnou dávkou štěstí, ale tak závodění prostě někdy patří - na stupně vítězů. Tedy podstatně dříve než Verstappen, který musel čekat na své první pódium 24 Grand Prix. Ovšem je také fakt, že hned při prvním závodě v kvalitativně lepším voze vyhrál - a tehdy před ním tolik soupeřů nevypadlo.
U Strolla se hodně lidí zaměřilo na fakt, že první čtyři závody nedokončil. I když to nebylo vždy jeho vinou, snesla se na něj kritika a nedobrou image Lance ještě přiživoval sebevědomými výroky. Mohla to být obrana proti nejistotě, ale dost dobře také nátura - to vědí nejlépe asi ti, kteří s Lancem každodenně přicházejí do styku. Kanaďan je o 12 dní starší než Max a stal se v Baku teprve druhým teenagerem, který se postavil na stupně vítězů, dalších devět pilotů (Alonso, Barrichello, de Angelis, Kubica, Kvjat, Magnussen, McLaren, R. Schumacher a Vettel) to zvládlo až po nabytí jedenadvacátého roku života.
"Doufám, že se nám to konečně podařilo setřást. Lance se nepotřebuje na někoho ohlížet, nemusí se zabývat žádnými referencemi, může se zaměřit na sebe a být spokojený s tím, čeho dosáhl," vyjádřil se k současné situaci technický ředitel Williamsu Paddy Lowe. Podle něj závod v Kanadě posílil Strollovu důvěru a po výsledku v Baku se ještě umocnila, zvláště když se dostal na pódium dříve než vychvalovaný Verstappen.
"Je to skutečný průlom. Teprve teď doopravdy vstoupil do F1. Závod byl perfektní, ale to nebylo jen o neděli - Lance splnil bezezbytku deset bodů z deseti během celého víkendu. V každé pasáži měl všechno pod kontrolou, dokázal udržovat konstantní tempo. Nevím, jestli si vybavíte pátek, ale Lance byl jedním ze tří pilotů, kteří nezpůsobili žluté vlajky. To je na nováčka působivý výsledek, proto si myslím, že po Kanadě nastal skutečně obrat. Hned několik lidí mi říkalo, že díky výsledku v Kanadě a jeho kvalifikaci v Baku bylo překvapeno, jak se jeho úroveň posunula," pokračuje Lowe.
Stroll podle technického ředitele získal velký respekt celým svým projevem, Lowe především vyzdvihuje jeho klid v závěrečných fázích závodu, kdy se nejdřív dokázal držet vedoucího Ricciarda a pak zvládl i nelehkou situaci, kdy ho Bottas dostihl a připravil o druhé místo na cílové čáře.
"To jsou okamžiky, které vás těžce prověří, kdy nesmíte udělat sebemenší chybičku. Posledních deset kol odjel v téměř stejném duchu jako ostrá kvalifikační kola. Ani jednou se nedostal do smyku, každé kolo bylo vynikající a závod velmi slušně zakončil. Jsem přesvědčen, že se sžil s vozem a dostal se na místo, kde chceme své piloty mít," uzavírá Lowe.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.