Jak Lewis Hamilton, tak především jeho příznivci byli přesvědčeni, že Sebastian Vettel nebyl za svůj čin při Grand Prix Ázerbajdžánu dostatečně potrestán. Bezprostředně po jeho činu se probíraly různé možnosti, mezi nimi i zpovídání před instancí nejvyšší.
Znovu opakovat, co se v Baku stalo, už by bylo desetinásobné ohřívání nedělní polévky, stačí si vybrat jeden z mnoha článků. Tím se také dá vysvětlovat, proč je zmíněný incident tak komentovaný a sledovaný. Do hry totiž může vstoupit prezident FIA Jean Todt a Sebastian Vettel tak může čelit dalšímu trestu, od peněžité pokuty až k absenci v některém následujícím závodě.
Především je pro Vettela přitěžující zjištění o Hamiltonově chování při jízdě za safety carem. "Ukázalo se, že Hamilton jednal správně, udržoval konzistentní rychlost a choval se stejně jako u předchozího restartu během závodu," praví se ve zprávě. Ovšem ta vyšla najevo až později a Vettel v té chvíli mohl skutečně nabýt dojmu, že se mu děje příkoří. Ostatně německý pilot to po závodě i přiznal, že ho popadl vztek a chtěl dát Lewisovi najevo, že nejedná správně. Navíc i přes tolik diskutovaný kontakt byl přesvědčen, že nebyl potrestán oprávněně, zejména proto, že dle jeho vysvětlení nešlo o úmysl.
Sebastianův problém tkví v tom, že už jeden "červený závoj" prodělal. Loni v Mexiku po duelu s Verstappenem počastoval do radiokomunikace zvučnými tituly závodního ředitele FIA Charlie Whitinga. Tehdy sepsal Vettel omluvu jak zmíněnému funkcionáři, tak i prezidentu Todtovi. Ten se rozhodl Vettela zatím ušetřit předvolání před Mezinárodní tribunál FIA, ale učinil tak se vztyčeným ukazovákem, že se něco podobného nesmí opakovat. A neuteklo víc než deset závodů a Vettel se nepoučil...
Todt se rozhodne v týdnu před Grand Prix Rakouska. Pojďme se nyní podívat, co by Vettela čekalo. Mezinárodní tribunál byl ustaven valným shromážděním FIA v roce 2010 a je pověřen disciplinárními pravomocemi v prvním stupni, což jsou všechny případy, které byly nebo nebyly rozhodnuty ze strany sportovních komisařů. Skládá se ze 12 členů, které doporučuje Výbor pro jmenování soudních orgánů FIA a poté jsou zvoleni Valným shromážděním FIA. Jeho existence spočívá v tom, že prezident FIA z jejího pověření může provádět vyšetřování jakékoli osoby nebo aktu spadajícího do pravomoci FIA, pokud jde o podezření spáchaného trestného činu zmíněného v soudních a disciplinárních pravidlech FIA (článek 8.2). Prezident vypracuje po seznámení s případem zprávu o šetření a poté buď kauzu uzavře nebo ji předloží Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu posouzení, zda v souladu s pravidly FIA proběhne soudní či disciplinární řízení.
Mezinárodní tribunál může uložit buď pokutu finanční, zákaz závodění a/nebo postih stanovený v Mezinárodním sportovním řádku FIA (článek 153). Proti rozhodnutí Mezinárodního tribunálu může prezident FIA a zúčastněné strany podat odvolání.
V minulosti známe případy, kdy piloti dostali "distanc" - Riccardo Patrese nemohl startovat v GP USA 1978 jako důsledek účasti na smrtelné kolizi Ronnie Petersona v Monze.
V roce 1994 musel Eddie Irvine tři závody pauzírovat kvůli nehodě, kterou způsobil v Grand Prix Brazílie. Ve stejném roce v Maďarsku vynechal jeden závod Mika Häkkinen kvůli porušení pravidla o předčasném opuštění vozidla. Michael Schumacher opět v roce 1994 odpočíval dva závody za nerespektování černé vlajky v Grand Prix Velké Británie.
Existuje pochopitelně daleko víc případů, rovněž i podmínečných trestů (jako v případě Ayrtona Senny na celou sezónu). V současné době existuje systém trestných bodů: když jich pilot nasbírá 12, automaticky má stop na další závod. Body se postupně umazávají rok po jejich udělení.
Potvrzeno! FIA se Vettelem zabývá"V návaznosti na nedávný incident v Grand Prix Ázerbajždánu, ve kterém se vůz číslo 5 - Vettel podílel na kolizi s vozem 44 - Hamilton, prozkoumá FIA v pondělí 3. července příčiny incidentu, aby vyhodnotila, zda je třeba podniknout další kroky. Výsledek tohoto procesu bude zpřístupněn před následující Grand Prix v Rakousku," uvedla FIA ve středu ve svým materiálech.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.