Nemusíme je nazývat zrovna zázračnými dětmi, ale nelze pominout, že do Formule 1 proudí dravé mládí a je samozřejmě pod drobnohledem nejen veřejnosti, ale také odborníků. Případ Maxe Verstappena a Lance Strolla nemá až tak společných prvků, ale to nebrání srovnávání.
Když sedmnáctiletý Holanďan vstupoval do F1, byl z toho ještě větší poprask, než druhdy u Kimi Räikkönena - kolem udělení superlicence se tehdy vedly dlouhé debaty a dokonce se objevila i zpráva, že ji nový objev dostává vždy na podmíněný časový úsek (což Kimi posléze důrazně vyvrátil). Lance Stroll se do F1 dostal v poněkud jiné situaci, která zase připomínala Niki Laudu, i když dnes trojnásobný mistr světa a nevýkonný ředitel Mercedesu za sebou žádného vlivného otce neměl a ve finančních otázkách se musel spolehnout na vlastní síly.
Právě otcovy prostředky měly za následek, že Stroll byl posuzován možná přísněji. Navíc je obecně tým Williams považován za kvalitnější prostředí než Toro Rosso, i když v určitých sezónách tak tomu nebylo. Ovšem v posledních sezónách díky dvojici Massa-Bottas opět povyskočil vzhůru, i proto stál Stroll před nelehkou sezónou. Nakonec v osmém závodě dokázal vyšplhat - byť s notnou dávkou štěstí, ale tak závodění prostě někdy patří - na stupně vítězů. Tedy podstatně dříve než Verstappen, který musel čekat na své první pódium 24 Grand Prix. Ovšem je také fakt, že hned při prvním závodě v kvalitativně lepším voze vyhrál - a tehdy před ním tolik soupeřů nevypadlo.
U Strolla se hodně lidí zaměřilo na fakt, že první čtyři závody nedokončil. I když to nebylo vždy jeho vinou, snesla se na něj kritika a nedobrou image Lance ještě přiživoval sebevědomými výroky. Mohla to být obrana proti nejistotě, ale dost dobře také nátura - to vědí nejlépe asi ti, kteří s Lancem každodenně přicházejí do styku. Kanaďan je o 12 dní starší než Max a stal se v Baku teprve druhým teenagerem, který se postavil na stupně vítězů, dalších devět pilotů (Alonso, Barrichello, de Angelis, Kubica, Kvjat, Magnussen, McLaren, R. Schumacher a Vettel) to zvládlo až po nabytí jedenadvacátého roku života.
"Doufám, že se nám to konečně podařilo setřást. Lance se nepotřebuje na někoho ohlížet, nemusí se zabývat žádnými referencemi, může se zaměřit na sebe a být spokojený s tím, čeho dosáhl," vyjádřil se k současné situaci technický ředitel Williamsu Paddy Lowe. Podle něj závod v Kanadě posílil Strollovu důvěru a po výsledku v Baku se ještě umocnila, zvláště když se dostal na pódium dříve než vychvalovaný Verstappen.
"Je to skutečný průlom. Teprve teď doopravdy vstoupil do F1. Závod byl perfektní, ale to nebylo jen o neděli - Lance splnil bezezbytku deset bodů z deseti během celého víkendu. V každé pasáži měl všechno pod kontrolou, dokázal udržovat konstantní tempo. Nevím, jestli si vybavíte pátek, ale Lance byl jedním ze tří pilotů, kteří nezpůsobili žluté vlajky. To je na nováčka působivý výsledek, proto si myslím, že po Kanadě nastal skutečně obrat. Hned několik lidí mi říkalo, že díky výsledku v Kanadě a jeho kvalifikaci v Baku bylo překvapeno, jak se jeho úroveň posunula," pokračuje Lowe.
Stroll podle technického ředitele získal velký respekt celým svým projevem, Lowe především vyzdvihuje jeho klid v závěrečných fázích závodu, kdy se nejdřív dokázal držet vedoucího Ricciarda a pak zvládl i nelehkou situaci, kdy ho Bottas dostihl a připravil o druhé místo na cílové čáře.
"To jsou okamžiky, které vás těžce prověří, kdy nesmíte udělat sebemenší chybičku. Posledních deset kol odjel v téměř stejném duchu jako ostrá kvalifikační kola. Ani jednou se nedostal do smyku, každé kolo bylo vynikající a závod velmi slušně zakončil. Jsem přesvědčen, že se sžil s vozem a dostal se na místo, kde chceme své piloty mít," uzavírá Lowe.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.