Nemusíme je nazývat zrovna zázračnými dětmi, ale nelze pominout, že do Formule 1 proudí dravé mládí a je samozřejmě pod drobnohledem nejen veřejnosti, ale také odborníků. Případ Maxe Verstappena a Lance Strolla nemá až tak společných prvků, ale to nebrání srovnávání.
Když sedmnáctiletý Holanďan vstupoval do F1, byl z toho ještě větší poprask, než druhdy u Kimi Räikkönena - kolem udělení superlicence se tehdy vedly dlouhé debaty a dokonce se objevila i zpráva, že ji nový objev dostává vždy na podmíněný časový úsek (což Kimi posléze důrazně vyvrátil). Lance Stroll se do F1 dostal v poněkud jiné situaci, která zase připomínala Niki Laudu, i když dnes trojnásobný mistr světa a nevýkonný ředitel Mercedesu za sebou žádného vlivného otce neměl a ve finančních otázkách se musel spolehnout na vlastní síly.
Právě otcovy prostředky měly za následek, že Stroll byl posuzován možná přísněji. Navíc je obecně tým Williams považován za kvalitnější prostředí než Toro Rosso, i když v určitých sezónách tak tomu nebylo. Ovšem v posledních sezónách díky dvojici Massa-Bottas opět povyskočil vzhůru, i proto stál Stroll před nelehkou sezónou. Nakonec v osmém závodě dokázal vyšplhat - byť s notnou dávkou štěstí, ale tak závodění prostě někdy patří - na stupně vítězů. Tedy podstatně dříve než Verstappen, který musel čekat na své první pódium 24 Grand Prix. Ovšem je také fakt, že hned při prvním závodě v kvalitativně lepším voze vyhrál - a tehdy před ním tolik soupeřů nevypadlo.
U Strolla se hodně lidí zaměřilo na fakt, že první čtyři závody nedokončil. I když to nebylo vždy jeho vinou, snesla se na něj kritika a nedobrou image Lance ještě přiživoval sebevědomými výroky. Mohla to být obrana proti nejistotě, ale dost dobře také nátura - to vědí nejlépe asi ti, kteří s Lancem každodenně přicházejí do styku. Kanaďan je o 12 dní starší než Max a stal se v Baku teprve druhým teenagerem, který se postavil na stupně vítězů, dalších devět pilotů (Alonso, Barrichello, de Angelis, Kubica, Kvjat, Magnussen, McLaren, R. Schumacher a Vettel) to zvládlo až po nabytí jedenadvacátého roku života.
"Doufám, že se nám to konečně podařilo setřást. Lance se nepotřebuje na někoho ohlížet, nemusí se zabývat žádnými referencemi, může se zaměřit na sebe a být spokojený s tím, čeho dosáhl," vyjádřil se k současné situaci technický ředitel Williamsu Paddy Lowe. Podle něj závod v Kanadě posílil Strollovu důvěru a po výsledku v Baku se ještě umocnila, zvláště když se dostal na pódium dříve než vychvalovaný Verstappen.
"Je to skutečný průlom. Teprve teď doopravdy vstoupil do F1. Závod byl perfektní, ale to nebylo jen o neděli - Lance splnil bezezbytku deset bodů z deseti během celého víkendu. V každé pasáži měl všechno pod kontrolou, dokázal udržovat konstantní tempo. Nevím, jestli si vybavíte pátek, ale Lance byl jedním ze tří pilotů, kteří nezpůsobili žluté vlajky. To je na nováčka působivý výsledek, proto si myslím, že po Kanadě nastal skutečně obrat. Hned několik lidí mi říkalo, že díky výsledku v Kanadě a jeho kvalifikaci v Baku bylo překvapeno, jak se jeho úroveň posunula," pokračuje Lowe.
Stroll podle technického ředitele získal velký respekt celým svým projevem, Lowe především vyzdvihuje jeho klid v závěrečných fázích závodu, kdy se nejdřív dokázal držet vedoucího Ricciarda a pak zvládl i nelehkou situaci, kdy ho Bottas dostihl a připravil o druhé místo na cílové čáře.
"To jsou okamžiky, které vás těžce prověří, kdy nesmíte udělat sebemenší chybičku. Posledních deset kol odjel v téměř stejném duchu jako ostrá kvalifikační kola. Ani jednou se nedostal do smyku, každé kolo bylo vynikající a závod velmi slušně zakončil. Jsem přesvědčen, že se sžil s vozem a dostal se na místo, kde chceme své piloty mít," uzavírá Lowe.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.