Jak Lewis Hamilton, tak především jeho příznivci byli přesvědčeni, že Sebastian Vettel nebyl za svůj čin při Grand Prix Ázerbajdžánu dostatečně potrestán. Bezprostředně po jeho činu se probíraly různé možnosti, mezi nimi i zpovídání před instancí nejvyšší.
Znovu opakovat, co se v Baku stalo, už by bylo desetinásobné ohřívání nedělní polévky, stačí si vybrat jeden z mnoha článků. Tím se také dá vysvětlovat, proč je zmíněný incident tak komentovaný a sledovaný. Do hry totiž může vstoupit prezident FIA Jean Todt a Sebastian Vettel tak může čelit dalšímu trestu, od peněžité pokuty až k absenci v některém následujícím závodě.
Především je pro Vettela přitěžující zjištění o Hamiltonově chování při jízdě za safety carem. "Ukázalo se, že Hamilton jednal správně, udržoval konzistentní rychlost a choval se stejně jako u předchozího restartu během závodu," praví se ve zprávě. Ovšem ta vyšla najevo až později a Vettel v té chvíli mohl skutečně nabýt dojmu, že se mu děje příkoří. Ostatně německý pilot to po závodě i přiznal, že ho popadl vztek a chtěl dát Lewisovi najevo, že nejedná správně. Navíc i přes tolik diskutovaný kontakt byl přesvědčen, že nebyl potrestán oprávněně, zejména proto, že dle jeho vysvětlení nešlo o úmysl.
Sebastianův problém tkví v tom, že už jeden "červený závoj" prodělal. Loni v Mexiku po duelu s Verstappenem počastoval do radiokomunikace zvučnými tituly závodního ředitele FIA Charlie Whitinga. Tehdy sepsal Vettel omluvu jak zmíněnému funkcionáři, tak i prezidentu Todtovi. Ten se rozhodl Vettela zatím ušetřit předvolání před Mezinárodní tribunál FIA, ale učinil tak se vztyčeným ukazovákem, že se něco podobného nesmí opakovat. A neuteklo víc než deset závodů a Vettel se nepoučil...
Todt se rozhodne v týdnu před Grand Prix Rakouska. Pojďme se nyní podívat, co by Vettela čekalo. Mezinárodní tribunál byl ustaven valným shromážděním FIA v roce 2010 a je pověřen disciplinárními pravomocemi v prvním stupni, což jsou všechny případy, které byly nebo nebyly rozhodnuty ze strany sportovních komisařů. Skládá se ze 12 členů, které doporučuje Výbor pro jmenování soudních orgánů FIA a poté jsou zvoleni Valným shromážděním FIA. Jeho existence spočívá v tom, že prezident FIA z jejího pověření může provádět vyšetřování jakékoli osoby nebo aktu spadajícího do pravomoci FIA, pokud jde o podezření spáchaného trestného činu zmíněného v soudních a disciplinárních pravidlech FIA (článek 8.2). Prezident vypracuje po seznámení s případem zprávu o šetření a poté buď kauzu uzavře nebo ji předloží Mezinárodnímu tribunálu k dalšímu posouzení, zda v souladu s pravidly FIA proběhne soudní či disciplinární řízení.
Mezinárodní tribunál může uložit buď pokutu finanční, zákaz závodění a/nebo postih stanovený v Mezinárodním sportovním řádku FIA (článek 153). Proti rozhodnutí Mezinárodního tribunálu může prezident FIA a zúčastněné strany podat odvolání.
V minulosti známe případy, kdy piloti dostali "distanc" - Riccardo Patrese nemohl startovat v GP USA 1978 jako důsledek účasti na smrtelné kolizi Ronnie Petersona v Monze.
V roce 1994 musel Eddie Irvine tři závody pauzírovat kvůli nehodě, kterou způsobil v Grand Prix Brazílie. Ve stejném roce v Maďarsku vynechal jeden závod Mika Häkkinen kvůli porušení pravidla o předčasném opuštění vozidla. Michael Schumacher opět v roce 1994 odpočíval dva závody za nerespektování černé vlajky v Grand Prix Velké Británie.
Existuje pochopitelně daleko víc případů, rovněž i podmínečných trestů (jako v případě Ayrtona Senny na celou sezónu). V současné době existuje systém trestných bodů: když jich pilot nasbírá 12, automaticky má stop na další závod. Body se postupně umazávají rok po jejich udělení.
Potvrzeno! FIA se Vettelem zabývá"V návaznosti na nedávný incident v Grand Prix Ázerbajždánu, ve kterém se vůz číslo 5 - Vettel podílel na kolizi s vozem 44 - Hamilton, prozkoumá FIA v pondělí 3. července příčiny incidentu, aby vyhodnotila, zda je třeba podniknout další kroky. Výsledek tohoto procesu bude zpřístupněn před následující Grand Prix v Rakousku," uvedla FIA ve středu ve svým materiálech.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.