Nemusíme je nazývat zrovna zázračnými dětmi, ale nelze pominout, že do Formule 1 proudí dravé mládí a je samozřejmě pod drobnohledem nejen veřejnosti, ale také odborníků. Případ Maxe Verstappena a Lance Strolla nemá až tak společných prvků, ale to nebrání srovnávání.
Když sedmnáctiletý Holanďan vstupoval do F1, byl z toho ještě větší poprask, než druhdy u Kimi Räikkönena - kolem udělení superlicence se tehdy vedly dlouhé debaty a dokonce se objevila i zpráva, že ji nový objev dostává vždy na podmíněný časový úsek (což Kimi posléze důrazně vyvrátil). Lance Stroll se do F1 dostal v poněkud jiné situaci, která zase připomínala Niki Laudu, i když dnes trojnásobný mistr světa a nevýkonný ředitel Mercedesu za sebou žádného vlivného otce neměl a ve finančních otázkách se musel spolehnout na vlastní síly.
Právě otcovy prostředky měly za následek, že Stroll byl posuzován možná přísněji. Navíc je obecně tým Williams považován za kvalitnější prostředí než Toro Rosso, i když v určitých sezónách tak tomu nebylo. Ovšem v posledních sezónách díky dvojici Massa-Bottas opět povyskočil vzhůru, i proto stál Stroll před nelehkou sezónou. Nakonec v osmém závodě dokázal vyšplhat - byť s notnou dávkou štěstí, ale tak závodění prostě někdy patří - na stupně vítězů. Tedy podstatně dříve než Verstappen, který musel čekat na své první pódium 24 Grand Prix. Ovšem je také fakt, že hned při prvním závodě v kvalitativně lepším voze vyhrál - a tehdy před ním tolik soupeřů nevypadlo.
U Strolla se hodně lidí zaměřilo na fakt, že první čtyři závody nedokončil. I když to nebylo vždy jeho vinou, snesla se na něj kritika a nedobrou image Lance ještě přiživoval sebevědomými výroky. Mohla to být obrana proti nejistotě, ale dost dobře také nátura - to vědí nejlépe asi ti, kteří s Lancem každodenně přicházejí do styku. Kanaďan je o 12 dní starší než Max a stal se v Baku teprve druhým teenagerem, který se postavil na stupně vítězů, dalších devět pilotů (Alonso, Barrichello, de Angelis, Kubica, Kvjat, Magnussen, McLaren, R. Schumacher a Vettel) to zvládlo až po nabytí jedenadvacátého roku života.
"Doufám, že se nám to konečně podařilo setřást. Lance se nepotřebuje na někoho ohlížet, nemusí se zabývat žádnými referencemi, může se zaměřit na sebe a být spokojený s tím, čeho dosáhl," vyjádřil se k současné situaci technický ředitel Williamsu Paddy Lowe. Podle něj závod v Kanadě posílil Strollovu důvěru a po výsledku v Baku se ještě umocnila, zvláště když se dostal na pódium dříve než vychvalovaný Verstappen.
"Je to skutečný průlom. Teprve teď doopravdy vstoupil do F1. Závod byl perfektní, ale to nebylo jen o neděli - Lance splnil bezezbytku deset bodů z deseti během celého víkendu. V každé pasáži měl všechno pod kontrolou, dokázal udržovat konstantní tempo. Nevím, jestli si vybavíte pátek, ale Lance byl jedním ze tří pilotů, kteří nezpůsobili žluté vlajky. To je na nováčka působivý výsledek, proto si myslím, že po Kanadě nastal skutečně obrat. Hned několik lidí mi říkalo, že díky výsledku v Kanadě a jeho kvalifikaci v Baku bylo překvapeno, jak se jeho úroveň posunula," pokračuje Lowe.
Stroll podle technického ředitele získal velký respekt celým svým projevem, Lowe především vyzdvihuje jeho klid v závěrečných fázích závodu, kdy se nejdřív dokázal držet vedoucího Ricciarda a pak zvládl i nelehkou situaci, kdy ho Bottas dostihl a připravil o druhé místo na cílové čáře.
"To jsou okamžiky, které vás těžce prověří, kdy nesmíte udělat sebemenší chybičku. Posledních deset kol odjel v téměř stejném duchu jako ostrá kvalifikační kola. Ani jednou se nedostal do smyku, každé kolo bylo vynikající a závod velmi slušně zakončil. Jsem přesvědčen, že se sžil s vozem a dostal se na místo, kde chceme své piloty mít," uzavírá Lowe.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.