Jak Lewis Hamilton, tak především jeho příznivci byli přesvědčeni, že Sebastian Vettel nebyl za svůj čin při Grand Prix Ázerbajdžánu dostatečně potrestán. Bezprostředně po jeho činu se probíraly různé možnosti, mezi nimi i zpovídání před instancí nejvyšší.
Znovu opakovat, co se v Baku stalo, už by bylo desetinásobné ohřívání nedělní polévky, stačí si vybrat jeden z mnoha článků. Tím se také dá vysvětlovat, proč je zmíněný incident tak komentovaný a sledovaný. Do hry totiž může vstoupit prezident FIA Jean Todt a Sebastian Vettel tak může čelit dalšímu trestu, od peněžité pokuty až k absenci v některém následujícím závodě.
Především je pro Vettela přitěžující zjištění o Hamiltonově chování při jízdě za safety carem. "Ukázalo se, že Hamilton jednal správně, udržoval konzistentní rychlost a choval se stejně jako u předchozího restartu během závodu," praví se ve zprávě. Ovšem ta vyšla najevo až později a Vettel v té chvíli mohl skutečně nabýt dojmu, že se mu děje příkoří. Ostatně německý pilot to po závodě i přiznal, že ho popadl vztek a chtěl dát Lewisovi najevo, že nejedná správně. Navíc i přes tolik diskutovaný kontakt byl přesvědčen, že nebyl potrestán oprávněně, zejména proto, že dle jeho vysvětlení nešlo o úmysl.
Sebastianův problém tkví v tom, že už jeden "červený závoj" prodělal. Loni v Mexiku po duelu s Verstappenem počastoval do radiokomunikace zvučnými tituly závodního ředitele FIA Charlie Whitinga. Tehdy sepsal Vettel omluvu jak zmíněnému funkcionáři, tak i prezidentu Todtovi. Ten se rozhodl Vettela zatím ušetřit předvolání před Mezinárodní tribunál FIA, ale učinil tak se vztyčeným ukazovákem, že se něco podobného nesmí opakovat. A neuteklo víc než deset závodů a Vettel se nepoučil...
Todt se rozhodne v týdnu před Grand Prix Rakouska. Pojďme se nyní podívat, co by Vettela čekalo. Mezinárodní tribunál byl ustaven valným shromážděním FIA v roce 2010 a je pověřen disciplinárními pravomocemi v prvním stupni, což jsou všechny případy, které byly nebo nebyly rozhodnuty ze strany sportovních komisařů. Skládá se ze 12 členů, které doporučuje Výbor pro jmenování soudních orgánů FIA a poté jsou zvoleni Valným shromážděním FIA. Jeho existence spočívá v tom, že prezident FIA z jejího pověření může provádět vyšetřování jakékoli osoby nebo aktu spadajícího do pravomoci FIA, pokud jde o podezření spáchaného trestného činu zmíněného v soudních a disciplinárních pravidlech FIA (článek 8.2). Prezident vypracuje po seznámení s případem zprávu o šetření a poté buď kauzu uzavře nebo ji předloží Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu posouzení, zda v souladu s pravidly FIA proběhne soudní či disciplinární řízení.
Mezinárodní tribunál může uložit buď pokutu finanční, zákaz závodění a/nebo postih stanovený v Mezinárodním sportovním řádku FIA (článek 153). Proti rozhodnutí Mezinárodního tribunálu může prezident FIA a zúčastněné strany podat odvolání.
V minulosti známe případy, kdy piloti dostali "distanc" - Riccardo Patrese nemohl startovat v GP USA 1978 jako důsledek účasti na smrtelné kolizi Ronnie Petersona v Monze.
V roce 1994 musel Eddie Irvine tři závody pauzírovat kvůli nehodě, kterou způsobil v Grand Prix Brazílie. Ve stejném roce v Maďarsku vynechal jeden závod Mika Häkkinen kvůli porušení pravidla o předčasném opuštění vozidla. Michael Schumacher opět v roce 1994 odpočíval dva závody za nerespektování černé vlajky v Grand Prix Velké Británie.
Existuje pochopitelně daleko víc případů, rovněž i podmínečných trestů (jako v případě Ayrtona Senny na celou sezónu). V současné době existuje systém trestných bodů: když jich pilot nasbírá 12, automaticky má stop na další závod. Body se postupně umazávají rok po jejich udělení.
Potvrzeno! FIA se Vettelem zabývá"V návaznosti na nedávný incident v Grand Prix Ázerbajždánu, ve kterém se vůz číslo 5 - Vettel podílel na kolizi s vozem 44 - Hamilton, prozkoumá FIA v pondělí 3. července příčiny incidentu, aby vyhodnotila, zda je třeba podniknout další kroky. Výsledek tohoto procesu bude zpřístupněn před následující Grand Prix v Rakousku," uvedla FIA ve středu ve svým materiálech.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.