Posun z juniorských kategorií do té hlavní zvládají piloti různě. O něco obtížnější je pro mladíky situace, když se nabízí srovnání s hvězdou maximální intenzity, byť tato také tápe. Přesně to je případ Stoffela Vandoornea.
Před rokem měl na svém kontě jeden závod a z něj premiérový bod, letos na podobné ohodnocení marně čeká, a to už absolvoval šest Grand Prix. Navíc v úvodních pěti marně zkoušel probojovat se z úvodní části kvalifikace. Belgický pilot si před vstupem do F1 vysloužil ostruhy v sériích Formule 4, Formuli Renault 2.0, několik zkušeností přidal z Formule Renault 3.5 a japonské Super Formule.
Problémem pro pětadvacetiletého rodáka z Coutrai může technické provedení těchto vozů, takže to, co se pro Stoffela v nižších kategoriích stávalo výhodou mu nyní paradoxně může škodit. Podobného názoru je i závodní ředitel McLarenu Eric Boullier.
"Když přijdete do F1 z jiných kategorií, kde jsou stejné vozy pro všechny, provází vás jízdní styl, který jste spojili s takovým monopostem. Formule 1 je jiná - každý víkend provázejí změny přední křídlo, karosérii, šasi, zadní křídlo, takže vyváženost vozu se podstatně mění.
Pokud jste na začátku závodní kariéry pilotovali vůz jedním stylem, ve Formuli 1 musíte být pružnější, adaptabilnější - a to je vlastně jen začátek. Stoffel se učí. Tým nastaví šasi do přirozeného závodního stylu - protože ten má každý pilot - ovšem zároveň se pokouší od něj oprostit, pokouší se o jízdu jiným způsobem," vysvětluje Boullier.
McLaren před Grand Prix Monaka povolal Vandoornea do Wokingu a tam Belgičan absolvoval důkladné pohovory se skupinou inženýrů, aby si ujasnili vzájemné představy. Výsledek byl znát - Stoffel se v Monaku probojoval až do Q3, ovšem další snahu zhatila nehoda v druhé sekci zatáček u bazénu. V závodě to vypadalo na první bod, ovšem nakonec doplatil v Sainte Dévote na agresivní manévr Péreze při restartu závodu po safety caru.
"Během posledních týdnů jsem s týmem tvrdě pracoval na zlepšení vztahů a vytěžil z vozu přesně to, co potřebuji. Udělal jsem krok dobrým směrem. Výsledek z kvalifikace v Monaku byl mimořádně povzbudivý, samozřejmě nikoli ona havárie, ale ve všech částech jsme se pohybovali na pátém až sedmém místě a rozhodně jsme to mohli zopakovat i v Q3.
Je to otázka stálého vývoje. Jsem v F1 pořád nováčkem a stále buduji svůj vztah s inženýry, snažím se pochopit, co musím s vozem udělat, aby byl rychlý. Jsem na dobré cestě," zhodnotil sám sebe Vandoorne.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.