O královně motoristického sportu se vždy mluvilo jako o špičkovém prostředí ve všech směrech. Měly by tu být nejlepší piloti, nejlepší týmy a po technické stránce by se mělo jednat o absolutní vrchol. Moniša Kaltenbornová ale podobný názor nesdílí.
Nedá se přehlédnout, že za poslední roky se vydala Formule 1 po technické stránce o hodný kus kupředu. Největší technologické změny se přisuzují oblasti motorů, zvláště pak vystřídání osmiválcových motorů šestiválcovými hybridními agregáty. A to je podle šestačtyřicetileté vedoucí švýcarského týmu Sauber jeden z kamenů úrazu.
"Formule 1 se dostala do stádia, kdy je v určitých oblastech přetechnizovaná. Tak, že i lidé podílející se na jejím běhu některé věci docela nechápou. Opravdu něco takového potřebujeme? Myslím si, že ne. Tohle není technický svět. Dokonalost v této oblasti je součástí F1, ale musí být vyvážena i jinými aspekty," domnívá se Kaltenbornová.
Její slova ale ne tak docela korespondují s tím, co naznačil poslední velký průzkum mezi fanoušky F1. Oproti roku 2015 má stále více fanoušků zdůrazňuje technologický význam Formule 1 - přesně o 19,1 % více. Jako klíčovou vidí technickou dominanci v F1 80 % příznivců.
Kaltenbornová, podobně jako Ross Brawn, zastává ideu, že by se F1 mohla stát "otevřenější" fanouškům po vzoru série NASCAR, kde probíhají technické přejímky před kvalifikací a závodem ve formě on-line reportáže. Kaltenbornová se staví za názor, že odtajnění některých podrobností by rovněž vedlo k větší konkurenceschopnosti.
"Jednalo by se o dobrý tah, protože můžete našemu sportu nahlédnout pod pokličku a stát se jeho součástí. V opačném případě se budete dívat jenom z dálky, buď v televizi, nebo přes plot. A to by se mělo změnit. Existuje příklad jiných sportů, které se po podobném přístupu staly zajímavějšími. I my bychom se měli více otevřít," dodává Kaltenbornová.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.